Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.673
5.153
So nothing…is this it for this year? Next announcement in january or even february?
I still expect something next week. Gut feeling.
Season 9 Idk GIF by Curb Your Enthusiasm
 
  • Haha
Waarderingen: Loek123 en Piebe71

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.426
2.973
Precies mijn gezichtsuitdrukking toen ik de videoclip van Sanguisugabogg op hun Graspop bio pagina probeerde te kijken 😬
Je hebt slechte en goede horrorfilms. De slechte hebben 0 verhaal en veel bloed en gore. ie daar de clip van Sanguisugabogg.
Of zoiets. Maar Blood eagle wings van Anthrax vond ik ook al niks. Terwijl ik wel gigantisch fan ben van Hellraiser en Evil Dead🤭
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Weer een nieuw Metalfestival in Brabant. Dat gaat elkaar nog eens kapot concureren.

Hellmond Open Air in (jawel) Helmond.
Life Of Agony, Metalchurch, Vengeance, Alestorm, Propain en Dog Eat Dog + ongeveer 3 t.b.a.
Vengeance duikt opeens wel overal op.
Alcatraz open Air, Into the Grave, Retrock en nu Hellmond.

Elegy, de Nederlandse pionier van Powermetal, zag ik ook weer voorbij komen. Maar voornamelijk in het buitenland.

Pestilence en Textures staan al op GMM. Veel reunies in het Nederlandse metalwereldje. Hopelijk blijft het nieuwe talent ook komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
60
108
Mogelijks nog bij op RW als headliner op donderdag? of hadden we ze daar allemaal gehad ?
Offspring deed in het verleden ook headlineposities op grote festivals.
Kijk maar naar Download.
De vijver aan headliners is altijd klein geweest, waardoor degradatie eigenlijk lastig wordt. Met het stoppen van Twisted Sister, Motorhead, Black Sabbath, Kiss enz. wordt het steeds lastiger om een aansprekende naam te plaatsen. Daarom zie je eerdere gedegradeerde headliners weer terug bovenaan (Judas Priest, Def Leppard, Alice Cooper, Whitesnake, Offspring, Sum41) en zie je de jongere garde ook (soms wat versneld) doorschuiven.

Wat mij betreft mogen ze bij ieder subgenre een headliner omhoogschuiven, als ze maar garant staan voor een enorme show.

Metalcore; bmth, bfmv, parkway Drive
Hardcore; Agnostic Front, Hatebreed,
Symph: within temptation, Nightwish, Epica
Powermetal: Blind Guardian, Helloween, Hammerfall
Alternative: Disturbed, Evanescene, Alter Bridge,
Hardrock: Slash, Gotthard, Europe, zztop,
Heavy metal
Melodic Death Metal: In Flames, Amon Amarth, Arch Enemy, Soilwork, Scar Symmetry, Bodom After Midnight
Thrash: Kreator, Megadeth, Machine head, Gojira, Destruction
 
  • Leuk
Waarderingen: won666 en Joslittel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Offspring deed in het verleden ook headlineposities op grote festivals.
Kijk maar naar Download.
De vijver aan headliners is altijd klein geweest, waardoor degradatie eigenlijk lastig wordt. Met het stoppen van Twisted Sister, Motorhead, Black Sabbath, Kiss enz. wordt het steeds lastiger om een aansprekende naam te plaatsen. Daarom zie je eerdere gedegradeerde headliners weer terug bovenaan (Judas Priest, Def Leppard, Alice Cooper, Whitesnake, Offspring, Sum41) en zie je de jongere garde ook (soms wat versneld) doorschuiven.

Wat mij betreft mogen ze bij ieder subgenre een headliner omhoogschuiven, als ze maar garant staan voor een enorme show.

Metalcore; bmth, bfmv, parkway Drive
Hardcore; Agnostic Front, Hatebreed,
Symph: within temptation, Nightwish, Epica
Powermetal: Blind Guardian, Helloween, Hammerfall
Alternative: Disturbed, Evanescene, Alter Bridge,
Hardrock: Slash, Gotthard, Europe, zztop,
Heavy metal
Melodic Death Metal: In Flames, Amon Amarth, Arch Enemy, Soilwork, Scar Symmetry, Bodom After Midnight
Thrash: Kreator, Megadeth, Machine head, Gojira, Destruction
Ik heb ook zo iets geopperd. Zet een relatief kleinere band neer met een knalshow en je hebt een headliner.
Sommige bands zouden van mij ook mogen terugkeren met een andere zanger. Een Linkin Park, Lost Prophets, Black Sabbath, Audioslave...bij sommige bands zou dat best kunnen. Al heb je wel erg iconische voormannen die je niet gauw vervangt.
 

JamesBourbon

Playlistbediener
17 nov 2022
14
9
I also suggested something like that. Put on a relatively smaller band with a banging show and you have a headliner.
I would also like to see some bands return with a different singer. A Linkin Park, Lost Prophets, Black Sabbath, Audioslave... with some bands that could be possible. Although you do have very iconic foremen who you do not easily replace.
Or in the case of lost prophets, a nonce
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Blijf me erover verbazen dat Slaughter to Prevail altijd zo hoog staat. Ik weet dat het een hype is en dat het dan sneller gaat, maar dat geldt ook voor Lorna Shore of Sleep Token en die stonden dit jaar vooralsnog aanzienlijker lager op posters.

Het zijn allemaal bands die doorbraken op social media dankzij een gimmick of truukje, maar vind toch dat zowel Lorna Shore als Sleep Token (muzikaal) als je dieper graaft veel meer te bieden hebben dan enkel hun "dingetje" en dat zoiets bij Slaughter to Prevail veel minder het geval is, dat is toch gewoon de meest generieke deathcore die er is?

Ja, Alex Terrible is een opvallende frontman, maar dat geldt ook voor de andere twee. Begrijp waarom ze hard gaan, maar begrijp niet waarom het sneller gaat voor uitgerekend die band.
Slaughter to Prevail heeft op Spotify zelfs meer maandelijkse luisteraars dan Lorna Shore. 2x meer dan Thy Art Is Murder.

Lorna Shore en Sleep Token stonden afgelopen jaar te laag, maar die zijn heel veel gegroeid denk ik van moment van boeking tot daadwerkelijk GMM '23. To the Hellfire kwam uit in zomer van 2021. Demolisher van Slaughter to Prevail in 2019. Je kan het muzikaal oppervlakkig vinden, maar het is al lang niet een kleine naam meer. En bij terugkeer zou ik Lorna Shore en Sleep Token nu ook eerder op main stage verwachten of als Marquee afsluiters.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.673
5.153
Slaughter to Prevail heeft op Spotify zelfs meer maandelijkse luisteraars dan Lorna Shore. 2x meer dan Thy Art Is Murder.

Lorna Shore en Sleep Token stonden afgelopen jaar te laag, maar die zijn heel veel gegroeid denk ik van moment van boeking tot daadwerkelijk GMM '23. To the Hellfire kwam uit in zomer van 2021. Demolisher van Slaughter to Prevail in 2019. Je kan het muzikaal oppervlakkig vinden, maar het is al lang niet een kleine naam meer. En bij terugkeer zou ik Lorna Shore en Sleep Token nu ook eerder op main stage verwachten of als Marquee afsluiters.
Dat laatste, op main stage zullen ze nooit staan, daarvoor zijn ze te niche qua genre (en daarnaast zou ST daar totaal niet tot z'n recht komen).
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Dat laatste, op main stage zullen ze nooit staan, daarvoor zijn ze te niche qua genre (en daarnaast zou ST daar totaal niet tot z'n recht komen).
Behemoth op de mainstage elke keer komt ook totaal niet tot z'n recht, toch staan ze daar steeds.

Ik dacht ook even de maandelijkse luisteraars op te zoeken van Behemoth, die zijn helemaal weggezakt ofzo? 488k in vergelijking met bijna 3 miljoen van ST. Maar als Behemoth daar kan/mag staan, dan is ST en LS toch geen al te gekke gedachte? Beide zijn denk ik ook nog voorlopig niet klaar met groeien. Tegen de tijd dat het 2025 zouden beide ook al weer een nieuw album kunnen hebben, dus ik zie het nog wel gebeuren dat 1 van de 2 op een mainstage zou belanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.244
7.531
Dat laatste, op main stage zullen ze nooit staan, daarvoor zijn ze te niche qua genre (en daarnaast zou ST daar totaal niet tot z'n recht komen).
Bands die nooit op de main stage zullen staan? dat vind ik een beetje een aparte uitspraak.
Ik denk niet dat er bands bestaan die nooit op de mainstage zullen staan. Er zijn zo veel bands die beter tot zijn recht komen in het donker maar toch weer op de mainstage worden gezet. De organisatie heeft hier ook niet echt een keuze in, want als een band te groot wordt voor de tenten en niet groot genoeg is om een mainstage af te sluiten in het donker, dan is de mainstage in het daglicht de enige plek waar ze nog kunnen staan.
Zoals @Akephalos al aangeeft is Behemoth hier het mooiste voorbeeld van. Deze band is de marquee gewoon ontgroeid en spelen hierdoor in de volle zon wat de fans uiteraard niet leuk vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.673
5.153
Offspring deed in het verleden ook headlineposities op grote festivals.
Kijk maar naar Download.
De vijver aan headliners is altijd klein geweest, waardoor degradatie eigenlijk lastig wordt. Met het stoppen van Twisted Sister, Motorhead, Black Sabbath, Kiss enz. wordt het steeds lastiger om een aansprekende naam te plaatsen. Daarom zie je eerdere gedegradeerde headliners weer terug bovenaan (Judas Priest, Def Leppard, Alice Cooper, Whitesnake, Offspring, Sum41) en zie je de jongere garde ook (soms wat versneld) doorschuiven.

Wat mij betreft mogen ze bij ieder subgenre een headliner omhoogschuiven, als ze maar garant staan voor een enorme show.

Metalcore; bmth, bfmv, parkway Drive
Hardcore; Agnostic Front, Hatebreed,
Symph: within temptation, Nightwish, Epica
Powermetal: Blind Guardian, Helloween, Hammerfall
Alternative: Disturbed, Evanescene, Alter Bridge,
Hardrock: Slash, Gotthard, Europe, zztop,
Heavy metal
Melodic Death Metal: In Flames, Amon Amarth, Arch Enemy, Soilwork, Scar Symmetry, Bodom After Midnight
Thrash: Kreator, Megadeth, Machine head, Gojira, Destruction
Dat gebeurt toch ook al volop? Veel van de namen die je noemt zijn de afgelopen jaren al tot headliner benoemd (Parkway Drive, Machine Head, Gojira, maar ook bv. Ghost, Sabaton, Volbeat), zijn dat al eerder geweest (Within Temptation, Evanescence), of zijn dat komend jaar (BMTH).
Andere namen zitten daar dicht tegenaan, en kunnen nog best doorstoten op korte termijn (Nightwish, Epica, Disturbed, In Flames, Amon Amarth, Arch Enemy).

Overigens zouden in de huidige formule, met 2 officiële headliners per dag, nog een hoop andere namen al headliner zijn geweest in het verleden, zoals Nightwish, Korn, Deftones, Lamb Of God, In Flames.

De overige namen die je noemt zie ik echter de status van main stage headliner op GMM om allerlei uiteenlopende redenen nooit halen.
Sowieso Bodom After Midnight niet, die bestaan immers niet meer na het overlijden van Alexi Laiho.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.673
5.153
Behemoth op de mainstage elke keer komt ook totaal niet tot z'n recht, toch staan ze daar steeds.

Ik dacht ook even de maandelijkse luisteraars op te zoeken van Behemoth, die zijn helemaal weggezakt ofzo? 488k in vergelijking met bijna 3 miljoen van ST. Maar als Behemoth daar kan/mag staan, dan is ST en LS toch geen al te gekke gedachte? Beide zijn denk ik ook nog voorlopig niet klaar met groeien. Tegen de tijd dat het 2025 zouden beide ook al weer een nieuw album kunnen hebben, dus ik zie het nog wel gebeuren dat 1 van de 2 op een mainstage zou belanden.
Bands die nooit op de main stage zullen staan? dat vind ik een beetje een aparte uitspraak.
Ik denk niet dat er bands bestaan die nooit op de mainstage zullen staan. Er zijn zo veel bands die beter tot zijn recht komen in het donker maar toch weer op de mainstage worden gezet. De organisatie heeft hier ook niet echt een keuze in, want als een band te groot wordt voor de tenten en niet groot genoeg is om een mainstage af te sluiten in het donker, dan is de mainstage in het daglicht de enige plek waar ze nog kunnen staan.
Zoals @Akephalos al aangeeft is Behemoth hier het mooiste voorbeeld van. Deze band is de marquee gewoon ontgroeid en spelen hierdoor in de volle zon wat de fans uiteraard niet leuk vinden.
Mja, jullie hebben best een punt, er hebben wel meer 'vreemde vogels' op main gestaan natuurlijk, zelfs als headliner/afsluiter (bv. Emperor, A Perfect Circle), dus uitsluiten kan ik het niet volledig.

Maar tegelijkertijd hebben er ook hele grote namen in de tenten gestaan (bv. Kreator), en ik denk niet dat LS of ST ooit te groot voor de Marquee (ongeveer dubbele capaciteit van Metal Dome) zullen worden. Ook Behemoth is volgens mij de Marquee niet per se ontgroeid, die zouden bij de volgende passage 'gewoon' weer in de tent kunnen staan.

Maar verder is het meer een gevoel, hoor. Ik zie die twee bands daar gewoon niet staan, ook al omdat de oude, vaste, meer mainstream georiënteerde fans daar waarschijnlijk niet echt op zitten te wachten (hoewel dat ook vast voor andere bands zal gelden die er wel al hebben gestaan).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Gebruikers die dit onderwerp bekijken