Lowlands 2024

Dante

Gouden Tip
2 jun 2023
294
440
Tering, wat een negativiteit hier zeg over de nieuwe Goldband plaat. Ik vind het een sterk en logisch vervolg op Betaalbare Romantiek. Het is voelt grootser, persoonlijker en diverser aan dan hun vorige plaat. Iemand hier noemde het album richtingloos, daar kan ik mij totaal niet in vinden. Het vorige album voelde juist wat eentonig vond ik qua sound, net iets teveel “Dit is voor jou” achtige nummers.
Hoort er op dit forum wel een beetje bij voor mijn gevoel :)
Ik vind het in principe een prima album. Had ik liever een grotere, internationale act gezien als headliner? Absoluut
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.509
5.351
Ook een poging gedaan. You & Me was voor Goldband begrippen echt wel ok. Maar de rest doet me zeer weinig. Nu had ik toch al iets anders op de planning staan. Maar ik denk dat hun ouder werk ook meer aanslaat dan dit het doet als ik eerlijk ben.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.509
5.351
Wat verwachten jullie kwa electronische live acts voor overdag? Skrillex waarschijnlijk zal op het dagprogramma. Maar ik mis een beetje zo'n overdag live act ofzo.
 

daily

Gouden Tip
23 mrt 2020
269
352
Ook een poging gewaagd en kan me 100% vinden in de recensie van de Volkskrant.


Ironie of ernst, het is bij Goldband nooit duidelijk of ze het menen en wat precies. Op hun nieuwe album staan veel verwijzingen naar de problemen die te veel drank en drugs hen hebben opgeleverd. Verlies aan vriendschap en liefde, gevoelens van paranoia: allemaal vervelend. Maar in elk liedje schreeuwt de onmacht om dit goed te verwoorden harder dan de vaak net iets te wanhopige zang. Het wemelt van platitudes als ‘Ben ik de jager of de prooi’ en slechte rijmpjes (‘Alles staat in vuur en vlam, dit wordt onze ondergang’).
En als ze dan echt even een serieuze vraag stellen zoals in Stop met kijken (‘Ben ik nu gek of niet of komt het door de speed’) dan klinkt het beoogde gospelgeluid zo over de top dat ze hun doel voorbijschieten. Een waarschijnlijk serieus bedoeld liedje als Het is voorbij wordt ondanks de smekende zang door de tekst (‘Jij bent alles wat een man kan vragen/Voor altijd herinner ik me mooie dagen’) vooral ridicuul.

Het nummer FML klinkt met een straffe technobeat nog stijlvast, totdat er aan het einde een lelijke operastem opdoemt. Hou het simpel, denk je indachtig het gelijknamige liedje op Samen tegen elkaar. Dat begint gelukkig, ‘hop hop hop’, een beetje Joost-achtig met een Paul Elstak-beat. Maar dan moet een spuuglelijke gitaar het nummer zo nodig weer openbreken, voor wat gespeelde wanhoop. Muzikaal wil Goldband te veel en tekstueel kunnen ze te weinig.
 

Maninblue34

Playlistbediener
30 jul 2023
9
8
Ook een poging gewaagd en kan me 100% vinden in de recensie van de Volkskrant.


Ironie of ernst, het is bij Goldband nooit duidelijk of ze het menen en wat precies. Op hun nieuwe album staan veel verwijzingen naar de problemen die te veel drank en drugs hen hebben opgeleverd. Verlies aan vriendschap en liefde, gevoelens van paranoia: allemaal vervelend. Maar in elk liedje schreeuwt de onmacht om dit goed te verwoorden harder dan de vaak net iets te wanhopige zang. Het wemelt van platitudes als ‘Ben ik de jager of de prooi’ en slechte rijmpjes (‘Alles staat in vuur en vlam, dit wordt onze ondergang’).
En als ze dan echt even een serieuze vraag stellen zoals in Stop met kijken (‘Ben ik nu gek of niet of komt het door de speed’) dan klinkt het beoogde gospelgeluid zo over de top dat ze hun doel voorbijschieten. Een waarschijnlijk serieus bedoeld liedje als Het is voorbij wordt ondanks de smekende zang door de tekst (‘Jij bent alles wat een man kan vragen/Voor altijd herinner ik me mooie dagen’) vooral ridicuul.

Het nummer FML klinkt met een straffe technobeat nog stijlvast, totdat er aan het einde een lelijke operastem opdoemt. Hou het simpel, denk je indachtig het gelijknamige liedje op Samen tegen elkaar. Dat begint gelukkig, ‘hop hop hop’, een beetje Joost-achtig met een Paul Elstak-beat. Maar dan moet een spuuglelijke gitaar het nummer zo nodig weer openbreken, voor wat gespeelde wanhoop. Muzikaal wil Goldband te veel en tekstueel kunnen ze te weinig.
De recensie van de Volkskrant is één van de meest tenenkrommende recensies die ik in lange tijd heb gelezen. Toen ze de tekst van het nummer Seks “aanstootgevend” noemde was het voor mij duidelijk dat het niet meer te redden zou zijn.
 

Athos

Dagopener
13 jul 2023
565
794
De recensie van de Volkskrant is één van de meest tenenkrommende recensies die ik in lange tijd heb gelezen. Toen ze de tekst van het nummer Seks “aanstootgevend” noemde was het voor mij duidelijk dat het niet meer te redden zou zijn.
Hij schrijft dat hij aanstoot neemt aan de ranzige tekst. Beetje overdreven wellicht, maar hij zegt niet dat de tekst aanstootgevend is. Verder is het wat mij betreft een prima recensie
 
  • Leuk
Waarderingen: LLoww en daily

Athos

Dagopener
13 jul 2023
565
794
Wanneer konden we weer nieuwe namen verwachten ongeveer? Ik hoop nog steeds op Flogging Molly 🤞🏼🍻
Flogging Molly staat begin augustus op Veenhoop Festival, dus die verwacht ik helaas niet meer in de laatste kleine drop (ergens begin tot medio juli).
 
Laatst bewerkt:

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.384
1.448
Vorig jaar met 070 shake nog wel een india -afsluiter gekregen in het laatste pakketje mid-juli . Voor de rest vooral Lima artiesten. Van mij mag het blokkenschema wel snel komen, ik voorzie echt flinke clashes. Op zaterdag helemaal...
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95 en Dante

Greyhound

Gouden Tip
9 jun 2021
334
391
De recensie in Humo is ook niet mis te verstaan:

Goldband is wat je krijgt wanneer je drie charmezangers aan een botsauto bindt en die vanaf een Haagse parking terug naar de jaren 90 katapulteert. Néderlandse charmezangers dan nog, kernkoppen van smakeloosheid. Ook ik vond ‘Noodgeval’ nog best lollig, maar ooit ben je onherroepelijk uitgelachen, meestal zo rond de release van een tweede plaat. Op ‘Samen tegen elkaar’ staat behoorlijk wat dansbaars dat zeker zal scoren op een fuif of festivalweide, en dat is voor de meesten vast genoeg. Maar je zou toch hopen dat, als de muziek het al niet is, de teksten toch ietwat ingenieuzer zouden zijn dan ‘Ik wist niet dat de liefde zo zwaar kon zijn / Alles doet pijn, ik hou me groot maar m’n hart is te klein’ (uit ‘Sex’, een nummer dat zich nog het best laat omschrijven als ‘tropisch kut’). Geen spoor ook, in diezelfde lyrics, van de humor waarom Goldband alom geroemd wordt. De groep grossiert in turbosmartlappen en in pathos gedrenkte platitudes. Je kunt het complexloos noemen, plezierig misschien. Ik noem het heel wat anders.
 

Dante

Gouden Tip
2 jun 2023
294
440
Vorig jaar met 070 shake nog wel een india -afsluiter gekregen in het laatste pakketje mid-juli . Voor de rest vooral Lima artiesten. Van mij mag het blokkenschema wel snel komen, ik voorzie echt flinke clashes. Op zaterdag helemaal...
Zullen er niet al wat Lima artiesten bij zitten? Bijv een Glass Beams of Mitsune
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken