Lowlands 2026

Hier klopt geen knars van toch? Heb dit echt nooit voorbij zien komen.
Capaciteit wil wel vergroot (zeker 5.000 man extra), maar dat was al voor corona in gang gezet. Terrein is daarop ook wel iets vergroot (bijvoorbeeld verharde omloop bij het meer).

Capaciteit wil wel vergroot (zeker 5.000 man extra), maar dat was al voor corona in gang gezet. Terrein is daarop ook wel iets vergroot (bijvoorbeeld verharde omloop bij het meer).
Nee oke even zoeken zijn er inderdaad tussen 2019 en nu 5000 bezoekers bijgekomen, maar mijn gequote bericht overdrijft dat dus lichtelijk.

In mijn ogen zit Lowlands met een iets groter 'probleem' dan wat hier nu benoemt wordt, al ben ik het wel eens met de post die de discussie begon. Wat mij betreft zit Lowlands momenteel vooral in een spagaat wat betreft de programmering, die discussie is hier ook wal vaker geweest. De gitaar acts lopen over het algemeen vrij slecht, en de elektronische programma's zijn enorm druk. Lowlands trekt momenteel voornamelijk het publiek aan dat ook naar Wildeburg gaat en vooral wilt knallen. Zo zijn alle elektronische acts overdag ook erg druk, denk aan Horsegirl en Chris Stussy afgelopen jaar. Dan barst de Heineken letterlijk uit zijn voegen. Zou wel benieuwd zijn als je elke bezoekers van vorig jaar een enquete in laat vullen met 1 vraag: vind je het dag of nacht programma belangrijker? Dat het resultaat om te schrikken zou zijn. Qua terrein is er vast wel wat te halen maar denk dat de grootste overwinning zou zitten in het imago van het festival. Zonder Alpha ga je dit probleem namelijk heel lastig oplossen. De kans dat ze een tent aanpassen of toevoegen voor specifiek het nacht programma waar totaal geen omzet uit komt (gezien het drugs gehalte) lijkt me namelijk niet aanwezig. Dat kan alleen wanneer er een sponsor achter zit zoals Bol bij het magazijn.

In mijn ervaring was het afgelopen jaar gedurende de nachten al een stuk beter. Natuurlijk waren er momenten waarop de India en/of de Bravo behoorlijk druk waren, maar dat was echt aanzienlijk minder ten opzichte van een jaar terug.
Het toilettenprobleem voor de dames is wel een blijvend issue. Daar stond het zeker in de avond en nacht echt met rijen dik!
Ik weet niet wat het logistiek allemaal voor uitdagingen met zich meebrengt, maar een wissel tussen Heineken en India klinkt mij niet eens zo slecht. Ik denk alleen dat de Heineken niet is gemaakt voor die donkere nachtbeleving met bijbehorende lichtinstallaties. Al ben ik hierin verre van deskundig.

• Leuk
Waarderingen: daily en WTSGD
De Heineken en omgeving moet gewoon een forse upgrade krijgen om ook in de nacht aantrekkingskracht te hebben. Je kunt daar wel relevante DJ's neerzetten, maar met deze dode tent krijgt geen enkele elektronische naam het daar vol.

• Leuk
Waarderingen: WTSGD en sjoeske
Daarnaast waren de thema avonden ook een beetje matig in de Heineken vond ik. Na Tramhaus daar blijven hangen in de hoop ook wat leuke Festival klassiekers te horen, maar dat viel toch behoorlijk tegen.

Maar helemaal mee eens dat het in de nacht echt veelste druk is in de Bravo en India. Echt voor mij een reden om niet die tenten in te gaan snachts.

De gitaar acts lopen over het algemeen vrij slecht
Vond dat dit jaar juist wel mee vallen. Bij bijna alle gitaaracts waar ik geweest ben, was de tent goed gevuld. Bij Papa Roach puilde die zelfs helemaal uit.
Alleen bij de wat moeilijkere acts als een BCNR was het opvallend rustig.

Daarnaast waren de thema avonden ook een beetje matig in de Heineken vond ik. Na Tramhaus daar blijven hangen in de hoop ook wat leuke Festival klassiekers te horen, maar dat viel toch behoorlijk tegen.

Maar helemaal mee eens dat het in de nacht echt veelste druk is in de Bravo en India. Echt voor mij een reden om niet die tenten in te gaan snachts.

Vond dat dit jaar juist wel mee vallen. Bij bijna alle gitaaracts waar ik geweest ben, was de tent goed gevuld. Bij Papa Roach puilde die zelfs helemaal uit.
Alleen bij de wat moeilijkere acts als een BCNR was het opvallend rustig.

Klopt er waren een aantal gitaar acts die goed draaide, maar over het algemeen is het verschil enorm hoor. Het lijkt bij QOTSA / Fontains dat het redelijk vol staat, maar als je koppen gaat tellen is dit verschil met Job Jobse & Ki/Ki echt enorm...

• Leuk
Waarderingen: CVS
Klopt er waren een aantal gitaar acts die goed draaide, maar over het algemeen is het verschil enorm hoor. Het lijkt bij QOTSA / Fontains dat het redelijk vol staat, maar als je koppen gaat tellen is dit verschil met Job Jobse & Ki/Ki echt enorm...
Wat denk je dat Lowlands aan die "spagaat" die je noemt zou moeten doen? Meer rock en minder dance? Rock juist helemaal laten varen? De nacht proberen interessanter te maken voor meer doelgroepen?

Wat denk je dat Lowlands aan die "spagaat" die je noemt zou moeten doen? Meer rock en minder dance? Rock juist helemaal laten varen? De nacht proberen interessanter te maken voor meer doelgroepen?

Goh ja, als ik dat eens zou weten haha. Denk als ik dit ga proberen op te lossen dat ik mezelf constant ga tegenspreken, dat maakt het ook lastig. Enerzijds kan je zeggen focus meer op de inhoud van de muziek, waardoor je de nachtprogramma tijgers wat uit het oog verliest. Maar dat zijn in mijn hoofd ook de mensen die veelal op de glamping hangen en veel geld te besteden hebben. Terwijl ik dit typ denk ik ook alweer is dat wel zo. Geen idee is het eerlijke antwoord.

• Leuk
Waarderingen: Archie
Goh ja, als ik dat eens zou weten haha. Denk als ik dit ga proberen op te lossen dat ik mezelf constant ga tegenspreken, dat maakt het ook lastig. Enerzijds kan je zeggen focus meer op de inhoud van de muziek, waardoor je de nachtprogramma tijgers wat uit het oog verliest. Maar dat zijn in mijn hoofd ook de mensen die veelal op de glamping hangen en veel geld te besteden hebben. Terwijl ik dit typ denk ik ook alweer is dat wel zo. Geen idee is het eerlijke antwoord.
Naar mijn meening moet het dance gebeuren overdag inderdaad wat minder. En de bands meer de overhand krijgen. Hierdoor misschien toch meer publiek dat in de voorverkoop voor de bands gaan. Waardoor het voor de nacht misschien ook wat beter wordt qua drukte en overdag de bands ook weer meer aandacht krijgen. Ook gewoon weer meer Punk Rock Metal of alternative wat ook weer zorgt voor meer diversiteit. Ook qua publiek
Weer iets meer terug naar de roots
Maar goed dat is mijn idee🤔🤘

Google
Naar mijn meening moet het dance gebeuren overdag inderdaad wat minder. En de bands meer de overhand krijgen. Hierdoor misschien toch meer publiek dat in de voorverkoop voor de bands gaan. Waardoor het voor de nacht misschien ook wat beter wordt qua drukte en overdag de bands ook weer meer aandacht krijgen. Ook gewoon weer meer Punk Rock Metal of alternative wat ook weer zorgt voor meer diversiteit. Ook qua publiek
Weer iets meer terug naar de roots
Maar goed dat is mijn idee🤔🤘
helemaal mee eens, laat het pillenpubliek maar ‘nachts rond springen!😀🌴

Naar mijn mening proberen ze ook net even te alternatief te draaien in de nacht in de Heineken. Daar mag je best wat meer meezingers draaien om publiek te lokken.

zie dus wel deze tekst:
De OP maar even geactualiseerd. Daarbij vroeg ik me wel af wat het exacte aantal bezoekers nu eigenlijk is. In een artikel van festileaks lees ik nu dat het nu en vorig jaar 65.000 zou zijn. In een bericht van gemeente Dronten lees ik dit ook.

edit: voor zowel 2023 als 2024 het aantal toch maar op die 65.000 gezet. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik voor alle edities vanaf 2018 berichten tegenkom dat het aantal ook toen ook al zo hoog zou zijn. Maar voor die jaren klinkt het wat minder zeker.

Ben dus wel benieuwd hoe het huidige Lowlands publiek zich zou gedragen bij een grote 'rustige' act als Cigarettes after Sex, the Marias of Elbow.

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje
Ben dus wel benieuwd hoe het huidige Lowlands publiek zich zou gedragen bij een grote 'rustige' act als Cigarettes after Sex, the Marias of Elbow.
Daar ben ik helemaal niet zo benieuwd naar. Kan ik wel voor je invullen...toch nergens zo vaak last van anderen om mij heen dan op Lowlands.

• Leuk
Waarderingen: koekebakker
Misschien komt het omdat ik mij goed positioneer, maar vorig jaar over het algemeen hele fijne rustige optredens gehad op LL. Stuk minder last van andere om mij heen tov Pinkpop.
Jaar ervoor ook met bijvoorbeeld een Spinvis. Het helpt wel mee als dat soort acts in de Bravo staan trouwens.

Misschien komt het omdat ik mij goed positioneer, maar vorig jaar over het algemeen hele fijne rustige optredens gehad op LL. Stuk minder last van andere om mij heen tov Pinkpop.
Jaar ervoor ook met bijvoorbeeld een Spinvis. Het helpt wel mee als dat soort acts in de Bravo staan trouwens.
Ik heb daar ook weinig beroerde ervaringen mee hoor. Ja als je aan de rand gaat staan, wordt er veel geouwehoerd (ook door mijzelf). Maar in de tenten vooraan is het doorgaans dik in orde.

Users who are viewing this thread