Graspop Metal Meeting 2024

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.556
3.258
Een zaal laat zien hoeveel volk een band op eigen kracht kan trekken. Een festival niet. Je kunt in principe iedere band laten afsluiten, maar de vraag is of men daar normaliter een ticket voor koopt.
Dat bedoel ik dus ook. De grootte van bands die zaken uitverkopen wordt op een festival nog wel eens overschat. Leuk voor de kaartverkoop, maar meer ook niet
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.580
7.517
En toch zijn zaal optredens niet te vergelijken met een festival denk ik.
Kijk alleen vorig jaar maar naar Parkway Drive of Pantera. Veld staat helemaal tot de nok vol terwijl het geen Ziggo bands zijn die volledig uitverkopen.
Bij Pantera kun je dan natuurlijk spreken over de Legacy, maar dat gaat voor een PD niet op. Maar was wel een van de beste shows vorig jaar met een enorme reaktie vanuit het publiek.
Alestorm is ook zo'n mooi voorbeeld. Die horen op Graspop standaard bij de 5 best bezochte acts van het weekend. Terwijl hun meest recente optreden in Nederland 'slechts' in de Effenaar was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.556
3.258
Als je ver genoeg vooraan staat, maakt het ook niet zoveel uit hoe vol het achter je staat gelukkig!

Zien we je vooraan bij Bruce op de vrijdag? Maken we er een mooi feest van!
Het probleem bij deze is dat ik niet zo meer van het vooraan staan ben🤦
Zal ook met de leeftijd te maken hebben.
Maar zo op een derde vanaf het podium met een bar binnen loopafstand vermaak ik mij het best😉
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.556
3.258
Alestorm is ook zo'n mooi voorbeeld. Die horen op Graspop standaard bij de 5 best bezochte acts van het weekend. Terwijl hun meest recente optreden in Nederland 'slechts' in de Effenaar was.
De beleving is in een zaal ook zoveel anders als op de weide. Niet in het minst door de mindset van het aanwezige volk
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.060
8.172
Alestorm is ook zo'n mooi voorbeeld. Die horen op Graspop standaard bij de 5 best bezochte acts van het weekend. Terwijl hun meest recente optreden in Nederland 'slechts' in de Effenaar was.

Maar die pakken ook wel bewust kleinere zalen, hebben ook al 013 en Mainstage gedaan, al had mainstage een flink totaalpakket qua namen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.580
7.517
Maar die pakken ook wel bewust kleinere zalen, hebben ook al 013 en Mainstage gedaan, al had mainstage een flink totaalpakket qua namen
Ja fair. Alleen is 013 ook niet te vergelijken met de Ziggo Dome, natuurlijk. Mainstage was inderdaad wel heel nadrukkelijk met een pakket, dus die vind ik niet heel representatief.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.060
8.172
Het probleem bij deze is dat ik niet zo meer van het vooraan staan ben🤦
Zal ook met de leeftijd te maken hebben.
Maar zo op een derde vanaf het podium met een bar binnen loopafstand vermaak ik mij het best😉

Ik hoef ook niet elk optreden vooraan te staan. Sowieso even testen hoe hard een festival klinkt met het huidige geluidsfilter in de gehoorbescherming.

proberen op een dag eigenlijk gewoon de belangrijkste acts zo ver mogelijk vooraan mee te pakken en de rest inderdaad op een iets grotere afstand of vanaf de tribune.

Dit jaar in ieder geval zo ver mogelijk vooraan bij Avantasia en Bruce, staan bij Judas Priest, Dynazty zijn we nog vol energie en de rest kijken we wel :p

Hopelijk een signeersessie of twee (HammerFall!!), die dan weer niet tijdens Avantasia en Bruce moeten zijn natuurlijk
 
  • Winning
Waarderingen: Piebe71

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.060
8.172
Ja fair. Alleen is 013 ook niet te vergelijken met de Ziggo Dome, natuurlijk. Mainstage was inderdaad wel heel nadrukkelijk met een pakket, dus die vind ik niet heel representatief.

Nou denk ik dat Alestorm ook niet per se de behoefte heeft om grotere zalen te doen dus. Maar op Graspop wel altijd heerlijk!

Spijtig dat ze Fannybaws nooit live spelen, leek me echt geweldig om mee te maken, maar denk dat dat komt, omdat het tijdens corona is uitgebracht en daarna al meteen een tweede nieuw album kwam
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.556
3.258
Nou denk ik dat Alestorm ook niet per se de behoefte heeft om grotere zalen te doen dus. Maar op Graspop wel altijd heerlijk!

Spijtig dat ze Fannybaws nooit live spelen, leek me echt geweldig om mee te maken, maar denk dat dat komt, omdat het tijdens corona is uitgebracht en daarna al meteen een tweede nieuw album kwam
Ja, zo hoop ik waarschijnlijk tevergeefs op Halo of Flies😪
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.556
3.258
Ik denk dat ik zelf ook heel anders op festivals sta als op een normaal concert. Dan ben je zoveel meer gefocust. Vandaar toch ook maar een kaattje voor Machine Head gehaald op 2 juni. Dat ik ze vorig jaar moest missen hielp daar ook aan mee.
Maar met 2000 man is de beleving zoveel intenser als op die grote weide.
Al weet ik wel dat het voor mij de ultieme afsluiter wordt. Nog een laatste keer alle energie eruit persen!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.060
8.172
Ja, zo hoop ik waarschijnlijk tevergeefs op Halo of Flies😪

Ik dacht dus dat ie nooit gespeeld werd, maar af en toe verschijnt ie nog wel eens op de setlist, nu met 1,5 uur als tijd heb je wel meer kans dan edities waar hij een uurtje tijd heeft…

Meer kans dan Child in Time in ieder geval
 

Crusader

Randprogramma
12 jun 2021
183
266
Ik denk dat ik zelf ook heel anders op festivals sta als op een normaal concert. Dan ben je zoveel meer gefocust. Vandaar toch ook maar een kaattje voor Machine Head gehaald op 2 juni. Dat ik ze vorig jaar moest missen hielp daar ook aan mee.
Maar met 2000 man is de beleving zoveel intenser als op die grote weide.
Al weet ik wel dat het voor mij de ultieme afsluiter wordt. Nog een laatste keer alle energie eruit persen!!
Groot gelijk,ik heb ook vandaag nog een ticket gekocht voor 013.De gedeeltelijke clash met Emperor deed wel een beetje pijn,dus toch alvast maar in 013 kijken.Toch een kleine 4 uur Machine Head zien in Juni bij elkaar 🤘
 
  • On fire
Waarderingen: Piebe71

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.580
7.517
Ik denk dat ik zelf ook heel anders op festivals sta als op een normaal concert. Dan ben je zoveel meer gefocust. Vandaar toch ook maar een kaattje voor Machine Head gehaald op 2 juni. Dat ik ze vorig jaar moest missen hielp daar ook aan mee.
Maar met 2000 man is de beleving zoveel intenser als op die grote weide.
Al weet ik wel dat het voor mij de ultieme afsluiter wordt. Nog een laatste keer alle energie eruit persen!!
Het ligt er voor mij echt aan welke act en ook een beetje aan het moment. Lastig uit te leggen waar het hem precies in zit. Maar bijvoorbeeld Zeal & Ardor op Graspop 2022, wat er toen gebeurde in de Metal Dome... Lastig te omschrijven, maar het was een collectieve spirituele ervaring. Daarvoor en daarna Z&A nooit meer zo intens meegemaakt. Bloodbath op Graspop 2018. Daar stonden we maar met een paar honderd man in de Marquee, maar iedereen die daar was die ging echt onnoemelijk hard erin op. Legendarisch optreden was dat. Maar ook My Dying Bride vorig jaar op Graspop. Die heb ik ook al vaak gezien, maar om één of andere reden vind ik ze op Graspop altijd op hun best. Of Gojira, want met hun sublieme geluidsafstelling zo'n hele festivalweide naar z'n hand zet. Voelt ook intenser dan wanneer zij in een zaal staan. Bands als Alestorm, Arch Enemy en Bullet For My Valentine, waar ik voor een los concert nooit zo snel een kaart voor zou kopen, maar die ik op een festival altijd wel probeer mee te pakken. Simpelweg omdat zij met hun uitstraling en hun muziek bijdragen aan mijn festivalgevoel.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, haha. Voorbeelden andersom zijn er ook zat hoor. Bands die me op een festival minder bij de strot grijpen dan bij een los concert. Of bands die altijd tegenvallen. Of juist altijd wel sterk zijn. Stake schiet in m'n gedachten. Op Graspop (en Alcatraz) gaat die hele tent uit z'n dak, dus dat is heel vet zo massaal. Maar als je die in een zaaltje met 350 man ziet, dan is dat ook ongelooflijk vet en bijzonder. Eigenlijk is muziekbeleving binnen de niche van de metal waar ik van hou altijd wel goed. Of het nou op een festival is, of in een zaal. 98% gaat daar staan kijken omdat ze de muziek mooi vinden en die willen beleven. Niet om met Henrietta te bespreken hoe het toch komt dat Clara niet doorhad dat Huib vreemd is gegaan met Yade, op het feestje van Barry.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.452
8.058
Ja fair. Alleen is 013 ook niet te vergelijken met de Ziggo Dome, natuurlijk. Mainstage was inderdaad wel heel nadrukkelijk met een pakket, dus die vind ik niet heel representatief.
Hier ben ik het niet mee eens eigenlijk, dit was toch gewoon een concert met een voorprogramma?
Gloryhammer is een prima band maar in grootte toch totaal niet vergelijkbaar met Alestorm, en de overige 2 bands waren nog een stuk kleiner
Het is niet alsof het een soort cohead constructie was zoals Arch enemy + behemoth of Arch Enemy + In Flames deden in dezelfde zaal.
Ik denk toch wel dat je kunt stellen dat een Alestorm even veel kaarten verkoopt als een parkway drive, ghost,gojira of judas priest. Alleen zoals hierboven al vermeldt verkiezen ze de rare random kleine zaaltjes, zoals die gymzaal in België waar ze laatst nog stonden.
 
  • Leuk
  • Thinking
Waarderingen: Imag en Jamel

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
219
364
Ik heb eindelijk een voorlopig spoorboekje gemaakt, En ik ben erg blij dat ik mijn playlist heb kunnen opschonen door alle bands eruit te gooien waar ik sowieso niet naartoe ga. Dikgedrukt zijn must sees, tussen haakjes zijn maybes en / zijn keuzes die ik nog moet maken

Donderdag

Solence - Dominum - Silverstein / Bleed From Within - Alien Weaponry - Babymetal - (Textures) - Hanabie. - Kvelertak - Ne Obliviscaris - Underoath - All Them Witches - Tool

Helaas niet: Amaranthe

Vrijdag​

Svartsot - Lansdowne - Borknagar / The Vintage Caravan - HammerFall - High On Fire / Fear Factory - Vltimas - Avantasia - Electric Callboy - (Tarja) - Graveyard - Pendulum - (Five Finger Death Punch)

Helaas niet: Kadavar, Fu Manchu

Zaterdag​

(Spoil Engine) / (Iron Allies) / (Fleddy Melculy) / (DeathbyRomy) - Red - Ice Nine Kills - Frog Leap - Pain - Rotting Christ - (While She Sleeps) / (Uriah Heep) / (Kampfar) / (Architects) - (Blind Guardian) - Wolf Mother - Avenged Sevenfold - Bring Me The Horizon

Helaas niet: VOLA (effenaar eindhoven 28 nov?)

Zondag​

(Future Palace) - (The Last Internationale) - Atreyu - Dream State - Black Stone Cherry / Vukovi / Rival Sons - Crownshift - Of Mice & Men - Karnivool - Dark Funeral / Slaughter To Prevail - (Igorrr) - Emperor - Machine Head

En eigenlijk had ik alle afzeggers (Corrosion Of Conformity, Eisbrecher en Monuments) ook nog wel willen zien.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
127
178
En de headlinerdiscussie is weer begonnen. De waarheid ligt altijd in het midden.
Headliners zijn niet voor niks headliner. Het zijn de acts die het meeste geld vragen, het meeste publiek over de streep moeten trekken.
De ene headliner spreekt meer aan dan de ander. Rammstein kan 2 keer een stadion vullen, Judas Priest krijgt de Afas waarschijnlijk niet uitverkocht.
Dat zal ook de prijs bepalen van het kaartje.
De rest van de line-up is mooi meegenomen en heeft zeker invloed op de verkoop.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.452
8.058
Als het me lukt om een ticket te scoren, dan is het tweede probleem om te bedenken waar ik slaap. Want ik heb geen auto, dus ik kom sowieso niet meer thuis. Dan is het de vraag of ik een poging ga wagen op de camping, of dat ik ergens een hotel kan scoren, of dat ik nog iemand anders weet te overtuigen die wel terug kan en wil rijden. Ik voel het meest voor het eerste. En dan kan ik Bring me the Horizon ook nog zien. Want hoewel niet mijn muziek, ben ik toch wel benieuwd naar die show.
Om hier nog even op terug te komen, is het niet mogelijk om je tentje mee te geven aan iemand die wel het weekend gaat, en wel een auto ter beschikking heeft? Dan zou je dat nachtje nog gewoon kunnen kamperen op de Boneyard.
Het ligt er voor mij echt aan welke act en ook een beetje aan het moment. Lastig uit te leggen waar het hem precies in zit. Maar bijvoorbeeld Zeal & Ardor op Graspop 2022, wat er toen gebeurde in de Metal Dome... Lastig te omschrijven, maar het was een collectieve spirituele ervaring. Daarvoor en daarna Z&A nooit meer zo intens meegemaakt. Bloodbath op Graspop 2018. Daar stonden we maar met een paar honderd man in de Marquee, maar iedereen die daar was die ging echt onnoemelijk hard erin op. Legendarisch optreden was dat. Maar ook My Dying Bride vorig jaar op Graspop. Die heb ik ook al vaak gezien, maar om één of andere reden vind ik ze op Graspop altijd op hun best. Of Gojira, want met hun sublieme geluidsafstelling zo'n hele festivalweide naar z'n hand zet. Voelt ook intenser dan wanneer zij in een zaal staan. Bands als Alestorm, Arch Enemy en Bullet For My Valentine, waar ik voor een los concert nooit zo snel een kaart voor zou kopen, maar die ik op een festival altijd wel probeer mee te pakken. Simpelweg omdat zij met hun uitstraling en hun muziek bijdragen aan mijn festivalgevoel.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, haha. Voorbeelden andersom zijn er ook zat hoor. Bands die me op een festival minder bij de strot grijpen dan bij een los concert. Of bands die altijd tegenvallen. Of juist altijd wel sterk zijn. Stake schiet in m'n gedachten. Op Graspop (en Alcatraz) gaat die hele tent uit z'n dak, dus dat is heel vet zo massaal. Maar als je die in een zaaltje met 350 man ziet, dan is dat ook ongelooflijk vet en bijzonder. Eigenlijk is muziekbeleving binnen de niche van de metal waar ik van hou altijd wel goed. Of het nou op een festival is, of in een zaal. 98% gaat daar staan kijken omdat ze de muziek mooi vinden en die willen beleven. Niet om met Henrietta te bespreken hoe het toch komt dat Clara niet doorhad dat Huib vreemd is gegaan met Yade, op het feestje van Barry.
Hier inderdaad wel helemaal mee eens, bepaalde bands hebben echt iets fantastisch op festivals waardoor het veel beter uitpakt dan in een zaal, en andersom uiteraard ook. Van Parkway Drive ook wel drie zaalshows gezien maar die konden niet op tegen die show op Graspop vorig jaar.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.580
7.517
Om hier nog even op terug te komen, is het niet mogelijk om je tentje mee te geven aan iemand die wel het weekend gaat, en wel een auto ter beschikking heeft? Dan zou je dat nachtje nog gewoon kunnen kamperen op de Boneyard.
Nadat het nieuws zich verspreidde dat ik die zaterdag toch wil gaan, heeft een ongelooflijk aardige kerel mij een slaapplaats aangeboden in een huisje vlak bij Graspop. De groep waarmee zij naar Graspop gaan is uiteindelijk kleiner dan gedacht, dus ze hebben een bed over! Dus ja, het is nu enkel een kwestie van een ticket zien te bemachtigen en ik ben erbij!
Hier inderdaad wel helemaal mee eens, bepaalde bands hebben echt iets fantastisch op festivals waardoor het veel beter uitpakt dan in een zaal, en andersom uiteraard ook. Van Parkway Drive ook wel drie zaalshows gezien maar die konden niet op tegen die show op Graspop vorig jaar.
Ja dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb PWD nooit in een zaal gezien, maar het zou mij echt heel erg verbazen als zij dezelfde euforie los zouden krijgen als zij vorig jaar op Graspop deden. Is bijna onmogelijk.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken