Lowlands 2020 - Nieuws en geruchten

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
653
578
Cave op LL is anno nu best moeilijk te plaatsen.

Nick Cave is sowieso te groot voor de Bravo. Headliner Alpha is hij zeker geschikt voor, maar de vraag is of het jonge Lowlands publiek daar massaal heen gaat . Een pak 'm beet ASAP Rocky in de Alpha is beter gevuld dan Nick Cave denk ik zo

The National is ook behoorlijk populair maar kregen toch de Bravo maar ruim halfvol, terwijl ze op DTRH als headliner zeker een vol veld zouden trekken vermoed ik.

Was de Bravo niet vol joh bij The National? Ik stond bijna vooraan dus heb daar niks van meegekregen, maar op beelden zag het er toch bomvol uit.
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
Ik wil het helemaal niet, maar ik ben alleen een beetje bang dat Lowlands niet helemaal meer mijn ding gaat worden wat betreft de line-up. Ik verwacht dat ik muzikaal gezien toch meer voldoening haal uit DTRH of BKS waar wel gedurfde headliners komen te staan. Niet dat ik perse voor de headliners ga maar voor het geld wat je betaald verwacht je toch ook wel wat groots te zien. Ik zie in de toekomst wel gebeuren dat we geen Nine Inch Nails en Nick Cave als headliner krijgen, maar Imagine Dragons, Twentyonepilots en dat soort (tiener-)muziek. Er is gewoon een verschuiving van festivalpubliek gaande.

Kan het zijn dat je zelf wat ouder wordt en het daardoor lijkt alsof er steeds meer kinderen rondlopen? ;)
Ikzelf begon rond 2010/11 te klagen dat er een verschuiving aan het plaatsvinden was van het publiek met steeds meer tieners terwijl velen hier juist toen Lowlands ontdekt hebben en het een super line-up vonden. Tijden veranderen, Lowlands ook.

Ik behoor voortaan tot de wat oudere generatie en ik kom al jaren meer voor de prettige sfeer en het fesitval gevoel dan voor het programma. Er is gelukkig nog steeds hele toffe muziek te horen en te ontdekken maar als iemand vraagt naar muzikale Lowlands hoogtepunten dan grijp ik vaak terug naar iets uit 2001 t/m 2008. Ik ben het met je eens dat als je heel kritisch bent op het muziek programma, DTRH / BKS misschien betere opties zijn. Denk ook dat een Nick Cave daar veel beter past. (om nog even aan te haken bij de discussie)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik wil het helemaal niet, maar ik ben alleen een beetje bang dat Lowlands niet helemaal meer mijn ding gaat worden wat betreft de line-up. Ik verwacht dat ik muzikaal gezien toch meer voldoening haal uit DTRH of BKS waar wel gedurfde headliners komen te staan. Niet dat ik perse voor de headliners ga maar voor het geld wat je betaald verwacht je toch ook wel wat groots te zien. Ik zie in de toekomst wel gebeuren dat we geen Nine Inch Nails en Nick Cave als headliner krijgen, maar Imagine Dragons, Twentyonepilots en dat soort (tiener-)muziek. Er is gewoon een verschuiving van festivalpubliek gaande.

Niet helemaal met je eens. Nick Cave is ongekend populair, dropt goeie muziek en trekt publiek aan. Dat zal Lowlands altijd blijven boeken. NIN was gewoon geen succes en is misschien te alternatief geworden (kleine acts zou dit wel kunnen). Ik denk dat de afgelopen jaren een goede afspiegeling zijn van wat we de komende jaren gaan zien. Billie, 21P, Rocky, Dua Lipa op hoge spots laat zien dat er inderdaad veel ruimte is voor een ander soort muziek maar dat waren wel zeer goede boekingen voor dat jaar. Ik denk niet dat het heel veel verder die kant op draait. Er blijft ook genoeg plek voor acts als Impala, War on Drugs, The XX, Alt J die de afgelopen jaren ook zijn doorgegroeid naar hoge spots en die zie je ook op die andere festivals terugkomen. De hoeveelheid pop bovenaan het affiche is wel hoger dan ooit.

Lowlands en DTRH blijven ook mijn go to places voor 2020. Niet alleen muzikaal maar ook vooral voor de sfeer. Die is op BKS toch wel echt anders.
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
653
578
Foals in april in de AFAS, acht de kans op een Lowlands show wel heel groot volgend jaar. Sub Alpha of afsluiter Bravo
 

Thijsvdn

Campingartiest
7 feb 2017
65
7
Thijsvdn wrote:
Cave op LL is anno nu best moeilijk te plaatsen.

Nick Cave is sowieso te groot voor de Bravo. Headliner Alpha is hij zeker geschikt voor, maar de vraag is of het jonge Lowlands publiek daar massaal heen gaat . Een pak ‘m beet ASAP Rocky in de Alpha is beter gevuld dan Nick Cave denk ik zo


Thijsvdn wrote:
The National is ook behoorlijk populair maar kregen toch de Bravo maar ruim halfvol, terwijl ze op DTRH als headliner zeker een vol veld zouden trekken vermoed ik.

Was de Bravo niet vol joh bij The National? Ik stond bijna vooraan dus heb daar niks van meegekregen, maar op beelden zag het er toch bomvol uit.

Precies, hangt echt af van wat er tegenover staat ook.

Ik stond de volledige show van The National voor de geluidsman, en ik kon zo links en rechts doorlopen naar de uitgangen als ik dat gewild had. Het was prima, maar zeker niet tjokvol. Dat was verder prima, want er waren vooral mensen die echt The National wilden zien, de rest stond te feesten bij Moroder of al naar 21P. Als Cave in de Alpha afsluit staat er echt veel publiek ook dat snel zal weglopen weer. Ik begrijp dat niet, maar dat gaat wel zo zijn.

En Foals is echt nagenoeg een zekerheidje nu lijkt me.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Morgen komt Way Out West uit Zweden zo te zien al met de eerste namen. Daar delen we soms ook wat mee (vorig jaar: James Blake, IDLES, Nao, Honey Dijon, Jungle, Upsammy). Ook genoeg namen die we niet delen maar zegt misschien wel wat.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Indiaantje89 wrote:
Bon Iver zojuist bekend gemaakt voor Flow Festival, Oja en Way Out West. In de buurt dus.

Zou een mooie headliner zijn.
1f60a.svg
Heb wel klein beetje mijn twijfels hoe goed zoiets tot zijn recht komt op Lowlands. Zou het stiekem beter vinden als Bravo afsluiter.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
989
119
Als Nick Cave komt is het gewoon een Alpha headliner hoor. En een grote, tegenwoordig.
....met de Ghosteen "praatplaat" ? Ik weet het niet, daar loopt het festivalpubliek niet warm voor, denk ik.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.770
8.333
mattman wrote:
Als Nick Cave komt is het gewoon een Alpha headliner hoor. En een grote, tegenwoordig.

….met de Ghosteen “praatplaat” ? Ik weet het niet, daar loopt het festivalpubliek niet warm voor, denk ik.

Weet niet wat die aanhalingstekens willen zeggen. Album van het jaar. Denk dat je het festivalpubliek (of Lowlandspubliek) wat onderschat. Cave zou een grote vis zijn hoor.

Maar goed: vrees dat Cave eerder voor 2021 wordt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Cave zou fantastisch zijn maar niet met Ghosteen. Mooie plaat (album van het jaar is wat overdreven imo) maar absoluut niet geschikt voor festivaloptredens imo. Mooie plaat voor thuis maar vraag me of hoe boeiend het live zal gaan zijn. In zaalsetting zal het vast wel werken maar op festivals als Lowlands niet.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Had niet verwacht dat Bon Iver nog een zomertour zou doen door Europa. Zou toch wel ontzettend tof zijn als die op Lowlands staat. Verwacht hem dan wel gewoon als Alpha headliner tbh. Zal echter wel nog even duren voordat Lowlands wat loslaat, maar leuk dat er al wat geruchten de ronde kunnen doen zo.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.287
1.286
Stel je voor; Nick Cave op vrijdag, Bon Iver op Zaterdag en Underworld op zondag in de Bravo.

Gaat natuurlijk nooit gebeuren. Wat wel gaat gebeuren, is dat Patrick Watson terug gaat komen. Hij heeft ooit eens moeten afzeggen wegens stemproblemen maar ik verwacht dat hij wel een aantal shows deze zomer gaat doen.

Patrick Watson, Bon Iver en TNGHT heb ik eigenlijk wel op papier staan.
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
653
578
Patrick Watson is idd een vaste klant voor Lowlands, in 2015 ging het toen helaas niet door. Hopelijk maakt ie het volgend jaar goed!
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.388
1.068
Cave zou fantastisch zijn maar niet met Ghosteen. Mooie plaat (album van het jaar is wat overdreven imo) maar absoluut niet geschikt voor festivaloptredens imo. Mooie plaat voor thuis maar vraag me of hoe boeiend het live zal gaan zijn. In zaalsetting zal het vast wel werken maar op festivals als Lowlands niet.
Dat kunnen we na zijn show in april beoordelen ?
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
De laatste keer dat Cave in de Alpha stond was die voor iets meer dan de helft gevuld. Maar goed, zijn populariteit heeft sindsdien wel een enorme vlucht genomen. Of het iets voor Lowlands is weet ik niet. Ik weet wel dat EvE na de lowlands editie waar Cave stond zich publiekelijk af vroeg of een dergelijke artiest nog wel paste op Lowlands. Maar ja, tijden veranderen dus wellicht kan het nu wel weer.
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
653
578
De laatste keer dat Cave in de Alpha stond was die voor iets meer dan de helft gevuld. Maar goed, zijn populariteit heeft sindsdien wel een enorme vlucht genomen. Of het iets voor Lowlands is weet ik niet. Ik weet wel dat EvE na de lowlands editie waar Cave stond zich publiekelijk af vroeg of een dergelijke artiest nog wel paste op Lowlands. Maar ja, tijden veranderen dus wellicht kan het nu wel weer.

Hij zei destijds dat ie, ondanks de half lege Alpha, direct nog een keer Nick Cave zou boeken als ie de kans zou krijgen. Denk dat de headlinerspot voor Nick Cave in 2013 nog een tent te groot was, maar nu 7 jaar later heeft hij sowieso meer publiek (waaronder ik) gewonnen. Of het huidige Lowlands publiek warmloopt voor Nick Cave betwijfel ik, maar de Alpha zal wel voller staan als in 2013 denk ik zo.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Dillinger wrote:
De laatste keer dat Cave in de Alpha stond was die voor iets meer dan de helft gevuld. Maar goed, zijn populariteit heeft sindsdien wel een enorme vlucht genomen. Of het iets voor Lowlands is weet ik niet. Ik weet wel dat EvE na de lowlands editie waar Cave stond zich publiekelijk af vroeg of een dergelijke artiest nog wel paste op Lowlands. Maar ja, tijden veranderen dus wellicht kan het nu wel weer.

Hij zei destijds dat ie, ondanks de half lege Alpha, direct nog een keer Nick Cave zou boeken als ie de kans zou krijgen. Denk dat de headlinerspot voor Nick Cave in 2013 nog een tent te groot was, maar nu 7 jaar later heeft hij sowieso meer publiek (waaronder ik) gewonnen. Of het huidige Lowlands publiek warmloopt voor Nick Cave betwijfel ik, maar de Alpha zal wel voller staan als in 2013 denk ik zo.
Volgens mij is dat optreden zelfs onderdeel geweest van de groei van Nick Cave in Nederland. Push The Sky Away was dat jaar uitgebracht in februari, en was bij de "muziekkenners" al behoorlijk goed ontvangen. Maar ondanks dat was de tent inderdaad niet super gevuld. Had overlap met The Knife en Dizzee Rascal< Goat en Fiddler's Green zie ik nu, en op een zondag avond (wanneer er toch mensen eerder huiswaarts gaan).

Maar iedereen die bij dat optreden is geweest is toen weggeblazen, Was ook #1 dat jaar bij 3voor12: https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2013/Lowlands/LL13-Top-40.html. Ik denk dat na al die lovende recensies het balletje toch ook is gaan rollen bij mensen die er niet bij waren, En het was ook wel een periode dat Lowlands in no time wist uit te verkopen, en dat ook veel oud publiek afhaakte.

Geniale editie was dat achteraf met Nine Inch Nails en Nick Cave als headliners.



 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken