Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.438
Er staan dit jaar wel een groot aantal solo artiesten uit een bekende band, al is dat eigenlijk bijna ieder jaar wel zo geloof ik
Corey Taylor, Bruce Dickinson, Brian Downey, Glenn Hughes, Insahn, Crosses en wellicht vergeet ik er nog een paar
 

Auryn37

Playlistbediener
25 aug 2023
15
28
Ga het zeker bekijken en meemaken, maar is meer een band die je gevoelsmatig moet pakken of helemaal niet. Misschien zeg ik na het weekend wel dat het de kers op de taart is. Maar we zullen zien.....
Ik zou er moeten zijn op donderdag zou ik het zeker meepakken, voor de ervaring alleen al, het is gewoon geen must-see.
Ik zag ze trouwens al op Werchter 2001 en vond er toen niets aan maar ze zijn ondertussen gegroeid als band, ze verdienen zeker een kans :)
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
Er staan dit jaar wel een groot aantal solo artiesten uit een bekende band, al is dat eigenlijk bijna ieder jaar wel zo geloof ik
Corey Taylor, Bruce Dickinson, Brian Downey, Glenn Hughes, Insahn, Crosses en wellicht vergeet ik er nog een paar
Kerry King, Empire State Bastard (en zo staat half Slayer er), Asinhell, I Am Morbid, Avantasia (Edguy), Cavalera Conspiracy, Crosses, ...
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
833
2.416
Kijk, dit is waar we het voor doen! :)

Zo'n lijstjes kunnen mensen toch nieuwsgierig maken en stimuleren om bepaalde bands die ze nog niet (goed) kennen te beluisteren en/of live te gaan bekijken.
Dat vind ik zelf dus zo mooi aan dit forum, heb zelf al zoveel nieuwe namen leren kennen doordat ze hier door anderen genoemd/aanbevolen worden (van de week nog Thy Catafalque, waar ik ook maar gelijk tickets voor heb gekocht).

Als ik dat ook kan bereiken met wat geklooi in Excel, en iemands festivalbeleving enigszins kan vergroten, al is het maar één band bij één persoon, dan is mijn missie al geslaagd! ;)(y)

Voor alle FOMO-lijders en bandwagon-jumpers hier nog als 'bonus' een samenvatting van de populairste bands over het hele weekend, de bands met de grootste hype, de bands die je gezien wil hebben alleen al om erover mee te kunnen praten (misschien een ideetje voor een top-zoveel frontpage artikel van @RubenJS ? 💁‍♂️):

Bekijk bijlage 8393
Ik heb m gepitcht bij de team leads 🙏
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.087
Er staan dit jaar wel een groot aantal solo artiesten uit een bekende band, al is dat eigenlijk bijna ieder jaar wel zo geloof ik
Corey Taylor, Bruce Dickinson, Brian Downey, Glenn Hughes, Insahn, Crosses en wellicht vergeet ik er nog een paar
Kerry King, Empire State Bastard (en zo staat half Slayer er), Asinhell, I Am Morbid, Avantasia (Edguy), Cavalera Conspiracy, Crosses, ...
Doro (Warlock)
Tarja (Nightwish)
Pain (Peter Tägtgren van Hypocrisy)
Mammoth WVH (Van Halen)
Iron Allies (Accept)
Crownshift (Nightwish, Children Of Bodom, Wintersun)
en natuurlijk:
Batushka (Batushka) 😂😜
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.087
Dat is gemeen, maar wel waar. alle 50 op mijn must see lijst wil ik zien en Tja het is waar
ik mocht r maar 12 noemen
Precies, idem voor ons allemaal. 😁

En ja, ze staan ook op mijn lijstje, ga ze zeker zien als ik de kans krijg.
Thin Lizzy op Alcatraz 2019 (gelegenheidsband voor het 50-jarig bestaan met gitarist Scott Gorham als enige originele lid) was ook een heerlijk nostalgisch feestje).

Zullen in tegenstelling tot Alcatraz wel vrij vroeg op de dag staan, vrees ik.

 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.664
7.424
Precies, idem voor ons allemaal. 😁

En ja, ze staan ook op mijn lijstje, ga ze zeker zien als ik de kans krijg.
Thin Lizzy op Alcatraz 2019 (gelegenheidsband voor het 50-jarig bestaan met gitarist Scott Gorham als enige originele lid) was ook een heerlijk nostalgisch feestje).

Zullen in tegenstelling tot Alcatraz wel vrij vroeg op de dag staan, vrees ik.


Vroeger op de dag is beter, hoef je niks te missen van alle logo-bands of grote namen uit de tenten!
 

Davidov90

Campingartiest
21 nov 2023
77
142
Het verbaast mij dat Pestilence pas 1x genoemd is. Dat is een zeer invloedrijke death metal band en ook nog eens van Nederlandse bodem.

Shadow of Intent 0x genoemd, ook merkwaardig. Niet mijn muziek maar die waren op Dynamo erg goed live en er leek toen ook veel animo voor te zijn. 354k maandelijkse luisteraars nota bene.

Mammoth WVH 0x is gewoon pijnlijk voor een logoband. Hoewel hij er vorig jaar ook al stond, dus dat heeft mogelijk invloed op zijn populariteit dit jaar.

Five Finger Death Punch 7x is voor een headliner een lachwekkende score. Maar dat had ik dan wel weer verwacht.

Ne Obliviscaris top 5 qua populariteit, daar word je toch gewoon blij van.
Mammoth inderdaad vorig jaar al gezien. Was prima, maar zou alleen opnieuw gaan kijken als er niets anders is om te gaan zien.
 

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
340
607
Het verbaast mij dat Pestilence pas 1x genoemd is. Dat is een zeer invloedrijke death metal band en ook nog eens van Nederlandse bodem.

Shadow of Intent 0x genoemd, ook merkwaardig. Niet mijn muziek maar die waren op Dynamo erg goed live en er leek toen ook veel animo voor te zijn. 354k maandelijkse luisteraars nota bene.

Mammoth WVH 0x is gewoon pijnlijk voor een logoband. Hoewel hij er vorig jaar ook al stond, dus dat heeft mogelijk invloed op zijn populariteit dit jaar.

Five Finger Death Punch 7x is voor een headliner een lachwekkende score. Maar dat had ik dan wel weer verwacht.

Ne Obliviscaris top 5 qua populariteit, daar word je toch gewoon blij van.

Ach populair,... dat iemand niet in een dag top 3 voorkomt op de betreffende dag. Dat zegt niet zoveel

Alice staat ook niet in mijn top 3 Maaaaar is wel 3b
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
254
519
Nou, dat was even doorpezen, zeg.. 😅
Bijna een verdubbeling (65) t.o.v. de vorige post (33)!

Nou, bij deze dan de (laatste?) update:

Bekijk bijlage 8392

Ja, er staan nu een paar halfjes tussen, omdat twee lastige figuren niet konden kiezen... 🙄;)

Oh, en ik heb Mammoth WVH (enige logoband die door niemand genoemd is) niet met opzet helemaal onderaan gezet, dat kwam alfabetisch toevallig zo uit. ;)
Geeft echt leuke inzichten dit, paar hele opvallende ook.

Donderdag: Ne O en Bury Tomorrow bijvoorbeeld, geen van beiden logobands maar dus wel favorieten onder de forumleden hier. Ik ga op basis hiervan zeker Ne O checken, kende ze nog niet. Geen stemmen maar wel net buiten mijn top 3 is Underoath, wil ik ook zien.

Vrijdag: De twee headliners staan niet in de top 3. FFDP slechts op plek 10. Electric Callboy zelfs op 1! Door ondergetekende eerder genoemd als toekomstige headliner. Voor nu nog te vroeg, maar die gasten gaan als een komeet! Als FFDP het kan, moeten zij het zeker kunnen, over een jaar of 3. Vond het qua headliners de minste dag, maar de undercard is dan weer de sterktste.

Zaterdag: Na de twee headliners INK en Brutus als meest populair, opvallend! INK was vorig jaar één van de hoogtepunten voor mij dus zeker een aanrader, Brutus heb ik ook genoemd in mijn top 3. Architects wat lager, denk vanwege de herhaling (want geven echt wel een goede show). Mammoth WVH gedeeld laatste, wellicht ook vanwege herhaling en lijken zoals door anderen aangegeven wat te hoog ingeschaald als logoband.

Zondag: Machinehead bovenaan! Vanwege herhaling niet meteen verwacht, gezien de andere headliners steken ze m.i. wel positief af. Vorig jaar één van de hoogtepunten, samen met Gojira meer dan waardige headliners op de vrijdag. Slaughter to Prevail ook opvallend hoog, die zitten in de hype train zoals Sleep Token vorig jaar. Tussen de glam- en 80's rockbands een opvallende verschijning, gaan menig rollator omver blazen!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.087
Ach populair,... dat iemand niet in een dag top 3 voorkomt op de betreffende dag. Dat zegt niet zoveel

Alice staat ook niet in mijn top 3 Maaaaar is wel 3b
Nou ja, Alice Cooper is blijkbaar wel populair genoeg om door 11 man in een dag top-3 te worden opgenomen.

'Populair' wil binnen de opzet van deze specifieke poll niet zeggen hoeveel mensen een bepaalde band graag willen zien, maar hoeveel mensen er dusdanig enthousiast van worden dat ze er het meest naar uit kijken om deze live te zien.

Natuurlijk zullen er ook genoeg mensen zijn die enthousiast worden van Mammoth WVH, maar in ieder geval binnen deze beperkte groep stemmers blijkbaar niet enthousiast genoeg.
Als meer en meer mensen zouden stemmen, zullen er ongetwijfeld vroeger of later mensen tussen zitten die hen wel in hun top-3 noemen, maar dat maakt het dan nog niet representatief voor de gehele groep.
 
Laatst bewerkt:

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
261
405
Ik denk dat Mammoth WVH zo'n band is die veel mensen (waaronder ikzelf) zeker wel gaan kijken als ze niet clashen. Ik heb ze vorig jaar gemist (Samen met spiritbox en Tom Morello) omdat ik heel graag GMM merch wou halen. En omdat t m'n 1e x 4 dagen was, had ik geen idee hoe snel de GMM shirts verkopen dus stonden er veel te lang in de rij maar we dachten telkens: We zijn er toch bijna hoe lang kan t nog duren (antwoord: Heel erg lang😂)
 

dogsoldierspoon

Playlistbediener
23 jun 2022
21
51
Ik denk dat Mammoth WVH zo'n band is die veel mensen (waaronder ikzelf) zeker wel gaan kijken als ze niet clashen. Ik heb ze vorig jaar gemist (Samen met spiritbox en Tom Morello) omdat ik heel graag GMM merch wou halen. En omdat t m'n 1e x 4 dagen was, had ik geen idee hoe snel de GMM shirts verkopen dus stonden er veel te lang in de rij maar we dachten telkens: We zijn er toch bijna hoe lang kan t nog duren (antwoord: Heel erg lang😂)
Vreselijk en dat is al jaren zo. Die merch stand is zo slecht georganiseerd dat je er gemakkelijk een uur staat met maar 10 mensen voor jou.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.087
Vreselijk en dat is al jaren zo. Die merch stand is zo slecht georganiseerd dat je er gemakkelijk een uur staat met maar 10 mensen voor jou.
Dat komt waarschijnlijk ook doordat iedereen in de volle breedte verspreid voor die hekken staat, dat geeft een vertekend beeld van hoeveel mensen er daadwerkelijk staan te wachten.
Op Summer Breeze stonden ook honderden mensen in de rij voor de merch, maar dan achter elkaar in een hele lange, smalle rij (van 2 kanten, festivalterrein en camping), zal niet per se langzamer of sneller gaan, maar dan weet je tenminste iets meer waar je aan toe bent, lijkt me.

Zelf zal ik in ieder geval never nooit op GMM in een rij voor merch gaan staan, dat is het me simpelweg totaal niet waard.
Een T-shirt kan ik ook wel online kopen of bij een los concert, daar ga ik mijn kostbare tijd niet mee verspillen.
Sowieso koop ik vrijwel nooit festivalmerch, maar bijna uitsluitend bandmerch (eigenlijk alleen maar T-shirts, mijn vrouw vaak hoodies).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken