Graspop Metal Meeting 2026

Life of Agony dat clasht met King 810 is wel spijtig aangezien ik daarna wel wat met een gat zit. Maar donderdag, zaterdag en zondag heb ik voor de rest eigenlijk bijna doorlopend bands die ik wil zien.

Vrijdag veruit de magerste dag. En dan is eigenlijk de pijnlijkste clash de Chaos AD set met Harakiri For The Sky. Voor deze dag nog wat verder inluisteren en hopen dat ik toch in een aantal bands geraak die het bij de eerste luisterbeurten niet deden.
De Metal Dome op vrijdag is erg goed gevuld, vind ik. Daar moet toch ook wel wat voor jou tussen zitten. Ik zou zeker Oranssi Pazuzu gaan zien, zelfs als het je op album niet helemaal pakt. Live is dat echt een intense ervaring.

De Metal Dome op vrijdag is erg goed gevuld, vind ik. Daar moet toch ook wel wat voor jou tussen zitten. Ik zou zeker Oranssi Pazuzu gaan zien, zelfs als het je op album niet helemaal pakt. Live is dat echt een intense ervaring.
Ja, die staan erop. En na Hulder, kan ik nog wel Bark even checken en anders naar Drowning Pool doorgaan voordat Oranssi Pazuzu speelt. Dus ivm veel anderen valt dat allemaal goed mee denk ik. Maar het zijn vooral veel bands die ik eventueel wel wil zien plus dan een aantal waar ik nog niet inkwam. Na Chaos AD bijvoorbeeld Trivium, Old Man's Child, Drain en Elder dat voorlopig een neen was, die ga ik nog eens opnieuw moeten checken. En dan na We Came As Romans opnieuw een gat. Kadavar is echt niets voor mij, ik heb een hekel aan de saxofoon als instrument. En Breaking Benjamin was het ook helemaal niet, maar die zal ik dan toch nog eens opnieuw een kans geven.

Nu, zal een dag zijn dat ik wat meer aan de toog ga staan in elk geval dan de andere dagen (al kan dat altijd toch nog anders lopen ook die andere dagen).

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Ik moet zeggen, het valt me mee. Maar 2 clashes die ik echt klote vind en dat zijn:
Anthrax vs Limp Bizkit
The Plot In You vs Mastodon

Verder ook niet ideaal:
Foreigner (hoe zijn die nog live?) vs Set It Off
Three Days Grace vs Catch Your Breathe
Trivium vs Drain
Snot vs Static-X

Straks eens een schema'tje in elkaar flansen 🤘
Foreigner de vorige keer nog echt goed. Ik was fan van toenmalige frontman Kelly.
Helaas is die nu gestopt en is 't deze keer de gitarist Luis Maldonado die de zang over gaat nemen.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Pommer
Ik heb bury tomorrow eerder dit jaar gezien in het voorprogramma van electric callboy. Dit is nog steeds diezelfde tour, dus ik zou willen zeggen extra pijnlijk dat ze dan tegelijk staan. Ik was van tevoren erg benieuwd naar bury tomorrow maar vond het toch wat tegenvallen. Het voelde erg Amerikaans. En ik vond dat ie wat te veel lulde tussendoor (op zich wel met een goede boodschap hoor), maar ik weet dat ik gegarandeerd naar electric callboy ga

Edit: zie dat bury tomorrow uit VK komt😂😂 nog steeds voelde het erg 'gemaakt' laat ik het dan maar zo omschrijven
Is inderdaad een band die over zijn prime is. Ze hebben gepiekt met Cannibal, erna was alles toch wat té platgeproducet vond ik. Het afscheid van gitarist/zanger Jason Cameron is toch een serieuze aderlating gebleken. Op plaat (The Seventh Sun) viel het nog mee, maar vooral live zijn ze serieus wat van hun smoel kwijtgeraakt. Die laatste plaat is belachelijk slecht vind ik persoonlijk.

Ooit nog gezien op de Macbeth stage op Groezrock en toen omvergeblazen (vooral ook door de zang van Jason Cameron). Daarna jaar na jaar nóg zien verbeteren. Dacht dat ze het ooit tot GMM headliner gingen schoppen, maar dat zie ik ze in de huidige bezetting niet meer doen. Wordt een beetje een While She Sleeps-verhaal vrees ik: veel te veel platen, veel te veel tours, niet meer weten wat je identiteit is en vervolgens ter plaatse blijven trappelen.

Jup helemaal mee eens. Die vrijdag ben ik vrijwel de hele dag daar te vinden. Oranssi Pazuzu, Harakiri For The Sky, Elder, Kadaver en Leprous

Ja, die staan erop. En na Hulder, kan ik nog wel Bark even checken en anders naar Drowning Pool doorgaan voordat Oranssi Pazuzu speelt. Dus ivm veel anderen valt dat allemaal goed mee denk ik. Maar het zijn vooral veel bands die ik eventueel wel wil zien plus dan een aantal waar ik nog niet inkwam. Na Chaos AD bijvoorbeeld Trivium, Old Man's Child, Drain en Elder dat voorlopig een neen was, die ga ik nog eens opnieuw moeten checken. En dan na We Came As Romans opnieuw een gat. Kadavar is echt niets voor mij, ik heb een hekel aan de saxofoon als instrument. En Breaking Benjamin was het ook helemaal niet, maar die zal ik dan toch nog eens opnieuw een kans geven.

Nu, zal een dag zijn dat ik wat meer aan de toog ga staan in elk geval dan de andere dagen (al kan dat altijd toch nog anders lopen ook die andere dagen).
Ik vind Elder echt een fantastische band en ook meteen de band die bovenaan het lijstje staat van 'balen dat ik die moet missen' bands, omdat ik dit jaar niet naar Graspop ga, of anders enkel de zondag. Maar dat is nog een misschien.

Live ook echt steengoed, Elder. Heb een paar jaar terug op Alcatraz helemaal weg staan dromen bij hun set.

Eigenlijk geen echte clashes, alleen overlap Three Days Grace met Orden Ogan, maar dat wint die eerste makkelijk. Voor de rest zou alles perfect aansluiten voor mij.

Maar ook logisch dat ik geen clashes heb verder met alles dat op “avoid if possible” staat :LOL:

Hierbij mijn voorlopige schema. Dikgedrukt bij een clash is degene waar ik op dit moment de voorkeur aan zou geven, anders is het nog 50/50.

Donderdag: Ego Kill Talent > Snot/Static-X > Danko Jones > Thrown > Sleep Theory > Grade 2/Tom Morello > A Day To Remember > Bloodywood > Within Temptation > Anthrax/Limp Bizkit > The Offspring

Vrijdag: Thornhill > TX2 > Drowning Pool > nnb > Guilt Trip > nnb > Trivium/Drain > We Came As Romans > Breaking Benjamin > Alter Bridge > Lionheart > Volbeat

Zaterdag: The Pretty Wild > Fleddy Melculy > P.O.D. > nnb > Primal Fear > Hollywood Undead/Loathe > Three Days Grace > Ice Nine Kills > nnb > Architects > Bad Omens > Bring Me The Horizon

Zondag: Evergrey > Decapicated/Rain City Drive > Wargasm > Future Palace > Foreigner/Set It Off > Black Label Society > Lagwagon/Alice Cooper > Electric Callboy > Mastodon/Plot In You > Sabaton (want geen andere optie)

Ben heel blij dat ik alle dagen gewoon van begin tot eind lekker kan vullen, zonder al te veel erge clashes. Ook erg content met het rijtje op vrijdag vanaf WCAR, alle bands die ik graag wil zien sluiten mooi op elkaar aan en voor Knocked Loose heb ik zo een prima alternatief.

Laatst bewerkt:
Erg weinig vervelende clashes voor mij. Overlap tussen Uada en Rivers of Nihil is wat jammer, maar dat was het dan wel. Misschien Moonspell vs Queensryche, maar zo'n enorme Queensryche-fan ben ik nu ook weer niet, dat haalt Moonspell uiteindelijk met gemak.

• 100
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en Projunk
Wat me wel opvalt is dat ik dit jaar echt bij elk podium wel een paar keer per dag te vinden ben. Kan persoonlijk zijn omdat ik nu ook bands skip die k al gezien heb, maar vind dat t programma dit jaar wel goed verdeeld is. (Voor mij dan😉).

Wat me ook opvalt is dat er niks tegenover de laatste HL speelt. Had bv Anthrax wel tegenover Offspring verwacht. Of plot in you meer tegenover Sabaton.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en jonasvh
Erg weinig vervelende clashes voor mij. Overlap tussen Uada en Rivers of Nihil is wat jammer, maar dat was het dan wel. Misschien Moonspell vs Queensryche, maar zo'n enorme Queensryche-fan ben ik nu ook weer niet, dan haalt Moonspell uiteindelijk met gemak.
Ik heb globaal dezelfde clashes.

Additioneel
Limp bizkit - Anthrax (voorkeur naar Anthrax, bizkit boemerangt nog wel een keer terug)

Gathering - megadeth overlap. (Gathering heeft voorkeur, dit is de laatste keer dat ik ze in de opzet kan zien. Megadeth.... misschien de laatste keer).

Verder zijn de clashes allemaal wel makkelijk te maken links of rechts om. En enkele sloten om te grashangen/eten maar niet buitensporig veel

Wat me wel opvalt is dat ik dit jaar echt bij elk podium wel een paar keer per dag te vinden ben. Kan persoonlijk zijn omdat ik nu ook bands skip die k al gezien heb, maar vind dat t programma dit jaar wel goed verdeeld is. (Voor mij dan😉).

Wat me ook opvalt is dat er niks tegenover de laatste HL speelt. Had bv Anthrax wel tegenover Offspring verwacht. Of plot in you meer tegenover Sabaton.
Is dat meestal niet zo dat er laatste uur main nergens anders nog iets is?

Voorlopige looproute
Donderdag: Mantah/ Magnolia Park > Snot/Static-X > The Funeral Portrait > Wind Rose/Thrown > Accept > A Day To Remember > Megadeth > Within Temptation > Anthrax/Limp Bizkit > The Offspring

Vrijdag: Thornhill > Bark > Drowning Pool > Triggerfinger > Harakiri For The Sky > Trivium > We Came As Romans > Breaking Benjamin > Alter Bridge > Knocked Loose > Volbeat

Zaterdag: Fleddy Melculy > P.O.D. >Rivers Of Nihil > Sepultura > Hollywood Undead/Loathe > Three Days Grace/ Lacuna Coil > Ice Nine Kills > Architects > Bad Omens/ Avatar > Bring Me The Horizon

Zondag: Killus > Gaerea > Europe> Extreme > Foreigner/Kanonenfieber> Alice Cooper > Electric Callboy/ Bury Tomorrow > Def Leppard >Mastodon/Plot In You > Sabaton

• Leuk
Waarderingen: MandyRose
Trouwens sympathiek om zo vroeg op het festival al aan te komen met de keuze tussen nonsens als Ego Kill Talent en Slay Squad, mooi om al zo vroeg een momentje te geven om het terrein te verkennen.

Toch veel clashes hier:
Donderdag:
Static X - Blackgold
Windrose - Thrown
Septicflesh - John Coffey - Megadeth
Megadeth - Cult of Luna
Cult of Luna - Pennywise
Anthrax - Limp Bizkit
Vrijdag:
Bark - Drowning Pool
Guilttrip - Suicidal Angels - Cavalera
Zaterdag:
Moonspell - Queensryche
Zondag:
King810 - Life of Agony
Black Label Society - Periphery
The Gathering - Alice Cooper
Def Leppard - Mastodon

Is dit de eerste keer dat er na middernacht enkel op de Main Stage iets te doen is? Los van DJ's, tribute bands en dergelijke.
Ik dacht dat er in de Marquee vaak nog wel iets speelde.

Users who are viewing this thread