Graspop Metal Meeting 2026

ik ben hier weer de onwetendheid zelve. Maar ik zie SOAD hier vaak terugkomen als even groot als Rammstein en AC/DC? Zijn die echt zo groot? zou ze eerder op de lijn van Korn zetten..
Lijkt mij ook gewoon een Ziggo Dome band die vooral in (Zuid-)Amerika heel groot is, maar wel een mooie headliner. Al heb ik er persoonlijk niet zoveel mee

Eerlijk gezegd, ik ben zwaar anti-roker maar heb nergens borden gezien die een rookverbod aangaven. Op bv Jera On Zie hangen die borden wel uit in de tenten (niet dat iedereen zich daaraan houdt maar ja)

Tegen de zijkanten een duff papiertje met no smocking logo. Zelf ben ik roker en omdat ik dit kleine bordje zag uit respect geen opgestoken

ik ben hier weer de onwetendheid zelve. Maar ik zie SOAD hier vaak terugkomen als even groot als Rammstein en AC/DC? Zijn die echt zo groot? zou ze eerder op de lijn van Korn zetten..
Zoals al eerder gezegd heeft dit vooral met de exclusiviteit te maken, de laatste europese tour is al heel lang geleden en er is geen enkele zekerheid dat ze nog ooit terugkomen. En ze zijn nog steeds gigantisch populair met meer dan 24 miljoen luisteraars zelfs 20 jaar na het laatste album

Het is sowieso al een van de grotere metalbands, zeker groter dan bvb Korn. Ze hebben ook veel "mainstream" fans (is zo'n band die je ook nog wel op bvb de chiro kon draaien), waren voor veel mensen een gateway band en daar komt nog eens bovenop dat ze niet meer in België zijn geweest sinds 2017.

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Lars.
Terecht punt hoor. In de basis zijn ze niet zo groot als de genoemde bands. Wat SOAD goed doet is dat ze een soort hype creëren door schaarste/exclusiviteit. Dat maakt ze heel gewild. Ze brengen zelden nieuw materiaal uit, laatste wapenfeit is alweer heel lang geleden. Ook touren ze niet zo vaak. Stel dat ze nu elke 3 jaar langskomen, dan gaat de hype vanzelf liggen. Metallica en Rammstein komen elke paar jaar wel een keer langs in de Benelux, Korn komt ook regelmatig langs, elke 3/4 jaar op GMM. AC/DC doet de Benelux wat minder vaak aan, maar we weten dat ze geen festivals doen maar een eigen tour opzetten, dus heeft geen zin die op een wishlist te zetten. Bij SOAD lijkt de deur toch op een heel klein kiertje te staan.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Noem jij SOAD een Ziggo Dome band? Volgens mij ben je niet helemaal bekend met hoe groot ze zijn
Nouja, hun laatst geplande concert zou ook in de Ziggodome zijn. Alleen gooide corona roet in het eten en werd dat hele concert gecanceld, zonder vervangende datum. Ik betaalde destijds 60 euro voor een ticket (?), maar kan me niet herinneren of het snel uitverkocht was

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Zeg mensen, al die discussies over bepaalde geuren, wat mensen dragen, of ze al dan niet naar de fitness gaan, zat zijn, voor welke band ze komen, teveel crowdsurfers, airco in de tenten, etc... Erg metal is dat toch allemaal niet ;).

Als we zo bezig zijn, dan graag volgende zaken volgend jaar ook op punt:
- Niemand rond mij in een straal van 4m²
- Mensen groter dan 1m75 achteraan de zaal aub.
- Geen scheten meer laten in mijn buurt (over geuren gesproken, wat er uit sommigen komt na een paar porties festival junkfood :sick:...)
- Stilte tijdens het concert, ik wil de band horen ja? Alleen ik mag af en toe wat tegen m'n gezelschap zeggen uiteraard.
- Relaxfauteuils, want die opklap stoeltjes, dat is het toch niet hoor.

Jokes aside, ik snap sommige opmerkingen wel maar probeer het soms ook eens wat te relativeren. Niet iedereen zijn ideale festivalervaring hoeft eruit te zien als die van jou. Er zijn grenzen uiteraard, maar zolang men niemand lastigvalt, er agressie aan te pas komt of sigaretten uitblaast in je gezicht,...

Noem jij SOAD een Ziggo Dome band? Volgens mij ben je niet helemaal bekend met hoe groot ze zijn
Nouja, tijdens de 2017 tour deden ze als 'zaalshows' het Hallenstadion in Zurich (14.000), TUI Arena in Hannover (14.000), de Wuhlheide in Berlijn (17.000) onder nog een paar andere locaties die niet veel groter zijn dan dit. Dit zijn wel een aantal data in Duitsland, maar qua zalen bij lange na niet zo groot als een Rammstein of AC/DC.

• Leuk
Waarderingen: Imag
Nouja, tijdens de 2017 tour deden ze als 'zaalshows' het Hallenstadion in Zurich (14.000), TUI Arena in Hannover (14.000), de Wuhlheide in Berlijn (17.000) onder nog een paar andere locaties die niet veel groter zijn dan dit. Dit zijn wel een aantal data in Duitsland, maar qua zalen bij lange na niet zo groot als een Rammstein of AC/DC.
Ik heb soad in 2012 gezien in gelsenkirchen het hele middenplein was een kolkende massa moshpits overal en de ene hit na de andere. Als ze ooit nog op graspop staan staat er meer volk aan de mainstage dan bij eender welke band dit jaar daar ben ik zeker van!

In België stonden ze toen in (wel uitverkocht) Vorst nationaal (8000) niet in het Sportpaleis of ING arena. Moesten ze nu een tour doen zou het wel Sportpaleis zijn, maar ik zie ze inderdaad nooit een stadion vullen zoals een Rammstein, Metallica, AC/dc,...

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Ik heb soad in 2012 gezien in gelsenkirchen het hele middenplein was een kolkende massa moshpits overal en de ene hit na de andere. Als ze ooit nog op graspop staan staat er meer volk aan de mainstage dan bij eender welke band dit jaar daar ben ik zeker van!
Dat geloof ik zeker

• Leuk
Waarderingen: saurus
Ventillatie mag beter maar ook de instroom van de tenten. Heb vaak voorgehad dat de eerste 10a20m mensen op elkaar gepakt staan, denkende dat de tent vol staat. Ga je dan bij de laatste 10a20m staan en er is meer dan ruimte zat.
Is ook een ergernis van mij, maar daar kan de organisatie weinig aan doen. Zeker bij extreem weer (hitte of regen) gaan veel mensen als een stel kuddedieren aan de ingang van de tent staan en daar de doorgang met z'n allen blokkeren, terwijl er verderop in de tent een zee van ruimte is. Ik vind dat heel apart gedrag, maar je ziet het overal.

Is ook een ergernis van mij, maar daar kan de organisatie weinig aan doen. Zeker bij extreem weer (hitte of regen) gaan veel mensen als een stel kuddedieren aan de ingang van de tent staan en daar de doorgang met z'n allen blokkeren, terwijl er verderop in de tent een zee van ruimte is. Ik vind dat heel apart gedrag, maar je ziet het overal.
zoals in de klas. "hier vanvoor is ook nog plaats he jongens en meisjes!"

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Ik zie dit ook in concertzalen gebeuren. Bijvoorbeeld in de 013 als alleen de rechterdeuren van de zaal open zijn. Vanaf het balkon zie je dan mooi hoe er links mega veel ruimte is en rechts iedereen hutjemutje staat of zelfs buiten de zaal, omdat 'vol'..

Raar volk hoor, mensen.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread