Lowlands 2026

Maar ik heb niet zoveel met huidige Amerikaanse rappers, juist omdat ze zich zo gedragen tegenover hun fans en festivals, kan het gewoon weg niet serieus nemen. En het is niet alleen op festivals (neem Drake). Niks tegen de fans hier, vindt het gewoon zonde van de moeite van iedereen betrokken bij LL. Ik kan dat niet maken op mijn werk :LOL:
Nogmaals het gaat mij er meer om de reden (of het ontbreken daarvan). De attitude tegenover het festival en haar publiek. In andere genres zijn zeker ook afzeggingen, maar dan wel meestal met een begrijpelijke reden. En er zijn ook rappers die een prima reputatie hebben, zeker. Ik heb gewoon de laatste jaren het beeld dat Amerikaanse rappers wel heel makkelijk iedereen teleurstellen.

En Chat GPT heeft het dus mis bij ASAP 2019... my bad had ik mogen checken!
Het komt - op mij - over alsof je deze kritische houding tegenover specifiek hiphop vooral aanneemt omdat je niks met rap/hiphop hebt. Genoeg artiesten zeggen af zonder specifieke redenen, dat is echt niet uniek aan het hiphop genre. Als je (nota bene foute) info gebruikt van Chat om je punt te maken, vraag ik me af of dat niet gewoon een stukje post-hoc rationalisatie is van een houding die je sowieso al hebt tegenover hiphop. De talloze voorbeelden van artiesten die Lowlands afzeggen uit andere genres (al dan niet met reden) en de talloze voorbeelden van rappers die een ijzersterke show neergezet hebben op Lowlands, laat je dan voor 't gemak even links liggen. Alsof heel het genre bestaat uit oelewappers en prutsers.

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat The Cure nog twee jaar door er helemaal mee stoppen. Mooi moment om nog langs te komen.

Pixies ook nieuw album (haalt niveau van vroeger niet) maar goed prima (sub) headliner vind ik :)

Maarja, dit jaar zegden L'Eclair, Antony Szmierek, Maruja en DJ Travella ook zonder opgave van reden af.
Ga nou niet lopen roeptoeteren voor je de feiten checkt. Het was vrij duidelijk waarom Antony Szmierek er niet was. Zijn vlucht was gecancelled en was daardoor niet in staat om naar Nederland af te reizen. Heeft daar nog een heel statement over geschreven op Instagram met wat frustraties richting easyJet.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2 en voordiepaal
Ga nou niet lopen roeptoeteren voor je de feiten checkt. Het was vrij duidelijk waarom Antony Szmierek er niet was. Zijn vlucht was gecancelled en was daardoor niet in staat om naar Nederland af te reizen. Heeft daar nog een heel statement over geschreven op Instagram met wat frustraties richting easyJet.
Zou de 1e zin iets normaler kunnen wellicht? Maar point taken: L'Eclair, Maruja en DJ Travella - allemaal geen rappers - zegden dit jaar om onbekende reden af en Antony had blijkbaar pech met zijn vlucht.

Zou de 1e zin iets normaler kunnen wellicht? Maar point taken: L'Eclair, Maruja en DJ Travella - allemaal geen rappers - zegden dit jaar om onbekende reden af en Antony had blijkbaar pech met zijn vlucht.
L'Eclair was vanwege een vertraagde vlucht. Maruja is onduidelijk maar lijkt door ziekte te zijn (komen gewoon uit de UK en hebben ook optredens in Portugal en Spanje moeten cancellen en daarover een statement uitgebracht dat ze het heel jammer vinden). DJ Travella heb ik niks van gelezen, maar het risico is sowieso iets groter als je iemand vanuit Tanzania in laat vliegen. Een week later vloog hij wel van Tanzania naar New York, dus waarschijnlijk was het qua vluchten niet helemaal lekker gepland. In het verleden heeft hij vaker optredens in Europa moeten laten schieten door geannuleerde vluchten.

In algemene zin (rappers of geen rappers) is door de Brexit en de hele politieke situatie in de VS de kans op cancellen natuurlijk sowieso groter geworden.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2 en Novis95
Dat dachten we dit jaar ook, is er ook niet van gekomen.
Klopt dus daarom volgend jaar de herkansing.

Zo'n zero's succes act is echt prima. Sugababes sloeg hartstikke aan toen der tijd.

Zo zijn er misschien nog wel meer acts die je er prima tussen kan plaatsen. "guilty pleasures" genoeg.

Nelly Furtado zie ik niet twee jaar achter elkaar touren in Europa, de meeste festivals hebben haar nu gehad

Mijn hoop voor (sub)headliners:

Dave
Hiphop headliner, Brits, muzikaal getalenteerd (speelt gitaar en piano tijdens zijn show), vreselijk goed

Tame Impala
Goede match voor het Lowlands publiek, elektronische invloeden, dance niveau aanwezig

Charli xcx
Ideale headliner voor Lowlands, spreekt voor zich

Nothing But Thieves
Mogelijke rock headliner, stonden gepland voor DTRH maar mogelijk verschuift dat nu?

1975
Glasto headliner dit jaar, gaan mogelijk een tour doen (geen idee?)

Rufus du Sol
Populaire dance act, artistiek niveau aanwezig, al even niet op LL gestaan

Stormzy
Goed alternatief als Dave druk is, past denk ik ook goed?

Ik ontdek net bar italia. Komt een album aan, maar zie dat ze in 24 al op LL stonden. Toch...

Mijn hoop voor (sub)headliners:

Dave
Hiphop headliner, Brits, muzikaal getalenteerd (speelt gitaar en piano tijdens zijn show), vreselijk goed

Tame Impala
Goede match voor het Lowlands publiek, elektronische invloeden, dance niveau aanwezig

Charli xcx
Ideale headliner voor Lowlands, spreekt voor zich

Nothing But Thieves
Mogelijke rock headliner, stonden gepland voor DTRH maar mogelijk verschuift dat nu?

1975
Glasto headliner dit jaar, gaan mogelijk een tour doen (geen idee?)

Rufus du Sol
Populaire dance act, artistiek niveau aanwezig, al even niet op LL gestaan

Stormzy
Goed alternatief als Dave druk is, past denk ik ook goed?
Aantal van deze hebben de afgelopen jaren toch er al gestaan?

Het komt - op mij - over alsof je deze kritische houding tegenover specifiek hiphop vooral aanneemt omdat je niks met rap/hiphop hebt. Genoeg artiesten zeggen af zonder specifieke redenen, dat is echt niet uniek aan het hiphop genre. Als je (nota bene foute) info gebruikt van Chat om je punt te maken, vraag ik me af of dat niet gewoon een stukje post-hoc rationalisatie is van een houding die je sowieso al hebt tegenover hiphop. De talloze voorbeelden van artiesten die Lowlands afzeggen uit andere genres (al dan niet met reden) en de talloze voorbeelden van rappers die een ijzersterke show neergezet hebben op Lowlands, laat je dan voor 't gemak even links liggen. Alsof heel het genre bestaat uit oelewappers en prutsers.
Dat laatste sowieso 😉
Ik snap @StevieU2 zijn onderbuikgevoel wel. Rationeel niet helemaal goed onderbouwd. Soit. Jullie zitten allebei denk ik aan de andere kant van het spectrum. Ik heb ook niet veel met rap / hiphop. Uitzonderingen daargelaten (Cypress Hill, Snoop, NAS en Kendrick als recente rapper). De rest kan ik prima naar luisteren. Ik heb ook altijd het idee dat bij Woo Hah, de ene naar de andere act cancelde en dat dit de reden was waarom het zo lastig was om een festival in dit genre te organiseren.

Verder denk ik dat de houding / attitude voor mij van de jonge generatie Amerikaanse rappers mij behoorlijk tegenstaat. Dan met name de uitspattingen die naar buiten komen. Zal mijn leeftijd wel zijn.

Ik denk een mooie agree to disagree 😇

Van mij mag Kendrick Lamar en Vince Staples wel weer terugkomen, vond dat voor mij wel hoogtepunten in de lowlands edities en over dat hiphop artiesten meer optredens zouden cancelen dan andere genres is generaliserend en fout.

• Leuk
Waarderingen: wsslvrwrt
Aantal van deze hebben de afgelopen jaren toch er al gestaan?

Klopt, voor hoever ik weet allemaal voor t laatst in 2023 of daarvoor. Na 3 jaar terugkomen mits er een nieuwe project is, lijkt me niet onrealistisch. Zeker als je dan een maatje groter bent dan je eerst was. Is vooral ook wat ik tof zou vinden, niet perse wat realistisch moet zijn :P

Users who are viewing this thread