Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

Ikzelf heb de 'afwijking' dat ik de kriebels krijg bij de gedachte de hele dag een lege beker in mijn handen te moeten houden (Ik lust best een biertje, maar voor het grootste deel van de dag zal hij toch leeg zijn).

Hopelijk komt er dan een systeem waarbij ik de beker ook gewoon kwijt kan zonder meteen bij te bestellen. Of wellicht een mooi bewaar exemplaar met een haak die je aan je broek kan maken ofzo :) Maar dat is wellicht niet praktisch aan de bar, als je persoonlijke bekers moet gaan vullen.

• Leuk
Waarderingen: DennisvdBr
Tsja, als het zo hoog op je prio lijst staat, snap ik dat je je hier aan kan ergeren. Als festivaldirecteur heb je echter heul veul zaken aan je hoofd, zeker na 2 jaar coronadroogte. Een topeditie 2022 neerzetten bijvoorbeeld. Het nieuws van gisteren is natuurlijk een enorme duw in de juiste richting. Nog hooguit 2 edities, en het probleem is sowieso aangepakt. Dat Murray zegt "nog niet dit jaar" snap ik wat dat betreft. Dat hij zegt "als het volgend jaar kan, dan voeren we het dan al in i.p.v. pas in 2024" is natuurlijk politiek gelul voor de bühne. Wat hij bedoelt is: "Over 2 jaar is het sowieso opgelost, dus zeik er nu even niet over door. Ik heb andere dingen aan mijn kop. Dit onderwerp is reeds afgevinkt"...

DUURT LANG!!

Oh Come On The Office GIF

podium indeling en laatste naam aub !

Die Niek hoeft niet zo ver te zoeken. Er zijn voldoende festivals die al werken met zo'n systeem en waar het ook prima werkt. Hij zou een week voor PP bijvoorbeeld kunnen gaan kijken in Hilvarenbeek.
Tja, elke keer als het over hardplastic bekers gaat kijk ik even naar mijn bekers die ik als student heb meegenomen van het Virusfestival rond de eeuwwisseling. Die hadden meer dan 20 jaar geleden al een statiegeldsysteem met herbruikbare bekers. Dat was absoluut een andere schaal, maar dat het zolang zou duren voordat grotere festivals het overnemen had ik niet verwacht.

Ikzelf heb de 'afwijking' dat ik de kriebels krijg bij de gedachte de hele dag een lege beker in mijn handen te moeten houden (Ik lust best een biertje, maar voor het grootste deel van de dag zal hij toch leeg zijn).

Hopelijk komt er dan een systeem waarbij ik de beker ook gewoon kwijt kan zonder meteen bij te bestellen. Of wellicht een mooi bewaar exemplaar met een haak die je aan je broek kan maken ofzo :) Maar dat is wellicht niet praktisch aan de bar, als je persoonlijke bekers moet gaan vullen.
Een soort statiegeldautomaat, zoals je nu in de supermarkt hebt, maar dan voor bekers in plaats van flessen, zou wel wat zijn, maar ik denk dat de organisatie liever heeft dat je met een lege beker gewoon naar de bar loopt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
als ik zo'n beetje de analyse bekijk, tussen de recycle beker en de hard plastic beker:
...

Ligt overigens wel een 134 pagina tellende onderzoek naar bekers.
Voor de geïnteresseerden, hier te vinden:
https://www.plasticpromise.nl/actue...op-evenementen-wat-is-de-meest-duurzame-keuze
dan zijn er een aantal mileau-impact scenario's die vergeleken zijn.
moet de hard plastic beker minimaal 5 x hergebruikt worden (als in minstens 5 evenementen) om "duurzaam" te zijn en moet de recyclebare bekers voor minimaal 75% terug verzameld worden na afloop om "duurzaam" te zijn.
Pinkpop gebruikte in 2019 al de biobased PLA beker op basis van melkzuren, https://nl.wikipedia.org/wiki/Polymelkzuur
Nou is het volgens mij ook zo dat de ontwikkeling van de PLA zodanig voortgang heeft dat deze zo goed als 100% composteerbaar gezien kunnen worden, op basis van "maiszetmeel". Ik denk dat voor grote evenementen, daar veel meer toekomst in zit dan het systeem met de hardplastic, dat nog altijd gemaakt is van de PET-plastics. Waarbij na de levensduur van het product deze weer een circulaire systeem in moet van PET-recycle. Naast het feit dat de hard plastic meer transport heeft en ook gereinigd moeten worden tussen geruiksbeurten door.

Aangezien Pinkpop al de weg van de PLA ingeslagen is in 2019, tov evenementen die al "overgegaan" zijn op de hardcup. Verwacht ik daar meer inspeel op de biobased plastics in aankomende 2 edities.

ID&T gaat (ook) voor de softcups bij evenementen https://3voor12.vpro.nl/update~da75...bod-op-plastic-wegwerpbekertjes-in-2024~.html
"De festivalorganisatie kiest bewust voor het gebruik van softcups omdat het gebruik van hardcups toch meer haken en ogen heeft. ‘Het nadeel van een hardcup is dat de bekers niet terugkomen of kapot ingeleverd worden. Dan is dat systeem wat minder duurzaam dan je hoopt’, aldus Niels de Geus. Bovendien gaat in de hardcups meer plastic en zitten er te grote kosten aan het wassen van die bekers dat het niet rendabel is voor grote festivalorganisaties. Softcups zijn makkelijk in gebruik voor de festivalganger en zolang ze redelijk schoon worden ingeleverd is het voor ID&T de meest duurzame oplossing.’"

ID&T gaat (ook) voor de softcups bij evenementen https://3voor12.vpro.nl/update~da75...bod-op-plastic-wegwerpbekertjes-in-2024~.html
"De festivalorganisatie kiest bewust voor het gebruik van softcups omdat het gebruik van hardcups toch meer haken en ogen heeft. ‘Het nadeel van een hardcup is dat de bekers niet terugkomen of kapot ingeleverd worden. Dan is dat systeem wat minder duurzaam dan je hoopt’, aldus Niels de Geus. Bovendien gaat in de hardcups meer plastic en zitten er te grote kosten aan het wassen van die bekers dat het niet rendabel is voor grote festivalorganisaties. Softcups zijn makkelijk in gebruik voor de festivalganger en zolang ze redelijk schoon worden ingeleverd is het voor ID&T de meest duurzame oplossing.’"
Sorry maar dit is toch echt flauwekul? Dat hardcups niet terugkomen (zoals gezegd nemen veel mensen die mee als souvenir) of meer plastic bevatten is geen enkel probleem zolang ze maar niet op de afvalberg terechtkomen, dat is net het hele punt. En dat het niet rendabel zou zijn voor grote festivals gaat nogal in tegen elke vorm van economische logica met het schaalvoordeel. Klinkt nogal als luie excuses met de redenering 'pfff, al die extra moeite en kosten, doe maar niet.' Stel je voor zeg, geld investeren voor een betere festivalervaring waar je niet eerst afval moet wegschoppen om een vierkante meter zitplaats op het gras te kunnen krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss, elo en Timmetje
Het is momenteel een tweestrijd, Hardcups VS Softcups...

Het onderzoek is ook nog niet geheel sluitend imo

Screenshot_20220330-204935-721.png

Sorry maar dit is toch echt flauwekul? Dat hardcups niet terugkomen (zoals gezegd nemen veel mensen die mee als souvenir) of meer plastic bevatten is geen enkel probleem zolang ze maar niet op de afvalberg terechtkomen, dat is net het hele punt. En dat het niet rendabel zou zijn voor grote festivals gaat nogal in tegen elke vorm van economische logica met het schaalvoordeel. Klinkt nogal als luie excuses met de redenering 'pfff, al die extra moeite en kosten, doe maar niet.' Stel je voor zeg, geld investeren voor een betere festivalervaring waar je niet eerst afval moet wegschoppen om een vierkante meter zitplaats op het gras te kunnen krijgen.
DUs… ik gebruik een hardcup voor een heel weekend en de cup gaat erna kapot. Of ik drink elke dag zeven keer iets drie dagen lang dus 21 soft cups.

Lijkt me niet dat 21 soft cups minder plastic is dan een hard cup.

Dat is geen flauwe kul hoor, kwam bij Lowlands ook iets soort gelijks uit zo’n rapport een paar jaar terug. En dan ging het geloof ik om verbruik aan spoelwater en inderdaad veel meer lagen plastic en ik dacht ook slechter afbreekbaar. Ik heb eerlijk gezegd nooit “last” gehad van plastic bekertjes op de grond. Het hoorde er ook wel een klein beetje bij.

Koop een karabiner en een tierip. Eerste beker die je besteld en leeg hebt kun je als Meetbeker gebruiken. Karabiner aan de lus van je broek, tierip door de karabiner, beker in de tierip, tierip strak trekken zodat je beker er niet uit valt maar je hem er nog wel bovenlangs uit kan halen en klaar is kees #scoutinghacks

• Leuk
Waarderingen: neus
laatste dag van maart, Pinkpop?
donderdag, mooie dag voor nieuws, Pinkpop?

OH COME ON ! PINKPOP !

Come On Reaction GIF

Helaas, zal nu niet meer komen toch? Is het niet meestal rond 10 uur?
1 mei dan maar :)

De befaamde trappen zijn weg :eek:
Arme Dennis! Nu heeft hij niet meer het 'Pinkpop begint nu echt moment' boven aan de trappen.

Toch wel de meest iconische plek van Pinkpop. Op de laatste dag bij vertrek toch altijd even melancholisch staan kijken naar het veld.

• Verdrietig
Waarderingen: DennisvdBr

Users who are viewing this thread