Jera On Air 2026

Bijzonder, had niet verwacht hier zo veel kritiek te lezen over de line up
Ik vind het qua grote namen echt significant sterker dan 2025. Ze hebben meerdere second stage headliners en mainstage subs die op de line up van vorig jaar gewoon headliner waren geweest (Rise Against, Trivium, ADTR, Hatebreed passen prima in het rijtje van Pendulum, Sex Pistols en BFMV)
Ook de headliners zijn gewoon duidelijk groter dan vorig jaar. Ik vond Pendulum, Sex Pistols en BFMV toch vrij povere headliners.
Ze hebben zelfs twee ziggo dome acts wat voor Jera gewoon uitzonderlijk is
Vind het een knappe prestatie

Vind het wel een goede lineup geworden. Erg blij met Boundaries, Allt en Free Throw van de nieuwe namen. Converge en Basement in de no barrier tenten op Donderdag gaat gekkenhuis worden. Malevolence in de Buzzard is erg mooi geboekt. Veel leuke hardcore op Zaterdag. Overall wel iets minder uitstapjes naar andere genres. Ben benieuwd of er in de lineup van de Sparrow nog verrassingen zitten. Stonden ook een paar goede namen vorig jaar. Ik ga me in ieder geval weer uitstekend vermaken! Donderdag gaat wel heel veel clashes opleveren helaas..

• Leuk
Waarderingen: Karel_073
Bijzonder, had niet verwacht hier zo veel kritiek te lezen over de line up
Ik vind het qua grote namen echt significant sterker dan 2025. Ze hebben meerdere second stage headliners en mainstage subs die op de line up van vorig jaar gewoon headliner waren geweest (Rise Against, Trivium, ADTR, Hatebreed passen prima in het rijtje van Pendulum, Sex Pistols en BFMV)
Ook de headliners zijn gewoon duidelijk groter dan vorig jaar. Ik vond Pendulum, Sex Pistols en BFMV toch vrij povere headliners.
Ze hebben zelfs twee ziggo dome acts wat voor Jera gewoon uitzonderlijk is
Vind het een knappe prestatie
Ik mis wat 'juist getimede namen', artiesten die een momentum kennen en er dit jaar moéten staan. Er staat voor mij wat te veel van de carrousel namen die elke 2-3 jaar terugkeren. Turnstile vorig jaar was iets exclusiefs (misschien te exclusief voor Jera), er waaide een nieuwe wind door Sex Pistols met de komst van Frank Carter (dus 2025 was het jaar om ze te boeken), Knocked Loose kende zijn (voorlopige) hoogtepunt als band, Yellowcard was terug na lang weggeweest, hetzelfde gold voor letlive., Landmvrks brak verder door met hun nieuwe plaat, Refused speelde zijn laatste show, Denzel Curry was een ongezien experiment, ... Niet allemaal dingen waar ik bij was, maar het momentum zat juist om die artiesten een plek op de affiche te geven.

Dit jaar heb ik niet het gevoel dat ik iets mis als ik er een jaar niet bij ben. Wéér Architects, wéér The Offspring, wéér Hatebreed, wéér Rise Against, ... band X die al 30 jaar bestaat brengt zijn 17de plaat uit, ... te veel gevestigde waarden (die vaak over hun hoogtepunt heen zijn), naar mijn mening. Oké, de affiche van Jera On Air zal dat type namen altijd een plek geven (en ik ga er ook vaak naar kijken), maar verder dan dat type namen kom je naar mijn mening niet, met deze affiche. En dat vind ik best ontgoochelend, zeker nadat ze vorig jaar met bepaalde boekingen toch ambitie om breder te programmeren toonden (Denzel Curry, Dead Poet Society, Zeal & Ardor, Press Club, Doodseskader, Creeper, House of Protection, ...)

Ik mis wat 'juist getimede namen', artiesten die een momentum kennen en er dit jaar moéten staan. Er staat voor mij wat te veel van de carrousel namen die elke 2-3 jaar terugkeren. Turnstile vorig jaar was iets exclusiefs (misschien te exclusief voor Jera), er waaide een nieuwe wind door Sex Pistols met de komst van Frank Carter (dus 2025 was het jaar om ze te boeken), Knocked Loose kende zijn (voorlopige) hoogtepunt als band, Yellowcard was terug na lang weggeweest, hetzelfde gold voor letlive., Landmvrks brak verder door met hun nieuwe plaat, Refused speelde zijn laatste show, Denzel Curry was een ongezien experiment, ... Niet allemaal dingen waar ik bij was, maar het momentum zat juist om die artiesten een plek op de affiche te geven.

Dit jaar heb ik niet het gevoel dat ik iets mis als ik er een jaar niet bij ben. Wéér Architects, wéér The Offspring, wéér Hatebreed, wéér Rise Against, ... band X die al 30 jaar bestaat brengt zijn 17de plaat uit, ... te veel gevestigde waarden (die vaak over hun hoogtepunt heen zijn), naar mijn mening. Oké, de affiche van Jera On Air zal dat type namen altijd een plek geven (en ik ga er ook vaak naar kijken), maar verder dan dat type namen kom je naar mijn mening niet, met deze affiche. En dat vind ik best ontgoochelend, zeker nadat ze vorig jaar met bepaalde boekingen toch ambitie om breder te programmeren toonden (Denzel Curry, Dead Poet Society, Zeal & Ardor, Press Club, Doodseskader, ...)
Ah op die manier, ja daar kan ik me wel in vinden. Staat vrijwel niets op die line up dat ik nooit live heb gezien en graag zou zien dus ben het wel eens.
Vind het gewoon qua grote namen wel netjes geboekt, een hoop gevalletjes van 'oh hebben ze die voor zo'n lage spot kunnen strikken' maar er staat inderdaad weinig verfrissends of nieuws tussen

• Leuk
Waarderingen: Karel_073, elo en Mjz
Het lijkt mij inderdaad ook dat ze heel veel aan de bovenkant hebben geïnvesteerd, waardoor ervoor de bands iets buiten het genre om minder budget is. En daarbij het feit dat op zowel zaterdag als zondag op alle stages er 2 bands minder staan dan afgelopen jaar heeft denk ik ermee te maken dat ze volle bak hebben gefocust opde maincard wat ten koste gaat van het dagprogramma. Ik ben met beide zeer content, maar ik vraag mij dan wel af hoe zich dat gaat uiten. Beginnen we later elke dag? Zijn de sets van de bands die in de middag spelen langer?

Ah op die manier, ja daar kan ik me wel in vinden. Staat vrijwel niets op die line up dat ik nooit live heb gezien en graag zou zien dus ben het wel eens.
Vind het gewoon qua grote namen wel netjes geboekt, een hoop gevalletjes van 'oh hebben ze die voor zo'n lage spot kunnen strikken' maar er staat inderdaad weinig verfrissends of nieuws tussen
Dit is ook het verschil wat ik merk tussen de groep die al jaren gaat en de groep die voor het eerst gaan.

De "ervaren" zijn een stuk minder enthousiast. Veel al gezien en relevantie mist. Dit had er 10 jaar geleden grotendeels in dezelfde volgorde kunnen staan.

De "nieuwe" zijn enthousiast, want relatief grote namen voor zo'n grootte festival.

Clashfinder gemaakt: https://clashfinder.com/s/jeraonair2026/

Hoewel ik vorige jaren enthousiaster was, door de iets spannendere programmatie, hoor je me zeker niet klagen. Vrienden van me kunnen deze line-up zelfs veel meer smaken dan vorige jaren.

Wat betreft de twee bands minder per stage. Momenteel liet ik de dagen op de clashfinder later starten. Al ga ik er eigenlijk van uit dat ze bands vooral wat langer zullen laten spelen dit jaar. Zal budgetgewijs beter uitkomen.

• Leuk
Waarderingen: @Marc en arney

Hoewel ik vorige jaren enthousiaster was, door de iets spannendere programmatie, hoor je me zeker niet klagen. Vrienden van me kunnen deze line-up zelfs veel meer smaken dan vorige jaren.

Wat betreft de twee bands minder per stage. Momenteel liet ik de dagen op de clashfinder later starten. Al ga ik er eigenlijk van uit dat ze bands vooral wat langer zullen laten spelen dit jaar. Zal budgetgewijs beter uitkomen.
Staat op privé nog

• Leuk
Waarderingen: arney

Dit jaar heb ik niet het gevoel dat ik iets mis als ik er een jaar niet bij ben. Wéér Architects, wéér The Offspring, wéér Hatebreed, wéér Rise Against, ... band X die al 30 jaar bestaat brengt zijn 17de plaat uit, ... te veel gevestigde waarden (die vaak over hun hoogtepunt heen zijn), naar mijn mening. Oké, de affiche van Jera On Air zal dat type namen altijd een plek geven (en ik ga er ook vaak naar kijken), maar verder dan dat type namen kom je naar mijn mening niet, met deze affiche. En dat vind ik best ontgoochelend, zeker nadat ze vorig jaar met bepaalde boekingen toch ambitie om breder te programmeren toonden (Denzel Curry, Dead Poet Society, Zeal & Ardor, Press Club, Doodseskader, Creeper, House of Protection, ...)
Ik volg je redenering wel en voel het hetzelfde aan. Vorig jaar waren er best wat shows waar je op voorhand al FOMO had en een 'must-see' gevoel. Dat is nu veel minder het geval, behalve op donderdag.
Basement no barrier
Fiddlehead
Alesixonfire
Converge no barrier

• Leuk
Waarderingen: Mjz
Ik volg je redenering wel en voel het hetzelfde aan. Vorig jaar waren er best wat shows waar je op voorhand al FOMO had en een 'must-see' gevoel. Dat is nu veel minder het geval, behalve op donderdag.
Basement no barrier
Fiddlehead
Alesixonfire
Converge no barrier
Inderdaad, het programma voor donderdag zit goed in elkaar!
Ik vind het ook gewoon jammer dat er bepaalde groeiende bands touren en toch niet op de affiche van Jera zijn geraakt. Drain, Militarie Gun, Kublai Khan, ... Trapped Under Ice staat op Outbreak Fest (oké, moeilijk te halen band), The Story So Far mag er wel eens staan, Billy Talent speelt een anniversary tour van een goeie plaat, waarom Bad Omens niet eens laten headlinen (dan heb je nog 2 dagen met gevestigde waarden), bands als Breaking Benjamin of Three Days Grace kan je wel eens halen, ...
Zal allemaal wel zijn reden hebben. Wellicht overschat ik de onderhandelingspositie van Jera, en ik zie ook dat er dat weekend veel concurrentie is van festivals in Scandinavië en Oost-Europa. Maar uiteindelijk betaal je voor wat er staat, en daar mag je als consument wel kritisch voor zijn. Zeker als ze in alle stilte ook nog eens 2 bands per stage per dag van de affiche halen.

• Leuk
Waarderingen: Nelios

Overweeg donderdag een dagje te gaan, maar Eagle en Hawk spelen altijd volledig gelijk? Want de clash alexisonfire/The Ataris zou voor mij wel heel kut zijn.

Overweeg donderdag een dagje te gaan, maar Eagle en Hawk spelen altijd volledig gelijk? Want de clash alexisonfire/The Ataris zou voor mij wel heel kut zijn.
Misschien dat ze wel wat zouden schakelen nu de affiche minder vol is? Maar in principe wel ja...

Jammer dat Converge tijdens Rise Against is, maar voor de rest sluit het tijdschema goed aan met wat ik het liefst wil zien. Ik ga Basement ook boven Architects verkiezen, vond ze als voorprogramma Knocked Loose heel tof.

Jammer dat Converge tijdens Rise Against is, maar voor de rest sluit het tijdschema goed aan met wat ik het liefst wil zien. Ik ga Basement ook boven Architects verkiezen, vond ze als voorprogramma Knocked Loose heel tof.
Jera gaat de ultieme setting zijn voor Basement. Hun headlineshow in Trix was ook al top! Dus ik ga ook (voor de 3e keer) Basement.
Converge is trouwens juist bekendgemaakt voor Zappa in Antwerpen, dus mogelijk helpt dat je keuze.

Jera gaat de ultieme setting zijn voor Basement. Hun headlineshow in Trix was ook al top! Dus ik ga ook (voor de 3e keer) Basement.
Converge is trouwens juist bekendgemaakt voor Zappa in Antwerpen, dus mogelijk helpt dat je keuze.
Is toch wat ver voor mij, dus wordt sowieso Converge. Heb bijna exclusief daarvoor de dagkaart gekocht!

1000056555.jpg

Gespot op Reddit. 26 Juni staan ze in Frankrijk, dus op de 27e op de ontbrekende plek op Jera zou niet onlogisch zijn. En hebben natuurlijk nog een show in de AFAS waardoor ze het later bekend moeten maken.

• Leuk
Waarderingen: Nelios en MarkvD
Ik zag juist een aankondiging van een tour van American Football in juni (La Madeleine 23 juni). Dat had zo'n goeie booking geweest. Wat is dat toch met bands die een zaalshow verkiezen boven een festival-line-up. Maakt het wel echt lastig én duur.

• Leuk
Waarderingen: Mjz

Users who are viewing this thread