Lowlands 2025

Zo leuk al jullie reviews te lezen. De napret is zeker net zo groot als de voorpret.

Er is een dingetje dat ik nog nergens gelezen heb. Het podium van de Bravo is zeker een meter te laag. Dat was vooral hinderlijk bij FKA Twigs. Alleen de reuzen onder ons konden naar de artiesten kijken in plaats van naar de twee schermen. En dat lag dus niet aan de vlaggen.
Dus schroef het podium van de Bravo wat omhoog. En maak deze tent wat gezelliger, want hij maakt nu een wat naargeestige indruk.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mimi en bartdewi
Mwoa, Arca stond echt heel ongelukkig geprogrammeerd in het blokkenschema. Ik had het heel graag willen zien, maar ging voor qotsa > job/kiki net als heel veel mensen. Elke andere artiest had het op die plek heel moeilijk gehad.
ARCA zat toch tussen QOTSA en jobski in ( iets eerder weg bij een ieder en je kunt ze alle 3 zien!

Hierbij mijn samenvatting van mijn Lowlands 2025. Vond het echt een heel fijn jaar, misschien wel mijn favoriete post-covid editie! Zoveel muzikale hoogtepunten!

Donderdag
Vroeg vertrokken, wat uiteindelijk helemaal niet nodig was. Wat een contrast met vorig jaar! Geen files, goede organisatie en werkelijk zeeën van ruimte op camping 1. Heerlijk! Ook nog geluk gehad met fijne buren, wat wil je nog meer? Heerlijk ijskoud bier kunnen afhalen (wederom een goede verbetering!) en de rest van de dag lekker in de schaduw gepilst. De nieuwe opzet van de silent disco beviel ook erg goed: geen gedoe om die koptelefoons te claimen. Toch zou ik het fijn vinden als die donderdagavond eens iets nieuws krijgt, het is nu wel elk jaar echt hetzelfde liedje...

Vrijdag
Heerlijk weertje! Vond het eigenlijk verrassend goed te doen, ook in de tenten. Lowlands voor het 'echie' begonnen met CMAT: nog nooit zo'n toffe eerste act op een festival gezien! Daarna helaas niet door naar DJ Travella... Al met al toch wel weer veel gecancelde artiesten die op mijn wishlist stonden. Tot mijn grote spijt ook niet even wezen kijken bij Sisso & Maiko, want als ik de verhalen mag geloven was dat ook een groot gekkenhuis. Wel doorgegaan naar Kingfishr. Niet heel spannend, maar wel lekkere muziek om mee te brullen! Daarna volgde een Alpha-blok van uitersten met London Grammar (dit had in de Bravo moeten staan...), Queens of the Stone Age (eerste keer dat ik ze zag: normaliter niet mijn muziek maar erg tof!) en Ki/Ki & Job Jobse. Ik had meer verwacht van de productie/lichtshow en vond de trackselectie voorspelbaar, maar desondanks was de Alpha wel echt maximaal AAN! De Sonique-track was toch wel het hoogtepunt van die avond. Er zat meer in, maar al met al een verdiende afsluiter! Daarna nog rondgezwerfd tussen de Bravo, India en X-Ray, maar vond de muziek te saai of te raar (sorry liefhebbers) om ergens langer te blijven.

Zaterdag
Een erg korte nacht: de wc-leiding op de camping was geknapt. Geen onderstroomde tent gelukkig, maar wel gewekt door een enorm kabaal van het zwaar geschut dat het water moest wegpompen... Ik had echt geen idee wat er gebeurde toen ik wakker werd haha! De festivaldag begonnen bij Joep Beving. Erg mooi, maar na een kwartiertje toch wat meer energie opgezocht bij Syvlie Kreusch. Dit is toch wel een van mijn ontdekkingen dit jaar: hele fijne muziek! Grappig om te zien dat Eefje de Visser in het publiek werkelijk alles woord voor woord meezong! En eigenlijk volgde hierna alleen maar top-optredens. Suki Waterhouse was tof, nog een stukje van Weval meegepakt en keihard meegezongen bij The Beaches. Het was misschien maar goed dat Royel Otis en Anthony Szmierek gecanceld hadden, want hierdoor kon ik zonder FOMO-gevoelens goed vooraan staan bij Raye (een woord: wauw!) en Chappell Roan. Erg onder de indruk van haar live-stem, en met 1 album heeft ze toch al een flink aantal pop-bangers in haar repertoire. Ook erg leuk om zo'n optreden te beleven tussen de fangirlies. Erg geslaagde headliner (en verrassend lege heuvels?)! De poging voor Job Jobse ronde 2 strandde al snel buiten de Bravo... Vervolgens naar Not a Fan geweest: die naam omschrijft zichzelf goed. Snel maar mijn tent opgezocht en daardoor de set van BSS moeten missen. Helaas, pindakaas.

Zondag
Wat een contrast met het weer van de eerdere dagen... Grijs en koud, dit willen we niet op Lowlands! Merkte dat het weer effect had op mijn energie, en volgens mij was ik niet de enige op het terrein die daar last van had. De dag had erg veel moeite om op gang te komen vond ik. Dat lag niet aan Kasper van der Laan: tranen gelachen hierbij! Van mij mag dit veel vaker geprogrammeerd worden op de zondagochtend. Vervolgens heerlijk verder kunnen ontwaken bij Sarah Julia. Ideale muziek voor de brakke middag! Vervolgens een beetje rondgelopen, maar bij Maan was het erg druk en Marc Rebillet (vrienden waren erg hyped hiervoor) vond ik werkelijk verschrikkelijk. Gelukkig was daar Horsegiirl om even de nodige energie te geven. Net als Brutalismus 3000 vorig jaar vond ik het dit jaar zo'n lompe hard techno act echt heerlijk! Laat dit aub een traditie worden! Daarna op tijd de Bravo ingegaan voor Lola Young. Was eerst van plan om na een half uurtje al naar FDC te gaan, maar ben de hele set gebleven. Wat een absoluut topoptreden! Het meezingen met Messy, het prachtige 'You noticed', die drone-beelden van een uitpuilende Bravo... Dit was echt bijzonder optreden van een toekomstige (sub)headliner! Vervolgens in aardig tempo door naar de Alpha voor Fontaines DC. Goed, maar niet geweldig? Kleine tegenvaller, al denk ik dat wanneer dit een dag eerder geweest was met een heerlijk zonnetje het allemaal een stuk beter was gevallen bij het publiek. Daarna was het tijd om te eten. En tijdens het eten in de buurt van de Heineken kregen we zo'n vermoeden: volgens mij is hiernaast het beste optreden van het hele festival bezig... Dus snel het eten naar binnen geschoven en de tent ingerend voor MK.Gee. En damn, we hadden gelijk! Heel erg vet en adembenemend mooi! Erg blij dat ik nog een deel van dit speciale optreden heb meegemaakt! Daarna een beetje een anti-climax doordat bij Trolska Polska het geluid veel te zacht stond (op de rand van de tent kreeg je er amper iets van mee?)... Na een klein stukje van Jamie XX gezien te hebben (prima, maar wederom een anticlimax qua einde?) de Bravo ingedoken voor DJ Heartstring, DJ Gigola en ook nog Roi Perez de X-Ray zien afsluiten! Wat een verademing is die zondagnacht toch: eindelijk ruimte om te dansen! Nadat we het licht hebben zien worden in de Armadillow toch weer een geweldig weekend afgesloten!

Top 5 (een top-10 was te moeilijk):
1. Lola Young
2. MK.Gee
3. Raye
4. Chappell Roan
5. Ki/Ki & Job Jobse / Kasper van der Laan

Ik vond het dit jaar overigens erg fijn publiek! Een wereld met verschil met het publiek in 2022 bijv... Zelfs bij de 'party-acts' alleen maar chille mensen om mij heen gehad, amper problemen gehad met praters en verder geen vechtpartijen of gekkigheid gezien. Qua programmering vond ik di jaar de balans ook top, ga zo door Lowlands! Op naar 2026!

Dit was mijn eerste keer Lowlands, de line-up was simpelweg te goed om te negeren. En toen een vriend een plek over had in de glampingtent was het snel beslist. Dit waren de beste optredens wat mij betreft:

1. Ki/Ki b2b Job Jobse
Voor de hand liggende publieksfavorieten of niet, dit was één groot feest. Een enorme massa stond hier en beleefde één lang oorgasme.

2. Chappell Roan
Niet zo goed als in Barcelona, maar dat lag niet aan haar. Het publiek was simpelweg net wat kleiner en net wat minder enthousiast. Het verschil tussen een 9,5 en een 10. Nog steeds fenomenaal dus!

3. Joep Beving & Residentie Orkest
Verstillend mooie muziek om de zaterdag mee te beginnen. Bij het slot hield ik het niet droog, zo prachtig.

4. Fontaines DC
Inmiddels al de derde keer binnen een jaar gezien. Niet het beste optreden (dat was de AFAS), maar nog steeds steengoed. Wat een energie!

5. Marc Rebillet
Over energie gesproken.. ik kende hem niet, liep semi-toevallig langs en heb gesprongen tot het einde. Grootste verrassing.

6. BSS
Heerlijke dj, die echt een andere vibe bracht dan de meeste beukmuziek. Everything In Its Right Place, Blue Monday, I Feel Love, geweldig hoe hij die klassiekers vermengde met meer traditionele dance.

7. Queens of the Stone Age
Op herkansing na de afzegging vorig jaar. Ze stelden niet teleur, geweldig al die moshpits!

8. Job Jobse
Vervanger van The Blessed Madonna. Het was best druk. En meer dan terecht.

9. Vampire Weekend
Met terugwerkende kracht spijt dat ik hun concert in de AFAS aan mij voorbij heb laten gaan. Wat een speelse vrolijkheid.

10. Interstellar Funk
Waardige afsluiter van de vrijdagnacht.

11. Chase & Status
Losgaan op snoeiharde beats.

12. EIVØR
Meegelopen met mijn groep, gebleven voor de muziek. Letterlijk en figuurlijk in hogere sferen.

13. DJ Digola
Waardige afsluiter voor de zondag, en daarmee mijn festival. Bijzonder sterke audiovisuele installatie.

14. Chris Stussy
Loeidruk, dus vooral buiten gestaan. Leuke set, heerlijk uurtje gedanst.

15. DJ Heartstring
Druk, drukker, drukst. Men had duidelijk nog knaldrang deze laatste nacht.

16. Joy Orbison
Vergelijkbaar met DJ Heartstring qua beleving. Men had duidelijk knaldrang deze eerste nacht.

17. Black Country, New Road
Op BKS was het een paar jaar terug nog mijn hoogtepunt. Nu speelden ze helaas uitsluitend van hun laatste worp, niet per se mijn favoriet. Wel mooi hoor, maar niet meer dan een dikke 7.

18. Ronald Snijders
Leuk om mee te maken, maar ik heb hem nu twee keer in het theater gezien, waarin hij beide keren geestiger was.

19. Kingfishr
Zeer sympathieke Ieren. Eigenlijk weinig op aan te merken, maar pas bij het bekijken van het blokkenschema bedacht ik me dat ik ze gezien had.

20. Gold Kimono
Vrolijke opener van de eerste officiële festivaldag. Fijne niets aan de hand muziek.

Honorable mentions: het slot van ICONIC (Pink Pony Club <3), even beuken bij HorsegiirL, de opening van Het Bacchanaal, openingsnacht in de Hacienda

Zo leuk al jullie reviews te lezen. De napret is zeker net zo groot als de voorpret.

Er is een dingetje dat ik nog nergens gelezen heb. Het podium van de Bravo is zeker een meter te laag. Dat was vooral hinderlijk bij FKA Twigs. Alleen de reuzen onder ons konden naar de artiesten kijken in plaats van naar de twee schermen. En dat lag dus niet aan de vlaggen.
Dus schroef het podium van de Bravo wat omhoog. En maak deze tent wat gezelliger, want hij maakt nu een wat naargeestige indruk.
Oeh, interessant dat je dat zegt! Bij FKA Twigs inderdaad echt wel vervelend. Vooral omdat er zoveel gebeurde. Ben echter bij verhoging wel bang dat je het contact tussen publiek en artiest weer iets meer breekt. Vond dat bv bij Fontaines DC en Sef in de Alpha: op het podium staan die zo ver boven het voorvak dat je weinig contact voelt met de artiest. Maar ben het idd wel eens bij FKA Twigs. Een dillema: zichtbaarheid vs contact met de artiest

Die waren vorig jaar. Blij dat ze weg zijn!
Hoezo dan, had je er zo'n last van? ik liep ook vaak langs YSL, maar het stoorde me niets. Het is ook wel populair gepeupel om je af te zetten tegen die merken. Snap daar helemaal niets van, leven en laten leven en nogmaals heb je er serieus zo'n last van? vorig jaar een heerlijk ijsje bij de MAC gehaaldl!

Laatst bewerkt:
Is er trouwens iemand toevallig bij Sisso en Maiko geweest in de Lima?

Wat een muziek was dat zeg hahaha. Afrikaanse happy hardcore. Wat een sfeer en wat een hilarisch optreden. Tent ging los!
Echt de ballen uit m'n broek gelachen daar. Heerlijke act en prima staan dansen daar.

De energie stroomt weer langzaam rond, al is het nog steeds aardig bijkomen geblazen .Weer enorm genoten van het weekend gezelligheid, nieuwe muziek en leuke verrassingen. Na vorig jaar veel zelf rond te zijn gerend om vooral (voor mij) nieuwe artiesten te zien, dit jaar gekozen om wat meer met de groep mee te gaan. Een kleine samenvatting, al is het maar zodat ik het zelf weer vrolijk kan teruglezen!

Donderdag op de vroege ochtend de file in op de dijk, maar wat is het voor de voorpret toch ook mooi om temidden van het dampende dauw al die autolichten voor en achter je te zien van mensen die er zin in hebben. Niet veel later de campingstoel uit in de rij en de eerste spoorboekjes bespreken of degenen die geen idee hebben vertellen wat voor gaafs er allemaal staat. Nog voor het eind van de ochtend in het zonnetje, met de voeten in een badje het eerste biertje geopend om de Festileaks LL25 lijst af te spelen. Na een gezellige middag met top buren op camping 4 een rondje gedaan over het terrein om daarna vooral maar even water te drinken zodat de avond ook goed zou gaan :). Op tijd weer het terrein op en via wat leuke loungeplekken nog even goed gedanst in de Bravo, maar wel op tijd languit op het luchtbed.

De vrijdag afgetrapt bij Goldkimono, lekker inkomen met een gezellig sfeertje maar ook niet al te bijzonder. Om de voeten maar meteen warm te maken terug naar de Bravo voor Kingfishr. Achterin was het geluid wat minder, maar ze hadden er zin in en de nummers paste goed bij het moment van de dag. Na een mooi stukje van Luvcat meegegaan naar Gotu Jim. Vroeg me in het begin een beetje af waarom, maar richting het einde ging de tent toch echt op z'n kop. Niet altijd fan van de teksten, maar vond het wel een heerlijk Lowlands moment. Na wat bijkomen in de wijnbar (erg relaxte sfeer en smaakte goed) en een rondje langs de tent terug gegaan naar QOTSA. Met de groep helaas niet het voorvak in, maar wel enorm genoten van de show en kracht. ARCA die hoog op de lijst stond met spijt laten gaan om samen een mooi begin van de nacht te hebben bij Job&Kiki. Tja, niet hele moeilijke set maar wel doeltreffend voor het publiek en de knaldrang die er hing. Heb er absoluut van genoten. In de boemelhupstrein richting de India gelopen voor Chamos, beetje inkomen maar daarna waren de koerdische beats toch wel echt lachen om op te dansen. Sammy Virji maakte daarna mijn dansverwachting ook aardig waar, wat voor een leuke/energieke avond in de Bravo zorgde. Inderdaad eerste kwartier altijd veel beweging en drukken, maar daarna vindt iedereen wel wat ruimte/een plekje. Via een rondje mensen kijken terug richting de tent gegaan na een mooie en warme dag.

De zaterdag na wat opstartproblemen vanaf de zijkant aangesloten bij Joep Beving, maar verloor na een mooi begin toch (denk door de matige plek) een beetje de interesse en ben verder gaan genieten bij Balu Brigada. Vervolgens een stuk Ghospel Choir gekeken en wat leuke, simpele dansjes meegedaan met +- 100 man. Vooral gelachen om dit leuke moment en de vrolijkheid van de 2 heren die de groep stuurde. Sef als volgende Alpa set was top, mooie momenten met de gastoptredens en Alpha die helemaal meedeed, Helikopterrr piloot! Hierna via The Beaches zelf even kort beland in een leuk feestje in het Oelalaantje met allemaal gezellige random mensen en hitjes. Met nog baila baila in m'n hoofd genoten van Vampire Weekend en van buiten de tent een stukje van Chris Stussy meegepakt, jammer dat die geen later slot had. Na een rondje tent een mooi plekje in het midden van de Bravo bij FKA Twigs (gelukkig ben ik lang en kon ik alles perfect zien). Gave/strakke show, al had het einde van mij juist met wat meer energie gemogen en de 'zwangerschap' was ook niet echt nodig. De nacht in met Masalo begon goed, Job daarna was opzich lekker bewegen maar niet echt bijzonder. Lammer was wel de verrassing van de avond, wat een toffe energie zat er in die set en de India had er absoluut nog steeds zin in.

Zondag vroeg gelachen bij Kasper om daarna rustig aan de doen bij het NNO, wat wederom mooi en grappig was maar wel minder pakte dan vorig jaar en tijdens de Ode to Joy toegift het jaar daarvoor. De show van Maan waar ik heen werd meegesleept bleek toch best tof te zijn, ze gaat echt wel de goede kant op en het valt al wat meer op z'n plek. Toch ook maar een stuk Marc Rebillet meegepakt en tijdens 'Get the fuck out of bed bitch' in het midden van de circle pit gestaan, wat weer de eerste keer was op LL sinds IDLES. Net als vorig jaar bij Brutalismus3000 ook dit jaar de adrenaline opgevoerd bij Horsegiirl, soort van plat maar toch ook gaaf gebouwde set en bovenal gewoon top energie voor de zondag. Lola Young schoot helaas niet op door de drukte dus via weer een rondje feest, maar nu wel met iedereen, bij het Oelalaantje naar Roland Crystal gegaan. De Xray was hiervoor perfect, wat een mooi feestje was dat (aldanniet bloedheet). Als dagafsluiter Jamie XX meegepakt en vooral genoten van, en gedanst op het tweede deel. Je merkte wel dat het voor velen niet de energie had die ze zochten (maarja dat zal mogelijk aan de chemische toevoegingen liggen). Beginnend als een sardientje, maar later toch best ruimtelijk dansend Heartstrings meegepakt en vanaf de zijkant de laatste energie bij Gigola eruit geperst om nog even kort af te sluiten met mensen kijken in de Armadillow (afscheid nemen van het terrein, tja..).

Al met al voor m'n gevoel wat meer 'standaards' gezien dit jaar, maar ook meer met de groep geweest. Veel gezelligheid gehad en genoten en lichtelijk wat spijt van gemiste optredens. Maarja zo is elk jaar weer anders! Wat betreft het publiek over het algemeen geen last van gehad en vaak juist ook veel gelachen om gesprekken. Keer dat ik vroeg of er gestopt kon worden met selfiefilmen werd dat ook meteen gedaan, dus wat dat betreft prima. Drukke rijen prima vermeden door net wat andere tijden te kiezen voor eten en de langere boodschap 's ochtends op het terrein en smiddags op camping 1 (door de knaks gaat de frequentie wel omhoog zeg). Aankleding van Lowlands blijf ik van genieten, met de kunst, mooie filmpjes, leuke zitplekken en alles rondom het meer. Kijk weer uit naar volgend jaar, aftellen is begonnen!

Speciaal voor zowel de Harries, Koens, Rodericks en Marie-Claire's stel ik voor 2026 het volgende voor:

Lowlands weekend 1 zonder glamping, dan een paar dagen tijd om die velden vol te bouwen en weekend 2 de identieke line-up met all-out glamping, echt zoveel als ze maar kunnen verkopen, een VIP-deck achter de Alpha, een Ultra-VIP-Experience deck er vlak voor.

Elke doelgroep blij en de aandeelhouders van Live Nation blij:

Leven en laten leven

maar wel in aparte weekenden.

Speciaal voor zowel de Harries, Koens, Rodericks en Marie-Claire's stel ik voor 2026 het volgende voor:

Lowlands weekend 1 zonder glamping, dan een paar dagen tijd om die velden vol te bouwen en weekend 2 de identieke line-up met all-out glamping, echt zoveel als ze maar kunnen verkopen, een VIP-deck achter de Alpha, een Ultra-VIP-Experience deck er vlak voor.

Elke doelgroep blij en de aandeelhouders van Live Nation blij:

Identieke line up is niet eens nodig. Tweede weekend Job Jobse, Gotu Jim en KI/KI standaard als headliners. Bands als QOTSA en Fontaines zet je alleen in het eerste weekend neer.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: soepstengel en wsslvrwrt
Identieke line up is niet eens nodig. Tweede weekend Job Jobse, Gotu Jim en KI/KI standaard als headliners. Bands als QOTSA en Fontaines zet je alleen in het eerste weekend neer.
True, maar ik dacht misschien krijg je boekingskorting als je alles 2x boekt ;)

Ik vind het eigenlijk juist gezellig en heel erg Lowlands dat die verschillende groepen, de Marie-Claires en de kisten, samen op hetzelfde festival zijn. In ons campinggroepje zijn ze ook allebei vertegenwoordigd. Zo leuk dat mensen van verschillende werelden de ogen wordt geopend voor elkaar. Heel tof als iemand die in oorsprong komt voor het feestje op Lowlands toch wat alternatieve acts leert kennen. En op mijn beurt was ik dan ook weer blij dat er mensen waren die, in tegenstelling tot mezelf, een nagelschaartje bij zich hadden.

Users who are viewing this thread