Het groene vingers topic

Ah @nikita jij weet echt enorm veel. Heel interessant om te lezen allemaal 😊 die bijenhotels zien er zo tof uit ook en zo leuk dat je die zelf maakt. Hoop hier meer van je te gaan lezen en altijd leuk als je foto's e.d. deelt!

• Pray
  • Geweldig
Waarderingen: Dr. Hannibal en nikita
De grotere pitten zet ik zo'n 3 cm diep, rechtop in de grond. Het puntje wortelt, de ronde kant schiet. Platliggende zaden hebben ook meer kans te rotten door vocht erop (zeker als je rechtstreeks buiten plant).

Daar kan ik wel wat mee. Voorgaande jaren gewoon elke keer willekeurig zo’n zaadje in de grond gedaan (wel juiste diepte) zonder te letten op welke kant boven zat etc.

Maar dus het puntje naar beneden en rechtop de grond in!

• Pray
Waarderingen: nikita
Grappig om te zien dit Topic. Ik zit vanwege mijn werk in de groene sector. Met een handjevol mensen zorgen we elk jaar op onze kwekerij voor 2.000.000 - 2.500.000 nieuwe struiken op de wereld. Dat maakt de wereld toch weer eens stuk groener. Als ik hier toevallig wat vragen over (vooral heesters) voorbij zie komen schiet ik er wel op !

Hup de tuin in jullie allemaal ;)

Bijlagen

• 20250826_112947.jpg
    20250826_112947.jpg
    883,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20260421-WA0012.jpg
    IMG-20260421-WA0012.jpg
    726,7 KB · Weergaven: 11
Anders ik wel!
Die bijenhotels werken ontzettend goed. Zie link voor enkele foto's.
De eerste 3 foto's zijn ongeveer een maand geleden gemaakt. De andere 5 zonet.
Het grote hotel had ik al in mijn vorige woning en daar ben ik stilaan buisjes aan het vernieuwen, dat heeft mijn vader zelf gemaakt en waren ook buisjes van bamboo uit de buurt, maar die barstten nogal snel, nu is de bamboo daar weg dus heb ik nieuwe buisjes gewoon aangekocht.
Er was bij het uitkomen van de bijen nogal chaos voor dat grote hotel en ik wou hen wat ruimte geven om zich te verspreiden. De 4 kleine huisjes zijn dus nieuw en hangen een stuk uit elkaar. Die eerste foto's zijn gemaakt enkele dagen na het ophangen. Die laatste 2 huisjes waren toen nog leeg dus heb ik een maand geleden geen foto's van gemaakt. Bezige bijtjes zoals je kan zien. Vind het ook zo fijn om hen bezig te zien!

Ja absoluut! Vuurwantsen zijn toppers voor je tuin. Ze zitten bij mij in het stuk van de bijenbloemen dus gezorgd dat al het oude materiaal bleef staan tot in februari-maart het zelf uitgezaaide al mooi begon te schieten en ze dus altijd goeie plekjes hadden om te schuilen. Echte zonnekloppers zijn het, dan zie je de hele familie op alle planten en het hout genieten.

Mijn vader heeft er altijd al een gehad. Dus ik profiteer nog even van zijn oogst, al zie ik mezelf wel een serre plaatsen wanneer hij er mee stopt.
@Dr. Hannibal wil er ook graag mee starten vertelde hij me onlangs.
Rabarber is best makkelijk, groeit zelfs op de mesthoop, dus ga ervoor als je een beetje ruimte hebt zou ik zeggen!
Wat tof; ik ga binnenkort voor het eerst dus een tuin hebben en wilde ook een bijenhotel kopen. Heb je nog tips (ik weet weinig haha).

• Leuk
Waarderingen: Jamel
@Dr. Hannibal wil er ook graag mee starten vertelde hij me onlangs.
Ja ons nieuwe huis had al een kleine kas achter in de tuin van de vorige bewoners dus dat nodigt wel uit om daar dingen in te planten. Al is mijn vriendin daar nog meer mee bezig dan ikzelf. Maar we hebben nu bijvoorbeeld kropsla ingezaaid dus dat zijn al mooie kleine plantjes, eerste moestuinbed buiten de kas is inmiddels ook aangelegd dus daar kunnen ze binnenkort naar overgeheveld worden om buiten verder te groeien. En verder al wat kruiden, tomaten, en aardbei plantjes in de kas aan het opkweken.

We zijn daarnaast van plan in plaats van een grasveldje klaver als bodembedekker te zaaien, schijnt duurzamer te zijn en makkelijker in het onderhoud, dus ben benieuwd! Iemand hier toevallig ervaring met klaver of andere alternatieve bodembedekkers in plaats van gras? Tips en tricks zijn welkom :)

• Pray
Ah @nikita jij weet echt enorm veel. Heel interessant om te lezen allemaal 😊 die bijenhotels zien er zo tof uit ook en zo leuk dat je die zelf maakt. Hoop hier meer van je te gaan lezen en altijd leuk als je foto's e.d. deelt!
Bwaahhh, vooral wat trial-and-error en langs zowel moeder- als vaderskant altijd moestuinen geweest, dus voldoende familiekennis.
Dan krijg je vanzelf die groene microbe mee geloof ik.
Maar heb nog steeds veel te leren, nu voor het eerst braambes en framboos in de tuin en daar stel ik toch nog veel vragen over want dat groeit zo wild. Verder weet ik vooral welke groenten veel werk zijn en wat minder, maar blijft mijn hulp vaak beperkt tot oogsten en water geven; het zware werk zoals grond omspitten en wieden liet ik graag aan me voorbij gaan ;)

Wat tof; ik ga binnenkort voor het eerst dus een tuin hebben en wilde ook een bijenhotel kopen. Heb je nog tips (ik weet weinig haha).
Qua plaatsing best tussen 1,5 - 2m hoogte. Vlieginrichting indien mogelijk zuid / zuidoost of eventueel oost. Als je ruimte hebt beter 2 kleinere dan 1 groot. Metselbijen kennen een kort seizoen en bij veel drukte lijken ze hun eigen buisje minder makkelijk te vinden, hinderen ze elkaar en verliezen zo energie. Bloemen met vroege bloei in de omgeving lokken meer bijtjes, want dan moeten ze minder ver zoeken voor stuifmeel. Ook kleigrond in de buurt hebben is nuttig voor het afsluiten van de kamers, bij mij zie je alle kleuren, van groenig tot bijna zwart, dus geen idee of ze daar erg kieskeurig in zijn.
Als je spechten in de buurt hebt, hang je er best in juni (na het metselbijen seizoen of als je een diefstal opmerkt al eerder) beschermend gaas voor, anders kan het hotel wel eens als snackbar dienen...
Er bestaan hotels met plastieken buisjes en zijkanten zodat je het proces kan volgen - die raad ik heel erg af. Veel kans op schimmel en dus dode bijen, je kan hen op een zonnige dag prachtig opvolgen en de opbouw van hun kamers langs voor ook zien, foto's genoeg online van hoe het er binnenin juist uitziet. Kies voor hout + enkel bijenhotel en geen gemengd insectenhotel, dat is een onlogisch commercieel iets.

• Pray
  • Geweldig
Waarderingen: Dr. Hannibal en Oasiss
Verder weet ik vooral welke groenten veel werk zijn en wat minder

Ons plan is om langzaam op te bouwen en we hebben eigenlijk niet zo veel ruimte om echt veel moestuin te doen (heb dan liever veel inheemse planten voor vogels en insecten), dus wij zijn vooral bezig met potten voor de moestuin.

Kan je een lijstje maken met welke groente veel en weinig werk zijn?

We hebben twee potten courgette en een relatief kleine bak met wat aardbeien (lijken elk jaar terug te groeien). Daarnaast dus wat potten met kruiden en een met rucola.

Maar eigenlijk willen we elk jaar of elke keer als we alles onder controle hebben, er een nieuwe bak/pot bij doen, met vooral iets makkelijks als eerste. Want dit is letterlijk pas het derde of vierde jaar dat we er mee bezig zijn (daarvoor nooit een (eigen) tuin gehad.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: AngieH en nikita
Kan je een lijstje maken met welke groente veel en weinig werk zijn?

weinig werk:
- courgette & pompoen; even opstarten en daarna weinig aan doen, heeft alleen ruimte nodig, veel opbrengst per plant
- sla / bladgroenten; ook best in serre maar kan in een lage grondserre (wordt gemakkelijk opgegeten buiten en ook harder, groeit snel, niet laten doorschieten)
- alles van bessen; dat groeit gewoon, jarenlang plezier van. Sommige soorten wel (enkele) struiken beschermen tegen vogels als je zelf iets van de oogst wil, beetje in toom houden van je struiken
- bieten; zaaien, soms uitdunnen of verder uit elkaar zetten, maar verder weinig werk aan

gemiddeld en serre + klimrek / klimtouw nodig:
- tomaten / kerstomaten; buiten krijgen ze vaak een harde, niet zo lekkere schil en meer risico op open barsten
maakt zelf extra planten dus makkelijk te vermeerderen, veel opbrengst, opletten voor ziekten
- komkommer; als de plant het goed doet heb je veel opbrengst, gevoelig (een aantal jaren gehad dat onze plant ergens in het seizoen toch sneuvelde)

veel werk / risico op slechte oogst:
- aardappelen, grond omspitten, wieden, ophopen, oogsten, allemaal best zwaar werk met de hand + oogst wordt zwaar beinvloed door het weer
- boontjes / erwten; goede klimraken nodig en opvolging, wel veel oogst als ze het goed doen
- kolen (bloemkool, rode kool, spitskool,...); opletten dat ze niet opgegeten worden, makkelijker ziekten, schiet snel door
- paprika; groeit traag, vaak niet veel oogst per plant

niet aan beginnen (of toch volgens mijn vader šŸ˜…)
- witloof; lang proces, veel stappen, donkere standplaats nodig (zelf dus geen ervaring mee)

Ach, scheelt dat ik daar op mijn bord ook niet aan wil beginnen, gaat weinig aan verloren om die over te slaan dus šŸ˜†
Al die moeite en voor wƔt?

Frustrated Clint Eastwood GIF

• Haha
Waarderingen: Jamel en Dr. Hannibal
Ik ben zelf zot op witloof, terwijl de bonen soms mijn oren uitkwamen, dus ik heb hem die vraag toch vaak gesteld.
Horen bij diezelfde categorie voor mij (en voor jullie onder hetzelfde oordeel als witloof šŸ˜…); champignons en asperges

Het lijkt me tijd voor een situatieschets met uitdaging. Ik heb vorig jaar een huis gekocht en ben ongeveer 6 maanden geleden ingetrokken. Binnen ook nog eea aan te pakken, maar voorbereiden met groene vingers kan altijd.

Eerst maar eens beginnen met het goede nieuws: De voorkant. Ik woon aan een eenrichtingsweg zonder parkeervakken, dus kijk vanuit de slaapkamer recht uit op een klein parkje met sloot. Hier zitten altijd meerkoeten, eenden en andere vogels. 's-Avonds krijg ik nu gratis kikkerconcerten, dus daar word ik direct weer vrolijk van šŸ˜„

25111.jpg

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Jamel, AngieH en nikita
Dan de achterkant. Deze is eigenlijk vooral nu betegeld met enkele grindbakken. Hier staan wel al enkele fruitbomen in welke nu in bloei raken.

Mijn idee was te starten met het grind te verwijderen en wat lage plantjes ervoor in de plaats te zetten en van daaruit verder gaan. Een bijenhotel klinkt ook als een leuk idee, maar ik weet niet hoeveel effect het heeft als er aan de voorkant veel groen is. Achter nog geen bijen gezien in ieder geval, maar wellicht is een bijenhotel dan juist nodig.
25113.jpg
(Sorry had geen zin de hor te verwijderen dus foto is beetje wazig)

• Leuk
Dan de achterkant. Deze is eigenlijk vooral nu betegeld met enkele grindbakken. Hier staan wel al enkele fruitbomen in welke nu in bloei raken.

Mijn idee was te starten met het grind te verwijderen en wat lage plantjes ervoor in de plaats te zetten en van daaruit verder gaan. Een bijenhotel klinkt ook als een leuk idee, maar ik weet niet hoeveel effect het heeft als er aan de voorkant veel groen is. Achter nog geen bijen gezien in ieder geval, maar wellicht is een bijenhotel dan juist nodig.
Bekijk bijlage 19292
(Sorry had geen zin de hor te verwijderen dus foto is beetje wazig)
Misschien is het NK Tegelwippen wel iets voor jou
Sommige gemeentes geven ook subsidie per vierkante meter die je vergroent, dus behalve fotos voor en na kan bonnetjes bewaren (van de planten die je er in zet etc) ook handig zijn!

• Leuk
Waarderingen: MarkvD en AngieH
Mijn plannen voor dit jaar waren een tweede wilde bloemenperk, een kleine kruidenborder, het aanleggen van een strook boomschors rond en tussen de wilde bloemperken en een eerste poging tot een moestuin. Die eerste twee plannen zijn al rond en de kruiden en bloemen groeiend. De boomschors-omzoning komt er binnenkort ook. De moestuin ga ik hopelijk eind dit jaar/begin volgend jaar beginnen klaar te maken. Verder de laatste jaren steeds wel wat geplant: begonnen met twee kleine borders met kaukasische vergeet-me-nietjes, wiens helderblauwe bloemen me elk voorjaar als eerste groeten, voor mijn huis in het gras staan ook een heleboel andere blauwe voorjaarsbloemen die elk jaar in aantal toenemen (ik heb wel iets met blauwe bloemen, net als Slapp Happy, Mazzy Star en Dr Octagon ;-)), verder een druivelaar tegen het tuinhuisje geplant, en ook twee blauwe bessenstruiken en een mirabelles de Nancy-boompje, dat in zijn 3de jaar, vorige jaar, na 2 jaren niets, tegen mijn verwachting in plots ook een ruimee oogst voortbracht, en dan nog een vaste planten/bloemenhoek die ik elk jaar wat meer opvulde. De voorbije jaren ook elk jaar 1 of 2 bijenhotels bij gehangen (een vijftal nu) en het zoemt en fladdert zalig rondom me. Naast bijen waren er de voorbije jaren ook wespen- en hommelnesten, elk in hun hoekje van de tuin. Enkele jaren heb ik ook aan een stuk heel regelmatig de vogels bijgevoederd en de hagen zitten nu vol met mussen. Op een bepaalde plaats in het gras laat ik ook een stukje gras langer staan, wat ook weer andere dieren gelijk krekels en sprinkhanen aantrekt. Ik wil de komende jaren nog best wel wat van het resterende gras wegdoen, eigenlijk is het half mos half gras op heel wat plaatsen in de tuin, maar dat trekt ook weer andere insecten aan. Wat ik geleerd heb is dat niet alles gaat lukken zoals je wil, maar dat je er wel stilaan beter in wordt. En verder voor wie niet zo goed binnen planten in leven kan houden (gelijk ik): buiten is dat veel makkelijker.

Laatst bewerkt:
Hieronder nog een mooie voor-na foto van onze tuin. De voor foto was een maand of drie nadat we er kwamen wonen, waarbij het achterste stuk grond bij het vogelvoederhuisje dus bij aankoop van de woning nog volledig betegeld was (er stond eerst een schuur op). Dat was in 2023, onderste foto is van vandaag.

De vlinderstruik, winterheide en lavendel waren op de oude foto vermoedelijk net geplant.

Op lange termijn gaat het hele tegelpad er nog uit voor een smaller natuursteen pad met meer groen, maar dat komt later!

Edit: negeer de gesneuvelde kip-pot, had geen idee dat die door vorst uit elkaar zou klappen…

IMG_4701.jpeg

Ik ben benieuwd welke vogels er bij je zitten.
Vandaag een echt typische zondag; geen plannen behalve thuis wat doen en met dit weer dus vooral van de tuin genieten. In mijn gemeente geldt ook een verbod op lawaai maken op zondag dus de ideale dag om de app te testen.

Vooralsnog niets wereldschokkend. Naast de, uiteraard wel herkenbare en vaak zichtbare vogels zoals enkele soorten duiven, kauwen, eksters, merels ook al waarnemingen van chiffchaff, huismus, heggenmus, pimpelmees, vink, zwartkop en winterkoning.
De kraaien lijken op daguitstap want die zitten hier ook geregeld maar nu nog niet gespot.

Sowieso erg leuke app om gewoon aan te hebben staan en te leren herkennen. En ondanks mijn liefde voor merels toch nog versteld staan hoeveel verschillende geluiden zij eigenlijk maken, met sommigen die ik hen niet had toegekend.

Users who are viewing this thread