Het Reistopic

Oeh nice! Ik kom net Kyushu uit dus als je nog tips zoekt... Wanneer ben je in Tokyo/Osaka?
Tips altijd welkom!

In ieder geval 17-21 maart Tokyo.
Osaka weet ik nog niet, als het kan willen we ons ook een beetje laten leiden door de kersenbloesem :)

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Tips altijd welkom!

In ieder geval 17-21 maart Tokyo.
Osaka weet ik nog niet, als het kan willen we ons ook een beetje laten leiden door de kersenbloesem :)
Hahah nee dat meen je niet 😂

Dan kom ik je misschien nog wel tegen, ik ben exact die data er ook!

Wij (ik, vriendin en tegen dan 11-jarige dochter) hebben besloten naar Thailand te gaan komende zomer in juli. We gaan 15 dagen ter plekke zijn.
Ik ben me er van bewust dat dit nooit voldoende gaat zijn maar in het achterhoofd speelt dat we ooit nog eens terug gaan om de rest te zien. Aangezien het ook regenseizoen is, heb ik momenteel volgende planning op papier gezet:
Bangkok -> Kanchanaburi -> Khao Sok -> Koh Samui -> Bangkok

Tips allerhande zijn welkom. Aanraders qua bezichtigingen, restaurants, overnachtingen,... Vervoertips om van A naar B te gaan zijn ook meer dan welkom.
Momenteel zijn enkel de vluchten geboekt.

Ik heb nog wel een vraag voor de gemeenschap hier - er was laatst iemand van t forum voor een langere reis naar Japan en Korea en die had ook allemaal kleine muziek venues bezocht. Ik ben nog op zoek naar wat leuks en kleins in Tokyo/Kyoto/Osaka maar heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken...

Ik wilde eigenlijk naar Masayoshi Takanaka (hij treedt op! En in Tokyo als ik er ben!) maar te lang gewacht met kaartjes kopen en nu is alles uitverkocht 😭 mocht iemand nog de Gouden tip hebben voor een gedegen resale platform dan hou ik me aanbevolen!

Wij (ik, vriendin en tegen dan 11-jarige dochter) hebben besloten naar Thailand te gaan komende zomer in juli. We gaan 15 dagen ter plekke zijn.
Ik ben me er van bewust dat dit nooit voldoende gaat zijn maar in het achterhoofd speelt dat we ooit nog eens terug gaan om de rest te zien. Aangezien het ook regenseizoen is, heb ik momenteel volgende planning op papier gezet:

Tips allerhande zijn welkom. Aanraders qua bezichtigingen, restaurants, overnachtingen,... Vervoertips om van A naar B te gaan zijn ook meer dan welkom.
Afgelopen november in Thailand geweest. Tip nummer 1 om overal te komen is de Grab app (soort Uber) en 123Asia voor grotere reizen (zeg busreizen tussen steden etc.). Voor bangkok ook nog wel een boel eettips/bartips etc. maar weet niet of je interesse daar ligt, dan moet ik daar even uitgebreid de tijd voor nemen.

• Geweldig
Waarderingen: musicislife
Hahah nee dat meen je niet 😂

Dan kom ik je misschien nog wel tegen, ik ben exact die data er ook!
Hahaha dat is wel heel toevallig ja, meant to be!
Als het je leuk lijkt sowieso eens een avondje afspreken om ergens te eten en/of naar een optreden te gaan 😁

Ik heb nog wel een vraag voor de gemeenschap hier - er was laatst iemand van t forum voor een langere reis naar Japan en Korea en die had ook allemaal kleine muziek venues bezocht. Ik ben nog op zoek naar wat leuks en kleins in Tokyo/Kyoto/Osaka maar heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken...

Ik wilde eigenlijk naar Masayoshi Takanaka (hij treedt op! En in Tokyo als ik er ben!) maar te lang gewacht met kaartjes kopen en nu is alles uitverkocht 😭 mocht iemand nog de Gouden tip hebben voor een gedegen resale platform dan hou ik me aanbevolen!
Wij gaan waarschijnlijk eind september, begin oktober 3 weken naar Japan en ik houd me ook zeer aanbevolen voor muziek venue / concert tips. En andere tips uiteraard ook.

• Leuk

Ik duik even in mijn mailbox voor wat referenties ;) Schrijf vandaag wel wat neer hier.

• Leuk

Ik denk eigenlijk dat je route wel aardig kan in 15 dagen. Ik ben zelf niet in Kanchanaburi geweest. Khao Sok is erg tof, maar daar ben je waarschijnlijk niet heel lang, dat biedt dan mogelijkheden wat langer te relaxen op Koh Samui. Vanaf Khao Sok kun je volgens mij wel met de bus naar Krabi/Ao Nang, dat is ook al een toffe plek met mooie stranden. Van daar kun je dan reizen naar Koh Samui of andere eilanden. Vanaf Krabi zou je vervolgens terug kunnen vliegen naar Bangkok.

Heel mooie planning hoor. Ik ben zelf anderhalf jaar geleden 3,5 week naar Thailand geweest en ben ook naar al de bovenstaande bestemmingen geweest behalve Kanchanaburi. Mocht je vragen hebben over Koh Samui of Khao Sok mag je me altijd berichten! Beiden waren erg mooi en vooral Khao Sok was echt een trip highlight die ik nooit meer zal vergeten. Wij hebben daar twee nachten in de jungle overnacht en 1 nacht op zo'n hutje op het water en dat was wel echt een bijzondere ervaring.

Zie vaak hele drukke planningen die echt niet te doen zijn in zo'n korte tijd maar denk dat die van jou goed te doen is.

Wat is je planning qua dagen ongeveer, hoe veel dagen wil je op iedere bestemming verblijven? Wij hebben in Khao Sok 1 nachtje in Panvaree overnacht, het is wel behoorlijk prijzig maar wij vonden het zelf wel de prijs waard. Je krijgt alles erbij, eten en boottripjes voor de dag van aankomt en nog de volgende ochtend (met een gids etc). Verder wel betaalbare hotels gekozen overal daardoor vonden we het niet zo erg om voor 1 nachtje wat geld uit te geven. Achteraf ook geen moment spijt van gehad, was zoals ik eerder zei toch een speciale ervaring die je niet snel vergeet.

De andere twee nachten in Khao Sok hebben we overnacht in Khaosok Good View Resort. Ook echt een aanrader, deze was goedkoop en de service was fantastisch, de eigenaar heeft ons geholpen met het organiseren van allemaal jungle trips. 1 keer zijn we overdag de jungle in gegaan en 1 keer in de nacht. Overigens was de accomodatie zelf ook midden in de jungle en werden we zelfs wakker doordat apen aan het vechten waren op het balkon die tegen het glas aan bonsden. De jungle trips waren qua prijs ook goed te doen, paar tientjes geloof ik voor een prive tour met een gids. Was ook niet heel intensief dus ik denk goed te doen met een 11 jarige.

• Geweldig
Ik denk eigenlijk dat je route wel aardig kan in 15 dagen. Ik ben zelf niet in Kanchanaburi geweest. Khao Sok is erg tof, maar daar ben je waarschijnlijk niet heel lang, dat biedt dan mogelijkheden wat langer te relaxen op Koh Samui. Vanaf Khao Sok kun je volgens mij wel met de bus naar Krabi/Ao Nang, dat is ook al een toffe plek met mooie stranden. Van daar kun je dan reizen naar Koh Samui of andere eilanden. Vanaf Krabi zou je vervolgens terug kunnen vliegen naar Bangkok.
Als ik het goed heb is het rond de periode dat hij gaat regenseizoen in Krabi. Ik gok dat dat de reden is om naar Koh Samui te gaan, aan die kust is het regenseizoen namelijk later in het jaar.

Als ik het goed heb is het rond de periode dat hij gaat regenseizoen in Krabi. Ik gok dat dat de reden is om naar Koh Samui te gaan, aan die kust is het regenseizoen namelijk later in het jaar.
Ah ja, volgens mij was ik in Krabi in augustus. Kan me herinneren dat we in inderdaad wel eens een flinke bui hebben gehad. Op Koh Samui (en nog wat Koh's) overigens ook wel.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Klopt, dat is inderdaad de reden. Helaas zou Krabi niet echt mogelijk zijn die periode.

Iets meer in detail wat ik momenteel heb staan:

Bangkok (3 nachten): klassiek Bangkok (Wat Pho, Arun,...), Ayutthaya
Kanchanaburi (2 nachten): onderweg naar daar een stop bij de drakentoren, daar Erawan NP, River Kwai Bridge, Death Railway
Khao Sok (2 nachten waarvan 1 in jungle lodge en 1 op het meer): 's ochtends richting luchthaven in Bangkok voor vlucht naar Surat Thani.
Koh Samui (6 nachten): met de ferry volgens google richting Samui. Hier twijfel ik welke regio van Samui het beste is om te verblijven. Wij gaan uiteraard niet het nachtleven is, maar hebben graag wel een gezellige bar 's avonds en ook de nodige rust. Er zou daar een kabelbaan over de jungle zijn, iets van olifanten?
Bangkok (1 nacht): Laatste nacht vooraleer we terug richting Brussel vliegen. Ik kom een dag vroeger terug naar Bangkok om mogelijke vertragingen te voorkomen en ontspannen terug richting huis te gaan.

Khao Sok zou fantastisch mooi zijn. En je reactie hierboven motiveert me nog meer om die toch in de route te houden. De reden waarom ik af en toe twijfel is of het wel logistiek haalbaar is om 's morgens in Kanchanaburi te vertrekken en later op de dag in Khao Sok aan te komen. En de route van Khao Sok richting Samui.

• Leuk
Klopt, dat is inderdaad de reden. Helaas zou Krabi niet echt mogelijk zijn die periode.

Iets meer in detail wat ik momenteel heb staan:

Bangkok (3 nachten): klassiek Bangkok (Wat Pho, Arun,...), Ayutthaya
Kanchanaburi (2 nachten): onderweg naar daar een stop bij de drakentoren, daar Erawan NP, River Kwai Bridge, Death Railway
Khao Sok (2 nachten waarvan 1 in jungle lodge en 1 op het meer): 's ochtends richting luchthaven in Bangkok voor vlucht naar Surat Thani.
Koh Samui (6 nachten): met de ferry volgens google richting Samui. Hier twijfel ik welke regio van Samui het beste is om te verblijven. Wij gaan uiteraard niet het nachtleven is, maar hebben graag wel een gezellige bar 's avonds en ook de nodige rust. Er zou daar een kabelbaan over de jungle zijn, iets van olifanten?
Bangkok (1 nacht): Laatste nacht vooraleer we terug richting Brussel vliegen. Ik kom een dag vroeger terug naar Bangkok om mogelijke vertragingen te voorkomen en ontspannen terug richting huis te gaan.

Khao Sok zou fantastisch mooi zijn. En je reactie hierboven motiveert me nog meer om die toch in de route te houden. De reden waarom ik af en toe twijfel is of het wel logistiek haalbaar is om 's morgens in Kanchanaburi te vertrekken en later op de dag in Khao Sok aan te komen. En de route van Khao Sok richting Samui.
Als je wat meer rust in je planning wilt zou ik persoonlijk eerder Kanchanaburi weglaten dan Khao Sok, omdat Khao Sok zo goed te combineren is met Koh Samui. Kanchanaburi zou ik dan bijvoorbeeld eerder combinderen met Noord Thailand in een andere reis. Al is dat natuurlijk gemakkelijk gezegd, want dan moet je nog een keer die kant op.

Je planning wordt ook wel een stuk rustiger wanneer je 1 nacht van Koh Samui weghaalt en deze bij Khao Sok plakt. je krijgt dan zoiets qua planning:
Dag 1: Reisdag van Kanchanaburi naar Khao Sok
Dag 2: Khao Sok Jungle dag
Dag 3: Khao Sok lake dag
Dag 4: ferry naar Koh Samui

Je hebt dan wel een dag minder in Khao Sok maar het zal je wel een hoop rust geven. Ik kan het sowieso aanraden om reisdagen in te plannen en op die dag verder niet te veel in te plannen, als het dan lukt om op zo'n reisdag nog wat extra's te zien is het mooi meegenomen maar als het niet lukt is het ook niet erg. Op 1 dag van kanchaburi naar khao sok reizen en nog de jungle in is niet te doen. bij ons werden we in de ochtend al verwacht bij het meer voor de boot naar panvaree dus op die dag iets in de jungle zien zou er dan ook niet in zitten. Je hebt dus eigenlijk wel die 3 nachten nodig als je naast de lake overnachting ook nog tijd wilt hebben om iets anders te zien.

Op Koh Samui ben ik zelf verbleven in het Deva Beach Resort, maar de locatie viel ons een beetje tegen, was vrij ver weg van alles en zonder huurauto of scooter was het een hoop gedoe om van A naar B te komen. achteraf gezien was ik liever gegaan voor een locatie bij Lamai of Chaweng beach denk ik

• Leuk
Hahaha dat is wel heel toevallig ja, meant to be!
Als het je leuk lijkt sowieso eens een avondje afspreken om ergens te eten en/of naar een optreden te gaan 😁
Haha ja even met mn vriendin checken (eerste weken weer bij elkaar sinds 2 maanden) dus die heeft wat voorrang 😜

Ik zal je tzt wel ff een pb sturen!

• On fire
Waarderingen: EdsjeFCB
Dat ik op die plekken in Thailand was, was alweer in 2018 of 2019, dus exacte details ken ik niet meer (en zou qua accomodaties ook niet meer relevant zijn). Ik zou wel inderdaad wat tijd nemen voor Khao Sok, dat was echt heel tof. Daar zou ik evt ook wel een dagje hier of daar voor opofferen.

• Geweldig
Ik heb zelf in Khao Sok 1 nacht in het stadje zelf gedaan en dan 1 nacht op het meer. Als je het meer doet en niet zo van feesten houdt, zou ik 1 van de iets duurdere pakken. Wij hadden een van de goedkoopste en dan zit je met veel mensen, waarvan veel feesters ook nog.

-Kanchanaburi vond ik nice, niet zo druk en de watervallen zijn zeer mooi

- Bangkok: in de avond naar Rajadamnern stadion gaan voor muay thai (de goedkoopste tickets vonden we goed genoeg qua zicht)

-Zelf naar Koh Tao (ipv Samui) geweest om te duiken en ging uiteindelijk niet door wegens val met scooter (test altijd of die goed werken, want we hadden 1 malfunctie en we konden een paar dingen niet meer doen). Heb wel veel goede dingen gehoord over het eiland.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Loek123 en musicislife
Bij deze een concert/ticket gids voor Japan! Eigenlijk gewoon een samenvatting van mijn ervaringen afgelopen jaar.

Grote shows
  • Ticketverkoop voor grotere concerten werkt meestal met allerlei soorten loterijsystemen. Je meldt je dan gewoon in een bepaalde periode aan met je betaalgegevens en een paar weken later krijg je bericht of je tickets krijgt toegewezen. Live sales waarbij iedereen samen in de wachtrij zit, ga je daar dus waarschijnlijk niet zien.
  • Meestal is alles zittend en zijn er maar 1 of 2 categorieën. Je krijgt de dag voor het concert dan een random zitplaats toegewezen dus je moet een beetje geluk hebben met je plek.
  • Je moet ook wat geluk hebben welk platform er gebruikt wordt. Je hebt meer verschillende platformen dan hier en vaak zijn die nogal ouderwets, enkel in het Japans of soms zelfs compleet onbruikbaar voor buitenlanders. Ik wou bv naar Mariya Takeuchi en die verkoop ging via eplus maar om daar een account op aan te maken moest je een Japans adres en telefoonnummer hebben waarmee je naar zo'n robotstem moest bellen ter verificatie. De helpdesk kon mij ook niet verder helpen om hierrond te werken. Zonder lokale hulp is dat dus quasi onmogelijk.
  • Een van de platformen die ik moest gebruiken was Mahocast en daar kon ik wel heel simpel als buitenlander terecht. Rakuten was ook goed te doen en een grote speler. Pia blijkbaar ook maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Kleine shows
  • Voor kleinere concerten is de ticketsituatie nog veel meer all over the place, maar over het algemeen is het wel makkelijker om daar rond te werken.
  • Veel zaaltjes verkopen tickets gewoon op hun eigen website of aan de deur. Ik heb ook wel eens gehad dat die website op zich enkel diende om te 'reserveren' maar dat ik uiteindelijk toch gewoon aan de deur cash moest betalen.
  • Ik ben ook ergens binnengeraakt door simpelweg een berichtje te sturen naar een artiest via Instagram. Je kan hetzelfde doen met bv een mailtje naar de venue zelf. Die manier van werken is erg ingeburgerd en sowieso zijn Japanse artiesten naar mijn gevoel erg casual op dat vlak. Kom je gewoon op de 'guestlist' en betaal je je ticket aan de inkom.
  • Ik heb zelf het platform Tiget een keer moeten gebruiken en dat ging vlot als buitenlander. Die focussen vooral op dit soort kleine concerten in random kelders dus zeker handig als je interesse hebt in bv een avondje underground idolcultuur.
Resale
  • Volgens mij is resale in Japan officieel gezien eigenlijk illegaal of zit het toch in zo'n grijs gebied. Even googelen levert wel enkele opties op qua platformen maar volgens mij heb je niets zoals Ticketswap of officiële resale via Ticketmaster. Laat staan dat het even betrouwbaar is of bruikbaar als buitenlander. Tickets staan daar ook altijd op naam en dat wordt vaker gecontroleerd, dus altijd een risico.
  • Straatverkoop door mensen met extra tickets wordt soms ook nog gedaan maar is dus eigenlijk ook illegaal en niet zonder risico's.
  • In tegenstelling tot hier hebben veel grote concertzalen in Japan nog een echte box office. Uitverkocht is uitverkocht natuurlijk, maar ik hoorde dat daar je kans het grootst is om nog te scoren in dat soort situaties. De artiest rechtstreeks contacteren is ook een optie zoals eerder beschreven.
Algemeen
  • Om leuke concerten te vinden keek ik wel eens op de klassiekers zoals Bandsintown of Songkick, maar daar vind je vooral Westerse artiesten die dan toevallig daar optreden. Voor lokale artiesten zocht ik op Tokyo Gig Guide of één van de ticketplatformen die ik eerder besprak. Verder ontdekte ik ook nog wat dingen door gewoon met mensen te praten of op posters te letten in buurten als Akihabara, Shibuya of Koenji.
  • Net zoals veel bars in Japan vragen de meeste zaaltjes een cover charge. Reken dus altijd 3 à 5 euro extra op je ticketprijs. In ruil daarvoor krijg je een voucher voor een drankje. Hier is geen discussie over mogelijk, dus probeer er ook niet moeilijk over te doen als je geen nood hebt aan een drankje.
  • Tickets werken steeds vaker met apps en QR-codes maar voor sommige concerten moet je je tickets eerst nog laten afprinten in een konbini. Lekker old school.
  • Bij veel optredens is het verboden om te filmen of fotograferen. Soms zie je in de zaal wat posters hangen waar op staat welke van de artiesten je mag fotograferen, maar ik zou er dus altijd van uitgaan dat je het beter niet doet. Japan heeft veel van dit soort ongeschreven gedragsregels, dus in het algemeen raad ik aan om altijd goed te observeren en te kijken naar wat de locals doen in dit soort contexten.
Japan is op veel vlakken 20 jaar in het verleden blijven steken (ik heb wel eens een ferry proberen boeken op een ouderwetse website die enkel werkte tijdens de Japanse kantooruren) wat soms frustrerend kan zijn. Maar als je je mindset daaraan aanpast en voorbij die eerste drempels bent, kan je er veel mooie en authentieke concertervaringen opdoen. Laat je tickets afprinten, kijk naar posters op straat, volg je intuïtie, vergeet de smartphone even en dan kom je sowieso op geweldige plekken terecht.

Hopelijk zijn sommigen onder jullie hier iets mee!
(Zuid-Korea werkt op veel vlakken weer helemaal anders dus als iemand daarvoor ook nog nood heeft aan een overzicht, laat maar weten! Voor nu is dit lang genoeg denk ik 😅)

• Leuk
Waarderingen: BeWario en teunajax
Super bedankt! Ik ga eens rond speuren naar leuke plekjes!

Helaas zal dan waarschijnlijk Takanaka aan me voorbij gaan maar dan had ik wat meer moeten opletten 🥲 Kan altijd de box office nog proberen als we er in de buurt zijn

• Pray
Waarderingen: Thisso
Als je wat meer rust in je planning wilt zou ik persoonlijk eerder Kanchanaburi weglaten dan Khao Sok, omdat Khao Sok zo goed te combineren is met Koh Samui. Kanchanaburi zou ik dan bijvoorbeeld eerder combinderen met Noord Thailand in een andere reis. Al is dat natuurlijk gemakkelijk gezegd, want dan moet je nog een keer die kant op.

Je planning wordt ook wel een stuk rustiger wanneer je 1 nacht van Koh Samui weghaalt en deze bij Khao Sok plakt. je krijgt dan zoiets qua planning:
Dag 1: Reisdag van Kanchanaburi naar Khao Sok
Dag 2: Khao Sok Jungle dag
Dag 3: Khao Sok lake dag
Dag 4: ferry naar Koh Samui

Je hebt dan wel een dag minder in Khao Sok maar het zal je wel een hoop rust geven. Ik kan het sowieso aanraden om reisdagen in te plannen en op die dag verder niet te veel in te plannen, als het dan lukt om op zo'n reisdag nog wat extra's te zien is het mooi meegenomen maar als het niet lukt is het ook niet erg. Op 1 dag van kanchaburi naar khao sok reizen en nog de jungle in is niet te doen. bij ons werden we in de ochtend al verwacht bij het meer voor de boot naar panvaree dus op die dag iets in de jungle zien zou er dan ook niet in zitten. Je hebt dus eigenlijk wel die 3 nachten nodig als je naast de lake overnachting ook nog tijd wilt hebben om iets anders te zien.

Op Koh Samui ben ik zelf verbleven in het Deva Beach Resort, maar de locatie viel ons een beetje tegen, was vrij ver weg van alles en zonder huurauto of scooter was het een hoop gedoe om van A naar B te komen. achteraf gezien was ik liever gegaan voor een locatie bij Lamai of Chaweng beach denk ik
Je opmerking over die extra nacht bij Khao Sok is afgelopen weekend een paar keer door mijn hoofd gegaan. Het lijkt mij inderdaad ook wel een beter idee om het zo in te gaan plannen. Bedankt voor de tip 🤘

• Pray

Users who are viewing this thread