Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Inderdaad, ik maakte dezelfde bedenking. Als ze inderdaad 1 band aankondigen voor 2027 moet het toch iets heel speciaals zijn. (Tool, soad, Linkin park (als die nog een jaar festivals doen), het m woord, Rammstein, ...)
Zoals elk jaar (met 30e verjaardag is het beter te begrijpen wel) komen dezelfde namen hier voorbij. Om uiteindelijk GnR, Scorpions en Iron Maiden te krijgen.

FNM gaat het echt niet zijn

Niet zo veel vertrouwen in dat gerucht, denk niet dat we iets gaan krijgen, maar anders is mijn geld op Slayer of Linkin park
Linkin Park voor de derde keer op rij een Europe tour in juni?
Zoals elk jaar (met 30e verjaardag is het beter te begrijpen wel) komen dezelfde namen hier voorbij. Om uiteindelijk GnR, Scorpions en Iron Maiden te krijgen.
Iron Maiden tourt niet in 2027

Zou wel grappig zijn om de shitload aan geklaag te zien op de socials wanneer ze als enige band een poppunk band aankondigen
Nuja, het lijkt erop dat Blink zelf heel vroeg een tour wil delen, dus dan zal GMM geen andere keuze hebben mochten die daar staan.

Nu, zou het ook een bizarre naam vinden hoor. En ik wens het jullie ook niet toe…

Dag drie was formidabel! 🤘🏼😍

- Embryonic Autopsy: 8 Death Metal zoals ik het graag heb. Heerlijke zanger ook, heeft wat weg van het jongere neefje van Ozzy en de droge humor was ook meer dan geslaagd
- Faetooth: 9 Moest een eerste hoogtepunt van de dag worden en daar zijn ze in geslaagd. Wat een songs en wat een stem! Enkel een klein detail: hun dansgehuppel met bijhorende 'kicks' past helemaal niet met de muziek vind ik.
- Feuerschwanz: 9 Kon wel tellen als overgang want begonnen meteen na Faetooth. Wat een feest en wat een energie van begin tot eind! Massa volk ook zo in het begin van de dag. Slagen erin om van elke song een meebruller te maken en ook een hele sterke afwisseling van instrumenten. Als liveband echt super!
- Ellende: 9 Nog eentje met heel hoge verwachtingen vooraf en ook hier helemaal ingelost. Dit is waarom Black Metal mijn favoriete genre is 🖤 Pure klasse van de eerste tot de laatste seconde
- Na zo'n ongelooflijk sterke start even wat rustiger aan gedaan. Klein stukje van Sepultura gezien en ik vond dat niet slecht klinken.
- Orden Ogan: 8 Want dan kwam het volgende feestje er alweer aan. Dat kunnen de Duitsers wel moet je ze nageven. Ook hier geen seconde verveeld tijdens heel de set. Power Metal zoals ze moet zijn.
- Lacuna Coil: 7 Ondertussen vriendengroepje tegengekomen en even mee binnengesprongen in de tent voor Cristina. Dat klonk goed, beter dan ik had verwacht (is meestal ook wel het voordeel als je laatste deel van een set meepikt natuurlijk)
- Ice Nine Kills: 8 Topshow, catchy songs, goede zanger. Ook hier alweer dik van genoten dus.
- Babymetal: 4 Er stond inderdaad heel veel volk, maar er was ook niet echt een alternatief natuurlijk. Zelf moest ik ze niet zien en het optreden bevestigde dit alleen maar weer. Gelukkig zorgden ze later wel nog voor een formidabel hoogtepunt.
- Architects: 8 Dan was dit meteen héél veel beter. Zeker geen spijt van gehad dat ik ze heb laten voorgaan op Moonspell
- Bad Omens: 7 Had op zich liever Six Feet Under gezien, maar wou mooi vooraan staan voor BMTH. Band waar ik het meest naar uitkijk, dus er even al naar toeleven is ook deel van de beleving. En zoals velen hier al aangeven: het was best wel goed. Veel beter dan ik had verwacht, dus een ideaal voorproefje.
- Bring Me The Horizon: 9 Perfecte headliner op alle mogelijke vlakken. By far de beste show zonder dat het de vaart eruit haalt. Enorm veel variatie in de set... Met als hoogtepunten Kingslayer mét Babymetal, Can you feel my heart en natuurlijk het laatste deel in de gietende regen 🤘🏼En ook gewoon zalig hoe iedereen samen uit zijn dak gaat natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen allen! Mijn samenvatting van de zaterdag:
- Bring Me The Horizon [8/10] - die show is echt next (gen) level, slim voortbordurend op de vorige tour (nog steeds met hetzelfde album) - minpuntje voor de cameraman die constant om Oli aan het zwermen was (jaja, het was natuurlijk de bedoeling om naar de schermen te kijken en niet naar het podium?) - laatste kwartiertje gemist en als een verzopen kat afgedropen naar de camping
- Bad Omens [8/10] - exact wat ik verwachtte - wat een stem heeft die gast toch 😍
- Moonspell [9/10] - van genoten, ik vond ze nog beter in vorm dan met Samhain Festival oktober vorig jaar
- Ice Nine Kills [7/10] - wat was het geluid ruk zeg! strafpunten voor de geluidstech van INK - verder same old same old, lekker meegezongen
- Three Days Grace [8/10] - verrassing van de dag en heb Lacuna Coil laten lopen omdat ik het hier zo naar m’n zin had
- Loathe [5/10] - vond ik met voorluisteren dus veel leuker dan live
- Rivers of Nihil [9/10] - maakten opnieuw indruk, na vorig jaar al met Alcatraz
- Sinsaenum [7/10] - jammer van de lege Marquee, deze gasten verdienen meer publiek
- Fleddy Melculy [3/10] - ruim kwartier volgehouden - jeez wat slecht was dit zeg, begrijp niet wat men hier leuk of goed aan vindt...

Laatst bewerkt:
Wat een dag! Ik kan me geen sterker headliner duo herinneren.

Fleddy Melcully:
De ideale opener van de dag! Fleddy is gewoon altijd een feestje!

POD:
Ben zeker niet de grootste fan maar ze hebben wel een heel strakke show neergezet! In tegenstelling tot een niet nader genoemde headliner.

Loathe:
Het is ondertussen al even geleden dat ik ze nog eens heb gezien. Sommige nummers werkte niet even goed als op plaat maar al bij al nog steeds een geslaagd optreden.

Hollywood Undead:
Het laatste kwartiertje nog gezien. Was wel leuk maar ook niets speciaals.

Three Days Grace:
Ideaal meezing momentje. Wel beter dan de vorige doorkomst.

INK:
Show tot en met. En ze hebben de hits om nog een stapje hoger te gaan. Alleen jammer dat je de helft van de nummers niet kunt horen door de bas.

Babymetal:
Lichtelijk tegen mijn zin gezien omdat de groep Architects van bijna aan de barrier wilde zien. Maaaaarrr, ze waren echt wel een stuk beter dan de laatste doorkomst. Alle problemen qua geluid waren weg en de band speelde echt extreem strak!

Architects:
Na het zien van de show snap ik helemaal waarom ze niet headlinen. Het was gewoon niet goed genoeg.. heel jammer

Bad Omens:
De nieuwe bands laten weer eens zien hoe het moet. Meer dan correct dat ze als headliner staan!

Bring me the horizon:
Het bewijs dat de crowd interactions niet staged zijn! Mogelijks de beste festival show die ik al heb gezien. Heel blij dat ze Babymetal mee on stage hebben genomen voor Kingslayer. Dit was iets waar we als groep op waren aan het hopen! En dan de regen tijdens Doomed! Het kon bijna niet beter uitkomen!

Dit jaar dus niet fysiek naar Graspop, maar we zijn wel zoveel mogelijk van de stream aan het kijken. En dat betekent dat onze mini- @Koekdoos voor het eerst dit festival meemaakt. Dus: een festival-review van de eerste 3 stream-dagen, vanuit de beleving van een baby:

Donderdag:
- Mantah [9/10] - Wát een opening van het weekend! De zang is niet iets voor mijn ouders, maar ik kon niet wegkijken van deze fantastische band.
- Ego Kill Talent [6/10] - Beetje een jammer vervolg wel. De show kon me niet boeien en ik was snel afgeleid.
- Danko Jones [2/10] - Deze show had zo weinig inhoud dat ik erbij in slaap gevallen ben.
- Accept [0/10] - Het zal aan mij liggen, maar ik heb echt niks met deze stem. Bij Balls To The Wall kon ik het niet meer aan en moest ik keihard huilen. Niks voor mij.
- Wind Rose [8/10] - Dit is echt goede muziek om bij te drinken, ik had de hele tijd een lach op mijn gezicht tijdens dit optreden.
- Megadeth [4/10] - Slaapverwekkende muziek. Ik heb maar op gepaste afstand een dutje gedaan.
- Within Temptation [Geen score] - Deze had ik graag willen zien, maar zo'n lange festival-dag begon zijn tol te eisen. Ik heb het begin van een afstandje meegepakt met wat te drinken maar heb uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen en ben naar bed gegaan. We hebben nog 3 dagen te gaan ook.

Vrijdag:
- Triggerfinger [7/10] - Prima band, niks mis mee maar ook niks heel speciaals.
- Mammoth [8/10] - Ik weet dat dit niet persé de beste muziek ervoor is, maar ik ben bij deze band voor het eerst gaan moshen! Ik ging helemaal los!
- Cavalera [6/10] - Prima dagvulling.
Overgeschakeld naar Pinkpop voor Electric Callboy [5/10] - Prima rustige muziek om een tukkie bij te doen.

Zaterdag:
- The Pretty Wild [9/10] - Echt een supergave band! Ik lijk duidelijk niet 100% op mijn ouders, want ik ben tot nu toe het meest fan van screams haha!
- Fleddy Melculy [7/10] - IK HEB HONGER IK WIL.... MELK! Zonder overdrijven heb ik het hele optreden gedronken. Zelfs @Piebe71 houdt dat niet bij!
- Feuerschwanz [8/10] - Wat een feest, ik was constant aan het dansen en lachen!
- Three Days Grace [4/10] - Ik weet niet wat mijn moeder hier leuk aan vindt. Ik zal wel van de verkeerde generatie zijn. Ben halverwege in slaap gesukkeld.
- Sonata Arctica [6/10] - Moeilijke keuze tussen voetbal kijken of het optreden van Sonata zien. Uiteindelijk beiden een beetje meegepakt met wat drinken. Lekkere achtegrondmuziek wel.
- Queensrÿche [7/10] - Lekker gechilld bij (voor mij) de laatste band van de dag. Doen het nog altijd goed.

Morgen nog een review van de laatste festival-dag. Het moge duidelijk zijn dat wij als ouders de muzieksmaak kunnen sturen wat we willen, maar als de kleine gaat feesten bij de 'hardere' metalbands, is daar weinig aan te doen!

De streams zijn overigens echt top, kraakhelder beeld en geluid! Dit mogen ze vaker doen!

Dit jaar dus niet fysiek naar Graspop, maar we zijn wel zoveel mogelijk van de stream aan het kijken. En dat betekent dat onze mini- @Koekdoos voor het eerst dit festival meemaakt. Dus: een festival-review van de eerste 3 stream-dagen, vanuit de beleving van een baby:

Donderdag:
- Mantah [9/10] - Wát een opening van het weekend! De zang is niet iets voor mijn ouders, maar ik kon niet wegkijken van deze fantastische band.
- Ego Kill Talent [6/10] - Beetje een jammer vervolg wel. De show kon me niet boeien en ik was snel afgeleid.
- Danko Jones [2/10] - Deze show had zo weinig inhoud dat ik erbij in slaap gevallen ben.
- Accept [0/10] - Het zal aan mij liggen, maar ik heb echt niks met deze stem. Bij Balls To The Wall kon ik het niet meer aan en moest ik keihard huilen. Niks voor mij.
- Wind Rose [8/10] - Dit is echt goede muziek om bij te drinken, ik had de hele tijd een lach op mijn gezicht tijdens dit optreden.
- Megadeth [4/10] - Slaapverwekkende muziek. Ik heb maar op gepaste afstand een dutje gedaan.
- Within Temptation [Geen score] - Deze had ik graag willen zien, maar zo'n lange festival-dag begon zijn tol te eisen. Ik heb het begin van een afstandje meegepakt met wat te drinken maar heb uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen en ben naar bed gegaan. We hebben nog 3 dagen te gaan ook.

Vrijdag:
- Triggerfinger [7/10] - Prima band, niks mis mee maar ook niks heel speciaals.
- Mammoth [8/10] - Ik weet dat dit niet persé de beste muziek ervoor is, maar ik ben bij deze band voor het eerst gaan moshen! Ik ging helemaal los!
- Cavalera [6/10] - Prima dagvulling.
Overgeschakeld naar Pinkpop voor Electric Callboy [5/10] - Prima rustige muziek om een tukkie bij te doen.

Zaterdag:
- The Pretty Wild [9/10] - Echt een supergave band! Ik lijk duidelijk niet 100% op mijn ouders, want ik ben tot nu toe het meest fan van screams haha!
- Fleddy Melculy [7/10] - IK HEB HONGER IK WIL.... MELK! Zonder overdrijven heb ik het hele optreden gedronken. Zelfs @Piebe71 houdt dat niet bij!
- Feuerschwanz [8/10] - Wat een feest, ik was constant aan het dansen en lachen!
- Three Days Grace [4/10] - Ik weet niet wat mijn moeder hier leuk aan vindt. Ik zal wel van de verkeerde generatie zijn. Ben halverwege in slaap gesukkeld.
- Sonata Arctica [6/10] - Moeilijke keuze tussen voetbal kijken of het optreden van Sonata zien. Uiteindelijk beiden een beetje meegepakt met wat drinken. Lekkere achtegrondmuziek wel.
- Queensrÿche [7/10] - Lekker gechilld bij (voor mij) de laatste band van de dag. Doen het nog altijd goed.

Morgen nog een review van de laatste festival-dag. Het moge duidelijk zijn dat wij als ouders de muzieksmaak kunnen sturen wat we willen, maar als de kleine gaat feesten bij de 'hardere' metalbands, is daar weinig aan te doen!

De streams zijn overigens echt top, kraakhelder beeld en geluid! Dit mogen ze vaker doen!
Ik snap niet waarom je Koekdoos de hele tijd een baby zit te noemen.

Killus verdient een veel betere spot dan openen op de laatste dag. Klinkt erg sterk. Alle industrial metal fans moeten deze naam onthouden en de volgende keer meepakken. Aanrader!

• Leuk
  • Pray
Waarderingen: Jamel en Loek123
unpopular opinion: al die gimmicks bij INK leidt toch heel hard af, en na dat een keer gezien te hebben ook niet echt veel meerwaarde. Nummers staan als een huis dus hebben dat mijn inziens ook niet nodig…

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser

Users who are viewing this thread