Mwa, ik vind dat soort sentimenten altijd zwaar overtrokken.
Ieder festival verandert over de jaren, omdat ook de muziekwereld verandert, metal incluis.
Als je in 1985 een gemiddelde metalfan nummers had laten horen van bv. System Of A Down, Rage Against The Machine, Limp Bizkit, Parkway Drive, Lorna Shore, Sleep Token, Ghost, Electric Callboy als de 'metal van de toekomst', had ie je raar aangekeken en gevraagd wat dat in vredesnaam met metal te maken heeft.
Graspop is, sinds het zich Metal Meeting is gaan noemen (1996), altijd al een allegaartje geweest, met op de eerste editie naast klassieke metal bands als Iron Maiden of Slayer ook hard rock/grunge (Skin, Drain STH), hardcore/punk (Sick Of It All, Shelter, Manhole) en andere 'quasi-metal' bands (Type O Negative, Life of Agony, downset.).
En dan kun je wel zeggen dat dat allemaal voldoende raakvlakken met metal heeft en volledig geaccepteerd is op een metalfestival, maar echt (traditionele) metal is het natuurlijk niet.
Sterker nog, punk was vroeger zo ongeveer de grote tegenhanger van metal. Fans van het ene waren fel tegen het andere, er waren zelfs regelmatig vechtpartijen tussen beide kampen, wat tegenwoordig ondenkbaar is (er zijn met o.a. thrash metal, black metal, metalcore, deathcore zelfs meerdere liefdesbaby's uit geboren).
Door de jaren heen heeft GMM altijd met allerlei genres geflirt, en steeds meer naarmate het groter werd.
Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze ook nooit het grote vierdaagse festival geworden wat ze nu zijn.
En dan houden ze zich naar verhouding nog redelijk in, als je ze vergelijkt met bv. Hellfest of Wacken.
Om te zeggen dat het boeken van een band als The Prodigy 'op de lange termijn duidelijk de naderende dood van GMM zoals we dat kennen betekent' vind ik behoorlijk overdreven.
GMM is en blijft gewoon in de eerste plaats een metalfestival, zelfs al zouden ze binnen één jaar Muse, Foo Fighters, The Prodigy en Nickelback als headliners boeken.
Ik durf zelfs te stellen dat GMM tegenwoordig meer voor de die-hard metalfan te bieden heeft dan vroeger.
Toen had je maar 2 podia, en had je vrijwel geen alternatief voor bv. een punkband als SOIA.
Nu zijn er 5 podia, en kun je met gemak de hele dag door 'echte' metalbands zien.
Het is dus maar hoe je het bekijkt..
Alle semi-/non-metalbands zijn er juist extra bij gekomen, niet in plaats van de metalbands.
Dat geldt ook voor de headliners.
Vroeger had je maar één dag met één headliner. Als die je niet beviel had je dus dikke pech.
Nu zijn er vier dagen met elk twee headliners, dus ook al zou bv. The Prodigy een van die plekken ooit innemen, dan heb je nog zeven plekken over voor traditionele(re) metalbands.
Uiteindelijk telt voor GMM maar één ding: spreekt een bepaalde band de gemiddelde metalfan aan, en trekt het (potentieel nieuwe) bezoekers?
Voor bands als The Prodigy, Muse, FF denk ik dat dat zeer zeker het geval is.