Graspop Metal Meeting 2024

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Zo, eindelijk bijgelezen! De name drop was niet onwijs fantastisch voor mij, paar interessante en goeie namen. Maar wel echt INTENS blij met Ne Obliviscaris!! Hoop stiekem dat ze ook nog wat zalen gaan aandoen zodat ik mijn moeder weer mee kan nemen
ik mag veel proberen met mijn moeder maar haar naar ne obliviscaris mee krijgen staat toch niet op de lijst
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Persoonlijk vind ik het de beste line up in jaren. Ben erg blij dat Graspop eindelijk een stukje breder programeert, ik heb een brede smaak, luister naar metalcore, power metal, Industrial, progressive, hard rock en vind electronische metal ook fantastisch. Dit jaar lijkt er eindelijk van alles wel een top act te zijn.

Donderdag

Moet ik zien: Babymetal, Bleed From Within, Bury Tomorrow, Night Verses, Polyphia, Tool

Denk het wel: Alice Cooper, Alien Weaponry, All Them Witches, Amaranthe, Hannabie, Megadeth, Textures

Als ik niks beters te doen heb:
Asinhell, Counterparts, Doro, Erra, Health, Heart, Underoath,Crosses.


Vrijdag

Moet ik zien: Avantasia, Bruce Dickenson, Eisbrecher, Electric Callboy, Judas Priest, Pendulum,

Denk het wel: Brand of Sacrifice, Fear Factory

Als ik niks beters te doen heb: Drug Church, Fit for a King, Tarja, The Arcacia Strain, The Vintage Caravan, Thursday

Zaterdag

Moet ik zien: Architects, Avenged Sevenfold, BMTH, Blind Guardian, Brutus, Kamelot, While She Sleeps,Skynd

Denk het wel: DeathbyRomy, Limb Bizkit, Mr Bungle, Scorpions , Slaughter to Prevail, The Last Internationale, Thy Art is Murder

Als ik niks beters te doen heb: Empire State Bastard, Pain, Steel Panther, Uriah Heep, Wolfmother

Zondag

Moet ik zien: Corey Taylor, Deep Purple, Igorr,

Denk het wel: Atreyu, Body Count, Machine Head,

Als ik niks beters te doen heb: Crownshift, Better Lovers, Crystal Lake, Monuments,


Hoe mijn daadwerkelijke weekend er uit ziet zal nog af hangen van wat de leden uit mijn groep willen zien en natuurlijk het schema. Ook ben ik veel bands nog aan het leren kennen.
 

PreFXDesigns

Randprogramma
10 sep 2021
121
387
Ik heb de huidige poster (2024) eens vergeleken met die van vorig jaar. Heb alle bands, opgesplitst in small, medium, big (logo bands) en headliner. Alle headliners zijn al bekend gemaakt dus hier komt niets meer bij. Heb rekening gehouden dat er een maximum capaciteit van 36 bands per dag is.
Dan kom ik uit op dit lijstje (resterend 22 bands)
  • 1 big/logo name (1 Thursday)
  • 5 medium names (3 Thursday, 1 Saturday, 1 Sunday)
  • 16 small names (4 Thursday, 3 Friday, 5 Saturday, 4 Sunday)
Ik vermoed dat er nog verschuivingen kunnen gebeuren, zoals plots Ice Nine Kills en Mammoth wvh een logo band zijn geworden. Neem het dus zeker met een korreltje zout aangezien ik gewoon wat vergeleken heb met vorig jaar en gemiddeld aantal bands per categorie in rekening heb genomen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
Ik heb de huidige poster (2024) eens vergeleken met die van vorig jaar. Heb alle bands, opgesplitst in small, medium, big (logo bands) en headliner. Alle headliners zijn al bekend gemaakt dus hier komt niets meer bij. Heb rekening gehouden dat er een maximum capaciteit van 36 bands per dag is.
Dan kom ik uit op dit lijstje (resterend 22 bands)
  • 1 big/logo name (1 Thursday)
  • 5 medium names (3 Thursday, 1 Saturday, 1 Sunday)
  • 16 small names (4 Thursday, 3 Friday, 5 Saturday, 4 Sunday)
Ik vermoed dat er nog verschuivingen kunnen gebeuren, zoals plots Ice Nine Kills en Mammoth wvh een logo band zijn geworden. Neem het dus zeker met een korreltje zout aangezien ik gewoon wat vergeleken heb met vorig jaar en gemiddeld aantal bands per categorie in rekening heb genomen.
Wat betreft de logo band neem ik het zeker met een flinke korrel zout, als je de posters van 2022 en 2023 naast elkaar legt zie je al dat er eigenlijk geen pijl op te trekken valt hoeveel logo bands er nu precies per dag staan, of in totaal.

Logo bands per dagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
20226888
20236776
2024 (voorlopig)6788

Ik haal hier niet gelijk het beeld uit dat we nog 1 logo band op donderdag moeten krijgen, sterker nog, zo op een rijtje gezet is 6 logo bands voor donderdag juist de enige constante. En daar zitten we dus al aan.

Maar verder denk ik dat je een aardig realistisch beeld schept van wat voor pakket namen we nog kunnen verwachten hoor! Vooral klein grut, paar middenmoters, en 1 mooie blikvanger die in ieder geval bovenaan de aankondiging kan prijken, of het nu op de uiteindelijke poster een logo band wordt of niet.

Edit: nu ik je bericht nog eens teruglees, zie ik dat je headliners nog weer apart ziet van "gewone" logo bands. Daar heb ik zelf dan weer geen onderscheid in gemaakt, maar goed, trek 2 van alle getallen af en je hebt hetzelfde effect. Voor Graspop is echter de ene headliner ook de andere niet, een Slipknot of een Tool staat alleen bovenaan terwijl bijvoorbeeld Machine Head en Gojira vorig jaar zelfs Disturbed er nog bij kregen op hun bovenste regel. Deep Purple staat dit jaar ook erg prominent los bij Scorpions en Machine Head als derde grote naam. Al met al voelt het voor mij dus logischer om gewoon alle logo bands samen te pakken, aangezien die scheidslijn tussen de twee Mainstage afsluiters en de andere logo bands niet heel duidelijk is.
 
Laatst bewerkt:

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.429
642
Ik vermoed dat er nog verschuivingen kunnen gebeuren, zoals plots Ice Nine Kills en Mammoth wvh een logo band zijn geworden. Neem het dus zeker met een korreltje zout aangezien ik gewoon wat vergeleken heb met vorig jaar en gemiddeld aantal bands per categorie in rekening heb genomen.
Ik vind het sowieso apart om Mammoth WVH als logo band te zien. Die is toch niet ZO groot. Tuurlijk, het is weer "de zoon van". Maar die zit onlangs pas op zijn 2e album. Terwijl je eronder bijvoorbeeld Kamelot hebt staan met 13 albums op zak, al jaren een grote naam binnen powermetal. Of Steel Panther, die al jaren vaste gast zijn op Graspop.

INK als logo naam snap ik nu wel, gezien die echt een grote hype hebben waardoor ze flink gegroeid zijn en de show van vorig jaar zo goed bevallen was.
Maar WVH? Ik vind het niet direct een snel gegroeide naam dat ze al boven Kamelot of Steel Panther horen te staan. Shoot me if I'm wrong tho.
 
  • Leuk
Waarderingen: knalboon en PreFXDesigns

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
Ook hier nog even mijn lijstje tot nu toe, wellicht dat iemand nog wat tips voor me heeft, vooral voor de zondag.
De andere 3 dagen moet ik me in ieder geval niet vervelen.
Bekijk bijlage 7846
Voor zondag zeker Karnivool en Ihsahn checken! En Igorrr, al is dat wel... vreemd.

Op donderdag verdient Night Verses in mijn ogen trouwens toch ook echt wel hoger dan een maybe, als Tool en Ne Obliviscaris bij je musts staan. Voor mij in ieder geval ook een absolute must.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Borknagar (vrijdag) zou ik een kans geven @Loek123 , progressive black metal maar de laatste platen zijn allemaal vrij toegankelijk. De black metal is er wel een beetje uit eigenlijk, en je hoort ook wat Deep Purple invloeden terug. 'Up North' raad ik aan.
Karnivool (zondag) zou ook kunnen verrassen. Zij hebben ook wel wat alternative metal nummers met een prog randje die ze spelen zoals 'Themata'.
 

PreFXDesigns

Randprogramma
10 sep 2021
121
387
Download UK zou om 6 uur (onze tijd) met een nieuwe drop komen. Verwacht niet dat ze echt grote namen gaan droppen (die wij nog niet hadden), anders had Graspop ook wel kunnen wachten tot vandaag moest er een grote vis tussen zitten. Ben alleszins wel benieuwd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: sven.cr en Dr. Hannibal

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Voor zondag zeker Karnivool en Ihsahn checken! En Igorrr, al is dat wel... vreemd.

Op donderdag verdient Night Verses in mijn ogen trouwens toch ook echt wel hoger dan een maybe, als Tool en Ne Obliviscaris bij je musts staan. Voor mij in ieder geval ook een absolute must.
Borknagar (vrijdag) zou ik een kans geven @Loek123 , progressive black metal maar de laatste platen zijn allemaal vrij toegankelijk. De black metal is er wel een beetje uit eigenlijk, en je hoort ook wat Deep Purple invloeden terug. 'Up North' raad ik aan.
Karnivool (zondag) zou ook kunnen verrassen. Zij hebben ook wel wat alternative metal nummers met een prog randje die ze spelen zoals 'Themata'.
Thanks voor de tips :) Ik zal ze op mijn lijstje zetten om te luisteren en later laten weten wat ik ervan vind.
Eeen aantal bands in mijn 'maybe' lijstje zijn ook gewoon bands die ik nog wat beter moet beluisteren, Night Verses is daar één van. Dus dat ga ik zeker nog doen.

Wil proberen dit jaar ook mijn horizon wat te verbreden, waarbij het ook helpt dat ik voor het eerst alleen ga. Kan ik af en toe toch even naar binnen lopen bij wat black/prog/death waar ik eerder nooit iemand van mijn vrienden mee naar toe kreeg. Om die reden staat ook Brand Of Sacrifice tussen de must sees, en wil ik wellicht ook maar eens gaan kijken bij dingen als Slaughter to prevail en Emperor om maar wat te noemen.
Jullie tips zullen me hier ook zeker bij helpen, dus bedankt nogmaals.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Wil proberen dit jaar ook mijn horizon wat te verbreden, waarbij het ook helpt dat ik voor het eerst alleen ga. Kan ik af en toe toch even naar binnen lopen bij wat black/prog/death waar ik eerder nooit iemand van mijn vrienden mee naar toe kreeg.
Dat vind ik echt een eerwaardige houding en daar kun je veel plezier aan beleven. Als ik vroeger geen pogingen had ondernomen om in extreme metal te geraken waren al die Graspop affiches beduidend minder interessant geweest. Het heeft jaren geduurd voordat het kwartje viel, maar toen de klik er eenmaal was ging er een wereld voor mij open. Alsof je muziek voor het eerst ontdekt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
Wil proberen dit jaar ook mijn horizon wat te verbreden, waarbij het ook helpt dat ik voor het eerst alleen ga. Kan ik af en toe toch even naar binnen lopen bij wat black/prog/death waar ik eerder nooit iemand van mijn vrienden mee naar toe kreeg.
Dat vind ik echt een eerwaardige houding en daar kun je veel plezier aan beleven. Als ik vroeger geen pogingen had ondernomen om in extreme metal te geraken waren al die Graspop affiches beduidend minder interessant geweest. Het heeft jaren geduurd voordat het kwartje viel, maar toen de klik er eenmaal was ging er een wereld voor mij open. Alsof je muziek voor het eerst ontdekt.
En je krijgt er nog nieuwe vrienden mee ook! Als je gezellig bij de rest rechtsvoor komt staan in ieder geval 😁
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken