Ik vind het een lastig onderwerp. Journalistieke vrijheid vind ik enorm belangrijk maar een tientje moeten betalen een inperking van de journalistieke vrijheid noemen, zoals de boycotters doen, vind ik vrij overtrokken. Het is wellicht een symbolische, morele en principiële drempel voor journalisten, maar een daadwerkelijke onoverkomelijke drempel lijkt het me niet. Misschien wil je het uit principe niet betalen, maar ik geloof niet dat er maar één journalist is die om die 10 euro niet zou
kunnen gaan en daardoor ingeperkt wordt.
Vergelijkingen gaan al snel een beetje krom. Inderdaad kun je het niet vergelijken met gereedschap en ook niet met reiskosten. Geld betalen aan je baas is een volledig kromme vergelijking, want dit betaalt je baas juist voor je (als je baas geen principiële bezwaren zou hebben). 10 euro extra kosten om werk uit te voeren is in echt elke andere business gewoon onderdeel van de kosten van bedrijfsvoering en wordt zonder knipperen afgeschreven.
Eigenlijk is het wat mij betreft heel simpel en zijn er twee (zeer gechargeerde ongenuanceerde) opties:
- Het tientje blijft gehandhaafd en we stoppen met zeiken
- Het tientje wordt geschrapt maar ook alle faciliteiten voor journalisten worden geschrapt
- Die barn naast de Heineken verdwijnt. Je laadt je laptop maar op bij de Vodafone heuvel of in het toiletgebouw. WiFi doe je maar op een hotspot. Zitten kun je ook op het terrein of op een campingstoeltje met opklaptafel
- Pers heeft geen eigen ingang en mag met bepakking achteraan in de rij aansluiten en zoeken naar een plekje op camping 6. Tuurlijk ze mogen ook op de Gllamping, maar dat mogen ze zelf betalen. Ik mag ook niet in het Hilton zitten als ik voor mijn werk ergens naartoe moet
Met een beetje ruimdenkendheid kan ik echt de bezwaren tegen de entree wel net begrijpen, maar ze mogen zich ook beseffen dat Lowlands niet verplicht is faciliteiten te regelen. Voor mijn part mag een journalist zelf kiezen of ze gebruik maken van de faciliteiten en betalen alleen journalisten die er wel gebruik van willen maken.