Lowlands 2025

Ik vind het eigenlijk juist gezellig en heel erg Lowlands dat die verschillende groepen, de Marie-Claires en de kisten, samen op hetzelfde festival zijn. In ons campinggroepje zijn ze ook allebei vertegenwoordigd. Zo leuk dat mensen van verschillende werelden de ogen wordt geopend voor elkaar. Heel tof als iemand die in oorsprong komt voor het feestje op Lowlands toch wat alternatieve acts leert kennen. En op mijn beurt was ik dan ook weer blij dat er mensen waren die, in tegenstelling tot mezelf, een nagelschaartje bij zich hadden.
Zit zeker wat in! Twee jaar geleden twijfelde ik heel erg of Lowlands nog wel voor mij was. De afgelopen twee jaar heb ik toch weer meer volle teugen genoten, dit jaar bijna meer dan ooit. Juist door het juist maar over me heen te laten komen en de lol in te zien van de andere perspectieven heb ik enorm gelachen. Zelfs met een schoolvoorbeeld van een 'feestpublieker' in ons kamp.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2 en DeDan
Ik vind het eigenlijk juist gezellig en heel erg Lowlands dat die verschillende groepen, de Marie-Claires en de kisten, samen op hetzelfde festival zijn. In ons campinggroepje zijn ze ook allebei vertegenwoordigd. Zo leuk dat mensen van verschillende werelden de ogen wordt geopend voor elkaar. Heel tof als iemand die in oorsprong komt voor het feestje op Lowlands toch wat alternatieve acts leert kennen. En op mijn beurt was ik dan ook weer blij dat er mensen waren die, in tegenstelling tot mezelf, een nagelschaartje bij zich hadden.

Helemaal eens. En het is tegenwoordig heel populair om lekker te zeuren op de Marie-Claires van tegenwoordig. Vroeger werd er te weinig gedoucht en was dat gespreksonderwerp. En nu wordt er teveel aan verzorging gedaan en is het ook niet goed.

Het is natuurlijk heel persoonlijk en je kan net de verkeerde treffen, maar ik vond ook dit jaar gewoon weer heerlijk. Heel anders dan op DTRH, maar zeker niet minder of meer leuk oid.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2 en Hidson
Het was mijn 8e Lowlands, waarvan de 4e op rij na Covid. Ik heb gemengde gevoelens! Probeer maar wat punten op te schrijven, misschien dat het helpt om er de vinger achter te leggen waar het precies door kwam :)

Plus!
  • Crowd Management. Ik lees veel mensen die het drukker hebben ervaren dan voorheen. Ik had dit juist precies andersom. Kan net hebben gelegen aan hoe ik ben gelopen natuurlijk, maar ik heb maar 1x in de grote stroom van mensen van Alpha richting Heineken/Bravo gelopen. Dat was na Job en Ki/Ki. Verder leek het juist goed te doen en niet steeds lopen in dezelfde stoet mensen. Lag volgens mij ook aan het blokkenschema, waar publieksfavorieten eindigden in de Bravo als er een begon in de Alpha. Daardoor gingen wat mensen eerder weg bij de ene act, of kwamen juist later bij de volgende.
  • De wijnbar was een toptoevoeging op een mooie plek. Veel beter zo met die Vodafone stage hier en de wijnbar erachter dan dat Ikea ding.
  • De aankleding van het terrein voelde over het algemeen veel rijker dan een paar jaar terug, zag er heel strak uit.
  • Pinnen ipv munten - maakte het makkelijker en je hoefde niet te bedenken hoe veel munten je nog hebt. Toch doet dit ook iets voor de sfeer - zo'n economie met munten op zich. Ik schrijf hem als Plus omdat het mij meeviel, maar heb toch liever de munten terug.
  • De India in Aubergine vond ik toch mooier, de nieuwe Lima is minder charmant maar ziet er wel keurig uit.
  • Ondanks dat ik saamhorigheid miste, heb ik geen opstootjes, ruzies, of ander gedoe gezien.
  • Ik was met een groep, hiervoor steeds met 2 man. Dat maakte het makkelijk om eigen keuzes te maken en elkaar makkelijk weer te vinden, zonder dat iemand alleen hoefde te zijn. Was ook erg gezellig dus dat maakte een hoop goed!

Minder
  • Ik weet niet precies waar het aan lag, maar ik vond de sfeer wat geforceerder dit jaar. Minder spontane/ludieke dingen gezien of meegemaakt. Ook weinig met andere mensen/groepen in contact geweest. Niet erg, maar dat maakt vaak wel een festival leuk - de herinneringen die je maakt.
  • Ik miste toch ook optredens die er voor mij echt uit sprongen. Vorig jaar was de Sugababes een leuke verrassing, ik kan met nog Goldband in 2022 herinneren, in 2023 vond ik Pusha-T waanzinnig. Ik vond nu Kiki en Job heel sterk, maar daar hield het wel een beetje op. Verder "leuke" dingen gezien, niet geweldig.
  • De productie van de shows (met name Alpha) vond ik erg karig. Niet iedereen hoeft van mij via een zipline het podium op, maar zoiets maakt wel spektakel. Die Vulkaan van Sef was nou niet heel spectaculair en verder eigenlijk weinig verrassends gezien.
  • Sommige dingen worden te bedacht, de spontaniteit is er vanaf en dat maakt het routinematig. Precies wat ik niet wil op een festival. Zoals het Noord Nederlands Orkest (leuk geweest), de Bol.com feestjes die inmiddels gewoon een stage zelf zijn geworden, de takken slopen op zondag (ook gedaan, maar spijt van). Dit maakt het voor mij minder ludiek en meer "omdat het hoort". Zonde!
  • De hipheid/sfeer in de Haciënda (en algemeen trouwens). Ik weet het, ik hoef er niet heen, maar het is een van de weinige alternatieven voor de veel te drukke Bravo en India. En dan zoek ik een gezellig sfeertje, waar je naar binnen stapt en denkt ah leuk feestje! Nu staan er vooral heel veel hippe 20'ers met een zwart brilletje halverwege hun neus, haren strak naar achteren en een waaier die als accesoire langs het gezicht zwaait. Er ligt volgens mij ruimte voor een extra (kleine) stage in de nacht, die meer gefocust is op feestcafé achtige setting (een soort Cafe Nol?). Bruin, gezellig, stinkend en niet-hip. Lijkt mij erg leuk! Je merkt ook dat de "gekkies" die de sfeer (voor mij) maken, langzaam verdwijnen en plaatsmaken voor heel generiek, op elkaar lijkend publiek (waar ik ook bij hoor).
  • Laat je politieke mening thuis ajb. Vlaggen horen wmb niet op een festival, ongeacht van welk land.
  • De X-Ray. Geluid was slecht en ik blijf het een beroerde tent vinden om in en uit te komen op een lekkere plek.
  • De Lineup. Voor mij stonden er te weinig acts op die ik echt graag wilde zien. Omdat het mij eerdere jaren weinig uitmaakte wilde ik toch graag gaan voor de sfeer. Maar volgend jaar hangt voor mij af van hoe goed ik de lineup ga vinden. De acts die ik heb gezien, vond ik bijna allemaal tegenvallen. Mula B was een positieve uitzondering, net als Horsegiirl (maar dat tijdstip had niet gehoeven).
  • Ik heb te weinig van het randprogramma meegepakt en daar heb ik wel spijt van. Adonis niet gezien, geen comedy (behalve Kasper gezien), geen andere side activiteiten. Dat had ongetwijfeld geholpen. Dus volgend jaar beter plannen om ook van de gebaande paden af te wijken.

Al met al mijn minste post-covid editie tot nu toe. Misschien word ik te oud (36), maar het lijkt alsof Lowlands in een transitiefase zit met de generatiewissel (Millenial - Gen-Z) en niet helemaal weet waar het heen moet. Ik denk dat er strakkere keuzes gemaakt moeten worden om niet te vervallen in een zooitje qua programmering.

Helemaal eens. En het is tegenwoordig heel populair om lekker te zeuren op de Marie-Claires van tegenwoordig. Vroeger werd er te weinig gedoucht en was dat gespreksonderwerp. En nu wordt er teveel aan verzorging gedaan en is het ook niet goed.

Het is natuurlijk heel persoonlijk en je kan net de verkeerde treffen, maar ik vond ook dit jaar gewoon weer heerlijk. Heel anders dan op DTRH, maar zeker niet minder of meer leuk oid.
Had net zo'n verkeerde bij Raye. Zaten op Exto podium dus dan weet je dat je vervelende groepen voor je kunt hebben. Hun achteraan hangen en de week doornemen is dan bij 'jouw voorvak' en je kan niet even 2 meter verderop gaan staan. Terwijl Raye emotioneel aan het vertellen was dat het volgende nummer over verkrachting ging stond de groep er vrolijk doorheen te praten. En deden tijdens dit nummer een dom dansje met daarbij horend hysterisch gelach. Wegfilteren lukte niet en ben podium maar af gegaan om herinneringen aan rest van de show te bewaren. Zoveel ruimte op Lowlands, maar dan toch bij een artiest gaan staan, waarvoor je geen aandacht hebt; zal het nooit begrijpen. Maar ook heel veel leuke en lieve Lowlanders en dat is gelukkig toch het beeld van het weekend dat blijft hangen.

Laatst bewerkt:
Pluspunt van Haciënda vond ik overigens wel de Flexican set zondagavond. Eigenlijk per ongeluk daar beland en het was de start van een top zondagavond. Vorig jaar vond ik het overal vreselijk druk en was ik er echt klaar mee. Dit jaar met de Flexican en Subfocus een hele leuke (en late) zondagavond gehad.

Verder ook niet echt fan van Haciënda.

[*]Sommige dingen worden te bedacht, de spontaniteit is er vanaf en dat maakt het routinematig. Precies wat ik niet wil op een festival. Zoals het Noord Nederlands Orkest (leuk geweest), de Bol.com feestjes die inmiddels gewoon een stage zelf zijn geworden, de takken slopen op zondag (ook gedaan, maar spijt van). Dit maakt het voor mij minder ludiek en meer "omdat het hoort". Zonde!
Hier ben ik het inderdaad mee eens! Zeker omtrent NNO: die gimmick is nu wel klaar toch? Zou inderdaad ook meer gekke spotane hoekjes willen hebben op het terrein, zoals een bruine kroeg, karaokecafe (past perfect in dat Aziatische straatje) en andere gekkigheid.

Vond die cirkelvormige tribune bij de Heineken een goed voorbeeld hiervan. Elke keer dat ik daar langsliep gebeurde er wel iets geks!

Hier ben ik het inderdaad mee eens! Zeker omtrent NNO: die gimmick is nu wel klaar toch? Zou inderdaad ook meer gekke spotane hoekjes willen hebben op het terrein, zoals een bruine kroeg, karaokecafe (past perfect in dat Aziatische straatje) en andere gekkigheid.

Vond die cirkelvormige tribune bij de Heineken een goed voorbeeld hiervan. Elke keer dat ik daar langsliep gebeurde er wel iets geks!
Een (groot) Karaokecafe is wat mij betreft nou echt een top idee!

• Leuk
Waarderingen: Spook, rubenvv en Flynn
Op DTRH had je de Nest x Radiate V, wat ik eigenlijk helemaal gemist heb wat het daadwerkelijke nut was maar wat ik wel weet is dat er 's nachts improvisatieacts gedaan werden. Niet met voorbedachte rade, maar gewoon willekeurige festivalgangers die net even te beschonken waren en hier onder andere gospel gingen zingen met het publiek maar ook gingen breakdansen of een gedicht voorlezen, heb mij daar toen toch echt kostelijk een uur vermaakt om 3 uur 's nachts. Zoiets als een improv podia voor lowlanders ergens achterin een hoekje verstopt lijkt mij best wel leuk!

• Leuk
Waarderingen: WTSGD
Blijkbaar waren onze Britse vrienden van TPD TV ook op Lowlands. Ben wel benieuwd wat ze ervan vonden. Ik verwacht een 'Its not as good as Pinkpop'
Haha ik kijk het ook iedere week wel. Het is een andere slag festival liefhebber dan dat ik zelf ben in ieder geval. Ik denk dat Lowlands best een moeilijk festival voor ze zijn misschien, maar een hoop randzaken zullen ze wel weer tof vinden gok ik. Ben benieuwd wanneer het live komt.

Haha ik kijk het ook iedere week wel. Het is een andere slag festival liefhebber dan dat ik zelf ben in ieder geval. Ik denk dat Lowlands best een moeilijk festival voor ze zijn misschien, maar een hoop randzaken zullen ze wel weer tof vinden gok ik. Ben benieuwd wanneer het live komt.
Zondag/maandag normaal gesproken. Voor mij zijn die video's ook wel een soort van guilty pleasure geworden, hoewel het tegenwoordig veel van hetzelfde is.

• Leuk
Waarderingen: pietmoeskops
Ik vond het vroeger (shit ik ben oud) veel gevarieerder qua publiek

Zit zeker wat in! Twee jaar geleden twijfelde ik heel erg of Lowlands nog wel voor mij was. De afgelopen twee jaar heb ik toch weer meer volle teugen genoten, dit jaar bijna meer dan ooit. Juist door het juist maar over me heen te laten komen en de lol in te zien van de andere perspectieven heb ik enorm gelachen. Zelfs met een schoolvoorbeeld van een 'feestpublieker' in ons kamp.
Eens, maar 2023 was ook gewoon raar. Extreme drukte vs. totale leegte.

Vond ze op hun insta stories wel positief overkomen. Maar ben inderdaad heel benieuwd.

Miss ook wel een lastig festival voor mensen buiten Nederland, aangezien echt alle randprogrammeringen in het Nederlands zijn en dat stuk van het festival dus al wegvalt.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Even nog mijn top 10 van LL 25. Probeer al een paar dagen aan een verslag te beginnen, maar nog niet echt gelukt.

1. Fontaines DC
2. Sef
3. DEADLETTTER
4. Kasper van der Laan
5. Spinvis die het nummer Zonder naam speelde (wilde ik al een tijdje graag live horen) in de Echo.
6. BCNR
7. Papa Roach
8. Vampire Weekend
9. Alex Ploeg ( Comedy)
10. Wodan Boys

Pluspunten:
- Het festival terrein. Wat heerlijk om daarover rond te struinen. Overal valt wat te ontdekken.
- Silence disco was heel goed geregeld qua koptelefoons.
- Logistiek zat goed in elkaar bijna geen file op de heen en terug reis gehad.
- De verschillende type genres en acts die je op een dag kunt zien
- Randprogramma. Je kan een heerlijke dag hebben zonder naar muziek te gaan volgens mij. Altijd wel iets interessants te beleven.
- Sfeer. Iedereen is lief, en klaar om er een mooi weekend van te maken. Wat een verschil bij optredens als je diezelfde band ook wel is op bijv. Pinkpop hebt gezien.
- Openingstijden van het festival terrein. Heerlijk om om 11 uur alweer het hele terrein tot je beschikking te hebben.

Minpunten:
- Nachtprogramma blijft voor mij lastig. Ook de "rock" feestjes waren niet heel best qua muziekkeuzes.
- De drukte snachts in de India en Bravo. Hier moet echt snel verandering in komen, want dit is gewoon niet meer te doen snachts.
- Ondanks dat ik er weer minder last van heb gehad als de vorige 2 jaar. Blijft het popiejopie gehalte en het drugsgebruik wel echt heel hoog. Ik zou toch nog meer variatie willen in de mensen op LL. De alternatievere mensen mogen van mij in grotere getallen aanwezig zijn.

Blijkbaar waren onze Britse vrienden van TPD TV ook op Lowlands. Ben wel benieuwd wat ze ervan vonden. Ik verwacht een 'Its not as good as Pinkpop'
Ach, erger dan hun Defqon review eerder dit jaar kan het in ieder geval niet worden, daar zijn ze zaterdagochtend gevlucht naar Jera omdat ze het na de vrijdag geen seconde meer trokken. Dan kan de terugkeer in Biddinghuizen alleen maar meevallen!

Mijn vijfde Lowlands inmiddels. Dit jaar weer met een klein groepje van 6, maar aangesloten bij een groepje van 5 die we eigenlijk niet echt kenden. Maar heel gezellig mee gehad op het festival en vooral op de camping. Camping 3 beland, precies achter de bomen, dus lekker wat schaduw in de ochtend. Goed plekje, je was binnen 5 min op he terrein, als er tenminste geen rij was.

Algehele sfeer was weer goed. Veel al over geschreven, maar het blijft toch een kwestie van geluk hebben wie je tegenkomt. Heb meerdere leuke, goede en grappige gesprekken gehad, zowel met mensen die ik al ken, daar heb leren kennen of enkel on the spot tegenkwam. Wel hier en daar geërgerd aan het praten tijdens de optredens (wat een verschil met Øya!).

Heerlijk gegeten. Okonomiyaki was weer heerlijk en ik had hem binnen 1 minuut! Tijdens Job Jobse & KI/KI bestellen goede keuze. Rotdog ouderwets lekker, Arepa verrassend goed (en nooit een rij) ik had de beefcheese en die was echt verrukkelijk misschien wel het lekkerste van het weekend, Mitairelette (of hoe je het ook schrijft en zegt XD) vulde behoorlijk en smaakte meer dan een dikke prima, frietje paddostoof was minder vullend dan verwacht maar wel echt goed. Jammer dat ze niet bij elke bar Skuumkoppe hadden. Daarvan waren de glazen altijd goed vol en je krijgt tenminste lekker bier zeg ik als Tukker ;).

Mijn record bezoeken aan de Juliet opgeschroefd naar 9x in een editie. Mazzel aan veel muziek zien in het jaar. Ik ben ook echt een comedy en theater liefhebber en kan daarvoor ook op Lowlands terecht waar goede voorstelling komen. De leukste comedyshow was denk ik die van Alex Ploeg, waar ik juist sceptisch inging. Oude held Najib Amhali gezien en dat was vooral vet om de naam. De laatste cabaretier van Comedy Club Haug (Berit Companjen, kan dat kloppen?), was ook fantastisch. Hardst gelachen, maar met geen mogelijkheid hoogstaand te noemen, bij Magic Tom & Yuri. Erg onder de indruk van de show van Kirsten van Teijn en haar Club Queersten. Dat is nou typisch een beknopte versie van een theaterstuk wat je wil zien, echt heel gaaf. De laatste dag ook nog de show van Beperkt Houdbaar gezien. Improvistie van Andries Tunru en Stefan Hendrikx over seks, want in het Ohlalaantje, met input van het publiek. Misschien toch hier het hardst gelachen.

Shout out naar Spinvis die 3 nummers bij het Science programma Alleen Maar Verliezers deed. Heel indrukwekkend om zijn nummers over dit onderwerp te horen en vervolgens deskundigen erover te horen. Afsluiten met ik Wil Alleen Maar Zwemmen is een schitterende bonus.

Alledrie de nachten na het Juliet programma naar de Lima gegaan en me daar uitstekend vermaakt. Ik vind dan toch Iconic veruit het leukste en in mijn smaak draaien. Het Alternatief was aardig leuk voor een uurtje en Het Bachanaal was weer ouderwets gezellig. Kijk, die bamboetakken zet de organisatie er neer en ze weten wat ermee gebeurd en dat faciliteren ze ook met decoratie en programma. Maar jongens, blijf gewoon van andere dingen af man. Gebruik je verstand en ga geen bomen en struiken kapot trekken, om nog maar te zwijgen over tafels, krukken etc.

Uiteindelijk door het schema ook een stuk minder muziek gezien dan gebruikelijk, maar toch een overzichtje.

Spencer Sutherland: Ik vond het heel aanstellerig overkomen. Hoort natuurlijk bij de muziek, maar ik kwam er niet in.
London Grammar: Schitterend weer. Jammer dat ze de speciale band met het festival wil benadrukken en dan Amsterdam noemt. Toch veel minder impactvol toen op Werchter.
Arca: Bijzondere en rare shit. Heel gaaf wel.

Joep Beving: Wat een heerlijke manier van wakker worden blijft dit toch, kippenvel.
Zo! Gospel Choir: Lekker voor op de achtergrond. Biertje, dag doorspreken, lekker liggen op de heuvel.
Suki Waterhouse: Hele vrolijke en leuke set.
The Beaches: Een nog vrolijkere en leukere set. Ik was alweer vergeten wat voor een leuke band dit is.
Vampire Weekend: Ook al zo'n leuke en vrolijke set. AFAS blijft natuurlijk veel beter door de uitgebreide show, maar niet verkeerd hier weer even mee te pakken.
FKA twigs: Wauw, wat een fantastische show. Deze kwam goed binnen bij mij.
Papa Roach: Laatste kwartier gezien en als niet nu-metal liefhebber was dat precies genoeg. Ff doorbijten bij de covers, maar Last Resort wel lachen.
Chappell Roan: Aangelopen bij Hot To Go, dus vanaf het leuke deel (vind ik op basis van Øya) gezien.

Noord Nederlands Orkest: Gimmick door het publiek? Jazeker. Maar wat blijft het lekker deze muziek als opstart van een festivaldag te hebben. Mooie stukken, met de Bolero voorop!
Maan: Sorry, maar als je die nieuwe en hippe Maan wil laten zien waarom dan alsnog nummers als Stiekem en vooral Blijven Slapen in je set? En dat einde was al helemaal om te janken. Nee. Wel genoten van caramel ijskoffie, das ook wat waard.
Sofia Isella: Oeh, lekker duister en raar. Jammer dat het geluid zo zacht stond dat je haar praatjes niet goed hoorde, maar bij de muziek paste het wel. Heel erg genoten hierbij. Ik hoop dat ze ooit doorgroeit naar een act met liveband, want dat zou het helemaal leuk maken.
Fontaines D.C.: De week ervoor gezien in een tent die ongeveer de helft van de Heineken is en vooraan, nu aan de zijkant van de tent. Tuurlijk is het dan minder goed. Maar je zult maar nummers als Starbuster en I Love You op je naam hebben staan, poeh he.

Lijstje:
1. FKA twigs
2. Sofia Isella
3. Joep Beving
4. Club Queersten
5. Beperkt Houdbaar
6. The Beaches
7. NNO
8. Alex Ploeg
9. New Scientist: Alleen Maar Verliezers
10. Magic Tom & Yuri

Waaah, ik ben bijgekomen en bijgelezen, tijd voor mijn eigen reflecties.

Tweede keer lowlands, derde festival van het jaar (beetje extra / extra genieten van het leven), en daardoor ga je vanzelf wat vergelijken.

Allereerst de muziek; dit jaar geen acts die me echt omver geblazen hebben zoals een Massive Attack op DTRH, maar wel ontzettend veel prima/goede acts gezien de gehele dag door. Gemiddeld 9 acts per dag gezien, veel meer vergeleken met BKS of DTRH.
  • Genoten van Deadletter, 4AMKru, QOTSA (moest even inkomen maar 2e deel was echt goed), Job&Kiki, Tramhaus (5 goede acts al enkel op vrijdag!)
  • Genoten van Joep Beving (vooral eerste nummer was prachtig), Weval (tof dat ze een nieuwe draai aan hun oude werk geven), Vampire Weekend (zo'n goede band met zulke gelaagde muziek!), FKA Twigs, en Chappel Roan (heeft me positief verrast, terwijl ik geen popliefhebber ben)
  • Genoten van NNO (inspireerde me wederom om meer in klassiek te verdiepen, maar kans is groot dat ik dat dit jaar weer niet ga doen) Fontaines DC, Chase & Status (gerend om 40 min mee te pakken, solo date heerlijk gedanst, en paar van mn favoriete tracks gezien), Thys en DJ Gigola
  • Een aantal acts waren okeish tot prima, zoals Arca (iets te glitch en ondansbaar), Mula B (niet mijn smaak), The Dare (op dat moment te lomp voor mij) en BCNR (te laag in energie).
  • Jamie XX viel voor mij helaas echt tegen. Ik heb zijn nieuwe album In Waves ontzettend veel geluisterd en ik hoopte dat album terug te horen, maar in plaats daarvan werd het een bij elkaar geraapte eclectische set met muziek uit allerlei genres, die niet eens lekker in elkaar gedraaid werden (veel backspins en duidelijk cuts tussen de tracks, een vriend die DJ is was ook underwhelmed). Zijn nieuwste album luistert juist als een trance weg, en ik hoopte die gelaagdheid terug te vinden in zijn set (zoals Weval draait), maar helaas kregen we vreemde nummers tussen zijn eigen werk gemixt die naar mijn idee behoorlijk clashte. Het einde was zelfs echt een domper. Prima voor een dj set voor 3 uur 's nachts in de Bravo, maar voor een show overdag had ik er meer van gehoopt. Oh well, het was de enige echte misser
Kwantitatief steekt LL er met lineup voor mij met kop en schouders bovenuit. Wel miste ik een paar ontdekacts zoals FatDog en Model/Actriz van vorig jaar. Maruja stond op ons lijstje, maar die had helaas afgezegd. De kwalitatieve pareltjes heb ik dit jaar toch echt bij BKS en DTRH gezien, maar daar ook af en toe wat magere dagen gehad (al gaf dat ook ruimte om te chillen ipv rennen). Hopelijk volgend jaar wat scherpere boekingen in de XRay

Naast de muziek heeft Lowlands voor mij ook het superieure randprogramma. Vrijdag begonnen met wetenschap en aan twee experimenten bijgedragen (tof!). De shows in de Echo en Juliet zijn behalve een goede zitpauze ook nog eens echt interessant. Optimisme zonder hoop Palestina heeft me af en toe echt geraakt, net als New Scientist Live - Alleen maar Verliezers met Spinvis over de wapenindustrie (tot tranen geroerd). Het was een fijne manier om even bij dit deel van de wereld stil te staan, en er was naar mijn idee ook voldoende ruimte voor discussie en gelaagdheid bij beide sessies. Een paar kippenvelmomenten gehad bij de voordrachten bij Hard//Hoofd - Sex, Drugs & Poetry, en omver geblazen door de rave dans show Raging Against Various Elements. Als ik dit zo teruglees zijn een paar van mijn hoogtepunten eigenlijk bij het randprogramma geweest. Ook heel erg genoten van de kunst en van LTV, dat voegt voor mij veel toe aan de beleving. Terrein zag er echt top uit. Silent Disco was ook boven verwachting leuk.

Dan de wat mindere dingen. Het is al een paar keer benoemd, maar ik vond het publiek niet altijd geweldig, en ik voel me het minste thuis bij het LL publiek (helaas). Net als een aantal andere hier als ik de reviews mag lezen. Ik ben het helemaal eens met dat verschillende bubbels prima naast elkaar een weekend samen kunnen gaan, en dat dat zelfs een meerwaarde is, maar dat magische effect gaat verloren zodra een bubbel/subgroep teveel ruimte inneemt en niet meer naar de andere groepen omkijkt. En de groep "het feestpubliek/de popjes en gasten/zuidas borrelaars/whatever je het mag noemen" is dit jaar in mijn ervaring vrij vaak asociaal geweest. Al vaker benoemd maar: met een grote groep helemaal naar voren beuken, door de hele set heen kletsen (ook vooraan in het publiek), om de twee minuten je insta refreshen tijdens een act om je likes te checken (afgewisseld met kletsen met je buur), met je rug naar de artiest staan, herhaaldelijk tegen ons aanstoten om je "gekke dansjes" in de crowd te kunnen filmen, al je etensresten en bakjes gewoon op tafel achterlaten en met de hele groep weglopen (wtf?? gooi het gewoon weg?), dingen kapotmaken, doorgesnoven om 15u bij een intieme act staan, te lomp een moshpit openenen zodat je half omvalt, enz. Helaas allemaal meegemaakt. Normaal heb ik geen moeite met deze groepen, chill zelfs dat zij en de glampers mee willen betalen aan mijn "elitaire" randprogramma en niche boekingen, maar dit jaar vond ik het lastig om me er voor af te sluiten, en zomaar even ergens anders gaan staan is met de drukte ook lang niet altijd realistisch (zeker niet omdat wij met meerdere lange mensen zijn, en ik wil dan niet asociaal voor kleinere mensen gaan staan). Gelukkig ook zeker hele fijne gesprekken en interacties met leuke mensen gehad, en bij een paar acts juist ook heerlijk blij dansend publiek om mij heen. Maar soms dus ook echt pech gehad met het publiek. Wel ervaar ik bij DTRH en BKS meer een gevoel van saamhorigheid, meer een gevoel van muziekliefhebbers onder elkaar, met meer aandacht voor de artiest en uitbundiger applaus (bij FKA Twigs was het op DTRH bijvoorbeeld muisstil op het einde). Op LL voel ik me als muziekliefhebber in de minderheid, en dat is jammer (al is het niet het einde van de wereld, zeker niet als ik de niche boekingen blijf op zoeken).

Tot slot, de drukte en eten. Eerste keer dat ik over de drukte ga klagen hahah, want een paar minuten ergens in de rij staan vind ik gewoon bij een festival horen. Ik plan eten/drinken/wc meestal strategisch, maar dat mocht dit jaar niet baten. Poooooh wat een rijen.... De WC's bij de Heineken waren voor de vrouwen altijd insane druk, net als die bij de Merch stand, en omlopen naar een andere plek mocht vaak niet baten. Ook vaak etenskeuze aangepast wegens ellenlange rijen (looking at you Libanees en Okinomiyaki). Sws weinig echt lekker eten gehad, zelfs twee matige keuzes gemaakt (probeer zo vaak mogelijk vegetarisch te eten, dus paar van de forumtips gaan helaas niet op). Uiteindelijk maar teruggevallen op de eettentjes die ik van DTRH kende. Kimchi Bitterballen waren de enige hit. LL is ook veruit de duurste van de drie qua eten. Gelukkig hadden we een kluisje en heb ik het goed volgehouden op shakes, proteinebars en noten. Volgende keer hopelijk betere keuzes maken.

Conclusie: de killer lineup en het randprogramma maakt Lowlands voor mij alsnog een super festival. Voor sfeer, drukte, en eten ga ik liever naar DTRH en BKS, al is het bij Lowlands zeker niet slecht. Plusjes en minnetjes dus. Geen van de drie is perfect, ze hebben alledrie iets anders wat me aantrekt, en dat maakt het ook weer leuk

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread