Graspop Metal Meeting 2027

de laatste 2 keer was slipknot echt niet zo goed, ik denk dat graspop toch eens introspectie zal moeten doen, ofwel als ze een heel straffe prijs kunnen onderhandelen. Anders zou ik eigenlijk liever wat anders hebben dan opnieuw slipknot.
De Slipknot dag verkoopt meestal goed op voorhand uit, dus ze gaan die zeker boeken als ze de kans krijgen.

Slipknot. Tsja. Heb ze 2x gezien. 2x super goed. Maar das wel een jaar of 20-25 geleden. Maar dat heb ik met Korn ook 🤣
Zolang die allebei inderdaad gewoon de greatest hits festival sets doen niks mis mee op zich.

Manson 1x gezien. vond ik toen al tegenvallen. Is vast niet veel beter nu.
Ik heb ook liever bands uit dat lijstje hoor, begrijp me niet verkeerd, maar Graspop boekt nu eenmaal ook de oude bands nog graag, en dan heb ik liever wat afwisseling 😊
Mee eens hoor, we weten dat dat soort bands er zijn. En ja wat afwisseling is fijn, maar het probleem is dat er niet zo enorm veel van die bands zijn, en dat je afhankelijk bent van wie er touren.

En dan kom ik weer op mijn punt dat als we jongere bands geen headline of wat hogere plek gunnen op de podia we dit probleem in stand houden. (‘Ze zijn er nog niet klaar voor/niet groot genoeg’ ‘ze zijn niet metal genoeg’)

Want kijk even naar de niet ‘legacy’ bands die we als potentiële headliners aangeven.

PWD (2003)
Slipknot(1995)
Korn(1993)
Gojira (1996)
Faith no more(1979, eerst andere naam, sinds ‘82 fnm)

Andere bands:
Architects (2004)
BMTH (2004)
MC (1981)
JP (1969)
Sleep token (2016)
MiW (2004)
Lorna shore (2009)
Knocked loose (2013)
Turnstile (2010)
Volbeat (2001)
Sabaton (1999)

Is even een greep uit de bands voor volgend jaar en van dit jaar.
Het is toch bizar dat vrijwel alles 20+ jaar oud is wat een beetje hoog op een MainStage staat. En niet alleen north/south he.

Bury tomorrow (2006)
Plot in you (2010)

De jongste band in dit rijtje is sleep token. En die bestaan 10 jaar.
Als het 20 jaar duurt voor we bands een hogere plek geven, dan zitten we de komende 10-20 jaar dus nog vast aan bands als Slipknot en Korn en BMTH. En ja die worden dan op een gegeven moment de legacy acts die al 40 jaar spelen. En de (dan) afgelopen 10 jaar niks hebben uitgebracht.

Een hoop mensen willen SOAD wel zien. (Ik ook hoor)
Begonnen in 1994. Laatste album uit 2005!!

Verdient die band het dan meer om er te staan dan bands die na hen zijn begonnen en wel de afgelopen 20 jaar 5-6 albums hebben uitgebracht?

De guns n roses dag verkoopt meestal ook goed maar vorige editie hebben ze die toch ook links laten liggen.
GNR is juist precies een goed voorbeeld van een band waarvan de ticketverkoop de laatste keer erg tegen viel voor hun hoge gage
Met een vrij duur rijtje bands op de GNR dag (Epica, Papa Roach, Arch Enemy, Alter Bridge, Ghost) duurde het nog redelijk lang voordat die dag uitverkocht
Dezelfde tour had de show in Nederland ook dramatische verkoop waardoor het verplaatst moest worden naar een kleinere venue

• Leuk
Waarderingen: Jamel
De slipknotdag vorig jaar was toch ook maar in mei uitverkocht? Waarbij die in 23 al in januari weg waren
Ik zie het al zo voor mij. De Facebookhelden eenmaal ze door hebben dat Slipknot toch niet geboekt is.

Ze gaan die gewoon boeken als ze festivals doen dus.

Het is toch bizar dat vrijwel alles 20+ jaar oud is wat een beetje hoog op een MainStage staat. En niet alleen north/south he.

Als het 20 jaar duurt voor we bands een hogere plek geven, dan zitten we de komende 10-20 jaar dus nog vast aan bands als Slipknot en Korn en BMTH.

Een grote meerderheid van recente metalbands breekt pas echt door met hun 3e of 4e album en dan moeten ze de jaren erna meestal zelfs eerst nog eens bevestigen voor ze er echt helemaal staan. Je moet al teruggaan naar nu-metal hoogdagen om bands te vinden die met hun debuut meteen naar het hoogste toneel schoten.

In de 21e eeuw gebeurt dat niet meer. En ja, dan duurt het minstens 10-15 jaar voor je in aanmerking wordt genomen.

Ik heb ook het gevoel dat bands als Korn, Limp Bizkit en Deftones wat naar voren geschoven worden omdat de "oude garde" nu eenmaal echt oud begint te worden en er weinig andere legacy aanwas is, dit is maar een gevoel verder.

Ik heb ook het gevoel dat bands als Korn, Limp Bizkit en Deftones wat naar voren geschoven worden omdat de "oude garde" nu eenmaal echt oud begint te worden en er weinig andere legacy aanwas is, dit is maar een gevoel verder.
Het was toch ook de logische stap? De bands die in de 70s/80s begonnen zijn aan het afbouwen dus de bands van de 90s en 00s nemen dat nu over

• 100
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos en MetalLimbo
Mmm, volgens mij gebruikte @Akephalos de streamingcijfers als onderdeel van het argument, niet als het hele argument. Hij heeft immers het woord metal dik gemarkeerd.

Akephalos is gewoon iets strakker in de leer en daar lijkt me niks mis mee. Het is een forum hè, de bedoeling is om een beetje meningen uit te wisselen.
Het was inderdaad als onderdeel en niet als geheel argument. Op die manier is er namelijk altijd wel een ''gotcha'' of ''whataboutism'' te vinden volgens mij. Sepultura heeft ook best wat luisteraars op Spotify maar die komen wel overduidelijk uit Zuid-Amerika. Waar vrijwel precies datzelfde aantal van Within Temptation juist uit Europa komt. Er bestaat zoiets als nuance in cijfers maar het is inderdaad een forum en ik ben niet op m'n werk om het volledig in een document uit te gaan leggen.

Ik ben ook zeker strakker in de leer over wat ik vind kunnen op een Metal Meeting en wat niet. The Prodigy op zo'n hoge spot vind ik doodzonde op een metal festival. Zet die dan gewoon op RW of Pinkpop en kaap dan niet steeds de grotere rock bands weg van GMM zou ik zeggen.

En als we het wat progressiever in de programmering zouden willen, dan liever eerst populaire acts die nog ''relevant'' zijn zoals hier weleens voorbij gekomen is. The Prodigy is voor mij ondertussen ook wel een beetje een ''opa verteld'' groep die eerder in een foute party avond in de Brabanthallen zou passen ofzo. Dus schuur dan maar eerder tegen Editors, QOTSA, Kings of Leon, Nothing But Thieves, en uiteraard Pommelien Thijs. Eerlijk gezegd zou ik dat nog liever zien zitten voor de grap net als met Helmut Lotti.

Het was inderdaad als onderdeel en niet als geheel argument. Op die manier is er namelijk altijd wel een ''gotcha'' of ''whataboutism'' te vinden volgens mij. Sepultura heeft ook best wat luisteraars op Spotify maar die komen wel overduidelijk uit Zuid-Amerika. Waar vrijwel precies datzelfde aantal van Within Temptation juist uit Europa komt. Er bestaat zoiets als nuance in cijfers maar het is inderdaad een forum en ik ben niet op m'n werk om het volledig in een document uit te gaan leggen.

Ik ben ook zeker strakker in de leer over wat ik vind kunnen op een Metal Meeting en wat niet. The Prodigy op zo'n hoge spot vind ik doodzonde op een metal festival. Zet die dan gewoon op RW of Pinkpop en kaap dan niet steeds de grotere rock bands weg van GMM zou ik zeggen.

En als we het wat progressiever in de programmering zouden willen, dan liever eerst populaire acts die nog ''relevant'' zijn zoals hier weleens voorbij gekomen is. The Prodigy is voor mij ondertussen ook wel een beetje een ''opa verteld'' groep die eerder in een foute party avond in de Brabanthallen zou passen ofzo. Dus schuur dan maar eerder tegen Editors, QOTSA, Kings of Leon, Nothing But Thieves, en uiteraard Pommelien Thijs. Eerlijk gezegd zou ik dat nog liever zien zitten voor de grap net als met Helmut Lotti.
Wie werd er dan weggekaapt?

Mmm, volgens mij gebruikte @Akephalos de streamingcijfers als onderdeel van het argument, niet als het hele argument. Hij heeft immers het woord metal dik gemarkeerd.

Akephalos is gewoon iets strakker in de leer en daar lijkt me niks mis mee. Het is een forum hè, de bedoeling is om een beetje meningen uit te wisselen.
Uiteraard, dat maakt een forum juist zo mooi en interessant, zou een saaie bedoening worden als we allemaal hetzelfde (niet) leuk zouden vinden.. 😉

Maar er is ook wel een dun grijs gebied tussen allemaal gezellig onze meningen, voorkeuren en (af en toe en met mate 😉) afkeuren uit te wisselen enerzijds, en gatekeepen en onnodig zagen anderzijds.

GMM is een van de beste, grootste en breedste metalfestivals ter wereld, en daar hoort maar mijn mening ook de nodige variatie bij.
Een paar bands uit het schemergebied tussen metal en andere genres doen daar zeker geen afbreuk aan, zelfs niet als een daarvan een headliner is.
Integendeel, ik denk dat dat het festival als geheel alleen maar sterker maakt.

Ik zie zelf nooit zo het nut ervan in om bands 'weg te wensen' van grote vierdaagse festivals met 5 podia en vele pijnlijke clashes (voor mij dan toch).

Zeker niet als die bands ook (nog steeds) een groot publiek aanspreken.
Dat is alsof je op een bruiloft gaat klagen over het feit dat er in het goedgevulde lopend buffet ook vis ligt.
Als je het niet lust, dan pak je het toch gewoon niet? 💁‍♂️
Of zeg je dan ook: ja, maar dat is zonde van de plek, daar had ook nog een 5e vleesgerecht kunnen liggen (wat niet eens meer op je bord past)? 😅

Laatst bewerkt:
  • 100
Waarderingen: philipnorth
Uiteraard, dat maakt een forum juist zo mooi en interessant, zou een saaie bedoening worden als we allemaal hetzelfde (niet) leuk zouden vinden.. 😉

Maar er is ook wel een dun grijs gebied tussen allemaal gezellig onze meningen, voorkeuren en (af en toe en met mate 😉) afkeuren uit te wisselen enerzijds, en gatekeepen en onnodig zagen anderzijds.

GMM is een van de beste, grootste en breedste metalfestivals ter wereld, en daar hoort maar mijn mening ook de nodige variatie bij.
Een paar bands uit het schemergebied tussen metal en andere genres doen daar zeker geen afbreuk aan, zelfs niet als een daarvan een headliner is.
Integendeel, ik denk dat dat het festival als geheel alleen maar sterker maakt.

Ik zie zelf nooit zo het nut ervan in om bands 'weg te wensen' van grote vierdaagse festivals met 5 podia en vele pijnlijke clashes (voor mij dan toch).

Zeker niet als die bands ook (nog steeds) en groot publiek aanspreken.
Dat is alsof je op een bruiloft gaat klagen over het feit dat er in het goedgevulde lopend buffet ook vis ligt.
Als je het niet lust, dan pak je het toch gewoon niet? 💁‍♂️
Of zeg je dan ook: ja, maar dat is zonde van de plek, daar had ook nog een 5e vleesgerecht kunnen liggen (wat niet eens meer op je bord past)? 😅
Wel deels eens met je punt maar de vergelijking is wel wat overdreven. Als the prodigy op the plek staat waar we ze verwachten (afsluiter north stage na de echte headliner) dan gaat er geen enkel alternatief tegenover staan want de andere podia stoppen rond 12 uur al

Gister Evanescence gezien in de Ziggo Dome, schrijf maar op met dikke vette stift als must see (ervan uitgaande dat ze er staan). Amy + band in topvorm, mooie show, weinig poespas tussendoor. Gewoon spelen met heel veel plezier en overgave. En wát een stem, wauw.
Dat was echt geweldig, meer dan HL waardig hoor. Amy Lee zong spatzuiver, band was in vorm. Fijne, positieve energie. Van begin tot eind top. Was eerste keer dat ik ze zag maar een tweede keer binnen een jaar vind ik geen probleem hoor, laat maar komen.
Klinkt top!
Ook nog nooit gezien helaas, nu nog meer zin in!

Eerlijk gezegd ben'k nog altijd niet mee. Maar ik neem aan dat het ook niet heel belangrijk is?

Anyway, ik zal het anders zeggen. Een band na 2 jaar opnieuw vind ik niet erg. Maar 2 keer om de 2 jaar vind ik al lastiger. Ik heb liever 2 jaar, dan eens 3 jaar onderbreking, dan eens 4 jaar, dan nog eens 3 jaar, dan 4, dan 2, dan 4, ... . Zoals bv bij Slayer (4 - 2 - 3 -2 - 3 - 2 - 2 - 2 - 3)
Je zei 22 tot 24, maar bedoelde 18 tot 22. Daar zitten de 2 Corona-jaren tussen. 😉

Dus het headliner overzicht wordt dan zoiets?

Slipknot
Motley crue
Judas priest
Parkway drive
Faith no more
Evanescence
The Prodigy

Mogelijke promotie tot headliner:
Lorna Shore
Amon amarth
Motionless in white

De 'durft Graspop het aan' catagorie:
Marilyn Manson
Falling in reverse

Touren ze wel of niet?:
Korn
Scorpions
Slayer
Sleep token
Gojira
Mooi, realistisch lijstje.
Zou prima kunnen dat de 8 headliners hier al tussen staan.

Doe mij dan maar:
  • Parkway Drive
  • Faith No More
  • Evanescence
  • The Prodigy
  • Scorpions
  • Gojira
  • Lorna Shore
  • Amon Amarth
Marilyn Manson mag ook best, nooit gezien, best benieuwd.

• Leuk
Waarderingen: philipnorth
Daar verschillen we gewoon inderdaad ontzettend van mening. Megadeth, een volledige metal band heeft meer luisteraars op Spotify dan The Prodigy, een punk/electro whatever groep. En dan gaan we er voor pleiten om die als headliner te zetten op een metal meeting want ''het overlapt in interesses'', maar een band als Megadeth is uiteraard veel te klein... schandalig hoor. Die logica kan ik echt niets mee. Zo is alles wat krom is wel recht te lullen.

De kleine vijver is gewoon een zelfgemaakt probleem. Grote festivals en boekers hebben veel te lang op legacy bands zitten teren en weten nu van gekkigheid niet wat de volgende grote hit moet zijn. De ene band is ''te groot'' om nog festivals te doen, maar kleinere bands gaan we geen kans geven voor headline spots (behalve laatste jaren dan).
En de Prodigy meer dan 3 keer meer als Machine Head, 2 keer meer dan Gojira en Within Temptation.Kwestie van gewoon te zeggen dat je met statistiek alles kan (tegen)argumenteren

• 100
Waarderingen: MetalLimbo
Een grote meerderheid van recente metalbands breekt pas echt door met hun 3e of 4e album en dan moeten ze de jaren erna meestal zelfs eerst nog eens bevestigen voor ze er echt helemaal staan. Je moet al teruggaan naar nu-metal hoogdagen om bands te vinden die met hun debuut meteen naar het hoogste toneel schoten.

In de 21e eeuw gebeurt dat niet meer. En ja, dan duurt het minstens 10-15 jaar voor je in aanmerking wordt genomen.

Laat ik even beginnen dat ik het in de basis met je eens ben. Maar dat het wel een situatie is die in stand gehouden wordt door festivals/fans.

Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, maar voor een deel wordt dit in stand gehouden door nog steeds Judas en Scorpions en Def Leppard te boeken voor die posities. En sommige van de bands die nu gepusht worden (zie hieronder ook) zijn inmiddels al zo oud dat ze eigenlijk dus legacy geworden zijn, maar verdienen ze die plek? (Neem even Limp Bizkit dit jaar als voorbeeld, wmb had daar prima een andere band kunnen staan)

Als een festival er voor kiest om voor de 4e keer in 6 jaar tijd dezelfde band neer te zetten op (vrijwel) dezelfde plek, ontneem je dan niet een andere band van de kans om door te breken?

Want wat je zegt over het ‘zichzelf bevestigen’, zou je dat niet kunnen verbeteren/versnellen door ze niet in de MetalDome te zetten om 13 uur, maar op North om 15 uur?
Of als je ipv 4 bands die 40+ jaar oud zijn en op de zondag op North zet, er maar 1 of 2 boekt, andere bands de kans te geven op North te staan en dus juist startende bands in een MetalDome te plaatsen.

Kijk GMM profileert zich ook niet specifiek als het festival wat aankomend talent een podium wil geven ofzo, maar jongere bands de kans te geven voor een grotere groep mensen te staan is wel iets wat een festival van dit formaat kan doen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat we geen oudere bands moeten hebben, maar soms is 1x in de 5 jaar misschien ook gewoon genoeg. Of maar 2 van dat soort bands in plaats van 4-6 op 1 dag.

En als het argument is dat die legacy/rollator bands kaartjes verkopen, kun je ook overwegen om een 1 of 2 daags festival te organiseren voor die bands.

Rollator Rock in Dessel. Met Alice Cooper, Def Leppard, Extreme, Judas Priest, foreigner, deep purple en Scorpions.
Het was toch ook de logische stap? De bands die in de 70s/80s begonnen zijn aan het afbouwen dus de bands van de 90s en 00s nemen dat nu over
Klopt zeker, maar die ‘jongere Bands’ (die van na 2010) moet je dan nu ook de iets hogere plekken gaan geven.
Maar ook bij die laatste bands wordt dan door sommigen gezegd dat ze niet thuis horen op GMM. (Terwijl zeker QOTSA prima zou passen wmb)

Slipknot. Tsja. Heb ze 2x gezien. 2x super goed. Maar das wel een jaar of 20-25 geleden. Maar dat heb ik met Korn ook 🤣
Zolang die allebei inderdaad gewoon de greatest hits festival sets doen niks mis mee op zich.

Manson 1x gezien. vond ik toen al tegenvallen. Is vast niet veel beter nu.

Mee eens hoor, we weten dat dat soort bands er zijn. En ja wat afwisseling is fijn, maar het probleem is dat er niet zo enorm veel van die bands zijn, en dat je afhankelijk bent van wie er touren.

En dan kom ik weer op mijn punt dat als we jongere bands geen headline of wat hogere plek gunnen op de podia we dit probleem in stand houden. (‘Ze zijn er nog niet klaar voor/niet groot genoeg’ ‘ze zijn niet metal genoeg’)

Want kijk even naar de niet ‘legacy’ bands die we als potentiële headliners aangeven.

PWD (2003)
Slipknot(1995)
Korn(1993)
Gojira (1996)
Faith no more(1979, eerst andere naam, sinds ‘82 fnm)

Andere bands:
Architects (2004)
BMTH (2004)
MC (1981)
JP (1969)
Sleep token (2016)
MiW (2004)
Lorna shore (2009)
Knocked loose (2013)
Turnstile (2010)
Volbeat (2001)
Sabaton (1999)

Bury tomorrow (2006)
Plot in you (2010)

Als het 20 jaar duurt voor we bands een hogere plek geven, dan zitten we de komende 10-20 jaar dus nog vast aan bands als Slipknot en Korn en BMTH. En ja die worden dan op een gegeven moment de legacy acts die al 40 jaar spelen. En de (dan) afgelopen 10 jaar niks hebben uitgebracht.

Een hoop mensen willen SOAD wel zien. (Ik ook hoor)
Begonnen in 1994. Laatste album uit 2005!!

Verdient die band het dan meer om er te staan dan bands die na hen zijn begonnen en wel de afgelopen 20 jaar 5-6 albums hebben uitgebracht?
Ik snap je punt, maar laten we eerlijk en realistisch zijn:
Veruit de meeste mensen (met name de 'casuals', die nu eenmaal een groot deel van het GMM-publiek beslaan) interesseert het geen hol of een band de laatste jaren nog een album heeft uitgebracht.
Die komen toch vooral om de hit(s) te horen.
Onderschat nooit de kracht van nostalgie! 😉

Users who are viewing this thread