Overigens zijn de bands die ooit headliner van een Marquee zijn geweest, maar ook van een Main Stage, en daardoor al eerder in het GMM Hurt/Heal spel de revue passeerden, hierbuiten gelaten:Voor wie al wil beginnen met inluisteren, hier alvast de (zeer gevarieerde) lijst:
Bekijk bijlage 19082
Overigens zijn de bands die ooit headliner van een Marquee zijn geweest, maar ook van een Main Stage, en daardoor al eerder in het GMM Hurt/Heal spel de revue passeerden, hierbuiten gelaten:
- Behemoth
- Emperor
- Iced Earth
- In Flames
- King Diamond
- Lamb of God
- Bring Me the Horizon
- Parkway Drive
- Volbeat
Idem voor cover/tribute bands en bands die enkel op een pre-party stonden:
- Dirkschneider
- Philip Anselmo & The Illegals
- Brides of Lucifer
- Present Danger
Als de meesten (een deel van) deze bands alsnog graag wil meenemen, dan kan dat natuurlijk.![]()
Eens met @jvandeweyer
Pak die gewoon mee
En amai, als ik kijk naar Wind Rose hun gemiddeldeIk zei al tegen 2030 headliner Alcatraz, dit jaar ben ik al vrij zeker dat we Alestorm/Electric Callboy toestanden mogen verwachten qua hoevol de wei gaat staan rond pakweg 4 uur in de namiddag
Grappig inderdaad, typische 'love it or hate it' band.Blijft grappig hoe smaken verschillen. Voor mij is Wind Rose een band waar ik ver weg van blijf. Zelfde geldt eigenlijk voor Cult of Luna.. Gelukkig genoeg andere bands of anders biertje bij de tent![]()
Na al het opgehemel, wil ik Cult of Luna nu ook wel gaan checken. Laat maar clashen met Morello of zo.
Exact zo verlopen bij mij!Cult of Luna lijkt me geen band die je even opzet. Daar ga je eerst even live naar kijken en daarna ga je die misschien toch eens opzetten.
Ikke dus niet als die ene clashfinder klopt want dan moet ik dus kiezen tussen Destruction, Guilt Trip en CavaleraForbidden heeft ondertussen ook afgezegd voor Into the Grave, dus dan volgt Graspop zeker ook. Daar hebben ze gekozen voor Destruction als vervanger, iets wat ik enorm zal toejuichen voor Graspop.
Beetje raar om dat als covers te zien, want zijn gitaar is wat die nummers maakt.Ik vind Tom Morello een toffe gitarist. Maar als je 12 nummers doet, waarvan er maar 5 origineel zijn en de rest covers (ja ik tel Audioslave en RATM mee als covers) dan is het voor mij toch al snel klaar. En dan ook nog vrij uit een lopende covers. RATM, Audioslave, Jimi Hendrix, Bruce Springsteen, John Lennon, althans dit was enkel tijdens zijn uurtje op GMM laatste keer. Weet niet of hij bij eigen shows meer covers of meer originele nummers doet.
Maar denk dat meer mensen dat zo zien.
Zoek een band bij elkaar, schrijf een klein repertoire en ga daar wat shows mee spelen. Al is het maar 1 kort album en dan met 1 of 2 RATM covers erbij. Dat zou mij interesseren.
Als ik voor covers zou gaan, ga ik savonds wel naar een tribute band na de headliner, dan vind ik t tof. Maar stop geen set vol met covers.
Ik vind het tricky.Overigens zijn de bands die ooit headliner van een Marquee zijn geweest, maar ook van een Main Stage, en daardoor al eerder in het GMM Hurt/Heal spel de revue passeerden, hierbuiten gelaten:
- Behemoth
- Emperor
- Iced Earth
- In Flames
- King Diamond
- Lamb of God
- Bring Me the Horizon
- Parkway Drive
- Volbeat
Idem voor cover/tribute bands en bands die enkel op een pre-party stonden:
- Dirkschneider
- Philip Anselmo & The Illegals
- Brides of Lucifer
- Present Danger
Als de meesten (een deel van) deze bands alsnog graag wil meenemen, dan kan dat natuurlijk.![]()
Oh ik snap je punt, vind alleen dat in gevallen als RATM de hele band het nummer maakt. Ook GnR bijvoorbeeld, ik tel Slash ft. Myles Kennedy die Sweet Child o Mine doen ook als een cover, ondanks dat de gitaartoon en uiterlijk van Slash herkenbaar en tijdloos zijn.Beetje raar om dat als covers te zien, want zijn gitaar is wat die nummers maakt.
Dat geldt voor RATM songs, audioslave, prophets of rage, maar ook Tom Joad van Bruce Springsteen.
Tom Morello op Werchter was geweldig, een jaar eerder op Graspop een stuk minder.
Overigens zijn de bands die ooit headliner van een Marquee zijn geweest, maar ook van een Main Stage, en daardoor al eerder in het GMM Hurt/Heal spel de revue passeerden, hierbuiten gelaten:
- Behemoth
- Emperor
- Iced Earth
- In Flames
- King Diamond
- Lamb of God
- Bring Me the Horizon
- Parkway Drive
- Volbeat
Idem voor cover/tribute bands en bands die enkel op een pre-party stonden:
- Dirkschneider
- Philip Anselmo & The Illegals
- Brides of Lucifer
- Present Danger
Als de meesten (een deel van) deze bands alsnog graag wil meenemen, dan kan dat natuurlijk.![]()
Goed punt!Dit vind ik een lastige! Wat mij betreft zouden ze er namelijk wel gewoon bijgenomen mogen worden. Hangt ook een beetje af wat voor jou de insteek van het spelletje is. Als het een "ultieme Marquee headliner" zou zijn, dan vind ik het jammer dat, "voor mij typische" Marquee bands als Behemoth, King Diamond of Emperor de kans niet krijgen om mee te concurreren. Een BMTH is voor mij bv. vandaag de dag écht geen ultieme Marquee headliner.
Ik vind het tricky.
Aan de ene kant mogen ze mee aan de andere kant niet.
Zelf heb ik in mijn hoofd dat je de zwaargewichten van main er niet bij moet hebben, die hebben een serieuze kans in de mainstage hurt/heal gehad.
Maar degenen die vroegmiddag staan mogen van mij.
Degene die structureel in de laatste 2 hoofd sloten staan die niet.
Dus ter voorbeeld:
Behemoth (wel, niet structureel)
Emperor (Wel, die is vast van het main af)
Iced Earth (wel, nergens meer te bekennen)
In Flames (wel vroeg genoeg op dag main)
King Diamond( wel, ook op de terugweg en weer in de marquee)
Lamb of God (twijfel)
Bring Me the Horizon(nee, structureel headliner)
Parkway Drive(nee, structureel headliner)
Volbeat(nee, structureel headliner
Dus denk dat mijn modus is.
Marquee is een genre podium maar ook een groei podium voor als nog net serieus op main mee kan doen
Ook goede punten.Zelf zou ik ook de bands weglaten die inmiddels headliner zijn geweest van een Main Stage. Krijg je weer de discussie in welke mate dat nog de ultieme Marquee headliner zou zijn. Al maakt het mij nu ook niet zoveel uit.