Lowlands 2020 - Nieuws en geruchten

Daar als mainstage trouwens. Ook een leuk idee om hem als open podium op de oude plek van Charlie te zetten(achter bij het meer van de Alpha).

Helemaal voor! En dan heel de kop van de vijver tot Lima-terrein omtoveren.

Wat betreft tent blijft dat toch altijd een beetje op en neer gaan bij de Lima, heb 'open' stages meegemaakt, Lima's in de vorm van een mini-India en dan de huidige tent. Volgens mij is het een moeilijke stage omdat je het bewust klein wilt houden vanwege de typische sfeer die er dan kan ontstaan. Anderzijds merk je dat de Lima-acts gewoon populair zijn en heb je als organisator rekening te houden met je bezoekers en moet je ze faciliteren. Het 'karakter' van de tent is daarnaast bij de Lima ook heel belangrijk voor die sfeer. Waar je bij de India bv makkelijk twee extra palen neer kan zetten zonder al te veel heisa, heeft dat bij de Lima volgens mij veel grotere impact op de beleving -en dus de reactie- van de bezoekers.

mdekens wrote:
Die oude ‘open’ Charlie mag inderdaad wel terugkomen! Dat was top, een aantal leuke shows gezien daar. De lima is geen eigendom van Lowlands, die wordt gehuurd van Markies tentverhuur (http://www.demarkies.nl/item/tenten/kathedraal/). Ik heb deze tent vorig jaar opgezet op Into The Great Wide Open als vrijwilliger, samen met 2 crewleden. Zij vroegen of ik dit jaar ook weer kwam opzetten, op Eurosonic Groningen en Lowlands, wat dus zou betekenen dat hij daar dit jaar wel weer zou staan.

Die staat ook op Paaspop overigens (viel me op aan de structuur opbouw van de tent) maar dat was van buitenaf niet goed te zien omdat ze op Paaspop er altijd decoratie voor hebben.

Kan je niet per ongeluk een verkeerd (lees betere) tent meenemen? Ik geef je € 5,-

Haha helaas is dit al de grootste tent van ze. Op Paaspop staan ze, en ADE ook. En ongetwijfeld op veel meer grote festivals. Voordeel aan de tent is dat je hem kan uitbereiden aan de zijkant met die extra palen(5 of 3 meter hoog). Ook de lengte kan uiteraard aangepast worden. Op Lowlands staat volgens mij altijd de grootste variant van die 'Kathedraad'.

Volgens mij is het een moeilijke stage omdat je het bewust klein wilt houden vanwege de typische sfeer die er dan kan ontstaan.
Dit absoluut. Lima is toch wel mijn een-na meest bezochte tent op Lowlands, maar toch heb ik het idee dat het beter opgezet kan worden. Nu vaak te druk bij bepaalde acts, geluid niet goed en in de nacht ook drama qua drukte.

Lima programmering vind ik altijd briljant. Geen idee hoe ze soms aan die namen komen (Kees van Hondt hielp daar toch ook weleens bij?), maar net als Neuromonakh Feofan was tamelijk briljant vorig jaar. Maar prop en prop vol.

Om nog even terug te komen op Armin van Buuren, ik zie dat ook wel echt zitten. Een goede trance-set zou voor mij echt overwegen om een kaart te kopen. Daar ben ik namelijk niet zo zeker meer van. Ik laat het voor het eerst even afhangen van de line-up, waar ik voorheen altijd zonder aarzelen een ticket kocht.

Iets als Bon Iver, The XX, Lana, Strokes, Armin, Aphex Twin, Radiohead, Thom Yorke, Kanye West(10 years My Beautiful Dark Twisted Fantasy), Smashing Pumkins(met siamese dream), Arcade Fire (10 years the suburbs), Tribe Called Quest + hologram, Insane Clown Posse,

En een Tensnake avondje in de Xray.

Danku EvE! :-)

Ach, dromen mag.

Om nog even terug te komen op Armin van Buuren, ik zie dat ook wel echt zitten. Een goede trance-set zou voor mij echt overwegen om een kaart te kopen. Daar ben ik namelijk niet zo zeker meer van. Ik laat het voor het eerst even afhangen van de line-up, waar ik voorheen altijd zonder aarzelen een ticket kocht.

Iets als Bon Iver, The XX, Lana, Strokes, Armin, Aphex Twin, Radiohead, Thom Yorke, Kanye West(10 years My Beautiful Dark Twisted Fantasy), Smashing Pumkins(met siamese dream), Arcade Fire (10 years the suburbs), Tribe Called Quest + hologram, Insane Clown Posse,

En een Tensnake avondje in de Xray.

Danku EvE!
1f642.svg

Ach, dromen mag.
Waar komen die twijfels plots vandaan als ik vragen mag?

Goede vraag.

Ik ben er nu 9á10 keer geweest, en ik zie steeds meer publiek wat 'uit de hoogte' doet, teveel aan zichzelf denkt en niks van anderen moet hebben. Mensen die zich anders kleden dan een doorsnee Europeaan zijn apart en moeten even normaal doen. Ik weet niet of dit vroeger ook zo was, of omdat ik zelf wat ouder(ben bijna 29) begin te worden maar het valt mij elk jaar steeds meer op. Mannen, maar ook vooral arrogante meiden/vrouwen. Dit komt ook een klein beetje door de programmering die iets minder alternatief aan het worden. Niks mis mee natuurlijk, ik vermaak mij 100% weer, mocht ik erheen ga. Ik weet ook dat ik heimwee krijg mocht ik niet gaan, want je maakt toch ook een beetje je eigen feestje. Maar het publiek kan soms wel een beetje invloed daarop hebben. Ik wil gewoon even kijken buiten Lowlands op. Als het pricewise toe laat om dan uiteindelijk alsnog naar LL te gaan, doe ik dat waarschijnlijk wel.

MAND.

Tsja, dat is niet enkel op Lowlands heb ik het idee. Maar ik ervaar het niet als "vervelend". Maar ik ben ook meestal in de tenten te vinden en daar heb ik weinig last van anderen. Ben veel te veel gefocussed op de acts en bands.

Voor mij is Lowlands nog altijd het leukste festival van het jaar. Hoe matig het affiche ook is, er staat altijd zoveel moois tussen dat je altijd prima kan vermaken. Lowlands is natuurlijk een jongeren festival, misschien worden wij ook langzaam "oudjes" ;).

Ik herken het ook wel hoor. Bij mij kwam dat besef een jaartje of 6-7 geleden (ik was toen 32), de 2013 editie (na 2012 door de geboorte van mijn zoontje overgeslagen te hebben) was qua persoonlijke beleving gewoon een stuk minder dan de voor mij hoogtijjaren 2007-2010. Dat ligt natuurlijk grotendeels aan mijzelf, maar bij bv. RW heb ik dat een stuk minder (dat festival is qua massa weer steeds minder aan mij besteed, maar dat is een ander verhaal...). Ben in 2017 nog wel op LL geweest en het blijft qua opzet toch wel hét festival onder de festivals, maar ik denk dat ik het ook gewoon een beetje 'ontgroeid' ben? Neemt niet weg dat het elk jaar weer bij de vriendengroep op de lijst staat met mogelijke festivals en ik zou er ook echt wel weer met veel plezier heen gaan. In 2017 heb ik welgeteld een halve act op de Alpha gezien en verder lekker in de tenten gebivakkeerd en me uitstekend vermaakt. Het is gewoon een ander festival en een andere beleving voor mij persoonlijk dan het pakweg 10 jaar geleden was.

Lekker onsamenhangend verhaal, Dave

Ik herken dat ook niet, qua publiek. Vind iedereen juist heel erg relaxed op het terrein bij LL. De gesprekjes die je spontaan voert met onbekenden komen nog steeds met grote regelmaat voor. En verder focus ik me ook vooral op het muzikale programma, dat ieder jaar opnieuw genoeg pareltjes biedt om een toptijd te beleven.

Lowlands blijft ook mijn favoriete festival, by far. Ook al ben ik met mijn vriendengroep inmiddels oud aan het worden, vergeleken met de rest van het publiek. Maar ook dat vind ik totaal niet vervelend. We vallen volgens mij nog steeds niet uit de toon. Althans dat houden we onszelf telkens weer voor ;-)

Ik herken het ook wel hoor. Bij mij kwam dat besef een jaartje of 6-7 geleden (ik was toen 32), de 2013 editie (na 2012 door de geboorte van mijn zoontje overgeslagen te hebben) was qua persoonlijke beleving gewoon een stuk minder dan de voor mij hoogtijjaren 2007-2010. Dat ligt natuurlijk grotendeels aan mijzelf, maar bij bv. RW heb ik dat een stuk minder (dat festival is qua massa weer steeds minder aan mij besteed, maar dat is een ander verhaal…). Ben in 2017 nog wel op LL geweest en het blijft qua opzet toch wel hét festival onder de festivals, maar ik denk dat ik het ook gewoon een beetje ‘ontgroeid’ ben? Neemt niet weg dat het elk jaar weer bij de vriendengroep op de lijst staat met mogelijke festivals en ik zou er ook echt wel weer met veel plezier heen gaan. In 2017 heb ik welgeteld een halve act op de Alpha gezien en verder lekker in de tenten gebivakkeerd en me uitstekend vermaakt. Het is gewoon een ander festival en een andere beleving voor mij persoonlijk dan het pakweg 10 jaar geleden was.

Lekker onsamenhangend verhaal, Dave
In de Alpha ben ik ook amper meer te vinden. Vorig jaar enkel bij Kalkbrenner en Billie Eilish geloof ik. Terwijl mijn eerste jaren ik daar behoorlijk vaak was. Maar goed die Alpha namen heb je vaak al gezien en geef je andere acts de voorkeur.

Toch zijn er ook voor ons oudjes genoeg zaken te vinden. Zie vorig jaar de 3 Bravo afsluiters, of een Johnny Marr etc. Ieder jaar neem ik mezelf voor om Lowlands wat rustiger te doen (lees, niet 21 uur per dag op zijn en alle tenten afrennen, en nee ik gebruik geen middelen om dat vol te houden). Maar meestal overkomt het me toch. Al heb ik steeds meer de nijging om de nachten te minderen. Anderzijds... slapen/uitrusten kan ik het hele jaar.

Ik denk Lowlands minder veranderd dan dat wij dat zelf doen. Het blijft een uniek festival, en nergens voelt het zo "eigen" als daar. Bij Lowlands heb ik echt het idee dat ik even afgesloten ben van de buitenwereld, veel meer dan op welk festival dan ook. Er gebeurt continu wat op het terrein. Je kan me er 3 dagen op een stoeltje neerzetten, en ik zou nog genieten zonder 1 act te zien.

Oh absoluut hoor, ik vind Lowlands ook nog steeds het mooiste festival wat er is. Maar wat betreft major-festivals in Nederland heb ik ook niet echt vergelijkingsmateriaal dus ik kijk graag even buiten de vertrouwde deur. Maar qua programmering is het wel gewoon echt een andere kant op gegaan - en dat is prima natuurlijk. Dat is juist goed, want je moet wel mee blijven gaan.

In de Alpha ben ik ook amper meer te vinden. Vorig jaar enkel bij Kalkbrenner en Billie Eilish geloof ik. Terwijl mijn eerste jaren ik daar behoorlijk vaak was. Maar goed die Alpha namen heb je vaak al gezien en geef je andere acts de voorkeur.
Toch zijn er ook voor ons oudjes genoeg zaken te vinden. Zie vorig jaar de 3 Bravo afsluiters, of een Johnny Marr etc. Ieder jaar neem ik mezelf voor om Lowlands wat rustiger te doen (lees, niet 21 uur per dag op zijn en alle tenten afrennen, en nee ik gebruik geen middelen om dat vol te houden). Maar meestal overkomt het me toch. Al heb ik steeds meer de nijging om de nachten te minderen. Anderzijds… slapen/uitrusten kan ik het hele jaar.
Ik denk Lowlands minder veranderd dan dat wij dat zelf doen. Het blijft een uniek festival, en nergens voelt het zo “eigen” als daar. Bij Lowlands heb ik echt het idee dat ik even afgesloten ben van de buitenwereld, veel meer dan op welk festival dan ook. Er gebeurt continu wat op het terrein. Je kan me er 3 dagen op een stoeltje neerzetten, en ik zou nog genieten zonder 1 act te zien.

Dit inderdaad! Die hele Alpha kan mij doorgaans ook gestolen worden. Als ik er per editie drie keer kom is het al veel. Maar verder zo veel fijns te zien en te beleven. Alleen al dat rondslenteren op het terrein is heerlijk. Een heerlijk afgesloten wereldje van de buitenwereld, met volop muziek en lekker biertjes drinken in de zon doorgaans.

Oh absoluut hoor, ik vind Lowlands ook nog steeds het mooiste festival wat er is. Maar wat betreft major-festivals in Nederland heb ik ook niet echt vergelijkingsmateriaal dus ik kijk graag even buiten de vertrouwde deur. Maar qua programmering is het wel gewoon echt een andere kant op gegaan – en dat is prima natuurlijk. Dat is juist goed, want je moet wel mee blijven gaan.
Tsja maar de muziek industrie is ook een andere kant opgegaan. dat is niet per definitie iets wat aan Lowlands ligt.

Al heb ik ook nog genoeg kritiek punten op Lowlands hoor. Dingen die ik persoonlijk anders zou doe (zo vind ik het webdesign echt verschrikkelijk de laatste jaren, het missen van een goed programmaboekje, geen Lowlands krant meer, de continu stijgende prijzen, het missen van de Charlie etc.).

Maar ondanks dat blijf ik er gewoon graag komen. Kan ook gewoon niet wachten tot weer meer informatie krijgen vanuit het festival.

Veel herkenbare dingen in jullie comments! Die drie Bravo headliners van afgelopen jaar waren om te smullen inderdaad, had weer spijt dat ik er niet bij was.
Ieder jaar neem ik mezelf voor om Lowlands wat rustiger te doen (lees, niet 21 uur per dag op zijn en alle tenten afrennen, en nee ik gebruik geen middelen om dat vol te houden). Maar meestal overkomt het me toch. Al heb ik steeds meer de nijging om de nachten te minderen.
Hehe, ook dit herken ik. Die nachten vind ik overigens wel echt minder leuk geworden. Er waren 'vroeger' altijd veel leukere feestjes (de Groove Tube is het allergrootste gemis op het terrein), tegenwoordig is het ellebogen om de Bravo binnen te komen, mij niet gezien.
Het blijft een uniek festival, en nergens voelt het zo “eigen” als daar. Bij Lowlands heb ik echt het idee dat ik even afgesloten ben van de buitenwereld, veel meer dan op welk festival dan ook.
Alleen al dat rondslenteren op het terrein is heerlijk. Een heerlijk afgesloten wereldje van de buitenwereld, met volop muziek en lekker biertjes drinken in de zon doorgaans.
Dit blijft toch wel hun grootste selling point hè... Alleen weekend kaarten, na de ingang bij de camping nauwelijks nog controles, echt met z'n allen een weekend lang een eigen community met ontzetten veel te zien en te doen. Krijg zowaar weer heimwee als ik het lees en schrijf. Misschien 2020 toch maar weer op de lijst zetten :)) Hoewel BKS op dit moment nog een grotere kans maakt.

Krijg zowaar weer heimwee als ik het lees en schrijf. Misschien 2020 toch maar weer op de lijst zetten :)) Hoewel BKS op dit moment nog een grotere kans maakt.

Wie weet ben je om als Lowlands de eerste lichting namen bekend maakt ;-). Maar BKS heeft inderdaad ook fraaie namen. Wederom zou ik uiteraard willen zeggen. Al staan daar nu vooral nog namen die ik al vaak gezien heb.

Al heb ik echt totaal nog niet paraat wat we zoal mogen verwachten van LL dit jaar.

Veel herkenbare dingen in jullie comments! Die drie Bravo headliners van afgelopen jaar waren om te smullen inderdaad, had weer spijt dat ik er niet bij was.

Ieder jaar neem ik mezelf voor om Lowlands wat rustiger te doen (lees, niet 21 uur per dag op zijn en alle tenten afrennen, en nee ik gebruik geen middelen om dat vol te houden). Maar meestal overkomt het me toch. Al heb ik steeds meer de nijging om de nachten te minderen.

Hehe, ook dit herken ik. Die nachten vind ik overigens wel echt minder leuk geworden. Er waren ‘vroeger’ altijd veel leukere feestjes (de Groove Tube is het allergrootste gemis op het terrein), tegenwoordig is het ellebogen om de Bravo binnen te komen, mij niet gezien.

Het blijft een uniek festival, en nergens voelt het zo “eigen” als daar. Bij Lowlands heb ik echt het idee dat ik even afgesloten ben van de buitenwereld, veel meer dan op welk festival dan ook.

Alleen al dat rondslenteren op het terrein is heerlijk. Een heerlijk afgesloten wereldje van de buitenwereld, met volop muziek en lekker biertjes drinken in de zon doorgaans.

Dit blijft toch wel hun grootste selling point hè… Alleen weekend kaarten, na de ingang bij de camping nauwelijks nog controles, echt met z’n allen een weekend lang een eigen community met ontzetten veel te zien en te doen. Krijg zowaar weer heimwee als ik het lees en schrijf. Misschien 2020 toch maar weer op de lijst zetten :)) Hoewel BKS op dit moment nog een grotere kans maakt.
ja ik pleit al een aantal jaar voor meer variatie in het nachtprogramma (en de Groovetube is in principe toch gewoon de Hacienda geworden?). De techno acts komen wel een beetje mijn neus uit (of een standaard Drum & Bass avond, die ook dit jaar weer gaat komen met Noisia). Maar goed, dat is wel een grote selling point voor het festival. Kees van Hondt avonden vond ik ook altijd geweldig, maar daar was de rek er ook wel een beetje uit. Toch mis ik het wel een beetje.

Ik krijg eigenlijk ook al heimwee als we het er zo over hebben. Vooralsnog ga ik in ieder geval naar Down The Rabbit hole met een hele andere groep. Kijken of dat bevalt. Vooral het gevoel dat je een aantal dagen in een eigen community bevindt, is heerlijk op Lowlands. Het voelt wel echt als thuis.

ja ik pleit al een aantal jaar voor meer variatie in het nachtprogramma (en de Groovetube is in principe toch gewoon de Hacienda geworden?). De techno acts komen wel een beetje mijn neus uit (of een standaard Drum & Bass avond, die ook dit jaar weer gaat komen met Noisia). Maar goed, dat is wel een grote selling point voor het festival. Kees van Hondt avonden vond ik ook altijd geweldig, maar daar was de rek er ook wel een beetje uit. Toch mis ik het wel een beetje.

Ja, de Groovetube was ik alweer bijna vergeten! Heerlijk was dat. Mis jij ook niet stiekem de oude Alpha? De nieuwe tent vind ik geweldig hoor, maar de oude Alpha was echt nostalgie.

Ik had bij DTRH dat gevoel helemaal niet eigenlijk. BKS ook wel wat minder, maar daar ga ik dagelijks naar huis, gezien ik dichtbij woon... toch andere ervaring maar ook wel relax. Pak sowieso meerdere festivals per jaar mee, al hoewel dit jaar Lowlands het enige campings festival is voor mij dit jaar. De 2e kleine komt er weer aan (kan ieder moment gebeuren) dus moest wat rustig aan doen.

Nee Lowlands is wel een romance, ups en downs zoals elke relatie dat heeft. Maar op het einde van de rit toch nog steeds smoorverliefd.

Wat ik overigens wel mis is dat de Lowlands Community veranderd is kwa voorpret. Toen met Lowlove wat een leukere website was dan die van Lowlands zelf. Altijd die nieuwtjes die je er kon lezen. Regelmatig was er her en der wel een naampje te spotten die nog niet bekend gemaakt was. Kwa dat betreft is Lowlands wel iets meer een festival geworden als de andere ja.

Users who are viewing this thread