Graspop Metal Meeting 2027

qua headliners op herhaling hoop ik vooral dat Judas Priest volgend jaar er niet opnieuw staat, ik snap dat er liefhebbers zijn maar 4 keer in de 6 edities zou toch wel een record zijn qua headliners op herhaling. Ik denk niet dat er andere headliners zijn die dat soort aantallen kunnen halen? (ik kijk alleen naar post-covid edities dus 2022-2027)

Slipknot, Korn, Scorpions, Machine Head, FFDP (en waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar) hebben allemaal wel de potentie voor 3 keer
Ook Deep Purple en Alice Cooper stonden er vrij veel de laatste tijd, al dan niet als headliner

hoop dat er en ietswat verfrissend rijtje staan van bands waar we niet mee werden doodgegooid de afgelopen 5 jaar.
Parkway Drive, Ghost, Gojira, Sleep Token, Slayer, Avenged Sevenfold, Motley Crue, Evanescence zouden wat dat betreft mooie namen zijn ook al heb ik met de helft niet zo veel. Stonden er allemaal 0 of 1 keer sinds 2022.
 
Evanescence had ik even over het hoofd gezien, maar dat zou ook wel eens een leuke afwisseling zijn. Wat de kwaliteit tegenwoordig is, weet ik wel niet.
 
Wat zijn potentiële headliners die zich voor het eerst headliner mogen noemen? Afgelopen jaren genoeg nieuwe headliners erbij gekregen en afgelopen editie met Offspring en Limp Bizkit op donderdag, Knocked Loose (wel als inval natuurlijk) en Bad Omens op de andere dagen hadden we er zelfs vier van de acht uiteindelijk.

Wie o wie gaat of gaan het dit jaar kunnen worden?
 
Wat zijn potentiële headliners die zich voor het eerst headliner mogen noemen? Afgelopen jaren genoeg nieuwe headliners erbij gekregen en afgelopen editie met Offspring en Limp Bizkit op donderdag, Knocked Loose (wel als inval natuurlijk) en Bad Omens op de andere dagen hadden we er zelfs vier van de acht uiteindelijk.

Wie o wie gaat of gaan het dit jaar kunnen worden?
Ik gok Sleep Token en Papa Roach


en een Evanescence/ Deftones zou ook nice zijn. (weet even niet of die al HL waren ooit)
 
Wat zijn potentiële headliners die zich voor het eerst headliner mogen noemen? Afgelopen jaren genoeg nieuwe headliners erbij gekregen en afgelopen editie met Offspring en Limp Bizkit op donderdag, Knocked Loose (wel als inval natuurlijk) en Bad Omens op de andere dagen hadden we er zelfs vier van de acht uiteindelijk.

Wie o wie gaat of gaan het dit jaar kunnen worden?
Limp Bizkit was niet de eerste keer headliner, 2012 en 2014 ook al.
Dat is natuurlijk al wel een tijd geleden en ze hadden duidelijk hun status wat verloren ondertussen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Koekdoos
Wat zijn potentiële headliners die zich voor het eerst headliner mogen noemen? Afgelopen jaren genoeg nieuwe headliners erbij gekregen en afgelopen editie met Offspring en Limp Bizkit op donderdag, Knocked Loose (wel als inval natuurlijk) en Bad Omens op de andere dagen hadden we er zelfs vier van de acht uiteindelijk.

Wie o wie gaat of gaan het dit jaar kunnen worden?
Leuke vraag!

Ik zie Amon Amarth veel genoemd worden hier en dat vind ik wel een goede shout.

Motionless in white, I prevail en Beartooth zitten alle drie ook wel een beetje op het randje. Zou goed kunnen dat ze allemaal als sub staan hoor, maar op een zwakke dag zou het ook geen grote shock zijn als 1 van de drie toch die headline positie krijgt. Alle drie toch afaslive bands.

Sleep Token zal inderdaad ook headlinen als ze er staan, maar niemand die kan voorspellen waar die band in godsnaam allemaal mee bezig is.

Papa Roach hoop ik toch niet, maar het zou inderdaad best kunnen. band is opeens ook erg populair met de nu-metal opleving

Hoop zelf eigenlijk vooral op Linkin Park als nieuwe headliner al is dat geen promotie maar gewoon eerste keer op Graspop (net als Bad Omens)
Was deftones enkele jaren geleden al niet north headliner?
Klopt ja in 2022
 
Lijkt me dat Amon Amarth en Motionless in White de promotie naar headliner kunnen krijgen naast een sterkere South en dat Ghost eindelijk de promotie naar south head krijgt.

Daarover, Ghost had problemen met de omvang van hun tour, waardoor ze uiteindelijk de belofte om heel de wereld langs te gaan hebben moeten laten vallen. Ook als ze weer opnieuw festivals willen spelen, moeten ze de show een stuk kleiner maken en een hoop inleveren ten opzichte van het spektakel dat de Skeletour was.
 
Wat zijn potentiële headliners die zich voor het eerst headliner mogen noemen? Afgelopen jaren genoeg nieuwe headliners erbij gekregen en afgelopen editie met Offspring en Limp Bizkit op donderdag, Knocked Loose (wel als inval natuurlijk) en Bad Omens op de andere dagen hadden we er zelfs vier van de acht uiteindelijk.

Wie o wie gaat of gaan het dit jaar kunnen worden?
te zien welke termijn je denkt natuurlijk.

Sleep token is een overduidelijke. ik denk dat sleep theory ook niet mag onderschat worden. die hebben slechts 1 album uit. in een jaar of 10 ofzo
 
Bands die optreden in België het komende jaar tem graspop en dus mogelijk kans maken om aanwezig te zijn:

ZZ top (09/07/2026)
Evanescence (16/09/2026)
Judas Priest (18/09/2026)
Beartooth (21/09/2026)
Silverstein (21/09/2026)
Beyond The Black (25/06/2026)
I Prevail (30/09/2026)
Polaris (30/09/2026)
Samurai PIzza Cats (03/10/2026)
Simple Plan (5/10/2026)
Spiritbox (08/10/2026)
Ultra Vomit (09/10/2026)
The Hu (14/10/2026)
Amon Amarth (18/10/2026)
Deep Purple (23/10/2026)
Beast in Black (27/10/2026)
Cardinals (29/10/2026)
The Hardkiss (06/11/2026)
Against the current (8/11/2026)
Korn (09/11/2026)
Enter Shikari (10/11/2026)
Good Charlotte (13/11/2026)
President (16/11/2026)
Eluveitie (17/11/2026)
The Prodigy (27/11/2026)
Papa roach (28/11/2026)
Mammoth (28/11/2026)
Polyphia (7/12/2026)
Pertubator (7/12/2026)
Accept (13/12/2026)
Imminence (15/01/2027)
Black veil brides (21/01/2027)
Wage War (23/01/2027)
Whitechapel (24/01/2027)
Nothing but Thieves (31/01/2027)
Amorphis (31/01/2027)
Five Finger Death Punch (08/02/2027)
Bury Tomorrow (14/02/2027)
Stick to your guns (14/02/2027)
Electric Callboy (16/02/2027)
The Halo Effect (25/02/2027)
Ice Nine Kills (15/03/2027)
Manowar (10/03/2027)
Thirthy seconde to Mars (23/04/2027)

schuin is vrijwel onmogelijk/niet wenselijk wegens herhaling, mogelijk nog wel wat vergeten heb de zalen in sint niklaas/ kortrijk en luik niet nagezien. weet niet hoe die noemen :)
terror in december in Hasselt
 
Zou mooi zijn als Elegy komt volgend jaar! Misschien een mainstage opener of plekje op de Jupiler. Werd pasgeleden aan me aangeraden toen ik op de bus stond te wachten met een Graspop shirt, maar echt geweldige muziek in het kader van regionale helden (Eindhovuhh).
 
Sint Niklaas = De Casino
Kortrijk = DVG Club
Luik = Le Forum

Af en toe heb je misschien nog iets dat opduikt in De Zwerver in Leffinge of B52 in Ichtegem, maar dat zal echt wel de diepe undercard zijn wellicht.
En in de Casino staat bv op 6 december Dominum. Dominum stond reeds op Graspop, maar is sindsdien enorm gegroeid. En ik hoop echt dat die in 2027 terug komen. Ik ben ze pas onlangs heel hard beginnen ontdekken en vooral heel hard beginnen waarderen. Een soort van Powerwolf meets Ghost, maar echt heel goed muzikaal. En ik hoop dat ze binnen enkele jaren headliner zijn en minstens even controversieel als Powerwolf en Ghost, ik kan nu al niet wachten op de criticicasters en keyboardswarriors die tegen Powerwolf en Sabaton zijn hun commentaren als deze band doorbreekt hahahaha. Fuck, met Ghost hoor ik zelf tot dat clubke. Achja ... toch nog steeds benieuwd hahahahaha!
 
  • Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Mja, de haast onaantastbare status en reputatie van Wacken lijkt de laatste jaren inderdaad wat haarscheurtjes te vertonen.
En dat ligt voor een groot deel aan de line-up, die al jaren niet echt kan tippen aan die van bv. GMM en Hellfest, en die hevig leunt op bijna exclusief Duitse cultbands, zelfs in de hoogste spots.

Je zou welhaast kunnen zeggen dat ze daar 'lui' zijn geworden, al dan niet bewust. Ze lijken te denken dat iedereen sowieso toch wel komt.
Maar veel internationale fans, die weldegelijk voor de line-up komen, beginnen steeds vaker te kiezen voor GMM of Hellfest.

Zelfs Duitsers, voor wie Wacken bijna heilig is, lijken langzaam hun blik over de landsgrenzen te gooien.
Ik zag afgelopen week dan ook best wel wat battle vests met een hele reeks Wacken patches.
Het kan natuurlijk zo zijn dat die fans nog steeds ook naar Wacken gaan, maar dan nog..
Wat Wacken's grootste probleem is, is volgens mij hun onvermogen om fatsoenlijke maatregelen te nemen tegen slecht weer. Daar zijn inmiddels al zoveel edities letterlijk in het water gelopen dat veel mensen zijn afgehaakt. Zo leuk is het niet om je een weg te moeten banen door een halve meter diepe modderplas.
 

Users who are viewing this thread