Het groene vingers topic

En met betrekking tot Merlin die al eerder genoemd was... Pas op voordat je het weet ga je het vogel-Rabbit-Hole (nestkastje?) in... 😂

Tegenwoordig ben ik zo'n idioot die met een verrekijker en enorme camera (die laatste had ik gelukkig al) rond loopt door de weilanden.

• Geweldig
Waarderingen: AngieH
En met betrekking tot Merlin die al eerder genoemd was... Pas op voordat je het weet ga je het vogel-Rabbit-Hole (nestkastje?) in... 😂

Tegenwoordig ben ik zo'n idioot die met een verrekijker en enorme camera (die laatste had ik gelukkig al) rond loopt door de weilanden.
Heerlijk toch! Vorig jaar ook een verrekijker voor mijn verjaardag gehad haha. Vogels geven lekker rust in een gejaagde wereld 🙂

Heerlijk toch! Vorig jaar ook een verrekijker voor mijn verjaardag gehad haha. Vogels geven lekker rust in een gejaagde wereld 🙂
Ja heerlijk! En ik kan al mijn nostalgische Pokemon cravings uitleven in de natuur haha. Scheelt dat ik in Zuid Afrika ook 4 maanden omringd door de natuur heb geleefd wat t alleen maar meer aangewakkerd heeft.

• Geweldig
Ja heerlijk! En ik kan al mijn nostalgische Pokemon cravings uitleven in de natuur haha. Scheelt dat ik in Zuid Afrika ook 4 maanden omringd door de natuur heb geleefd wat t alleen maar meer aangewakkerd heeft.
Geweldige ervaring! Wat zijn de mooiste dingen die je hebt gezien daar?

Geweldige ervaring! Wat zijn de mooiste dingen die je hebt gezien daar?
Oeh heel veel, in niet-genummerde volgorde: olifanten in t kamp, bijna dagelijks (soms ook echt heel dicht bij mijn tent). Beslopen worden door een luipaard tijdens maken van t vuur. Bijna geramd worden door een boze zwarte neushoorn, en vervolgens een paar weken later bijna geknuffeld worden door dezelfde neushoorn. Duiken in t kelpwoud bij Kaapstad. Met een vogelgids rondjes springen omdat hij na 20 jaar onverwachts een nieuwe lifer zag.

Sowieso is t gebied rond Kaapstad heel erg aan te raden, echt een super twee maanden gehad daar!

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: AngieH en gy0n
Wat een ontzettend leuk topic! Deze ga ik zeker volgen.

Hier nog eentje die haar (erg saaie) tuin in beetjes probeert om te toveren tot een veel leuker groen eigen paradijsje.
Toen ik mijn huis 2 jaar geleden kocht, bestond de tuin uit een grote grasvlakte en grassen in de boord en een groot terras waar bij de vorige eigenaars geen sprietje groen aanwezig was :rolleyes:
Dat is dus stilletjesaan aan het veranderen. Heel wat bessenstruiken in de border, veel planten op het terras, bijenhotels voor de metselbijen, bloempjes die in het gras mogen komen en een stukje bloemenwei met een mega familie vuurwantsen. Sinds vorige week ook een groen plat dak en binnen dit en een paar weken een grotere bloemenweide in een stuk van het gazon.

Voor de mensen die de app nog niet kennen raad ik hem graag aan: Merlin Bird ID van Cornell University. Een gratis app die, als je op "record" drukt, registreert welke vogels zich in je tuin/omgeving bevinden, compleet met naam en foto erbij en ook wat meer algemene info over hoeveel de vogel voorkomt in je buurt, in welke jaargetijden, hoe zeldzaam hij is etc.
Dankje! Kende ik nog niet, maar vraag me vaak genoeg af welke vogels ik hier eigenlijk allemaal in de bomen rond me hoor.
Obsidentify is er wel eentje die ik vaak gebruik voor allerlei beestjes en planten.

Hier nog eentje die haar (erg saaie) tuin in beetjes probeert om te toveren tot een veel leuker groen eigen paradijsje.
Toen ik mijn huis 2 jaar geleden kocht, bestond de tuin uit een grote grasvlakte en grassen in de boord en een groot terras waar bij de vorige eigenaars geen sprietje groen aanwezig was :rolleyes:
Dat is dus stilletjesaan aan het veranderen. Heel wat bessenstruiken in de border, veel planten op het terras, bijenhotels voor de metselbijen, bloempjes die in het gras mogen komen en een stukje bloemenwei met een mega familie vuurwantsen. Sinds vorige week ook een groen plat dak en binnen dit en een paar weken een grotere bloemenweide in een stuk van het gazon.

Dankje! Kende ik nog niet, maar vraag me vaak genoeg af welke vogels ik hier eigenlijk allemaal in de bomen rond me hoor.
Obsidentify is er wel eentje die ik vaak gebruik voor allerlei beestjes en planten.
En ik geniet stiekem mee van de progressie! Elke keer wanneer ik na een aantal maanden weer eens langs kom, ziet de tuin er weer een stuk mooier, groener en kleurrijker uit. Vinnik heel leuk!

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: AngieH en nikita

Dat verloop is echt mooi om te zien he. De mega familie vuurwantsen is heel herkenbaar, schijnen enorm goede opruimers te zijn voor de tuin. En ook gewoon elk jaar steeds iets meer bijen en vlinders in de tuin is mooi om te zien.

• Leuk

Wat ontzettend tof! Goed bezig 🌱. Ik ben benieuwd welke vogels er bij je zitten. Werken die bijenhotels goed in je tuin?

Zijn er ook mensen met een moestuin? Ik ben helemaal blij dat raapsteeltjes en rabarber weer in het seizoen zijn, en ik zou denk ik gek worden van geluk als dit uit mijn eigen tuin zou komen

Hebben mensen nog goede tips om een kaal balkon wat leuk aan te kleden met wat groen?
Verhuis zelf met een weekje naar een appartement met een groot balkon op het zuiden. Heb alvast een kweekbak aangeschaft voor wat kruiden en kleine vruchten. En daarnaast een paar plantenbakken voor zaden van wilde bloemen. Volg graag ook andermans tips.

• Pray
  • Geweldig
Waarderingen: Dr. Hannibal en nikita
Wat ontzettend tof! Goed bezig 🌱. Ik ben benieuwd welke vogels er bij je zitten. Werken die bijenhotels goed in je tuin?
Anders ik wel!
Die bijenhotels werken ontzettend goed. Zie link voor enkele foto's.
De eerste 3 foto's zijn ongeveer een maand geleden gemaakt. De andere 5 zonet.
Het grote hotel had ik al in mijn vorige woning en daar ben ik stilaan buisjes aan het vernieuwen, dat heeft mijn vader zelf gemaakt en waren ook buisjes van bamboo uit de buurt, maar die barstten nogal snel, nu is de bamboo daar weg dus heb ik nieuwe buisjes gewoon aangekocht.
Er was bij het uitkomen van de bijen nogal chaos voor dat grote hotel en ik wou hen wat ruimte geven om zich te verspreiden. De 4 kleine huisjes zijn dus nieuw en hangen een stuk uit elkaar. Die eerste foto's zijn gemaakt enkele dagen na het ophangen. Die laatste 2 huisjes waren toen nog leeg dus heb ik een maand geleden geen foto's van gemaakt. Bezige bijtjes zoals je kan zien. Vind het ook zo fijn om hen bezig te zien!

Dat verloop is echt mooi om te zien he. De mega familie vuurwantsen is heel herkenbaar, schijnen enorm goede opruimers te zijn voor de tuin. En ook gewoon elk jaar steeds iets meer bijen en vlinders in de tuin is mooi om te zien.
Ja absoluut! Vuurwantsen zijn toppers voor je tuin. Ze zitten bij mij in het stuk van de bijenbloemen dus gezorgd dat al het oude materiaal bleef staan tot in februari-maart het zelf uitgezaaide al mooi begon te schieten en ze dus altijd goeie plekjes hadden om te schuilen. Echte zonnekloppers zijn het, dan zie je de hele familie op alle planten en het hout genieten.

Zijn er ook mensen met een moestuin? Ik ben helemaal blij dat raapsteeltjes en rabarber weer in het seizoen zijn, en ik zou denk ik gek worden van geluk als dit uit mijn eigen tuin zou komen
Mijn vader heeft er altijd al een gehad. Dus ik profiteer nog even van zijn oogst, al zie ik mezelf wel een serre plaatsen wanneer hij er mee stopt.
@Dr. Hannibal wil er ook graag mee starten vertelde hij me onlangs.
Rabarber is best makkelijk, groeit zelfs op de mesthoop, dus ga ervoor als je een beetje ruimte hebt zou ik zeggen!

Wij proberen courgettes. Vorig jaar niet gelukt (waarschijnlijk zaadjes over de datum oid), maar daarvoor wel.

Binnenkort weer nieuwe inzaaien. De aardbeien deden het goed en ook afgelopen jaar 3 appels aan onze appelboom (zou een kleine, smalle boom moeten blijven).

Verder nog wat kruiden (tijm, salie, peterselie en bieslook) die het afwisselend doen. Plan is nog wel om er wat betere bakken voor neer te zetten.

• Geweldig
Waarderingen: Dr. Hannibal
Pompoen en courgettes hebben wel baat bij voorzaaien (starten wij eind maart - april). Weet niet of je dat standaard doet?

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Pompoen en courgettes hebben wel baat bij voorzaaien (starten wij eind maart - april). Weet niet of je dat standaard doet?

Oh nee, gewoon rond eind april als zaadje de grond in, dat werkte de eerste twee jaar eigenlijk heel goed. Voorzaaien zou je binnen doen en dan later ompotten naar buiten?

Als het dan enkele dagen te koud of te nat is, kan je jonge plantje afsterven of rot je zaad weg, of de slakken of andere beestjes komen je jonge blaadjes wegeten en einde verhaal voor je plant, dus je hebt gewoon meer risico dat er iets misgaat.

Klopt. Ik doe bij klein zaad zelfs nog 2 fases binnen, pompoen en courgette heeft grote pitten en die doen het eigenlijk heel makkelijk dus plant ik meestal ineens individueel
- zaaien in bulk; 10-20 zaden in een plastic pot (vb van champignonsen) in licht vochtige grond, de dagen erna water op nevelen zodat je grond niet te nat staat
- individueel overplanten van de beste selectie nadat je kiemblaadjes + 1 of 2 gewoon bladeren / sets hebt, dat doe ik dan wel in plantpotjes die ik op een onderschaal zet zodat ik via de schaal water kan geven
Als ik meteen individueel zaai, vernevel ik ook wel tot het plantje boven komt en pas daarna geef ik water vanuit de schaal
De grotere pitten zet ik zo'n 3 cm diep, rechtop in de grond. Het puntje wortelt, de ronde kant schiet. Platliggende zaden hebben ook meer kans te rotten door vocht erop (zeker als je rechtstreeks buiten plant).

Users who are viewing this thread