Graspop Metal Meeting 2025

Eno

Playlistbediener
12 nov 2014
6
5
ik snap de haat op Sabaton eigenlijk niet. Deftige show, meezingers en bandleden die effectief nog kunnen spelen. Er zijn veel slechtere headliners die er kunnen staan
Tekstueel zeer beperkt, het gaat altijd maar over hetzelfde, muziek is ook niet dat je zegt wauw wat hoor ik nu, stemgeluid is mateloos irritant. Hooguit leuk voor in de namiddag maar dit hoeft wat mij betreft geen headliner te zijn. Ik denk dat Zeal and Ardor een veel deftigere indruk zou achterlaten als headliner.
 

Eno

Playlistbediener
12 nov 2014
6
5
De namen onder de logo’s staan alfabetisch in ieder geval, dus dat kan wel een wat vertekend beeld geven.

Zie het nog steeds wel gebeuren op Graspop, daar heb je sowieso al 8 headliners nodig. Zeker nu we weten dat Sabaton er niet staat en kan me ook niet voorstellen dat zowel Judas Priest als Scorpions op herhaling zal komen…

Of ze komen nog met wat verrassende namen?
Ik begrijp sowieso niet dat powerwolf uberhaupt genoemd word in t rijtje mogelijke headliners.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.918
8.939
Tekstueel zeer beperkt, het gaat altijd maar over hetzelfde, muziek is ook niet dat je zegt wauw wat hoor ik nu, stemgeluid is mateloos irritant. Hooguit leuk voor in de namiddag maar dit hoeft wat mij betreft geen headliner te zijn. Ik denk dat Zeal and Ardor een veel deftigere indruk zou achterlaten als headliner.
Ik begrijp sowieso niet dat powerwolf uberhaupt genoemd word in t rijtje mogelijke headliners.
Misschien begrijp je niet helemaal wat een headliner een headliner maakt? Toegankelijke bands die een breed publiek aanspreken en een hoop tickets verkopen zijn de bands die festivals headlinen. Met Zeal & Ardor als headliner verkoop je geen 55.000 tickets.

Verder als je Sabaton geen volwaardige headliner vind neem ik aan dat je bij de vorige doorkomst er niet bij was?
 

kaiser

Dagopener
11 jan 2019
695
395
Misschien begrijp je niet helemaal wat een headliner een headliner maakt? Toegankelijke bands die een breed publiek aanspreken en een hoop tickets verkopen zijn de bands die festivals headlinen. Met Zeal & Ardor als headliner verkoop je geen 55.000 tickets.

Verder als je Sabaton geen volwaardige headliner vind neem ik aan dat je bij de vorige doorkomst er niet bij was?
Inderdaad, headliner heeft niets te maken met wat iemand subjectief goed of slecht, het zijn gewoon de populaire bands die veel volk kent en wil zien.
Zeal and ardor zou zelfs op Alcatraz verre van headliner zijn
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
565
1.333
Ik zie ook 10 keer liever Zeal and Ardor live dan Sabaton of Powerwolf maar die laatste 2 verkopen toch heel wat meer tickets en dat is wat je headliner maakt en niet of ik het leuker en/of beter vind.
Al ga ik dan ook liever naar de kleine festivals waar een band als Zeal and Ardor wel headliner is en je lekker vooraan kan staan zonder al te veel moeite of teveel lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Loek123

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.944
5.402
Tekstueel zeer beperkt, het gaat altijd maar over hetzelfde, muziek is ook niet dat je zegt wauw wat hoor ik nu, stemgeluid is mateloos irritant. Hooguit leuk voor in de namiddag maar dit hoeft wat mij betreft geen headliner te zijn. Ik denk dat Zeal and Ardor een veel deftigere indruk zou achterlaten als headliner.
Ik ben zelf ook grote fan van zeal and ardor maar ik denk dat je toch wat realiteitszin mist met deze comment. Sabaton is een band die in Sportpaleis speelt. Zeal and ardor is een voorprogramma in de AB misschien verkopen ze tegenwoordig een AB uit maar dat is nog altijd 10x kleiner dan Sportpaleis. En daarnaast "tekstueel beperkt" kies je met zeal and ardor nu net een band die net zoals Sabaton heel vaak maar over 1 thema schrijft oppressie en racisme waar Sabaton over oorlog schrijft. Wat dus ook geen steek houdt.

Headliners moet je met headliners vergelijken en dat was wat ik probeerde te doen met mijn originele comment
 
Laatst bewerkt:

Eno

Playlistbediener
12 nov 2014
6
5
Misschien begrijp je niet helemaal wat een headliner een headliner maakt? Toegankelijke bands die een breed publiek aanspreken en een hoop tickets verkopen zijn de bands die festivals headlinen. Met Zeal & Ardor als headliner verkoop je geen 55.000 tickets.

Verder als je Sabaton geen volwaardige headliner vind neem ik aan dat je bij de vorige doorkomst er niet bij was?

Ik ben zelf ook grote fan van zeal and ardor maar ik denk dat je toch wat realiteitszin mist met deze comment. Sabaton is een band die in Sportpaleis speelt. Zeal and ardor is een voorprogramma in de AB misschien verkopen ze tegenwoordig een AB uit maar dat is nog altijd 10x kleiner dan Sportpaleis. En daarnaast "tekstueel beperkt" kies je met zeal and ardor nu net een band die net zoals Sabaton heel vaak maar over 1 thema schrijft oppressie en racisme waar Sabaton over oorlog schrijft. Wat dus ook geen steek houdt.

Headliners moet je met headliners vergelijken en dat was wat ik probeerde te doen met mijn originele comment
Ja tussen de 2 tekstueel beperktere denk ik dat zeal and ardor vetter is. Ook als afsluiter en ondanks dat zij minder populair zijn.
Denk dat veel mensen blown away zijn na een z&a show.
Maar goed ze hebben de "grootte" nog niet maar ik denk kwaliteit te over.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.802
3.573
Dan moet iedereen een contract onderteken waarin ze aangeven dat de organisatie niet verantwoordelijk is voor het oplopen van gehoorbeschadiging. Zou overigens niet mijn eerste keer zijn dat ik tijdens een festival een contract voor m’n neus krijg gedrukt. Tool vereiste enkele jaren geleden op Rock am Ring namelijk dat iedereen met een persaccreditatie akkoord zou gaan met een no-videobeleid.
 

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
135
215
Dan moet iedereen een contract onderteken waarin ze aangeven dat de organisatie niet verantwoordelijk is voor het oplopen van gehoorbeschadiging. Zou overigens niet mijn eerste keer zijn dat ik tijdens een festival een contract voor m’n neus krijg gedrukt. Tool vereiste enkele jaren geleden op Rock am Ring namelijk dat iedereen met een persaccreditatie akkoord zou gaan met een no-videobeleid.
Gehoorschade Manowar, denk het niet, wel met Motörhead vroeger in een kleine zaal. MANOWAR zijn voor mij nu persona non grata maar dertig jaar geleden heb ik enorm van genoten.
 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.427
1.502
Als Sabaton niet komt misschien deze band een laatste kant geven?
Zelfs als ze niet moeilijk zouden doen over geluidsnormen en ze iets of wat betaalbaar waren, zou ik niet durven als organisator. Een headliner die een paar uur voor de show cancelled en dit regelmatig doet is onbetrouwbaar. Liever dan een leuke tribute band of Ross The Boss ofzo dan. En een headliner slot voor bands die betrouwbaar zijn
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.777
9.160
Ja tussen de 2 tekstueel beperktere denk ik dat zeal and ardor vetter is. Ook als afsluiter en ondanks dat zij minder populair zijn.
Denk dat veel mensen blown away zijn na een z&a show.
Maar goed ze hebben de "grootte" nog niet maar ik denk kwaliteit te over.

Smaken verschillen, ik vind Z&A maar saai bijvoorbeeld en dat is ook precies hun probleem denk ik: het lijkt me een band die relatief niche is qua muziek. Zonder mijzelf te kort te doen: Z&A is meer iets voor de verfijnde muziekliefhebber en niet zo geschikt voor de generieke metalhead.

Sabaton en ook Powerwolf hebben wat dat betreft ook kwaliteit te over, dat ze het voor elkaar krijgen om zoveel nummers te schrijven over eenzelfde thema, waarvan vrijwel elk nummer lijkt aan te slaan bij het grote publiek, je moet het maar kunnen.

Powerwolf zou wat dat betreft een mooie band zijn om door te laten groeien als jonge en verfrissende headliner. De AFAS was snel uitverkocht en ze hebben er de show voor. Zou zeggen een mooie opvolger na namen als Ghost, Parkway Drive en Gojira
 

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
464
1.112
Barcelona Rock Fest had het plan om vandaag namen inclusief headliners bekend te maken maar dat is uitgesteld naar 28 oktober door een "last minute issue" met een headliner. Sowieso zijn hier ook wel een pak namen te verwachten want in 2025 doen zij 4 dagen ipv 3 in vorige jaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.777
9.160
Barcelona Rock Fest had het plan om vandaag namen inclusief headliners bekend te maken maar dat is uitgesteld naar 28 oktober door een "last minute issue" met een headliner. Sowieso zijn hier ook wel een pak namen te verwachten want in 2025 doen zij 4 dagen ipv 3 in vorige jaren.

Ben benieuwd, zie dat het relatief kleine headliners zijn ten opzichte van Graspop in 2024, maar alsnog wel namen die hoog op het affiche eindigen bij Graspop (inclusief een headliner) met PWD, Pantera en Deep Purple
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.548
832
Goedemorgen.
Ik zie net dat Powerwolf op RockAmRing en RockImPark staat en vrij laag. Zou dit geen invloed hebben op de "geloofwaardigheid" van Powerwolf als headliner?
Yes. RAR en RIP zijn andere festivals met meer genres in de mix. Maar nu staat Powerwolf wel vrij laag.
Ik zie het nu minder snel gebeuren dat PW afsluit.
Rock Am Ring zet ook Machine Head op het 2e podium met nog Parkway Drive en Corey Taylor erna, terwijl dit voor ons een hele dikke headliner was
Dus al staan ze daar niet als afsluiter van dat podium, zie ik het overal door Europa wel gebeuren.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
374
762
Sabaton en ook Powerwolf hebben wat dat betreft ook kwaliteit te over, dat ze het voor elkaar krijgen om zoveel nummers te schrijven over eenzelfde thema, waarvan vrijwel elk nummer lijkt aan te slaan bij het grote publiek, je moet het maar kunnen.

Weet niet of dat nu echt iets positiefs is. Er zijn wel meer voorbeelden van een band die stuit op iets dat werkt en dan datzelfde truukje tot in de treure blijft herhalen, maar zo extreem eenvormig als Sabaton zijn er toch niet veel.

Maar mijn relatie met Sabaton is dan ook een eindeloze cyclus. Ik luister er een (half) jaar niet naar, er passeert een nummer, ik denk "hey, cool, waarom luister ik hier niet vaker naar?", ik zet een Sabaton-playlist op, ben het na 5 identieke nummers alweer terug helemaal beu en denk bij mezelf "oh ja, daarom!". En dat blijft zich dan herhalen, want dat eerste nummer dat ik de volgende keer ga horen, ga ik gewoon weer lekker vinden.

Live heb ik hetzelfde. Eerste keer dat ik ze zag, heb ik de hele set gezien, daarna elke keer na een (op zich vrij vermakelijk) half uurtje beginnen draaien en keren en zien of er in een tent nog iets anders speelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
237
432
Tja ik zou er ook geen kaartjes voor kopen maar op zich is het wel altijd een vermakelijke show. Het luistert makkelijk weg en als er echt niets anders speelt zou ik best gaan kijken. Maar ik snap zeker wel dat het als HL gezien wordt. Net als Powerwolf wat ook totaal mijn ding niet is maar ws wel een berg kaarten verkoopt.

Ik zou zelf heel enthousiast worden van een SOAD als headliner maar ja dag is ijdele hoop helaas. :(
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken