“Klein” verslagje dan maar van lowlands nummer 3. Over het algemeen een super lowlands gehad. De nachten vond ik vooral geweldig. Dat kwam mede doordat we goede plekken hadden in de bravo. Groep waar ik mee ben geweest misschien niet de grootste muziekliefhebbers, wat er in resulteerde dat we investeerde in een paar optredens door vroeg naar deze acts te gaan en dicht tegen het podium stonden met veel plek. Daardoor wel te weinig acts overdag gezien wat mij betreft
Vrijdag
Frenna gezien als eerste act. Erg veel hitjes die voorbij kwamen en maakte er zeker een feestje van, gewoon een goede performer. daarna door naar Gotu Jim, vond het qua performance echt ruk, maar het alom verguisde amsterdamse publiek maakte er wel een feest van. Vervolgens Soulfood gegeten achter het meer bij London Grammar, jezus wat klonk dat saai.
Even terug naar de tent geweest en Mula B helaas moeten missen. Daarna in mijn eentje net wat eerder terug naar het terrein om wat van QOTSA mee te pakken, klonk goed. Ook grappig om te zien dat het hier een totaal ander Lowlands lijkt (qua publiek) dan bij veel acts waar wij heen zijn gegaan. Vervolgens Ki/Ki en Job, ben echt een techno en househead, maar vond dit niks. Voelde zo makkelijk om enkel wat inkoppers te draaien die je op elk feest hebt gehoord de afgelopen 3 jaar. Zat totaal geen verassing of gelaagdheid in om het publiek wat uit te dagen.
Dan de nacht, mooi vooraan gestaan bij de Bravo en eigenlijk heel de avond geweldig kunnen dansen. Vond het publiek om ons heen wel erg tammetjes. Joy Orbison top met een wat rauwere garage sound. Vervolgens was ik bang dat Virji muzikaal wat te simpel zou zijn, maar verraste mij positief en schroefde de snelheid wat op. Daarna een uurtje Interstellar meegepakt, die kwam echt met een aantal uniekere garage en bass platen a la Old Boy - Extender, vet!!
Zaterdag:
Kut geslapen, maar ach. Begonnen met het laatste half uurtje Weval. Had al de verwachting dat het leuk zou zijn, maar was verrassend goed. Dit had prima een uur of 5 later gekund. Vervolgens Sef meegepakt, waar ik vooraf niet echt fan van was. Vraag me soms af of ik dubbelzinnigheid in zijn teksten gewoon niet snap, of dat de teksten gewoon simpel zijn. Hij verbaasde me echter met een leuke performance. Sympathieke gast die met veel zelfvertrouwen en charisma op het podium stond. Bleef ook erg rustig toen het geluid een minuut of 10 uit viel. Respect.
Vervolgens op tijd vooraan richting Stussy, waar ik al lang fan van ben. Zijn hele AV concept viel wel wat tegen. Ging wel goed los in de tent en dit voelde toch als een mooi moment voor hem om in Nederland van een breder publiek zijn flowers en erkenning te krijgen. Vervolgens democratisch met de groep mee naar de tent gegaan, en wat een fout was dat. 2 uur lang kou geleden voor de tent, terwijl er 2 mega optredens bezig waren van Raye en FKA Twigs. Door al een tijdje 3 voor 12 te lezen wist ik dat dit geweldig ging worden, maar helaas niets van meegekregen.
Vervolgens chappel roan geskipped en een half uurtje in de hacienda gestaan, waar ik toch mn draai nooit echt kan vinden. Vervolgens Jennifer Loveless vanaf moment 1 gezien. Leuke set om er rustig aan weer in te komen. Beginnen met wat op en neer stappen, wat een paar uur later natuurlijk uitmondde in totale mayhem. Masalo vond ik mwa. Beetje saai en kabbelde maar wat voort, wel leuk einde met zijn hit.
Vervolgens werd het zoals verwacht gestoord druk tijdens Job. Echter is dit ook een kwestie van even accepteren, na een half uurtje begint het altijd beter te worden. Toch knap hoe Job dit solo altijd weer voor elkaar krijgt. Moet bekennen dat ook hier niet geweldig veel vernieuwende nummers voorbij kwamen, maar Job weet gewoon hoe je een Bravo plat speelt, en dat gebeurde dan ook.
Nog een paar minuten BSS meegepakt, waarna de groep graag naar Lammer ging. Daar kwam ik er niet lekker in en was het gewoonweg te druk dus rond half 5 de tent opgezocht.
Zondag:
Begonnen met de laatste paar nummers van Maan. Vind haar laatste album best leuk, maar optreden vond ik niet geweldig. Vervolgens naar de Alpha voor Marc Rebillet. Het concept is leuk, maar de intermezzo’s te lang en humor veel te corny. Vervolgens rechtsvoor de Heineken in voor Horsegiirl. Vond dit prima, het is natuurlijk vooral een grote meme. Voelde daar wel heel sterk hoe simpel veel van deze hype muziek is. Een makkelijke sample of melodie met een flinke kick op 150bpm scoort tegenwoordig gewoon. Allemaal iets te makkelijk wat mij betreft.
Vervolgens naar Lola Young geweest en een mooi plekje gescoord vooraan. Niet normaal wat een stem. Ook het gemak waarmee ze dit deed vond ik erg indrukwekkend. Moest mijn best doen om niet een traantje weg te pinken hier.
Overigens wel redelijk awkward tussen de nummers door. Wist dat ze dit een moeilijk onderdeel vond, maar niet in deze mate.
Vervolgens in mijn eentje richting Fontaines, waar ik best wat nummers van heb geluisterd de afgelopen tijd. Kan niet zeggen dat ik het geweldig vond. Voelde toch hier en daar als wat emo cooldoenerij. Ze doen in ieder geval vooral niet de moeite om er een show van te maken. Vervolgens Jamie XX, wat een prima act is, en lekker dansbaar. Wel jammer dat het niet voelde als een knaller van een afsluiter, aangezien het zo rustig was qua publiek. Vond het ook veel te sober qua aankleding.
Dan de nacht:
Zondag nacht was voor mij met afstand de meest interessante dance line up. Twiena was goed, lekker om in te komen met wat techno en een wat diepere sound. Vervolgens niet verwacht dat het op zondag zo druk zou worden bij Heartstring. Prima set en hebben een hoop goede nummers, maar verassen doet het niet echt. Nummers lijken ook vrij veel op elkaar. Stukje Gigola gekeken hierna, maar was wel even klaar met het gebeuk dit weekend dus X-ray in gegaan voor Bashkka en Roi, en dat was echt top. Heerlijk kunnen housen, wat er niet veel is op Lowlands. X-ray wel echt een schijtstage wat mij betreft. Geluid is kut, en de vlonder komt niet tot aan de rand van de tent? Ook vrij irritant als je t mij vraagt. Om 4:45 kon ik niet meer en ben ik afgetaaid.
Al met al geweldige lowlands gehad.
Wat ik daarbij ook super vind, is dat je voelt dat voor veel artiesten lowlands het hoogtepunt van hun jaar of zelfs carriere is.
Feestpubliek is inderdaad aardig aanwezig, en daar maakten wij ook onderdeel van uit. Deze mensen willen echter wel echt knallen en dat bevordert de sfeer in mijn ogen. Daarbij is het gewoon dance wat de klok slaat momenteel. En zoals iemand hier al aangaf, begint gitaarmuziek weer aardig aan een opmars de laatste jaren. Zijn toch altijd golfbewegingen lijkt me. Als laatste ook benieuwd waar het naartoe gaat met al dat geknal. Alles moet harder en sneller, kan me niet voorstellen dat die trend nog lang door blijft gaan. Mag van mij wel wat meer gaan grooven.
Jezus wat een verhaal. Doei allemaal.