Ik ben afgelopen mei 5 dagen op Kyushu geweest en dat was echt top! Veel minder toeristisch en hectisch dan wat je ziet op de typische 'Golden Route'. Ik had Fukuoka als uitvalsbasis en deed van daaruit enkele day trips.
Fukuoka: beetje pech gehad met het weer dus eigenlijk niet bijzonder veel gezien. Nogal typische Japanse stad, leuk om een dag te verkennen maar vond het ook niet heel bijzonder, vooral veel winkelcentra. Voor mij was het voornamelijk een heel praktische locatie om verder te reizen (ik verbleef naast Hakata Station).
Nagasaki: absoluut niet te missen! Wellicht de meest unieke stad die ik bezocht in Japan met veel geschiedenis die een pak verder gaat dan enkel de atoombom. Ik raad aan in het station zo'n toeristisch dagpasje te halen en die voorgestelde route te volgen met behulp van de befaamde tram daar (inbegrepen in die pas), echt een leuk avontuur en goed te doen op een dag.
Kagoshima: ook een grote aanrader, alleen de prachtige Shinkansen rit naar daar is al de moeite. Ik had het geluk daar een kennis te hebben met een wagen dus vooral veel dingen net buiten de stad kunnen zien. Paleis Iso Kogeikan bezocht met een geweldige glasblazerij ernaast (zoek Satsuma Kiriko maar eens op), katsu gegeten in Aira en groene thee gedronken aan de zee met zicht op de vulkaan Sakurajima. Voor ¥200 kan je ook de ferry nemen naar dat eiland, was heel cool om daar op het vulkanisch gesteente rond te lopen en even te chillen in zo'n natuurlijk heet voetbad.
Als je fan bent van onsen, moet je blijkbaar in Beppu zijn maar daar ben ik zelf helaas niet meer geraakt. Huis Ten Bosch schijnt ook grappig te zijn, vooral voor de Nederlanders onder ons natuurlijk. Blijkbaar is Yakushima ook top qua natuur maar dat kost al iets meer moeite om er te geraken. Als je verder nog iets van vragen hebt, hoor ik het wel