Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
Voor recaps is dan ook een topic ooit aangemaakt, mocht je die nog niet kennen!

Jawel, maar hier is toch mooier? 🙂
En ik gebruik geen Spotify. 😜

Laatst bewerkt:
Doom Charts lost elk jaar in januari de top-100 van het voorbije jaar, samengesteld op basis van alle ledenlijstjes opgeteld.
Verwacht je aan veel stoner, sludge, doom, psychedelic, enfin ja, dat genre dus:

als ik kijk naar de kaartverkoop van manowar heb ik zo het gevoel dat ze in een opstelling gaan spelen waar het podium naar voor geschoven wordt

1768406009628.png

pak dan gewoon de lotto arena, dit wordt gewoon een ego ding waar je niet aan de kosten uit geraakt

• Wow
  • Leuk
Waarderingen: duck en Loek123
Doom Charts lost elk jaar in januari de top-100 van het voorbije jaar, samengesteld op basis van alle ledenlijstjes opgeteld.
Verwacht je aan veel stoner, sludge, doom, psychedelic, enfin ja, dat genre dus:

Ik had Temple Fang niet zo hoog verwacht! Maar zeker een aanrader om ze live een keer te checken

als ik kijk naar de kaartverkoop van manowar heb ik zo het gevoel dat ze in een opstelling gaan spelen waar het podium naar voor geschoven wordt

Bekijk bijlage 18154

pak dan gewoon de lotto arena, dit wordt gewoon een ego ding waar je niet aan de kosten uit geraakt
Ja. Was al van dag een dat alleen deze vakken open staan. Vreemd.

een schoolvoorbeeld van een lijst waar je iets aan hebt, van 50 naar 1 met korte review én zoveel mogelijk bandcamp links om direct even een idee te vormen 🤘

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Kal-El - Astral Voyager Vol.1 had ik op 9 in mijn lijst hier op het forum. Eind maart komt Vol. 2 dat is in ieder geval eentje om naar uit te kijken.

Bekijk bijlage 18154

Dat kan toch niet dat ze blokken 153 tot 147 en 112 tot 118 gaan leeghouden?

Even een balletje opgooien: Haken annuleert hun tour met Coheed & Cambria in het Verenigd Koninkrijk. Eerder zegden ze al hun optreden op Euroblast eind september/begin oktober af. Beide worden gegooid op onvoorziene omstandigheden... Hopelijk niet al te serieus, maar begin bijna te denken dat de relaties in de band op scherp staan.
Inmiddels zijn er inderdaad twee bandleden vertrokken, gitarist Charlie Griffiths en bassist Connor Green. Die aankondiging werd wel vergezeld door de boodschap dat er dit jaar nieuwe muziek komt, dus het betekent gelukkig niet het einde van de band. Zojuist zijn ze ook aangekondigd voor Euroblast dus ze gaan hun afzegging goedmaken.

IMG_7794.jpeg

Het is nog niet duidelijk hoe het vertrek van de twee bandleden opgevangen gaat worden, wel hebben ze recent nieuwe band foto’s gepubliceerd met alleen de 4 overgebleven leden. Wellicht gaan ze verder zonder nieuwe leden en vullen ze het live aan met sessie muzikanten? We gaan het zien.

Lekkere line up daar op Euroblast trouwens!

Maar wel hoger dan genregenoot Soulcrusher, wat toch een stukje centraler ligt.
Bwah, ik zit als Belg ook gewoon op metalfan en stem daar ook wel eens mee. Ik verwacht dat ik niet de enige ben.
Dus dat centrale soulcrusher is voor mij een uithoek ;)

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Bwah, ik zit als Belg ook gewoon op metalfan en stem daar ook wel eens mee. Ik verwacht dat ik niet de enige ben.
Dus dat centrale soulcrusher is voor mij een uithoek ;)
Ah ja, zo had ik het nog niet bekeken.
Wij Nederlanders hebben vaak oogkleppen op als het gaat om onze buurlanden.. 😉
Serieus, bizar hoeveel mensen hier uit Zuid-Limburg naar een concert in Amsterdam gaan terwijl ze dezelfde band/artiest ook in bv. Antwerpen, Brussel, Keulen of Oberhausen kunnen bezoeken..

Nu we in het zeer vermakelijke en drukbezochte GMM HURT/HEAL spel inmiddels in de top-10 zijn beland, is het wellicht leuk om eens vooruit te kijken naar mogelijke opties voor een vervolg.

Eerder zijn binnen het speltopic al enkele interessante mogelijkheden voorgesteld, maar om de aandacht niet teveel van het spel af te leiden, is het wat mij betreft beter om het daar hier verder over te hebben.

Zelf heb ik ook eens nagedacht over mogelijke vervolgspellen.
Als metalfan gaat mijn aandacht dan vanzelfsprekend weer richting de metalfestivals.

Voor de hand ligt bv. een Alcatraz-editie (eerder al als optie samengevoegd met GMM).

Een andere interessante optie lijkt mij een nieuwe GMM-editie met enkel de headliners van een of meer overige podia (Marquee, Metal Dome en/of Jupiler Stage).
Daarvoor heb ik alle headliners voor die stages door de jaren heen geïnventariseerd en geanalyseerd.
Het resultaat zien jullie hieronder.

Uiteindelijk bleken dat toch veel meer namen te zijn dan ik in eerste instantie had gedacht.
Het huidige GMM-spel is van start gegaan met 48 bands, wat aanvankelijk als vrij veel werd ervaren, maar uiteindelijk in de praktijk goed te doen bleek.

Met dit in gedachte en afgaande op onderstaande aantallen zou een spel met enkel Marquee (I) headliners, plus eventueel (een selectie van) Marquee II headliners, goed te doen moeten zijn.

Daarbij moet wel de verwachting worden meegewogen dat een dergelijk spel naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk minder deelnemers zal aantrekken dan het huidige spel met Main Stage headliners, en daardoor dus een stuk langer zal duren (niet dat we haast hebben ofzo.. ;)).

Desondanks bevat de lijst met Marquee headliners een verrassende veelzijdigheid aan bands en genres, die toch menig metalfan zou moeten aanspreken, en tot een leuk, interactief spel zouden moeten kunnen leiden. :)
Ik zou deze optie dan ook persoonlijk willen voorstellen voor een eerstvolgend spel (dat uiteraard niet direct na het huidige spel hoeft te beginnen).
Hoe denken jullie hierover?

Enige uitleg bij het overzicht:
  • Van 1998 t/m 2013 was er sprake van twee Marquees (I en II), Marquee I heb ik voor het gemak gelijk gesteld aan de reguliere Marquee in de jaren ervoor en erna (qua programma komen die ook met elkaar overeen).
  • Marquee II kende een zeer gevarieerd programma, dat een combinatie lijkt van de huidige Marquee, Metal Dome én Jupiler Stage.
  • De Metal Dome werd voor het eerst geïntroduceerd in 2004, naast beide Marquees. Aanvankelijk werd deze alleen gebruikt voor pre-party's, daarna ook regulier. Het programma bestond echter voornamelijk uit cover/tribute bands en onbekende, talentvolle (Belgische) bands, maar kende bv. ook het GMM-debuut van bands als Volbeat, Delain, Firewind, Wolves in the Throne Room.
  • De Jupiler Stage werd voor het eerst geïntroduceerd in 2014 (gelijktijdig met de 2e Main Stage, ten koste van Marquee II). Bij de 2e editie in 1997 was er wel al eenmalig sprake van een Skate Stage, die ik heb gelijk gesteld aan de Jupiler Stage (headliner Madball is later echter ook headliner van de Jupiler Stage geweest, dus dit is eigenlijk volledig overbodige informatie.. ;) ).
  • Er is de nodige overlap qua headliners tussen al deze podia (enkel niet tussen Marquee I en de Jupiler Stage), deze zijn met verschillende kleuren gemarkeerd.
    Ook zijn meerdere Main Stage headliners (reeds bekend uit het lopende GMM-spel) tevens headliner van een van de overige podia geweest, deze zijn in groene letters weergegeven. Er kan over worden gediscussieerd of deze al dan niet opnieuw worden meegenomen in een vervolgspel.
  • Bands die enkel op pre-parties hebben gestaan of als onbekende, talentvolle bands in de Metal Dome zijn in oranje letters weergegeven.
  • Tribute-/cover-bandszijn in rode letters weergegeven en alvast doorgestreept, dus sowieso uitgesloten voor deelname om voor de hand liggende redenen.
  • In paarse letters enkele bijzondere gevallen, nl. de gebroeders Cavalera in twee verschillende hoedanigheden, en Ihsahn en Leprous, die zowel apart als samen de Metal Dome hebben geheadlined of (in het geval van Leprous) dat komende editie gaan doen.

1768665806558.png

Dank voor de moeite en de uiteenzetting @MetalLimbo

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe veel interesse er zou zijn in een marquee of metaldome spel, Het zijn natuurlijk allemaal vrij kleine namen en zoals je zelf aangeeft heel erg genrespecifiek. Denk ook dat het aantal deelnemers niet iets minder zal zijn maar echt significant minder, en dat je de opzet van het spel ook echt zal moeten aanpassen om er iets leuks van te maken hierdoor

Ik vond zelf het voorstel van toekomstige GMM headliners wel leuk, alleen heb je dan wel een korte discussie nodig bij het samenstellen van een startlijst omdat het wat subjectiever is. Alcatraz headliners lijkt me ook leuk en misschien wel de meest logische volgende.

(dit allemaal los van of de volgende Hurt/Heal uberhaupt een metalversie zal zijn natuurlijk, maar kan dan nog geen kwaad om er wat over te discussieren)

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Nu we in het zeer vermakelijke en drukbezochte GMM HURT/HEAL spel inmiddels in de top-10 zijn beland, is het wellicht leuk om eens vooruit te kijken naar mogelijke opties voor een vervolg.

Eerder zijn binnen het speltopic al enkele interessante mogelijkheden voorgesteld, maar om de aandacht niet teveel van het spel af te leiden, is het wat mij betreft beter om het daar hier verder over te hebben.

Zelf heb ik ook eens nagedacht over mogelijke vervolgspellen.
Als metalfan gaat mijn aandacht dan vanzelfsprekend weer richting de metalfestivals.

Voor de hand ligt bv. een Alcatraz-editie (eerder al als optie samengevoegd met GMM).

Een andere interessante optie lijkt mij een nieuwe GMM-editie met enkel de headliners van een of meer overige podia (Marquee, Metal Dome en/of Jupiler Stage).
Daarvoor heb ik alle headliners voor die stages door de jaren heen geïnventariseerd en geanalyseerd.
Het resultaat zien jullie hieronder.

Uiteindelijk bleken dat toch veel meer namen te zijn dan ik in eerste instantie had gedacht.
Het huidige GMM-spel is van start gegaan met 48 bands, wat aanvankelijk als vrij veel werd ervaren, maar uiteindelijk in de praktijk goed te doen bleek.

Met dit in gedachte en afgaande op onderstaande aantallen zou een spel met enkel Marquee (I) headliners, plus eventueel (een selectie van) Marquee II headliners, goed te doen moeten zijn.

Daarbij moet wel de verwachting worden meegewogen dat een dergelijk spel naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk minder deelnemers zal aantrekken dan het huidige spel met Main Stage headliners, en daardoor dus een stuk langer zal duren (niet dat we haast hebben ofzo.. ;)).

Desondanks bevat de lijst met Marquee headliners een verrassende veelzijdigheid aan bands en genres, die toch menig metalfan zou moeten aanspreken, en tot een leuk, interactief spel zouden moeten kunnen leiden. :)
Ik zou deze optie dan ook persoonlijk willen voorstellen voor een eerstvolgend spel (dat uiteraard niet direct na het huidige spel hoeft te beginnen).
Hoe denken jullie hierover?

Enige uitleg bij het overzicht:

• Er is de nodige overlap qua headliners tussen al deze podia (enkel niet tussen Marquee I en de Jupiler Stage), deze zijn met verschillende kleuren gemarkeerd.
    Ook zijn meerdere Main Stage headliners (reeds bekend uit het lopende GMM-spel) tevens headliner van een van de overige podia geweest, deze zijn in groene letters weergegeven. Er kan over worden gediscussieerd of deze al dan niet opnieuw worden meegenomen in een vervolgspel
Ik zou marquee , marquee 2 , metal dome en Jupiler samen nemen. Ook bands die er nu al in zaten zou ik er opnieuw inlaten maar dan weet ge natuurlijk ook al dat Parkway Drive bv enorm hoog (weer) gaat eindigen

Waarom staat Apocalyptica in die groene kleur?

Persoonlijk wil ik ook wel eens headliner van de toekomst doen met bands die nog nooit headliner geweest zijn maar er wel de ambitie voor hebben. In mijn ogen zijn dat bands als Architects, Lorna Shore, Wind Rose, Amon Amarth, ... . Maar dan spreek ik al over of 2030 of 2035.

Probleem alleen is: probeer maar eens een lijst samen te stellen waar iedereen het mee eens. Ge kunt er uw klok op gelijk zetten dat zelfs nu al als iemand Wind Rose geen toekomstige headliner vindt, er al direct op gereageerd gaat worden. Wat geeft dat dan wel niet bij een echte nominatieronde. En hoe wordt bepaald welke bands mogen deelnemen. En wie weet bestaat de headliner van 2050 op dit moment zelfs nog niet eens, wetende dat Sabaton ook pas na 20 jaar headliner geworden is. Nog een andere vraag: zal Metallica ooit headlinen? Moet die band er dan ook in?

Users who are viewing this thread