Graspop Metal Meeting 2026

even een andere naam, komt amon amarth morgen met tour data? en waar kunnen ze bij ons, marquee afsluiter vr./za. of de sub van volbeat ?
enige plek op de line up waar die nog passen lijkt me de vrijdag sub
die zijn de marquee wel ontgroeid lijkt mij
zou wel een mooie sub zijn in ieder geval

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Could we hope for Karnivool? They are releasing a new album and will be in Europe at least until mid May.

I bet someone got a little snobby. I gotta admit, if both were to play at GMM at the same time I'd go see her I think. Never cared much for AE, they seemed rather generic to me. On the other hand, really not a fan of those manly sounding growls of hers. I hope she stops doing that solo.

Btw do you think Taylor Momsen is this generation's Doro? I saw both and Doro, while not that talented, was fun and so enthusiastic. A class act like Cooper. Momsen sounds way better than you would expect. But she can't sell that so dark, so edgy, so serious sex symbol act she puts on.

Ik denk niet dat @Akephalos dat bedoelde... 🤷🏻‍♂️

Je verdedigt Avantasia, en dat is geweldig. Ik heb niets tegen de band, integendeel. Beide zijn uitstekend qua kwaliteit!

Maar Helloween is een bekende naam voor de gemiddelde metalfan. Avantasia is meer niche, een band voor diehard fans. Ik denk dat dat gewoon een feit is... (Ik zeg niet dat ik GELIJK heb en jij het mis hebt, maar het is een observatie die ik in de loop der jaren heb gemaakt; ik heb veel meer mensen ontmoet die Helloween-fans zijn dan Avantasia-fans...)
Voor de gemiddelde metalfan: misschien.

Voor de gemiddelde Graspopper: neen.

Het publiek van Graspop bestaat al lang niet meer enkel uit clichémetalfans, maar ook uit twosteppers, volk dat komt voor imago en bier en nerds die hun gameroom enkel verlaten voor Alestorm en Sabaton.

Ik denk dat de helft van de Graspopgangers van tegenwoordig nog nooit van Helloween gehoord heeft, en dat meen ik oprecht. Dat Helloween in Duitstalige regio's wel veel volk lokt, betekent niet dat ze hoog op een affiche in België moeten staan.

I bet someone got a little snobby. I gotta admit, if both were to play at GMM at the same time I'd go see her I think. Never cared much for AE, they seemed rather generic to me. On the other hand, really not a fan of those manly sounding growls of hers. I hope she stops doing that solo.

Btw do you think Taylor Momsen is this generation's Doro? I saw both and Doro, while not that talented, was fun and so enthusiastic. A class act like Cooper. Momsen sounds way better than you would expect. But she can't sell that so dark, so edgy, so serious sex symbol act she puts on.

Hard to say without having seen the Pretty Reckless live (which I'm hoping will be for Graspop 2026), but it's not really a comparison I would've ever made. Too much difference in songs and subgenre, I think.

Ik denk niet dat @Akephalos dat bedoelde... 🤷🏻‍♂️

Je verdedigt Avantasia, en dat is geweldig. Ik heb niets tegen de band, integendeel. Beide zijn uitstekend qua kwaliteit!

Maar Helloween is een bekende naam voor de gemiddelde metalfan. Avantasia is meer niche, een band voor diehard fans. Ik denk dat dat gewoon een feit is... (Ik zeg niet dat ik GELIJK heb en jij het mis hebt, maar het is een observatie die ik in de loop der jaren heb gemaakt; ik heb veel meer mensen ontmoet die Helloween-fans zijn dan Avantasia-fans...)

Ik denk dat het meer de maken heeft met de manier waarop en niet de boodschap

Maar laten we het vooral gezellig houden en dat laten rusten :)

Ik denk dat ik zelf ook Helloween wel hoger inschat dan Avantasia qua naamsbekendheid (al ben ik een grotere van van het tweede). Zou hen de headlinerpositie op Graspop wel echt gegund hebben.

Voeg hier die gif van The Office met 'please god no!' maar in. Wat een slecht nieuws zou dat zijn. Naast Scorpions is dit echt de slechtste keuze qua headliner voor mij. En dan houd ik nog best van GnR op album.
Snap ik zeker, als grote fan zou ik persoonlijk een dagticket kopen tussen mijn examens om te kunnen komen. Smaken verschillen :)

Alicia White Gluss verlaat de band Arch Enemy. Zou zij een van de ontbrekende namen kunnen zijn?
Gezien de korte professionele, maar ook wel kille aankondigingen van zowel Arch Enemy en Alicia, lijkt het me niet dat het een lang van te voren geplande split is. Dus niet echt realistisch dat een nieuw project van Alicia al op Graspop geboekt is...

Ik ben benieuwd naar een eventuele aankondiging van Amon Amarth.

Amaranthe lijkt mij ook wel een optie voor de south stage op vrijdag (slot voor Alter Bridge).

Wat de resterende namen voor de Marquee betreft.
Wordt het niet eens tijd dat Mikael Stanne nog eens afzakt naar Dessel?
Die man blijft maar touren met zowel Dark Tranquillity en The Halo Effect. Beide bands zijn ook al aangekondigd voor enkele Europese festivals in 2026.

Cradle of Filth, My Dying Bride, Insomnium en Kataklysm zie ik ook nog als mogelijkheden.

Bands zoals Ad Infinitum, Imperial Age en Visions of Atlantis mogen wat mij betreft wel eens een kans krijgen.

En Channel Zero verdient mijns inziens (naast Alcatraz) ook wel een mooi afscheid op Graspop.

Users who are viewing this thread