Graspop Metal Meeting 2026

ik zou Papa Roach geen eendagsvlieg noemen, vooral met de huidige heropleving voor nu-metal zijn ze razend populair.

Ben het er verder wel gewoon mee eens dat die nooit Graspop zullen headlinen.
Ik zei 'praktisch' een eendagsvlieg. ;)
De meeste casual metalfans zullen maar één nummer van ze kennen, in tegenstelling tot bv. Linkin Park, Korn, Limp Bizkit, SOAD, Slipknot of zelfs Disturbed.
Ok, ze zijn natuurlijk een stuk bekender en succesvoller dan bv. Alien Ant Farm, dat is pas echt een eendagsvlieg (met een cover nog wel).

• Leuk
Waarderingen: Paddy
De meeste casual metalfans zullen maar één nummer van ze kennen, in tegenstelling tot bv. Linkin Park, Korn, Limp Bizkit, SOAD, Slipknot of zelfs Disturbed.
Ok, ze zijn natuurlijk een stuk bekender en succesvoller dan bv. Alien Ant Farm, dat is pas echt een eendagsvlieg (met een cover nog wel).
Draait de huidige populariteit van Disturbed eigenlijk ook niet om die ene cover ;)?

Positief of Negatief laat ik in het midden. maar het zou een grote verrassing zijn
Zal hetzelfde doen als Tool en Nin denk ik: Een deel volk trekken dat anders niet naar Graspop zou komen. Niet op aan het wachten maar misschien ook niet geheel onlogisch. Bon jovi, muse, foo fighters. Tis allemaal eerder werchter imo maar de wei gaat evengoed vol staan als ze op Graspop spelen. Al hadk Bon Jovi wel graag zien komen

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Zal hetzelfde doen als Tool en Nin denk ik: Een deel volk trekken dat anders niet naar Graspop zou komen. Niet op aan het wachten maar misschien ook niet geheel onlogisch. Bon jovi, muse, foo fighters. Tis allemaal eerder werchter imo maar de wei gaat evengoed vol staan als ze op Graspop spelen. Al hadk Bon Jovi wel graag zien komen
Dan zijn Tool en NIN toch nog een stuk minder mainstream! maar snap wel wat je bedoelt.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Scars, forever, getting away with murder, to be loved, between angels and insects…
Zo'n beetje heel Infest is toch wel breed bekend. Ook de opvolgers zijn redelijk bekend, waar ik Getting Away With Murder (het album) van voor tot achter ken. Altijd al een zwak gehad voor Papa Roach, de opleving juich ik dan ook toe en lijkt me prachtig om ze op een hoge plek (avondslot) te zien!

Ik zie mijzelf wel onder de groep metal casual vallen en ben het hier ook wel mee eens. Alleen van de helft van dat rijtje erna kom ik ook niet verder dan één nummer. (Al ken ik wel wat nummers van naam vanwege het forum inmiddels)

Edit: Limp Bizkit is voor mij ook alleen maar bekend met een cover

Draait de huidige populariteit van Disturbed eigenlijk ook niet om die ene cover ;)?

Nee nee, die cover van Land of Confusion mag er ook wezen. Twee covers dus!

Er zijn natuurlijk ook bands die minder hits hebben dan Papa Roach, maar toch hoger worden ingeschat omdat ze muziek maken die een pak beter en origineler is.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik (toch niet bepaald een nu-metal fan) kende toch al aardig wat nummers van Disturbed voordat ze met die cover kwamen (o.a. Down with the Sickness, Ten Thousand Fists, Indestructible, The Vengeful One uit het blote hoofd).
Ik heb net nog eens wat genoemde nummers van Papa Roach geluisterd, maar ik (her)ken er (buiten Last Resort natuurlijk) werkelijk geen een van.
Kan me ook niet herinneren dat ik die vroeger op MTV of zo zag voorbijkomen.

Laatst bewerkt:
Maar een Behemoth ga je waarschijnlijk wel verdedigen als headliner. Als Papa Roach een eendagsvlieg is, dan is Behemoth toch maar een jeugdhuis bandje…
Natuurlijk, iets als GnR draaien ze op veel radio zenders wel eens, hebben echt wel enkele rock klassiekers. Veel mensen kennen waarschijnlijk geen enkel tool of NIN nummer
Er zijn natuurlijk ook bands die minder hits hebben dan Papa Roach, maar toch hoger worden ingeschat omdat ze muziek maken die een pak beter en origineler is.
Jullie hebben op zich een goed punt.
Ik denk inderdaad dat Papa Roach (buiten Last Resort) niet echt de meest memorabele nummers hebben gemaakt, klinkt eerlijk gezegd vrij saai allemaal naar mijn mening.
Tool, NIN en Behemoth zijn toch bands die een heel eigen sound hebben en zelfs genre-definiërend zijn geweest.

Tja, Tool, NIN, BMTH, SOAD, Linkin Park, QOTSA, Metallica en (voorheen) Rammstein zijn ook namen die eerder op Werchter staan, maar dat heeft inderdaad niks te maken met of ze niet ook goed op Graspop zouden passen.
Er is een groot, grijs, overlappend gebied tussen beide festivals, en daar vallen in mijn ogen ook bands als FF, Muse, The Prodigy, Bon Jovi binnen, net als Volbeat, Ghost, Deftones, Korn, A7X, Iron Maiden, Limp Bizkit, Disturbed, Marilyn Manson, Within Temptation, Nightwish, Evanescence, Slipknot, Gojira, etc.

• Leuk
Waarderingen: Metalhead Liam en Lars.
Als je het over Graspop hebt, denk ik dat die vooral kijken naar hoeveel tickets een band verkoopt in Belgie/benelux om ze op een bepaalde plaats te zetten. Als je het over andere hebt, tuurlijk dat ga je altijd hebben, muziek blijft subjectief. In the end of the day draait het allemaal om wie het meeste geld binnebrengt :)

Users who are viewing this thread