Graspop Metal Meeting 2026

Ik vind de zwaardere nummers van Bad Omens net het minste bijzondere, daar onderscheiden ze zich nauwelijks mee. Heb al ettelijke discussies gelezen over het al dan niet metal genoeg zijn van Bad Omens en dan komen fans altijd opnieuw aanzetten met Dethrone, want jongens, is me dat even het metaligste nummer dat metal ooit gemetald heeft. Ik verwacht dan iets te horen dat Lorna Shore als Linkin Park doet klinken en krijg dan een doorsnee metalcore nummer te horen. Niet slecht en zeker zwaarder dan veel andere Bad Omens-dingen, maar voor de rest ook gewoon een metalcore song als zovele andere.

Ik vind de zwaardere nummers van Bad Omens net het minste bijzondere, daar onderscheiden ze zich nauwelijks mee. Heb al ettelijke discussies gelezen over het al dan niet metal genoeg zijn van Bad Omens en dan komen fans altijd opnieuw aanzetten met Dethrone, want jongens, is me dat even het metaligste nummer dat metal ooit gemetald heeft. Ik verwacht dan iets te horen dat Lorna Shore als Linkin Park doet klinken en krijg dan een doorsnee metalcore nummer te horen. Niet slecht en zeker zwaarder dan veel andere Bad Omens-dingen, maar voor de rest ook gewoon een metalcore song als zovele andere.
Ja het zijn ook niet perse mijn favorieten (The Death of Peace of Mind is juist mijn favoriete album), maar om maar aan te geven dat er meer is dan alleen "slap gewauwel en geneuzel", zoals Metallimbo het noemt.

Joh, een geintje, til er niet te zwaar aan.
Ik heb dan ook nergens gezegd dat ze niet op GMM zouden mogen staan ofzo.
Ik gun het iedereen die het wel kan waarderen van harte, hoor. ;)
Die diversiteit is juist een van de sterkste punten van GMM, zoals ik al vaker heb gezegd.
De lijn tussen geintjes en bashen is dun, maar ik geef je het voordeel van de twijfel ;)

Bad Omens is deel van een moderne metalcorestroom, zie ook Spiritbox, Landmvrks, Falling In Reverse, Motionless In White, misschien kan je Sleep Token ook in dit rijtje plaatsen. Voor mij mag het ook allemaal wat minder geplastificeerd klinken, dus ik snap de tegenwind wel. Maar ik vrees voor velen dat dit niet de laatste editie zal zijn dat bands uit dit rijtje de GMM-affiche zullen aanvoeren... Gelukkig voor diezelfde velen zijn er nog de 3 andere podia ;)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
De kracht van bands zoals Bad Omens, Falling in Reverse en ook Sleep Token vind ik juist dat ze metal kunnen zijn zonder een 150 bpm metronome aan te slingeren en de standaard gitaar - zang - drums - bas op te nemen, maar door een dynamisch en doordacht concept neer te zetten. Je kan zeggen wat je wil, maar die bands hebben wel creatieve muziek, dat vind ik persoonlijk van een Megadeth dan niet (die moeten het meer hebben van killer riffs en gitaarsolo's).

De kracht van bands zoals Bad Omens, Falling in Reverse en ook Sleep Token vind ik juist dat ze metal kunnen zijn zonder een 150 bpm metronome aan te slingeren en de standaard gitaar - zang - drums - bas op te nemen, maar door een dynamisch en doordacht concept neer te zetten. Je kan zeggen wat je wil, maar die bands hebben wel creatieve muziek, dat vind ik persoonlijk van een Megadeth dan niet (die moeten het meer hebben van killer riffs en gitaarsolo's).
Blijf erbij, ondanks datk Bad Omens niet luister, dat het wel een goed optreden zal zijn. Ook van mening dat zulke bands meer en meer nodig zijn om als gatewayband te dienen voor de mainstream muziek luisteraar naar metal te krijgen.

Draai of keer het zoals je wil maar vroeger kreeg degelijke rock en metal aandacht op tv, op gewone programma's, of TMF en MTV, waardoor je volk aantrok. Kijk nu maar naar programma's als de Voice in belgië, 8 verschillende audities van pakweg billy eilish muziek maar de rock is elk jaar, buiten een enkeling, al ver te zoeken.

Als je nu geen gatewaybands hebt die mainstream genoeg klinken om nog ergens gespeeld te worden of die op tiktok de aandacht trekken, krijg je geen nieuwe mensen naar de scene of naar festivals en loopt het op zen gat binnen 20jaar..
Bad Omens is een deel van die lichting die dit kan.

Je kan zeggen wat je wil, maar die bands hebben wel creatieve muziek, dat vind ik persoonlijk van een Megadeth dan niet (die moeten het meer hebben van killer riffs en gitaarsolo's).
Dat mag een mening zijn maar toch... Dave Mustaine heeft een grote rol gespeeld bij het ontstaan van thrash metal als genre (meer dan een riff en solo), waar we bijna 50 jaar later nog steeds van kunnen genieten. Die vergelijking gaat niet op, ik denk niet dat genoemde bands zo'n impressie zullen maken in de metal.

Mijn opmerking is geen belediging naar Dave Mustaine en zijn invloed op thrash metal, ik vind gewoon dat thrash metal veel meer op riffs en gitaarsolo's binnen een klassieke bezetting is gebouwd dan de nieuwe vormen van metal die hier door het slijk worden gehaald. De invloed van Megadeth is natuurlijk ook gigantisch, maar evolutie van een muziekgenre gebeurt geleidelijk en momenteel meer door bands zoals Sleep Token dan door bands zoals Megadeth.

• Wow
Waarderingen: Piebe71
The Pretty Wild: ik kende ze nog niet, maar klinkt zeker goed! Heel benieuwd naar :)

P.O.D.: niks voor mij

Sepultura: niks voor mij

Three Days Grace: al jarenlang een van mijn favoriete bands. Afgelopen jaar voor het eerst gezien met Adam terug in de band en dat was echt fantastisch. De dynamiek van twee zangers vind ik sowieso erg leuk en hun stemmen passen perfect bij elkaar. Ik kijk hier enorm naar uit!

Babymetal: niks voor mij

Bad omens: niks voor mij

• Leuk
Waarderingen: thesummoning
Dit is een beetje als zeggen dat een Shawshank Redemption niet creatief is omdat er niet elke 3 minuten een explosie is...

Thrash bands als Megadeth zijn juist ontstaan omdat er daar voor vooral veel show en weinig muzikaliteit was (dat zeggen veel Thrash bands tenminste). Gewoon spijkerbroek, shirt en sneakers en gas op die lolly.

Gewoon een volledig andere vorm van creativiteit. En net als bij films, boeken of schilderijen heb je smaak in allerlei vormen.

Nog ter aanvulling:
De invloed van Megadeth is natuurlijk ook gigantisch, maar evolutie van een muziekgenre gebeurt geleidelijk en momenteel meer door bands zoals Sleep Token dan door bands zoals Megadeth.
Je hebt het hier over een band die al 40 jaar mee gaat en van grote invloed is geweest voor het ontstaan van meerdere genres. Samen met Slayer, Metallica, Anthrax en nog veel meer thrash bands. Zonder het rennen en schreeuwen van Dave had je geen springen, screamen en grunten van duizenden andere bands gehad. Sleep Token = Sleep Token. Zodra een andere band die stijl gaat kopieëren ben je een Sleep Token wannabee. Dat zag je met Meshuggah en de opkomst van Djent ook heel lang. Je kan nu gewoon echt nog niet zeggen dat SP het muziekgenre vooruit helpt. Dat zien we over 10 jaar wel weer en of het blijvend is.

Als ik even flink uitzoom, dan zou ik zeggen dat genre's als Thrash, Death Metal en Black Metal heel erg hun eigen ding zijn. Metalcore en alle subgenres er omheen vallen daar ook nog wel onder. Die halen inspiratie vooral uit ''meer, heftiger, harder, etc''.
Symphonic kruist metal met klassiek. Bands als Limp Bizkit kruisen het met rap en hiphop. Beide ook wel subgenres voor ''buitenbeentjes''.

FIR, SP en Bad Omens kruisen metal met pop... Lady Gaga muziek maar dan wat harder. Falling In Reverse klinkt voor mij als Harry Styles maar ook weer ''ietsje'' harder. SP is Sam Smith maar downtuned. Voor iemand die bands als Watain of Aborted gewend is, klinkt het allemaal als wat heftigere pop muziek. Ik snap heeeel goed dat het populair is, want dat is pop muziek ook om de reden dat het lekker toegankelijk is. Maar het metal genre is voor mij wel altijd een club van buitenbeentjes geweest. Dus mij spreken die bands absoluut niet aan. ZO af en toe wel, maar niet de hele tijd en al helemaal niet als de nieuwe standaard op een metal festival. Dus ik zie wel waar we over 5 of 10 jaar zijn en of ik dan nog net zo frequent naar metal festivals zou gaan.

Laatst bewerkt:
Bad Omens: inmiddels één van mijn meest beluisterde bands en ik ben er na de show in AFAS Live van overtuigd dat ze een dikke headlineshow gaan neerzetten, de zanger is live ook echt fenomenaal. Maar zoals eerder benoemd, ik hoop dat ze qua setlist wat aanpassingen doen en wat van hun hardere werk gaan spelen. Die laatste singles zit de gemiddelde Graspopper denk ik niet op te wachten.

Baby Metal: dit wordt een skip, enkel Kingslayer is de moeite waard, maar die gaan we bij BMTH al horen als het goed is.

Three Days Grace: stiekem is One-X echt een parel van een album, maar ook het recente album heb ik veel geluisterd. En ook van hen heb ik een hele sterke en energieke show gezien afgelopen November, waarbij de originele zanger op mij beduidend meer indruk maakte dan zijn vervanger. Dit gaat een heerlijk feestje worden denk ik. Let's start a riot!

Sepultura: heb er niet veel mee, misschien alleen Roots Bloody Roots even meepakken.

P.O.D.: ja dit is toch wel één van die bands die enorm veel jeugdsentiment naar boven brengt. Heb platen als Alive, Set It Off, Boom en Youth of the Nation helemaal grijs gedraaid (de Limewire versies wel te verstaan). Niet gedacht dat ik ze nog eens live zou zien eigenlijk, dus heel veel zin in!

The Pretty Wild: leuk bandje wel, een beetje in het straatje van Future Palace. Mochten we al op de wei zijn ga ik ze zeker mee pakken.
Babymetal speelt Kingslayer niet overigens, dit is een BMTH nummer ft. Babymetal (weet niet eens of ze de rechten hebben) in tegenstelling tot bijvoorbeeld RATATATA dat echt een samenwerking is tussen babymetal en ECB en beiden artiesten ook live spelen

The Pretty Wild: Even het begin checken, maar dan snel naar de Jup stage voor Vicous Rumors

P.O.D.: Normaal gezien zou ik wel gaan kijken, maar Feuerschwanz speelt tegelijk en dat is een absolute must see voor mij; dus skip.

Sepultura: Een van de bands die mij het genre hebben doen liefhebben, dus zeker kijken. Ik wil dit afscheid niet missen.

Three Days Grace: Nope, Lacuna Coil en Orden Ogan vind ik veel leuker.

Baby Metal: Dan zal ik aan het wandelen zijn naar Jup stage en erna Marquee, als ik er iets van hoor is het per ongeluk.

Bad Omens: Die halen het absoluut niet van Avatar, Hail the Apocalyps.

Babymetal speelt Kingslayer niet overigens, dit is een BMTH nummer ft. Babymetal (weet niet eens of ze de rechten hebben) in tegenstelling tot bijvoorbeeld RATATATA dat echt een samenwerking is tussen babymetal en ECB en beiden artiesten ook live spelen
Maar Baby Metal dat mee Kingslayer komt doen met BMTH bedenk ik me juist, zou dus voor mij WEL een reden zijn om na 20 h (na Sonata Arctica) te blijven. Want zou dat wel eens willen zien eigenlijk

• Leuk
Waarderingen: Ahbon en Loek123
The Pretty Wild: Even het begin checken, maar dan snel naar de Jup stage voor Vicous Rumors

P.O.D.: Normaal gezien zou ik wel gaan kijken, maar Feuerschwanz speelt tegelijk en dat is een absolute must see voor mij; dus skip.

Sepultura: Een van de bands die mij het genre hebben doen liefhebben, dus zeker kijken. Ik wil dit afscheid niet missen.

Three Days Grace: Nope, Lacuna Coil en Orden Ogan vind ik veel leuker.

Baby Metal: Dan zal ik aan het wandelen zijn naar Jup stage en erna Marquee, als ik er iets van hoor is het per ongeluk.

Bad Omens: Die halen het absoluut niet van Avatar, Hail the Apocalyps.
Begint erop te lijken dat we dezelfde looproute of ontwijk route hebben.
Nu weet ik ook zeker dat ik three days grace niet ga zien. Die andere 2 bands winnen zeker de clash.
Hetzelfde bij avatar

• Leuk
Waarderingen: jonasvh en Dwarf
The Pretty Wild: Ken ze niet, in principe Mouth Culture ingetekend om af te trappen

P.O.D.: Ken een paar nummers van ze. Geen enorme nu-metal fan, kan wel een paar bands erg waarderen uit dit genre maar P.O.D. heeft daar nooit bij gehoord voor mij. Heb Feuerschwanz gepland staan op dit tijdstip.

Sepultura: Nog nooit gezien. Wel een thrash liefhebber, wil ze graag nog een keer zien voordat ze met metal-pensioen gaan!

Three Days Grace: Te generieke Amerikaanse rockband voor mij, zal ze niet gaan zien denk ik en naar Lacuna Coil gaan.

Babymetal: 2 jaar geleden gezien en na een half uur of wat weggelopen. Vind het toch wat te gekunsteld overkomen. Bij elkaar gezochte 'girlband' die hun signature gesture van het vosje hebben uitgevonden omdat ze dachten dat je zo de metal horns moest doen. Tja... De band is dan wel weer erg goed, maar de drie dames met hun ingestudeerde danspasjes komen totaal niet over voor mij. Ik zal bij de Metal Dome zijn.

Bad Omens: Clashen met Avatar, ga hoogstwaarschijnlijk naar Jupiler en pak misschien nog een stukje mee van het begin.

1000076428.jpg

Wel een leuk idee maar beetje jammer dat er zo weinig artiesten op passen in dit format
Je moet wel al je headliners eraf halen om een beetje een fatsoenlijk beeld te kunnen maken van welke artiesten je allemaal wilt zien
Zodra er 1 headliner bij komt valt de onderste helft van je poster al weg
BMTH en Sabaton had ik er anders wel nog boven gezet

Three Days Grace: Te generieke Amerikaanse rockband voor mij, zal ze niet gaan zien denk ik en naar Lacuna Coil gaan.
but... but... they're Canadian!

crowd talking GIF by South Park

Users who are viewing this thread