Graspop Metal Meeting 2026 - Bands introductie

Feuerschwanz
Op zaterdag speelt Feuerschwanz op de Jupiler stage. Voor de liefhebbers van bands a la Wind Rose, Alestorm, Gloryhammer, Brothers of Metal, powermetal in het algemeen of Duitstalige muziek de perfecte band om mee te pakken op Graspop! Zelf ben ik Feuerschwanz op het spoor gekomen via de andere band (dArtagnan, inmiddels ook wel eens op verschillende metalfestivals te zien, maar vooral in Duitssprekend Europa) van een van de zangers van de band en inmiddels twee keer live gezien. In eerste instantie naar een concert geweest in Duitsland, want tot dan toe stonden ze eigenlijk nooit buiten Duitsland, en natuurlijk precies op het moment dat je ze hebt gezien, kondigen ze ineens allerlei shows aan in Nederland en ook op Alcatraz... Maarja, dat zorgt natuurlijk vooral voor meer kansen om deze geweldige band te kunnen zien.

De eerdere albums klinken wat meer feest en folk en dat was in eerste instantie ook het idee achter de band, om een komische medieval folk rock band op te richten. Op het derde album Metvernichter stond bijvoorbeeld het nummer Hurra Hurra die Pest is da. Veel nummers van die eerste albums worden eigenlijk niet meer live gespeeld en ze zijn tegenwoordig ook steeds meer richting de powermetal gegaan, maar toch even belangrijk om stil te staan bij het beginwerk.

Kort na het 10-jarig jubileum van de band kwam de band in opspraak en werd hun voorgeworpen dat ze vrouwonvriendelijk zouden zijn en sexistisch, waar Feuerschwanz op antwoordde met hun zevende album genaamd Sex is muss. Tot dan toe een van hun succesvolste platen. En vanaf dat moment bleef hun populariteit binnen Duitsland eigenlijk alleen maar groeien. Dat brengt ons bij het volgende nummer. Eén van mijn favorieten en ook het nummer waarmee ik de band heb ontdekt. Niet van het bovenstaande album, maar van het album dat daarop volgt: Methämmer.

Daarna zijn ze dus steeds meer powermetal gegaan, wat duidelijk te merken is op de laatste vier albums. We springen meteen naar het tweede album in die reeks (Memento Mori) met weer een van mijn favorieten. Buiten Duitsland spelen ze steeds vaker de Engelstalige versie, maar ik houd het graag bij de Duitse versie, omdat dat én het origineel is én omdat dat gewoon veel beter klinkt. Een van beide frontmannen kan prima Engels, maar bij de ander (Herr Hauptmann) had ik mijn twijfels bij het concert in Eindhoven hoe goed zijn Engels nou was. Ik had het idee dat ie niet verder kwam dan de ingestudeerde teksten. Maar dat maakt verder ook niet echt uit natuurlijk, blijft een groot feest! Zie hieronder Untot Im Drachenboot (of zoals ie waarschijnlijk op Graspop te horen zal zijn: Death on the Dragonship).

Ik noemde het net al, ze zijn steeds meer Engels in hun liederen gaan verwerken. Wat ik hierboven vertelde over Untot Im Drachenboot en de vertaling daarvan komt van hun 20-jarig jubileum album, waarbij ze een soort greatest hits hebben gemaakt maar dan allemaal vertaald in het Engels. Daarna zijn ze eigenlijk ook steeds meer buiten Duitsland gaan optreden, met ook dus meerdere shows in Nederland en een show op Alcatraz (zie onderaan voor de setlist en een verwachting voor op Graspop). Maar specifiek voor Graspop gaat er nog wel een interessante song in de setlist kunnen verschijnen, het is een beetje afhankelijk van de tourschema's van de bands voor deze samenwerking, want origineel heeft Feuerschwanz het nummer Kampfzwerg geschreven, maar voor dit jubileumalbum hebben ze er Wardwarf van gemaakt featuring Francesco Cavalieri van Wind Rose. Dus met een beetje mazzel is Wind Rose gewoon het gehele weekend aanwezig op Graspop om op de zaterdag even mee te knallen met dit nummer. Of wie weet blijft Feuerschwanz wel gewoon het hele weekend op Graspop, gezien hun tourschema kan het in ieder geval!

Feuerschwanz heeft door de jaren heen ook een flink aantal covers uitgebracht. De bekendste zal Dragostea Din Tei zijn, een nostalgische song voor vermoedelijk een flink aantal forumgebruikers. Deze lijkt redelijk vast in de setlist te staan en is eigenlijk altijd een groot feest live. Maar verder hebben ze nog allerlei andere gave covers gemaakt, onder andere The Final Countdown - Europe en Gimme! Gimme! Gimme! - ABBA, maar ook nog een andere inmiddels cult-klassieker op het recentste album met Gangnam Style van Psy. (Behalve Dragostea Din Tei allemaal even zelf opzoeken, beperkte song ruimte in een post!)

Voor een goed beeld van wat je kan verwachten op Graspop, kan je het beste de setlist van afgelopen jaar op Alcatraz erbij pakken:

Meer nummers kan ik niet delen, maar check ook zeker zelf even hun song waarmee ze aan het Eurovisie Songfestival van 2025 hadden willen deelnemen: Knightclub. Verder kan ik ook zeker nog SGFRD Dragonslayer, Bastard von Asgard (ft. Fabienne Erni van Eluveitie) en Knochenkarussell adviseren!)

Primal Fear

Voor sommige een bekende voor velen nog onbekend

Genre: Power metal / Heavy metal

Opgericht in 1997 door Ralf Scheepers en Mat Sinner
Scheepers was de zanger van Gamma Ray en had net een auditie achter de rug om de vervanger te worden van de opgestapte Rob Halford bij Judas Priest.
Op een haar na werd hij het ook maar die eer ging naar Tim “the ripper” Owens.
Omdat hij mede door deze auditie en de afstand tussen hem en de andere leden van Gamma Ray.
Het moeilijk was om af te spreken voor te repeteren en samen te spelen werd er in onderling overleg besloten om uit elkaar te gaan.

De invloed van Judas Priest is nooit veraf op de albums van Primal Fear.
Vooral de hoge uithalen van Scheepers geven de band een uniek geluid.

Ondertussen hebben ze al een hele hoop leden wissels moeten ondergaan.

Waardoor enkel Scheepers en Sinner de enige constante blijft in de band.
Enkele bekende ex leden zijn: - Randy Black (huidige drummer van Destruction)
- Michael Ehre (ex drummer van oa Gamma Ray)

Sedert 2024 speelt er voor de eerste maal zelfs een Dame mee en wat voor een
- Thalìa Bellazecca momenteel speelt deze linkshandige dame mee met Primal Fear en Angus Mc Six maar in het verleden heeft ze ook al nummers opgenomen met oa Dragonforce en Elvenking.
Voor de rest is de huidige bezetting:
- Ralf Scheepers als Zanger natuurlijk
- Mat Sinner op de Bass en verantwoordelijk voor de backing vocals
- Magnus Karlsson op Gitaar
- Andre Hilgers als Drummer.

Ondertussen zijn we 15 albums ver ze allemaal opsommen is een heel karwei ik zal hier enkele van de hits en pareltjes posten met een woordje uitleg erbij.

In 1998 komt hun debuutalbum getiteld Primal Fear uit.
Hiervan is mijn favoriete nr CHAINBREAKER*

Een jaar later komt de opvolger er al aan Jaws of death
Met als hit FINAL EMBRACE*

2 jaar later is Nuclear fire daar en het jaar erop volgt het album Black sun.
Alsof het een vast stramien is is het erna weer een jaartje stil en dan komt
in 2005 Devil’s ground uit met misschien wel hun bekendste hit
een ode aan het metal genre METAL IS FOREVER*

Het jaar erop is het tijd voor Seven seals en dan volgt weer het jaartje zonder nieuwe release.
Ondertussen zijn we 2007 en is het tijd voor album nr 7 New religion met onder andere FIGHTING THE DARKNESS* erop staan.

Dan ist voor de eerste maal eens geen album het jaar erop maar pas in 2009 is de opvolger daar
16:6 (Before the devil knows you’re death)
Nadien is het enkele jaren stil rond de band om pas in 2012 met Unbreakable te komen.
2 jaar later komt Delivering the black uit en in 2016 Rulebreaker met THE END IS NEAR* erop

Erna zijn er nog 4 albums uitgekomen, Apocalypse, Metal commando, Code red en recentelijk in 2025 Domination met het aanstekelijke I AM THE PRIMAL FEAR* op
https://www.youtube.com/watch?v=RIYWpDp3VFI&list=RDRIYWpDp3VFI&start_radio=1

In 2026 staan ze al voor de 7de maal op Graspop metal meeting en ik zal er voor de 4de maal bij zijn.
In totaal zal het dan de 7de maal zijn dat ik ze zal zien.
btw* alle nummers die ik gepost heb staan regelmatig op hun setlist.

Periphery is een Amerikaans progressieve metal band uit Washington D.C. opgericht in 2005 door gitarist Misha Mansoor deze was in die tijd al online actief onder de username Bulb. Hoe de band tot stand kwam kon je dus op die manier min of meer volgen. Periphery is één van de eerste metal bands die echt online ontstaan is en die ook toonde dat je met een "home"-setup ook een professionele geluidsstudio kon benaderen. Mansoor heeft ook een connectie met België doordat hij hier als kind een aantal jaren gewoond heeft.

Op dit moment bestaat de band uit Spencer Sotelo op zang, drummer Matt Halpern en gitaristen Misha Mansoor, Mark Holcomb & Jake Bowen.
Sinds 2017 heeft de band geen "live"-bassist meer nadat Adam "Nolly" Getgood aangaf geen zin meer had in touren. De band heeft toen beslist om geen vervanger te zoeken omdat ze groepsdynamiek niet willen veranderen. Nolly doet wel nog de bas in de studio maar live komt de bas dus tegenwoordig van tape.

Ze worden gezien als één van de pioneers van de djent in navolging van Meshuggah. Op de eerste plaat was er een duidelijke Meshuggah-sound maar die is later geëvolueerd naar een meer atmosferisch en melodisch geluid met complexe ritmes en virtuoos gitaarwerk.

De band heeft tot nu 6 studio albums gereleased

Periphery (2010)

Dit album werd geschreven door Misha voor Spencer bij de band kwam, de demos hadden verschillende zangers maar Spencer is wel te horen op het uiteindelijke album
Icarus Lives! is één van de songs die djent definieerde en tot vandaag de meest gespeelde live song

Periphery II: This Time It's Personal (2012)

Het eerste album dat als band geschreven werd en ook het "doorbraak"-album

Scarlet haalde bijna het album niet wegens "te poppy" in vergelijking met het andere materiaal maar uiteindelijk werd het behouden en is het één van de meest gespeelde live songs

Juggernaut: Alpha & Juggernaut: Omega (2015) - een dubbelalbum

Misha had het concept van dit album al voor er sprake was van Periphery. Alpha is het meer catchy album terwijl Omega wat meer prog is. In de songs zitten ook veel kleine referenties naar eerdere en aankomende songs.

De song Omega is het laatste hoofdstuk van het Juggernaut verhaal en voor mij de op één na beste Periphery song

Periphery III: Select Difficulty (2016)

In dit album is de sound wat toegankelijker en wordt er minder gefocused op complexiteit. Dit maakt het ook een goed startpunt voor wie begint te luisteren naar Periphery

Voor Lune hadden fans de mogelijkheid om vocals aan te leveren, verwachting was dat ze 50 inzendingen zouden krijgen, het werden er uiteindelijk meer dan 1000 een groot deel hiervan werd toegevoegd in de finale versie van de song

Periphery IV: Hail Stan (2019)

Eerste album op het eigen label van de band (3DOT recordings) waardoor ze compleet onafhankelijk konden werken.

De song Reptile was eerst op weg om een album op zich te worden want ruim in de 20 minuten qua lengte, uiteindelijk belandde het in "afgeslankte" 16 minuten versie als opener op het album. Op dit moment mijn favoriete song van de band

Periphery V: Djent Is Not a Genre (2023)

In interviews had de band al overvloedig duidelijk gemaakt dat Djent geen genre is en om dat kracht bij te zetten kwam het bij wijze van grap dus in de titel van een album.

Zagreus is gebaseerd op de game Hades en één van de zwaarste Periphery songs die het gevoel van een gevecht met een eindbaas moet opwekken.

Ik heb Periphery zelf nog niet live kunnen zien voornamelijk omdat ze maar weinig spelen in België, het laatste optreden dateert inmiddels al weer van 2017, dat maakt ze dus mijn #1 must-see op de huidige Graspop line-up

Users who are viewing this thread