Lowlands 2025

Waarom dan niet meteen bekend maken, zoals alle andere festivals? Dan haal je de angel er toch meteen (een beetje) uit? Nu krijg je 2x keer kritiek, want je kan het nooit voor iedereen goed doen.

Ik denk echt dat ze met iets anders of zelfs helemaal niets komen. En bij de laatste optie bedoel ik dan: in het blokkenschema Fontaines DC doorschuiven en wat acts verplaatsen. Vorig jaar is er ook nooit een officiële vervanger voor Denzel Curry gecommuniceerd.

'iets anders' is natuurlijk heel breed en nogmaals waarom zou je wachten met bekend maken? De enige optie die ik kon bedenken is dan een afsluiter/act van DTRH. Ik kwam zelf uit op Underworld (i.v.m. eenvoudige logistiek), alleen staan die op zaterdag nog op Green Man.
LL heeft nog 5 weken de tijd om een vervanger aan te stellen, die zitten momenteel echt niet stil.

ASAP was dé afsluiter op de zondag he... je denkt toch niet dat ze niks meer laten weten en dan maar wat doorschuiven?
In hun bericht staat ook letterlijk: "er wordt gezocht naar een vervanger".

Na de geweldige vervanger Justice heb ik alle vertrouwen in een oplossing.

Ze gaan sowieso wel een vervanger regelen hoor. Ik denk dat ze in de eerste plaats echt wel graag een hiphop act willen, omdat de balans van de line-up wel echt een stuk hiphop-lichter is geworden, maar als dat niet lukt dan wel iets anders. Hoop wel echt dat het niet Macklemore wordt. Echt niet relevant meer vind ik. Wel grappig dat iedereen op instagram echt weer al die onredelijke vervangers zeggen zoals bij 3FM bv Kendrick, Tyler, Pitbull, Charli

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje
Ik was dit weekeinde trouwens op Rock Werchter. Dan zie je wel wat beleving met een festival doet. Ik ben er van overtuigd dat je op Lowlands een topdag kunt hebben zonder een act uit het blikkenschema te zien. Onmogelijk op Rock Werchter.
Het is vrij letterlijk een open terrein omringd met containers van waaruit eten wordt verkocht, en daartussen de podia. KluBC (gesponsord door bank KBC) is een totaal ongezellige doos zoals we die naast elke snelweg in Nederland vinden. De Barn is iets beter, maar niet veel. Tijdens concerten voor het hoofdpodium hoor je de muziek van andere podia.
Qua festivalbeleving een dikke onvoldoende, om een of meer concerten van grote artiesten te zien wel goed natuurlijk. Ik geniet dit jaar nog eens extra van de aankleding, de Lowlandskrant, de vele zitjes, sauna, etc.

Ik was dit weekeinde trouwens op Rock Werchter. Dan zie je wel wat beleving met een festival doet. Ik ben er van overtuigd dat je op Lowlands een topdag kunt hebben zonder een act uit het blikkenschema te zien. Onmogelijk op Rock Werchter.
Het is vrij letterlijk een open terrein omringd met containers van waaruit eten wordt verkocht, en daartussen de podia. KluBC (gesponsord door bank KBC) is een totaal ongezellige doos zoals we die naast elke snelweg in Nederland vinden. De Barn is iets beter, maar niet veel. Tijdens concerten voor het hoofdpodium hoor je de muziek van andere podia.
Qua festivalbeleving een dikke onvoldoende, om een of meer concerten van grote artiesten te zien wel goed natuurlijk. Ik geniet dit jaar nog eens extra van de aankleding, de Lowlandskrant, de vele zitjes, sauna, etc.
De barn is 'iets' beter? Da's een beest van een tent joh. Nee, het is geen idyllische tent, maar de sfeer die daar hangt tijdens shows, maak je vrijwel nergens mee. Misschien goed om er even bij te vermelden dat jij niet primair voor de muziek naar een festival gaat.

De barn is 'iets' beter? Da's een beest van een tent joh. Nee, het is geen idyllische tent, maar de sfeer die daar hangt tijdens shows, maak je vrijwel nergens mee. Misschien goed om er even bij te vermelden dat jij niet primair voor de muziek naar een festival gaat.
Geen idyllische tent, dat is toch wat ik zeg? Nu zag ik daar Finneas en dat vond ik vrij matig dus over een goede sfeer in die tent durf ik niks te zeggen. Ik mis trouwens ook waar ik iets gezegd heb over de beleving van muziek op Rock Werchter.

Fijn dat jij weet dat ik niet primair voor muziek ga. Ik dacht zelf altijd van wel, maar wie ben ik.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: daily en Novis95
Geen idyllische tent, dat is toch wat ik zeg? Nu zag ik daar Finneas en dat vond ik vrij matig dus over een goede sfeer in die tent durf ik niks te zeggen. Ik mis trouwens ook waar ik iets gezegd heb over de beleving van muziek op Rock Werchter.

Fijn dat jij weet dat ik niet primair voor muziek ga. Ik dacht zelf altijd van wel, maar wie ben ik.
Toch knap dat je op basis van 1 optreden wel durft te zeggen dat de Barn niet veel beter is dan een totaal ongezellige doos. Er zijn talloze voorbeelden van historische optredens in die zaal (Editors 2023, Tom Morello, Snow Patrol 2024, Elbow, Rufus du Sol 2025, etc.). Geniet gewoon van Lowlands, want dat is duidelijk meer jouw festival

• Thinking
Waarderingen: Archie
Wanneer verwachten we weer nieuwe namen? Eind juli tegelijk met het blokkenschema? Dan hebben ze volgens mij wel 1 drop minder gedaan dan voorgaand jaren.

Door al die andere festivals begint het iig wel te kriebelen.

Toch knap dat je op basis van 1 optreden wel durft te zeggen dat de Barn niet veel beter is dan een totaal ongezellige doos. Er zijn talloze voorbeelden van historische optredens in die zaal (Editors 2023, Tom Morello, Snow Patrol 2024, Elbow, Rufus du Sol 2025, etc.). Geniet gewoon van Lowlands, want dat is duidelijk meer jouw festival
Ik bedoelde dan ook met name over de buitenkant. En al geloof ik direct dat het er van binnen beter uitziet bij een meer spannende act dan Finnaes, de tenten op Lowlands ogen van binnen en buiten meer bijzonder. Alpha, Bravo, X-ray in het bijzonder hebben al uitstraling van zichzelf. Dit zegt uiteraard niks over hoe goed een concert daarbinnen is.

Maar bovenal ging het mij over de aankleding van het festival zelf, wat daar te beleven is. Geen leuke zithoekjes, geen activiteiten naast muziek. Alle eettentjes zijn hetzelfde, namelijk containers waar je ook niet echt leuk kunt zitten. Zelfs de activaties van sponsoren zijn minder dan op Lowlands.

Het verbaasde me oprecht dat er zo weinig aan sfeer wordt gedaan daar. En ik besefte me daarmee ook hoe bijzonder Lowlands daarin is.

Het concert van Olivia Rodrigo vond ik dan weer top. Erg goede band ook.

Bijlagen

• Image 10.jpeg
    Image 10.jpeg
    255,3 KB · Weergaven: 74
  • IMG_0610.jpeg
    IMG_0610.jpeg
    337,4 KB · Weergaven: 75
  • Leuk
Waarderingen: Joss
Stiekem vrees ik nog een beetje dat ze bij Lowlands de makkelijke route kiezen en De Jeugd van Tegenwoordig 20year een kans geven. Maar mag hopen dat ze die slappe show op DTRH ook gezien hebben en hun best doen voor iets beters

• Leuk
Waarderingen: daily en sjoeske
Ik bedoelde dan ook met name over de buitenkant. En al geloof ik direct dat het er van binnen beter uitziet bij een meer spannende act dan Finnaes, de tenten op Lowlands ogen van binnen en buiten meer bijzonder. Alpha, Bravo, X-ray in het bijzonder hebben al uitstraling van zichzelf. Dit zegt uiteraard niks over hoe goed een concert daarbinnen is.

Maar bovenal ging het mij over de aankleding van het festival zelf, wat daar te beleven is. Geen leuke zithoekjes, geen activiteiten naast muziek. Alle eettentjes zijn hetzelfde, namelijk containers waar je ook niet echt leuk kunt zitten. Zelfs de activaties van sponsoren zijn minder dan op Lowlands.

Het verbaasde me oprecht dat er zo weinig aan sfeer wordt gedaan daar. En ik besefte me daarmee ook hoe bijzonder Lowlands daarin is.

Het concert van Olivia Rodrigo vond ik dan weer top. Erg goede band ook.
Zijn dat nou poortjes bij die ingang? Of zie ik dat niet goed.

Zijn dat nou poortjes bij die ingang? Of zie ik dat niet goed.
Yep. Beiden hebben een max capaciteit en daar wordt stevig op gehandhaafd: de beruchte rode kruizen boven de ingang.

Heb daardoor wel menig tof concert moeten missen (Editors, Fred Again, Iggy Pop, allen in 2023, London Grammar dit weekend nog)

Stiekem vrees ik nog een beetje dat ze bij Lowlands de makkelijke route kiezen en De Jeugd van Tegenwoordig 20year een kans geven. Maar mag hopen dat ze die slappe show op DTRH ook gezien hebben en hun best doen voor iets beters
Lijkt me sterk en dom. Een act die geen headliner is bij je kleine broertje, promoveren naar headliner bij je grote broer.

• Leuk
Waarderingen: micham
Yep. Beiden hebben een max capaciteit en daar wordt stevig op gehandhaafd: de beruchte rode kruizen boven de ingang.

Heb daardoor wel menig tof concert moeten missen (Editors, Fred Again, Iggy Pop, allen in 2023, London Grammar dit weekend nog)
Aaawh ok thx.
Zou voor mij een hele grote domper zijn als je er niet in kan… neemt beetje je vrijheid weg?

Fontaines DC doorschuiven naar headliner lijkt me ook sterk, worden hier vaak groter gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn.

Aaawh ok thx.
Zou voor mij een hele grote domper zijn als je er niet in kan… neemt beetje je vrijheid weg?
Dubbel, minder vrijheid, maar voor in een drukke Bravo nacht zou het ook wel lekker kunnen zijn (gaat niet gebeuren heeft EvE al eens gezegd).

Fontaines DC doorschuiven naar headliner lijkt me ook sterk, worden hier vaak groter gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn.
Eens, geweldige band maar (nog) geen headliner materiaal.
Lijkt me sterk en dom. Een act die geen headliner is bij je kleine broertje, promoveren naar headliner bij je grote broer.
en eens…

Er komt gewoon een nieuwe artiest uit de hoge hoed. Althans, dat is zeker de intentie van LL.

Aaawh ok thx.
Vind t ook ergens wel een chill idee, dat je nooit van die taferelen hebt zoals de Bravo op zaterdag nacht. Dat kan echt oncomfortabel druk worden langs de randen (je kan bij beiden onder de tribunes doorlopen naar voren om langs de ergste opstoppingen te komen).

Na de fiascos in 2023 waar ze veel te grote namen in de Barn hebben geprogrammeerd hebben ze de voorkant open gemaakt en extra schermen en speakers buiten gehangen zodat je alles prima kan volgen. Heb zo Iggy Pop en London Grammar dit jaar alsnog kunnen volgen en was prima te doen. Door de open voorkant kan je prima te podium zien nog.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Eens dat Fontaines D.C. (nog) geen headliner is. Heb ze afgelopen maand gezien op Primavera en het was een prima show maar geen headliner-waardig optreden. Komt denk ik ook deels doordat ik meer fan ben van het oude werk en daar spelen ze (logischerwijs) ook minder van

Maar wanneer is een act nou wel een headliner. Ik denk dat er veel acts prima geschikt kunnen zijn als headliner maar dat ze die kans gewoon niet krijgen. Werchter wilde het bijvoorbeeld wel doen met Sam Fender en hebben het uiteindelijk gedaan met Yungblud wat in eerste instantie ook niet echt een headliner naam was. maar hij maakt het dan wel dubbel en dwars waar omdat hij gewoon de kans krijgt.

Persoonlijk denk ik daarom dat Fontaines prima op de headliner spot kan staan. geef acts gewoon de kans. krijgen ze misschien ook meer fans en hoef je later niet weer terug te pakken op de standaard namen.

Users who are viewing this thread