Nou ja, vorig jaar waren er 50.000 mensen op het terrein en de jaren daaraan voorafgaand telkens uitverkocht met 55.000. En het is nu februari en er zijn meer dan 25.000 kaarten verkocht. Met wat goede aankondigingen kunnen ze nog een heel aardig eind komen, lijkt me. Of het weer uitverkocht raakt is natuurlijk de vraag; ik sluit het niet uit maar weet het uiteraard ook niet. Maar om te stellen dat het festival 'niet zo goed draait de laatste jaren', voert wat ver. Hooguit is de waanzinnige hype er nu vanaf.
Voor de kaartverkoop nu is het natuurlijk interessant een grote investering in een grote naam te doen. En misschien doen ze dat ook wel, als ze de kans krijgen om een geschikte act vast te leggen.
Maar persoonlijk denk ik dat het belangrijker is dat ze ervoor (blijven) zorgen dat ze op het scherpst van de snede programmeren. Acts boeken als ze nog klein en onbekend zijn, in alle mogelijke genres. Zodat er maximaal te ontdekken valt (al is dat tegenwoordig veel moeilijker dan pak 'm beet 15 jaar geleden). Uiteraard aangevuld met wat grotere namen en her en der wat publiekstrekkers. En wat mij betreft slagen ze daar al jaren in, het ene jaar meer dan het andere uiteraard. Meestal bezoek ik de afsluitende acts in de Alpha niet eens; het programma in de breedte is juist wat mij trekt in Lowlands. Grote headliners interesseren me minder.
En dan als publiekstrekkers eerder niveau Nick Cave/Editors/Arctic Monkeys dan niveau Muse/Metallica, om te voorkomen dat het festival topzwaar wordt (al mogen ze voor mij voor Radiohead wat dat betreft altijd een uitzondering maken ;-)). Dat is wat Pinkpop doet: enorme gearriveerde (of gedateerde) headliners, maar voor de rest veel opvulling in de programmering. Althans naar mijn smaak.