Graspop Metal Meeting 2024

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.433
650
Leuke line up ja, maar als je erheen gaat kan je slechts een handjevol van die bands ook echt zien, hiet het tijdschema van vorig jaar:
Verder is ook de helft van de optredens volledig verpest door slecht geluid en slechte organisatie.
Geef mij toch maar gewoon onze goed georganiseerde europese festivals
Heb je een punt ja! Wil op deze dag meer zien dan 4 dagen van GMM afgelopen jaar, en zelfs toen moest ik al dingen skippen omdat er vanalles tegelijk kwam. Laat staan hier 😂
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.283
3.856
Primus, SWANS, APC, AIC, SOAD, Slowdive, Killing Joke, nitzer ebb, Front Line Assembly, Helmet. De rest kan me gestolen worden. Om dit in Europa te zien, moet je of alle bands los bezoeken of meerdere festivals doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.466
4.635
Best wel wat leuke bands in kleinere letters.

3teeth zou wel leuk zijn, powerman5000 al lang geleden, better lovers moeten we ook in de gaten houden nieuwe supergroep.

Geen idee wat front242 daar tussen doet
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.283
3.856
F242 is een geliefde naam in de VS. Industrial/darkwave doet het daar nog altijd goed. Zie ook nitzer ebb en Front Line Assembly op de line-up. Hopelijk meer van dat op GMM, want ook in België is dit nog altijd een geliefd genre.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
477
516
BRB, ff janken in een hoekje omdat Sick New World zo ver weg is en met deze fucking line up komt. Gooi alles hiervan maar gewoon op de GMM line up en je maakt mij echt enorm blij
Bekijk bijlage 6548
System of a down, Combichrist, Sevendust, Skindred, DOPE, Powerman5000 en Wednesday 13. Dat zouden voor mij de namen zijn.
Graspop heeft mij vaak meer te bieden.
Wat we soms vergeten is dat de usa structurele.namen heeft, zoals wij die in europa hebben. Sommige namen treden meer in europa op dan daar en andersom.
Combichrist is voor de usa waarsch een speciale naam, terwijl.die in de eu best vaak optreden. Voor ons zou bijv sevendust speciaal zijn.

Wat ik er van begrijp is dat USA bands vaak graag naar Europa e.o. komen, omdat ze hier meer kunnen vragen. Dit werkt vaak de andere kant minder gunstig op. Zou te maken hebben met o.a. goedkopere vliegtickets in de eu, ook zou de europese markt een stuk actiever zijnbop rock en metalvlak.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: graspop200

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
84
110
BRB, ff janken in een hoekje omdat Sick New World zo ver weg is en meteze fucking line up komt. Gooi alles hiervan maar gewoon op de GMM line up en je maakt mij echt enorm blij
Bekijk bijlage 6548
Ik heb het me al afgevraagd: als Carpenter Brut kan, dan kan Front 242 zeker ook. Straf dat die erop staan op Sick New World. ´Stay in the rythm´. Dat genre mag er van mij zeker bij met een paar groepen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: graspop200

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294
System of a down, Combichrist, Sevendust, Skindred, DOPE, Powerman5000 en Wednesday 13. Dat zouden voor mij de namen zijn.
Graspop heeft mij vaak meer te bieden.
Wat we soms vergeten is dat de usa structurele.namen heeft, zoals wij die in europa hebben. Sommige namen treden meer in europa op dan daar en andersom.
Combichrist is voor de usa waarsch een speciale naam, terwijl.die in de eu best vaak optreden. Voor ons zou bijv sevendust speciaal zijn.

Wat ik er van begrijp is dat USA bands vaak graag naar Europa e.o. komen, omdat ze hier meer kunnen vragen. Dit werkt vaak de andere kant minder gunstig op. Zou te maken hebben met o.a. goedkopere vliegtickets in de eu, ook zou de europese markt een stuk actiever zijnbop rock en metalvlak.
Ik heb juist gelezen dat Godsmack erg veel moeite heeft om geld te verdienen aan Europese tours. Oftewel traden met name op voor naamsbekendheid wereldwijd. Bovenstaande vlieger gaat dus niet voor iedere band uit de USA op. Schijnbaar slaat de muziek van Godsmack in Amerika dus veel beter aan dan hier…

Edit: link erbij, zodat jullie weten dat ik niet uit mijn nek zit te lullen 😜

P.s. ik had mij enorm verheugd om Godsmack voor de eerste keer op Graspop te zien (2019 dacht ik?) en dat viel mij enorm tegen. Te weinig energie / flair die ik juist wel tegenkwam bij de oudere concerten van ze.

 
Laatst bewerkt:

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
477
516
Ik heb juist gelezen dat Godsmack erg veel moeite heeft om geld te verdienen aan Europese tours. Oftewel traden met name op voor naamsbekendheid wereldwijd. Bovenstaande vlieger gaat dus niet voor iedere band uit de USA op. Schijnbaar slaat de muziek van Godsmack in Amerika dus veel beter aan dan hier…

Edit: link erbij, zodat jullie weten dat ik niet uit mijn nek zit te lullen 😜

P.s. ik had mij enorm verheugd om Godsmack voor de eerste keer op Graspop te zien (2019 dacht ik?) en dat viel mij enorm tegen. Te weinig energie / flair die ik juist wel tegenkwam bij de oudere concerten van ze.

UItzondering op de regel is er altijd. Disturbed heeft ook vaker moeite gehad met logistiek in EU.
Er staan meer amerikaanse bands hier, dan europese bands daar.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.047
2.677
Front 242 👏👏👏

Worden daar verdomme meer geapprecieerd dan in België.

Alsook Loathe die hoog op de affiche staan 👏👏👏
 
  • Leuk
Waarderingen: Joe

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
477
516
Ik heb juist gelezen dat Godsmack erg veel moeite heeft om geld te verdienen aan Europese tours. Oftewel traden met name op voor naamsbekendheid wereldwijd. Bovenstaande vlieger gaat dus niet voor iedere band uit de USA op. Schijnbaar slaat de muziek van Godsmack in Amerika dus veel beter aan dan hier…


Hij zegt ook in het interview dat ze vaak (15 Keer) in Europa zijn geweest...
Maar in de Benelux zie ik alleen concerten vanaf 1991 (voorprogramma Black Sabbath), 2003 (voorprogramma Metallica) 2019 en 2022...dus dan hebben ze steeds de Benelux overgeslagen? Dus 4 keer sinds 1991?
In een interview zeiden ze ook te begrijpen dat ze op Graspop zo vroeg stonden..want ze kwamen bijna nooit in Europa..
Dus een beetje tegenstrijdig.

Hij kaart ook aan dat ze zo groot zijn in de usa door radio-aandacht. Iets waar Floor Jansen (Nightwish/Revamp/after Forever) ook op terugblikt, maar dan in de negatieve zin. Floor is een van de grootste export op muziekgebied, maar wordt in de Benelux amper gedraaid op de radio..net als iedere andere metalband.
Hetzelfde geldt voor Maiden en Metallica, waarbij Metallica veel gehyped is door radio..terwijl Maiden het veel meernop eigen kracht moest doen (stond ergens in een interview) Ik denk dat de 2 markten ook niet echt vergeleken kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
257
523
Hij zegt ook in het interview dat ze vaak (15 Keer) in Europa zijn geweest...
Maar in de Benelux zie ik alleen concerten vanaf 1991 (voorprogramma Black Sabbath), 2003 (voorprogramma Metallica) 2019 en 2022...dus dan hebben ze steeds de Benelux overgeslagen? Dus 4 keer sinds 1991?
In een interview zeiden ze ook te begrijpen dat ze op Graspop zo vroeg stonden..want ze kwamen bijna nooit in Europa..
Dus een beetje tegenstrijdig.

Hij kaart ook aan dat ze zo groot zijn in de usa door radio-aandacht. Iets waar Floor Jansen (Nightwish/Revamp/after Forever) ook op terugblikt, maar dan in de negatieve zin. Floor is een van de grootste export op muziekgebied, maar wordt in de Benelux amper gedraaid op de radio..net als iedere andere metalband.
Hetzelfde geldt voor Maiden en Metallica, waarbij Metallica veel gehyped is door radio..terwijl Maiden het veel meernop eigen kracht moest doen (stond ergens in een interview) Ik denk dat de 2 markten ook niet echt vergeleken kunnen worden.
2015 op Fortarock, 2012 Graspop. Zie ook nog 1999 (voorprogramma Black Sabbath en Pukkelpop), 2001 (HMH en Sportpaleis). Tussen 2003 en 2012 wel een heel groot gat, daarna elke 3/4 jaar.

Ze hebben na I Stand Alone, 20 jaar geleden, toch niet veel meer released wat bij het grote (metal)publiek bekend is? Persoonlijk vind ik het een dertien-in-een dozijn band, heeft geen typisch eigen geluid. Erg Amerikaans, dat wel. Misschien dat ze daarom in Europa wat minder groot zijn?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.182
4.326
I hope not. Have you seen footage from their show at Power Trip Festival? Brian Johnson sounds bad, like really bad...

Geluid van deze telefoon is sowieso niet al te best. En ‘really bad’ valt ook wel mee imo. De vergelijking met Axl is al gemaakt. Reacties op sociale media waren juist positief.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
257
523
Heb zelf Within Temptation nog nooit live gezien. Is dit een goede Graspop band?

Kwestie van smaak denk ik! Heb ze 2 keer op GMM gezien, beide keren was het technisch goed maar ze krijgen niet een volle wei mee. Is ook geen band die of zelfs genre dat publiek aan het springen of pitten krijgt natuurlijk, energie is heel anders. Symfonisch, meer luister-metal denk ik. Om die reden lastig om dit soort bands als headliner te programmeren, publieksrespons is heel anders.

Laat onverlet dat WT gewoon een goede band is en Sharon een goede zangeres!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken