Lowlands 2024

Pompompidom

Dagopener
14 jun 2021
567
478
Heb ooit een keer backstage op zwarte cross rondgelopen. Moest daar gewoon muntjes betalen voor m'n drankje, ding kwam alleen in een glas of je kreeg de fles mee in het geval van bier. Ik denk dat ze voornamelijk wat strenger moeten zijn qua accreditaties. Beetje uitvragen wat je van plan bent als journalist en hoe we (Lowlands organisatie) je daarbij kunnen helpen is niet ontzettend gek denk ik.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.956
8.596
Dus jouw baas heeft alles gratis gekregen waarmee je werkt? Ok... vreemd hoor, dan zit ik toch in de verkeerde business waar ik eerst moet investeren om er iets uit te krijgen. Zal wel aan mij liggen dan.
Ik heb het alleen over de inkom hé.

Uiteraard moeten reiskosten, drank/eten etc gewoon zelf betaald worden.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.340
1.788
Zover ik weet krijg je enkel een toegangskaartje en toegang tot de persruimte waar je kunt werken en WiFi + stroom hebt, verder niks. Maar er zullen meerdere soorten accreditatie zijn
Hele dag gratis eten en drinken stel ik wellicht te sterk. Maar ik weet van bekenden dat ze in de persruimte ook eten en drinken kregen. Maar dat verhaal is van een jaar of vijf geleden. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dat nog steeds zo is.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.761
3.702
Dat horen ze wel, net als ieder ander die "werkt".

Een timmerman moet ook betalen voor een hamer, een IT'er moet ook betalen voor een muis en toetsenbord. Ik zie niet in waarom we "journalisten" voor gratis entree, drank, betere slaapplaatsen, backstage toegang moeten geven om vervolgens te lezen dat De Jeugd van Tegenwoordig de beste act van deze Lowlands was.

Journalistiek is best belangrijk, maar het wil niet zeggen dat ze bepaalde rechten hebben waarmee ze alles maar voor niks mogen, dat is absurd.
Als dat echt zo gaat dan is dat wel wat gek ja.

Aan de andere kant vind ik de vergelijking niet helemaal op gaan, het is meer zoiets; de timmerman hoeft ook niet te betalen om een huis binnen te gaan...
Wel voor zijn gereedschap, maar Lowlands zal vast niet de mobiel, laptop, pennen en dergelijk materiaal te betalen
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS en Timmetje

stijnos7

Campingartiest
9 jul 2022
65
108
Mijn vroege gok voor LL 2024: Olivia Rodrigo, FATM, Travis Scott, Fred Again.., Reinier Zonneveld (maar ik hoop The Chemical Brothers!)
 
  • Geweldig
Waarderingen: emilejol

Bob105

Support act
18 jun 2021
803
990
Niet in de Alpha, maar zie in deze categorie ook graag The Offspring!
Ik heb het gevoel dat een band als The Offspring ook anno 2023 de bravo volledig zou vullen, of overschat ik hier het Lowlandspubliek momenteel? Toch wel wat hits die hedendaags nog wel relevant zijn. Laat maar komen in ieder geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84 en Bauckel

Bob105

Support act
18 jun 2021
803
990
320 Euro, symbolische bijdrage van 1 eurocent per journalist.

Headliners:

Fatm-fred again
Stormzy- Amelie Lens
Dua Lipa

Mark my words...
Billie Eilish was een buitenkansje, dus ik zou Dua Lipa ook tot die categorie toeschrijven. Lijkt me niet heel kansrijk dus. En ik hoop dat de organisatie met betere dancenamen dan Amelie Lens kan komen.....(als alpha-afsluiter).
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.319
1.327
Mumford and Sons - F&TM - Lewis Capaldi - Tale of Us - Tiesto voor de bovenkant. Ik denk niet dat we veel groter moeten denken tbh.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.739
2.318
Ik vind het een lastig onderwerp. Journalistieke vrijheid vind ik enorm belangrijk maar een tientje moeten betalen een inperking van de journalistieke vrijheid noemen, zoals de boycotters doen, vind ik vrij overtrokken. Het is wellicht een symbolische, morele en principiële drempel voor journalisten, maar een daadwerkelijke onoverkomelijke drempel lijkt het me niet. Misschien wil je het uit principe niet betalen, maar ik geloof niet dat er maar één journalist is die om die 10 euro niet zou kunnen gaan en daardoor ingeperkt wordt.

Vergelijkingen gaan al snel een beetje krom. Inderdaad kun je het niet vergelijken met gereedschap en ook niet met reiskosten. Geld betalen aan je baas is een volledig kromme vergelijking, want dit betaalt je baas juist voor je (als je baas geen principiële bezwaren zou hebben). 10 euro extra kosten om werk uit te voeren is in echt elke andere business gewoon onderdeel van de kosten van bedrijfsvoering en wordt zonder knipperen afgeschreven.

Eigenlijk is het wat mij betreft heel simpel en zijn er twee (zeer gechargeerde ongenuanceerde) opties:
  • Het tientje blijft gehandhaafd en we stoppen met zeiken
  • Het tientje wordt geschrapt maar ook alle faciliteiten voor journalisten worden geschrapt
    • Die barn naast de Heineken verdwijnt. Je laadt je laptop maar op bij de Vodafone heuvel of in het toiletgebouw. WiFi doe je maar op een hotspot. Zitten kun je ook op het terrein of op een campingstoeltje met opklaptafel
    • Pers heeft geen eigen ingang en mag met bepakking achteraan in de rij aansluiten en zoeken naar een plekje op camping 6. Tuurlijk ze mogen ook op de Gllamping, maar dat mogen ze zelf betalen. Ik mag ook niet in het Hilton zitten als ik voor mijn werk ergens naartoe moet
Met een beetje ruimdenkendheid kan ik echt de bezwaren tegen de entree wel net begrijpen, maar ze mogen zich ook beseffen dat Lowlands niet verplicht is faciliteiten te regelen. Voor mijn part mag een journalist zelf kiezen of ze gebruik maken van de faciliteiten en betalen alleen journalisten die er wel gebruik van willen maken.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
803
990
Mumford and Sons - F&TM - Lewis Capaldi - Tale of Us - Tiesto voor de bovenkant. Ik denk niet dat we veel groter moeten denken tbh.
De horror. Wel het meest realistische rijtje tot nu toe als ze daadwerkelijk volledig afstappen van de "headliners". Meer dan 2 namen voor het dagprogramma in de categorie van Mumford and Sons en FaTM hoef je niet meer te verwachten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.345
5.039
Als dat echt zo gaat dan is dat wel wat gek ja.

Aan de andere kant vind ik de vergelijking niet helemaal op gaan, het is meer zoiets; de timmerman hoeft ook niet te betalen om een huis binnen te gaan...
Wel voor zijn gereedschap, maar Lowlands zal vast niet de mobiel, laptop, pennen en dergelijk materiaal te betalen
Bij sommige bedrijven moet ik echt wel investeren om daar binnen te komen. Denk aan certificeringen of hele introductie trainingen voordat je ergens aan het werk mag. Of dat ik veel moet betalen aan alleen al parkeerplaatsen. En in sommige landen heb je ook gewoon een visum nodig om een land binnen te gaan, ook voor de werkgever.

Daarnaast zijn de journalisten ook niet aanwezig op uitnodiging, maar willen ze er zelf graag heen om over te schrijven. Dat verandert de situatie ook wel degelijk. Als Lowlands wel 3voor12 vraagt om te komen en om over te schrijven, dan vind ik het een ander verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.319
1.327
De horror. Wel het meest realistische rijtje tot nu toe als ze daadwerkelijk volledig afstappen van de "headliners". Meer dan 2 namen voor het dagprogramma in de categorie van Mumford and Sons en FaTM hoef je niet meer te verwachten.
Eens. Ik denk dat we echt niet meer groot groter groots hoeven te verwachten, en al helemaal niet meer in de alternatieve hoek van het spectrum. Die tijd is echt geweest.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
803
990
Ik vind het een lastig onderwerp. Journalistieke vrijheid vind ik enorm belangrijk maar een tientje moeten betalen een inperking van de journalistieke vrijheid noemen, zoals de boycotters doen, vind ik vrij overtrokken. Het is wellicht een symbolische, morele en principiële drempel voor journalisten, maar een daadwerkelijke onoverkomelijke drempel lijkt het me niet. Misschien wil je het uit principe niet betalen, maar ik geloof niet dat er maar één journalist is die om die 10 euro niet zou kunnen gaan en daardoor ingeperkt wordt.

Vergelijkingen gaan al snel een beetje krom. Inderdaad kun je het niet vergelijken met gereedschap en ook niet met reiskosten. Geld betalen aan je baas is een volledig kromme vergelijking, want dit betaalt je baas juist voor je (als je baas geen principiële bezwaren zou hebben). 10 euro extra kosten om werk uit te voeren is in echt elke andere business gewoon onderdeel van de kosten van bedrijfsvoering en wordt zonder knipperen afgeschreven.

Eigenlijk is het wat mij betreft heel simpel en zijn er twee (zeer gechargeerde ongenuanceerde) opties:
  • Het tientje blijft gehandhaafd en we stoppen met zeiken
  • Het tientje wordt geschrapt maar ook alle faciliteiten voor journalisten worden geschrapt
    • Die barn naast de Heineken verdwijnt. Je laadt je laptop maar op bij de Vodafone heuvel of in het toiletgebouw. WiFi doe je maar op een hotspot. Zitten kun je ook op het terrein of op een campingstoeltje met opklaptafel
    • Pers heeft geen eigen ingang en mag met bepakking achteraan in de rij aansluiten en zoeken naar een plekje op camping 6. Tuurlijk ze mogen ook op de Gllamping, maar dat mogen ze zelf betalen. Ik mag ook niet in het Hilton zitten als ik voor mijn werk ergens naartoe moet
Met een beetje ruimdenkendheid kan ik echt de bezwaren tegen de entree wel net begrijpen, maar ze mogen zich ook beseffen dat Lowlands niet verplicht is faciliteiten te regelen. Voor mijn part mag een journalist zelf kiezen of ze gebruik maken van de faciliteiten en betalen alleen journalisten die er wel gebruik van willen maken.
Zonder zelf een duidelijke mening hierover te hebben vraag me vooral af: Deze heisa kan het toch niet waard zijn voor de organisatie van Lowlands? Het weekend wordt hierdoor flink overschaduwd in de media. Zou er daadwerkelijk niemand binnen de organisatie tegen Eric hebben gezegd: "Doe het ff lekker niet joh"? Kan eigenlijk alleen maar concluderen dat het koppigheid is van de directeur, wat dit schaadt meer dan het baat.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.100
323
Het is krom dat verschillende media wel verslag willen doen van Lowlands, maar daar dan niets voor willen betalen. En dan verwachten dat ook nog alles geregeld is. Journalisten maken te pas en te onpas onkosten - van lunches tot reiskosten en flexwerkplekken. Een kaartje hoort daar ook bij, lijkt mij. Het is aan de opdracht- en/of werkgever om die kosten te dekken.

Het lijkt me bijvoorbeeld ook niet dat een culinair journalist na afloop van een diner zijn/haar journalistenpas in plaats van een creditcard op tafel legt.
 
  • Leuk
Waarderingen: pietmoeskops en teunajax

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.739
2.318
Zonder zelf een duidelijke mening hierover te hebben vraag me vooral af: Deze heisa kan het toch niet waard zijn voor de organisatie van Lowlands? Het weekend wordt hierdoor flink overschaduwd in de media. Zou er daadwerkelijk niemand binnen de organisatie tegen Eric hebben gezegd: "Doe het ff lekker niet joh"? Kan eigenlijk alleen maar concluderen dat koppigheid is van de directeur, wat dit schaadt meer dan het baat.
Enerzijds nee. Anderzijds zijn er al zoveel festivals in het buitenland die dit doen dat het er een keer van moest komen. Dan kun je beter door de zure appel heen bijten op het moment dat je festival binnen een handomdraai uitverkoopt dan wanneer je in zwaarder weer zit. Volgend jaar is het gewoon weer uitverkocht en is de helft van de media over hun principes heengestapt. Dan heeft Lowlands het al geïntroduceerd en kunnen ze het zelfs opvoeren door de jaren heen zonder gezeik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bob105

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.476
6.147
Enerzijds nee. Anderzijds zijn er al zoveel festivals in het buitenland die dit doen dat het er een keer van moest komen. Dan kun je beter door de zure appel heen bijten op het moment dat je festival binnen een handomdraai uitverkoopt dan wanneer je in zwaarder weer zit. Volgend jaar is het gewoon weer uitverkocht en is de helft van de media over hun principes heengestapt. Dan heeft Lowlands het al geïntroduceerd en kunnen ze het zelfs opvoeren door de jaren heen zonder gezeik.
Ik zie het eerder gebeuren dat er minder en minder kwaliteitsjournalisten naar het festival zullen gaan. Genoeg andere dingen om over te schrijven. Vervolgens snijdt Eric zichzelf in de vingers doordat er straks grotendeels alleen nog maar content creators voor een tientje naar het festival komen om verslag te doen. En die mogen dan blijkbaar voor een tientje naar binnen.

Het zou logischer zijn als ze gewoon vooraf het kaf van het koren scheiden. Niet elke Youtuber hoeft naar binnen te kunnen.

Aan de andere kant: Wat voegt een recensie of verslag van Lowlands überhaupt nog toe.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
803
990
Ik zie het eerder gebeuren dat er minder en minder kwaliteitsjournalisten naar het festival zullen gaan. Genoeg andere dingen om over te schrijven. Vervolgens snijdt Eric zichzelf in de vingers doordat er straks grotendeels alleen nog maar content creators voor een tientje naar het festival komen om verslag te doen. En die mogen dan blijkbaar voor een tientje naar binnen.

Het zou logischer zijn als ze gewoon vooraf het kaf van het koren scheiden. Niet elke Youtuber hoeft naar binnen te kunnen.

Aan de andere kant: Wat voegt een recensie of verslag van Lowlands überhaupt nog toe.
De gemiddelde online content creator begeeft zich natuurlijk wel midden in de huidige doelgroep, waar de "ouderwetse" dat eigenlijk niet meer doen. Snijdt hij zich dan in de vingers is de vraag.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.345
5.039
Ik zie het eerder gebeuren dat er minder en minder kwaliteitsjournalisten naar het festival zullen gaan. Genoeg andere dingen om over te schrijven. Vervolgens snijdt Eric zichzelf in de vingers doordat er straks grotendeels alleen nog maar content creators voor een tientje naar het festival komen om verslag te doen. En die mogen dan blijkbaar voor een tientje naar binnen.

Het zou logischer zijn als ze gewoon vooraf het kaf van het koren scheiden. Niet elke Youtuber hoeft naar binnen te kunnen.

Aan de andere kant: Wat voegt een recensie of verslag van Lowlands überhaupt nog toe.
Dat laatste snijdt wel hout. Ik denk dat die een vlog van [insert_kut_influencer] voor Lowlands veel meer waarde heeft kwa buzz dan een verslagje van welke journalist van welke krant dan ook.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.476
6.147
De gemiddelde online content creator begeeft zich natuurlijk wel midden in de huidige doelgroep, waar de "ouderwetse" dat eigenlijk niet meer doen. Snijdt hij zich dan in de vingers is de vraag.
Meer de vraag bij mij of het gros van die content creators niet wel gewoon een fullpriced ticket hadden gekocht als je hun persaanvraag had geweigerd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken