Graspop Metal Meeting 2025

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.739
8.655
Gebruik deze quote even als aanknopingspunt, maar is meer een reactie in het algemeen op meerdere berichten!

Wat ik dan vooral bedoel is dan in het geval van Iron Maiden en Powerwolf, hoe vaak heb je (of heeft men) deze bands ook daadwerkelijk live gezien?

Is ook waarom ik het bericht van @Loek123 erbij pakte. Leuk dat ik zoveel kansen heb gehad om ze te zien vanaf 2022 en in het geval van Powerwolf heb ik ze tegen die tijd al drie keer ook gezien, maar een headline show op Graspop is dan toch het grootste en als fan van de band zou ik ook daar gewoon weer bij zijn.

Iron Maiden heeft dan ook meerdere concerten gedaan, maar toch alleen maar in 2022 gezien.

Om het nog een stapje breder te trekken: Rammstein. Op het forum wordt nonstop geroepen dat ze eens pauze moeten nemen, als je ze de afgelopen jaren had willen zien, dan heb je genoeg kansen gehad en heb je ze wel gezien. Maar nee, ook daar ben ik het niet mee eens. Ik heb ze nog steeds niet gezien.

Mijn punt is, een band hoeft geen pauze te nemen om ze voor een langere periode niet live te zien. En als je echt fan bent van een band, dan zie je ze over het algemeen toch wel vaker.

@Jamel heeft volgens in het Alcatraz topic aangegeven waarschijnlijk toch Epica te gaan zien, dat wordt ook al de 30-en-zoveelste keer? En misschien nog tickets voor de AFAS daarna met orkest? En ook gezien op Graspop 2023 dacht ik?

Ik snap wel de strekking van het Goldband bericht, maar dat is inderdaad wel weer een uiterste.

Maar neem ook een Machine Head: vorig jaar (wel na lange afwezigheid (die pauze waar we het over hebben)) op Graspop, en dit jaar weer. Dit jaar heb ik niet minder enthousiasme gemerkt, ondanks de herhaling. Er zijn mensen geweest die ook nog naar de Groningen of Tilburg show erbij zijn geweest en volgens mij heeft men in extase geroepen dat Machine Head elk jaar wel mag afsluiten.

Dusja, pauze lijkt me niet nodig. Die kan je ook zelf creëren.
Ze gewoon niet gaan zien vind ik ook een beetje een onzinnige opmerking. We zitten hier toch op een forum om onze mening te delen over welke bands we wel en niet leuk vinden, en welke bands we wel of niet op Graspop willen zien? en uiteindelijk zijn er maar 8 headline spots in het donker te vergeven, en hoop je gewoon dat daar leuke bands voor jezelf tussen zitten

Machine Head is denk ik wel het slechtste voorbeeld dat je had kunnen noemen. Een band die letterlijk een pauze van 10 jaar heeft genomen van festivals voor dat ze op herhaling werden geboekt door Graspop. En ja er waren 1 of 2 mensen die ze ieder jaar wel willen zien, maar er waren ook een hoop mensen die na de aankondiging zaten te klagen dat ze niet twee jaar achter elkaar dezelfde headliner willen zien.

Natuurlijk heeft iedereen wel zijn favoriete bands die hij graag om de paar jaar of ieder jaar ziet, en voor jou is dat Powerwolf. Helemaal prima. Anderen hebben ze wellicht op graspop 2022 gezien en op alcatraz 2023 en hebben geen behoefte om ze nu alweer te zien, dan is dat toch ook prima? Er is niemand die zegt dat het een slechte band is of dat ze niet geboekt mogen worden.

Overigens gaan er nu weer 2 discussies volledig langs elkaar heen. Feit is dat exclusiviteit voor meer ticket sales zorgt, en dat staat los van de discussie over hoe vaak je een band zelf wilt zien.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.496
8.742
Dat is absoluut waar, maar de discussie gaat over het verschuiven van genoeg kaarten.

De AFAS uitverkopen doen niet zo heel veel Graspopbands, al is dat an sich geen garantie om te headlinen natuurlijk.

GNR is een goed voorbeeld verder, al heb ik niet zo snel een idee in hoeverre het formaat van de venue hier in zijn algemeenheid van invloed is?

Het feit dat je een band als Rammstein na al die passages nog niet hebt gezien, toont aan dat je daar geen ticket voor wil kopen. Of je dat ticket dan wel zou kopen als ze op Graspop staan, zal toch heel erg afhangen van de rest van het programma om ze dan 'eventueel mee te nemen'.

Oneens, in ieder geval in mijn geval. Als Rammstein op Graspop zou staan, is het zonder twijfel een ticket.

Dit gaat heel erg vreemd klinken, zeker als je bedenkt wat Graspop eigenlijk is, maar ik ga niet zo’n bak geld neerleggen om ergens halverwege op een grasveld te staan…

Maar verder zijn er genoeg redenen te bedenken, de prijs, de locatie, zijn er goede zitplaatsen, heb je überhaupt het geld om zo’n bedrag neer te leggen.

Ze gewoon niet gaan zien vind ik ook een beetje een onzinnige opmerking

Bedoel niet zo zeer op Graspop (tenzij ik dat misschien wel zo expliciet heb geschreven?), maar je hoeft niet naar elke show van een band als je ze zat bent. Niet vergeten dat wij hier op een forum zitten waar de meerderheid aan de lopende band concerten aan het plannen is. En dat de overgrote meerderheid niet meerdere festivals per jaar doet.

Van de 50.000 man op Graspop 2022, zijn er 40.000 die Powerwolf niet op Alcatraz 2023 hebben gezien en diezelfde cijfers gelden voor Graspop 2025.

En als je ze al een keer eerder hebt gezien in die jaren, ben je niet verplicht om ook nog de zaalshow mee te pakken.

Die verzadigdheid van een band creëren we dan toch eerder zelf door er elke keer naar toe te gaan, maar hoeveel van ons hebben dan daadwerkelijk een band zo vaak gezien in de periode 2022 t/m wat er nu is aangekondigd in het algemeen?

Een band kan meerdere shows faciliteren, maar wij zijn zelf schuldig aan de verzadiging van een band. Je hoeft niet naar elke show, al klopt het dat je op een festival daar wat minder inspraak in hebt. Maar zelfs dan had je dit jaar in het geval van de kleinere / northstage afsluiter altijd (?) twee alternatieven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valthys en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.496
8.742
in het algemeen: geen idee of bands als Powerwolf, maar ook PWD en Gojira, Electric Callboy en Alestorm, de mogelijkheid hebben om een jaar niet te touren, verdienen ze daar genoeg geld voor? Hebben ze dan na die pauze nog wel een roadcrew ivm personeelstekorten (als dat breder is dan Nederland)?

Bij het Empath album van Devin Townsend was de uitspraak er van Devin, dat hij er zoveel eigen geld in stak, dat hij failliet zou gaan, als het album niet goed verkocht.

Bands uit Amerika voor wie de oversteek te duur is voor wat ze verdienen…
 
  • Thinking
Waarderingen: Dr. Hannibal

JK79

Dagopener
11 sep 2021
556
1.321
Het feit dat je een band als Rammstein na al die passages nog niet hebt gezien, toont aan dat je daar geen ticket voor wil kopen. Of je dat ticket dan wel zou kopen als ze op Graspop staan, zal toch heel erg afhangen van de rest van het programma om ze dan 'eventueel mee te nemen'. Daar verkoopt Graspop natuurlijk geen tickets mee. Die headliners moeten kaarten kunnen dragen, genoeg volk moet zeggen 'dat vind ik me genoeg waard om zoveel geld voor neer te leggen, het dagprogramma is dan mooi meegenomen', het forum hier denkt vaak genoeg andersom, maar wij zijn een heel kleine minderheid.
Fans van Powerwolf konden hen al op zoveel plaatsen met eigen shows of hoog geplaatste festivalshows zien, dus maar de vraag hoeveel procent daarvan een festivalshow op graspop waardevol genoeg vindt (van hun niet eens heel grote publiek naar headliner-termen). Bands als Slipknot en Iron Maiden brengen op festivals nog altijd genoeg interesse, maar een band als Powerwolf moet het toch echt hebben van een mooie constructie met meerdere trekpaarden. Of ze dan als sub geplaatst worden (EC, disturbed) of als een van de headliners die dag maakt dan volgens mij niet gigantisch veel verschil in aantrekkingskracht voor publiek.

En als ze dan toch per se moeten headlinen, hoop ik maar dat er iets moois tegenover geprogrammeerd staat in de tenten :LOL:
Ik zeg Ayreon dan in de Marquee.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.886
5.287
in het algemeen: geen idee of bands als Powerwolf, maar ook PWD en Gojira, Electric Callboy en Alestorm, de mogelijkheid hebben om een jaar niet te touren, verdienen ze daar genoeg geld voor? Hebben ze dan na die pauze nog wel een roadcrew ivm personeelstekorten (als dat breder is dan Nederland)?

Bij het Empath album van Devin Townsend was de uitspraak er van Devin, dat hij er zoveel eigen geld in stak, dat hij failliet zou gaan, als het album niet goed verkocht.

Bands uit Amerika voor wie de oversteek te duur is voor wat ze verdienen…
Zeg niet dat ze een jaar niet moeten touren, maar er zijn ook genoeg stops in Azië, Latijns Amerika, etc etc waardoor je een jaar kan touren maar niet in Europa bent
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.681
6.856
Een band kan meerdere shows faciliteren, maar wij zijn zelf schuldig aan de verzadiging van een band. Je hoeft niet naar elke show
Het is denk ik iets minder zwart/wit dan dat, maar hoe dan ook, dit is toch precies het probleem? Als iemand vorig jaar al geweest is, en daarom niet naar Graspop gaan met het idee “ik hoef niet naar elke show” is dat toch precies die verzadiging waar we op doelen, die tot minder ticket verkopen leidt? En dat scenario treedt minder op wanneer de band minder tourt.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.496
8.742
Het is denk ik iets minder zwart/wit dan dat, maar hoe dan ook, dit is toch precies het probleem? Als iemand vorig jaar al geweest is, en daarom niet naar Graspop gaan met het idee “ik hoef niet naar elke show” is dat toch precies die verzadiging waar we op doelen, die tot minder ticket verkopen leidt? En dat scenario treedt minder op wanneer de band minder tourt.

Oké, dat klopt, zal natuurlijk beide kanten op werken. Maar dat zal toch eerder in het nadeel werken van de zaalshow dan van het festival.

Op een festival heb je alternatieven, dus de kans is er dat je niet naar een band moet kijken. Of je koopt tickets voor de rest van de line up, want ik geloof er niet in dat je bij alle 130-140 bands gaat denken “nee, die heb ik al gezien de laatste tijd”.

Een festival is dan ook nog meer de optie om een band te ontdekken en vanuit daar te besluiten om ook nog naar een zaalshow te gaan, als nieuwgeboren fan.

5.000 man uit de AFAS kan denken “laat maar zitten”, maar dan houdt je toch nog een goede 45.000+ man over die wel komt.

Genoeg mensen met mij, waarschijnlijk iedereen, die wel wat bands kan opnoemen, waar ze meerdere keren in eenzelfde jaar naartoe zijn geweest.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.886
5.287
Oké, dat klopt, zal natuurlijk beide kanten op werken. Maar dat zal toch eerder in het nadeel werken van de zaalshow dan van het festival.

Op een festival heb je alternatieven, dus de kans is er dat je niet naar een band moet kijken. Of je koopt tickets voor de rest van de line up, want ik geloof er niet in dat je bij alle 130-140 bands gaat denken “nee, die heb ik al gezien de laatste tijd”.

Een festival is dan ook nog meer de optie om een band te ontdekken en vanuit daar te besluiten om ook nog naar een zaalshow te gaan, als nieuwgeboren fan.

5.000 man uit de AFAS kan denken “laat maar zitten”, maar dan houdt je toch nog een goede 45.000+ man over die wel komt.

Genoeg mensen met mij, waarschijnlijk iedereen, die wel wat bands kan opnoemen, waar ze meerdere keren in eenzelfde jaar naartoe zijn geweest.
Heb je zeker ook wel een punt, een band als electric callboy kan je ook meerdere keren per jaar zien maar die hebben dan wel een heel sterke reeks fans die voor elk optreden, festival of niet een kaartje kopen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.739
8.655
Oké, dat klopt, zal natuurlijk beide kanten op werken. Maar dat zal toch eerder in het nadeel werken van de zaalshow dan van het festival.

Op een festival heb je alternatieven, dus de kans is er dat je niet naar een band moet kijken. Of je koopt tickets voor de rest van de line up, want ik geloof er niet in dat je bij alle 130-140 bands gaat denken “nee, die heb ik al gezien de laatste tijd”.

Een festival is dan ook nog meer de optie om een band te ontdekken en vanuit daar te besluiten om ook nog naar een zaalshow te gaan, als nieuwgeboren fan.

5.000 man uit de AFAS kan denken “laat maar zitten”, maar dan houdt je toch nog een goede 45.000+ man over die wel komt.

Genoeg mensen met mij, waarschijnlijk iedereen, die wel wat bands kan opnoemen, waar ze meerdere keren in eenzelfde jaar naartoe zijn geweest.
Het gaat niet om de 55000 mensen die op graspop zijn in deze discussie, het gaat juist om die fans die speciaal voor Powerwolf een ticket zou kopen voor Graspop. Dit zijn er geen 55000 maar misschien wel 5000. Deze afaslive show zorgt er waarschijnlijk voor dat die 5000 aanzienlijk lager wordt. Dat is denk ik het punt dat men probeert duidelijk te maken.
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
285
439
Ik vind t nie erg als powerwolf weer komt! Pas 1x gezien op rock circus, en ben d'r wel redelijk grote fan van! Snap ook zeker de mensen die ze vaak genoeg hebben gezien.

Verder hoop ik ook op Sabaton en Volbeat! (Volbeat ook nog nooit gezien, dit jaar wel assinhell)

En hoop dat of Skillet of Asking Alexander weer komt! Beide bands leren kennen tijdens graspop zelf en vond ze toen wel tof, dus wil ze graag nog een keer zien nu dat ik meer nummers van hun ken!
 
  • Leuk
Waarderingen: N1tje en Valthys

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.739
8.655
Ik vind t nie erg als powerwolf weer komt! Pas 1x gezien op rock circus, en ben d'r wel redelijk grote fan van! Snap ook zeker de mensen die ze vaak genoeg hebben gezien.

Verder hoop ik ook op Sabaton en Volbeat! (Volbeat ook nog nooit gezien, dit jaar wel assinhell)

En hoop dat of Skillet of Asking Alexander weer komt! Beide bands leren kennen tijdens graspop zelf en vond ze toen wel tof, dus wil ze graag nog een keer zien nu dat ik meer nummers van hun ken!
Dank voor je opmerking, nu kunnen we gaan discussieren over wat een verschrikkelijke band Skillet is. (Grapje, ieder zijn ding)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.681
6.856
Oké, dat klopt, zal natuurlijk beide kanten op werken. Maar dat zal toch eerder in het nadeel werken van de zaalshow dan van het festival.

Op een festival heb je alternatieven, dus de kans is er dat je niet naar een band moet kijken. Of je koopt tickets voor de rest van de line up, want ik geloof er niet in dat je bij alle 130-140 bands gaat denken “nee, die heb ik al gezien de laatste tijd”.

Een festival is dan ook nog meer de optie om een band te ontdekken en vanuit daar te besluiten om ook nog naar een zaalshow te gaan, als nieuwgeboren fan.

5.000 man uit de AFAS kan denken “laat maar zitten”, maar dan houdt je toch nog een goede 45.000+ man over die wel komt.

Genoeg mensen met mij, waarschijnlijk iedereen, die wel wat bands kan opnoemen, waar ze meerdere keren in eenzelfde jaar naartoe zijn geweest.
Ja, op een festival zal het effect van verzadiging meer gecompenseerd worden door andere aanwezige bands, zaalshows zullen er meer last van hebben. Maar op festivals is het denk ik ook wel degelijk een factor, zeker voor een headliner die echt de kar moet trekken qua verkoop.

Volgens mij belichten we allebei een kant van hetzelfde verhaal, en ligt de volledige waarheid ergens in de nuance er tussenin. Met nog een flink aantal factoren erbij, die positief of negatief effect op ticket verkoop van een band hebben, waar wij nu niet eens oog voor hebben.
 

Valthys

Playlistbediener
19 jan 2024
42
80
Ik vind t nie erg als powerwolf weer komt! Pas 1x gezien op rock circus, en ben d'r wel redelijk grote fan van! Snap ook zeker de mensen die ze vaak genoeg hebben gezien.

Verder hoop ik ook op Sabaton en Volbeat! (Volbeat ook nog nooit gezien, dit jaar wel assinhell)

En hoop dat of Skillet of Asking Alexander weer komt! Beide bands leren kennen tijdens graspop zelf en vond ze toen wel tof, dus wil ze graag nog een keer zien nu dat ik meer nummers van hun ken!
Powerwolf op TRC vond ik erg goed. Is ook de reden dat ik een ticket heb gekocht voor hun show in AFAS komende oktober.

Op zo’n kleiner festival werkten ze goed als headliner, maar voor een Graspop is een sub plek wellicht meer op zijn plaats.

Verder hoop ik dit jaar op iets meer folk/viking metal. Dat was er dit jaar ook wel wat, maar niet echt in mijn stijl. Ik hoop vooral op een Ensiferum. Al live gezien in de Iduna, maar dat was toen met een klein (en ingetogen) publiek. Lijkt me mega tof om dat in een meer feest setting als Graspop mee te maken.
 

Valthys

Playlistbediener
19 jan 2024
42
80
Skillet mag komen als ze Stars (The Shack version) spelen. Ben niet echt fan maar dat is wel een top nummer
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.496
8.742
Het gaat niet om de 55000 mensen die op graspop zijn in deze discussie, het gaat juist om die fans die speciaal voor Powerwolf een ticket zou kopen voor Graspop. Dit zijn er geen 55000 maar misschien wel 5000. Deze afaslive show zorgt er waarschijnlijk voor dat die 5000 aanzienlijk lager wordt. Dat is denk ik het punt dat men probeert duidelijk te maken.

Gelukkig zijn er dan nog 7 andere headliners en 130 andere namen om het ticket het toch nog waard te maken. Waarbij Powerwolf dan toch ook nog wel mee gaat tellen, zou ik denken.

Maar ook bij een uitverkochte show, zijn er ongetwijfeld mensen die nu dus misgegrepen hebben, al is het in veel mindere maat dan wanneer het direct uitverkocht zou zijn.

Maar dan hebben we het dus over een deel van 5.000 man, op een festival van 55.000 (?) man, dat ook nog eens uitverkocht is?

Met uiteraard ook exclusieve namen, maar ook genoeg herhalende namen en ook wel wat bezoekers die zijn gegaan ondanks dat er vrijwel geen enkele geschikte headliner voor ze bij was.

We willen verjongen en vernieuwen, maar het moet niet te vaak zijn en wel binnen de eigen smaak vallen. Om het even heel zwart wit en (te) kort door de bocht te stellen. Iets waar ik mijzelf ook schuldig aan maak uiteraard.

Meer schaarste zorgt voor meer kaartverkoop, dat klopt, maar dat is wel een heel klein percentage op een groot, uitverkopend festival.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.496
8.742
Ja, op een festival zal het effect van verzadiging meer gecompenseerd worden door andere aanwezige bands, zaalshows zullen er meer last van hebben. Maar op festivals is het denk ik ook wel degelijk een factor, zeker voor een headliner die echt de kar moet trekken qua verkoop.

Volgens mij belichten we allebei een kant van hetzelfde verhaal, en ligt de volledige waarheid ergens in de nuance er tussenin. Met nog een flink aantal factoren erbij, die positief of negatief effect op ticket verkoop van een band hebben, waar wij nu niet eens oog voor hebben.

En waarschijnlijk zijn we het verder ook gewoon met elkaar eens. Waarbij gewoon dat wat je van een potentiële headliner vindt, uiteindelijk bepaalt of een band er te veel heeft gestaan.

Een fijne discussie vond ik in ieder geval :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken