Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.235
7.508
2022: Aerosmith (oke, die cancelden en dat werd Sabaton), Deep Purple, The Offspring, Alice Cooper
The Offspring als oudjes zien gaat nergens meer over, dus in principe alleen Deep Purple en Alice Cooper. Dat zijn 2 bands.
Op de vrijdag van dat zelfde jaar stonden: Steel Panther, Megadeth, Whitesnake, Scorpions
Op de zaterdag: Europe, Foreigner, Saxon, Judas Priest
Zondag was misschien wel de dag met de minste oudjes dus, wellicht na de vrijdag.
2019: Kiss, Def Leppard, Whitesnake
3 bands van de 11, meer hoef ik niet te zeggen lijkt me. geen zin om bovenstaande vergelijking voor alle jaren te gaan maken
2018: Ozzy, Judas Priest, Hollywood Vampires
3 bands van de 12 bands van de zondag

Hopelijk is deze vreemde theorie die op niets is gebaseerd nu de wereld uit geholpen
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.197
10.581
The Offspring als oudjes zien gaat nergens meer over, dus in principe alleen Deep Purple en Alice Cooper. Dat zijn 2 bands.
Hm interessant. Dat is ook mijn eerste reactie eerlijk gezegd. Maar tegelijkertijd is of je een band als oudje bestempeld ook een kwestie van perspectief. Offspring heeft hun grootste hits circa 25 jaar geleden gehad. Als je een jonge festivalganger bent is dat even geleden. Toen ik een jonge muziekluisteraar was waren dat bands als de Eagles, Led Zeppelin en Queen om zomaar iets te noemen. Voor mijn ouders waren dat geen oudjes maar hun favoriete bands. Dus wanneer treedt een band het domein van de oudjes binnen? Om onder de kerstboom eens over te filosoferen.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.556
3.127
Misschien 3 van de 12 bands, maar wel telkens 3 van de 4 bands die als laatst spelen. Graspop boekt in mijn ogen gewoon veel en veel te veel classic op de hoge spots t.o.v. prog/black metal.
Blijkbaar zijn het dus ook de andere dagen die er bol van staan.

Voor wat betreft The Offspring: ik vond ze vreselijk in 2022, terwijl ik ze bijna tien jaar geleden echt heel sterk vond. En daar wringt de schoen hem al meteen: toen ik ze in 2014 voor de eerste keer zag (volgens mijn statistieken op Setlist.fm) waren ze al een classic band met heel veel hits die al heel oud waren. Ik kan me niet herinneren dat ze sindsdien ook nog maar 1 noemenswaardig nummer hebben geproduceerd.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.739
7.559
Misschien 3 van de 12 bands, maar wel telkens 3 van de 4 bands die als laatst spelen. Graspop boekt in mijn ogen gewoon veel en veel te veel classic op de hoge spots t.o.v. prog/black metal.
Blijkbaar zijn het dus ook de andere dagen die er bol van staan.

Voor wat betreft The Offspring: ik vond ze echt vreselijk in 2022, terwijl ik ze bijna tien jaar geleden echt heel sterk vond. En daar wringt de schoen hem al meteen: toen ik ze in 2014 voor de eerste keer zag (volgens mijn statistieken op Setlist.fm) waren ze al een classic band met heel veel hits die al heel oud waren. Ik kan me niet herinneren dat ze sindsdien ook nog maar 1 noemenswaardig nummer hebben geproduceerd.

Misschien dat black (en tot op zekere hoogte prog) ook gewoon niet geschikt is voor de mainstage, waar je enkele tienduizenden bezoekers tevreden moet houden?

Edit: Het aantal breed toegankelijke bands op de mainstage heeft niet echt iets te maken met het gebrek aan genres die voornamelijk in de tenten staan
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.556
3.127
Misschien dat black (en tot op zekere hoogte prog) ook gewoon niet geschikt is voor de mainstage, waar je enkele tienduizenden bezoekers tevreden moet houden?
Dat zou kunnen ja. Als alternatief zou je kunnen overwegen om eens wat minder bands in de Marquee te plaatsen, maar deze wel een set van minstens een uur te geven zoals ze dat ook op de Main Stages doen aan het einde van de dag.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.235
7.508
Hm interessant. Dat is ook mijn eerste reactie eerlijk gezegd. Maar tegelijkertijd is of je een band als oudje bestempeld ook een kwestie van perspectief. Offspring heeft hun grootste hits circa 25 jaar geleden gehad. Als je een jonge festivalganger bent is dat even geleden. Toen ik een jonge muziekluisteraar was waren dat bands als de Eagles, Led Zeppelin en Queen om zomaar iets te noemen. Voor mijn ouders waren dat geen oudjes maar hun favoriete bands. Dus wanneer treedt een band het domein van de oudjes binnen? Om onder de kerstboom eens over te filosoferen.
Het is inderdaad een lastig vraagstuk, het ligt er natuurlijk ook aan naar welke factoren je kijkt.
Leeftijd van de band, leeftijd van de bandleden, hoe lang hebben ze geen album uitgebracht, wanneer waren ze op hun hoogtepunt etc etc.
Zelfs de nieuwste headliners zoals Gojira, Parkway Drive, Ghost kun je ook al oud noemen want vaak zijn de bandleden wel boven de 40.
Als je het dan weer gaat vergelijken met de oudere garde van 60 a 70 jarigen zijn die eerdergenoemde bands weer heel jong.
Misschien 3 van de 12 bands, maar wel telkens 3 van de 4 bands die als laatst spelen. Graspop boekt in mijn ogen gewoon veel en veel te veel classic op de hoge spots t.o.v. prog/black metal.
Blijkbaar zijn het dus ook de andere dagen die er bol van staan.
Ja er staat gewoon een hoop heavy metal en classic rock op de mainstages, maar daar zitten gewoon veel meer grote bands tussen. ik heb zelf trouwens ook helemaal niets met classic rock en heavy metal en dat soort genres, dus ik begrijp je argument wel.

ik denk alleen eerlijk gezegd niet dat we ooit veel black metal bands op de main stages moeten verwachten, het is gewoon een meer niche genre dan veel minder mensen trekt. Daarnaast werkt het vaak gewoon minder goed, zie ook hier op het forum de reacties op het plaatsen van Behemoth in de volle zon in plaats van in de tent waar die band veel beter tot zijn recht komt.

2023 was in zekere zin een kleine breakthrough in de zin dat er meer jonge bands op de mainstages stonden, al had daarin vooral de metalcore de overhand in en volgens mij vind jij dat even verschrikkelijk als rollator rock als ik het me goed herriner, dus dat helpt ook niet bepaald mee.

prog en black metal op de mainstages zal eerder gebeuren op de wat kleinere festivals, het zijn gewoon niet de genres waar 50.000 mensen op af komen helaas. wellicht dat in dat opzicht iets van Alcatraz een beter festival is, aangezien die geen 50k tickets moeten verkopen kunnen die gewoon Behemoth als headliner neer zetten en iedereen is blij.

de enige uitzonderingen qua prog die wel Graspop zouden kunnen headlinen zijn waarschijnlijk Tool en A Perfect Circle, die helaas beiden eerder op Werchter zullen staan dan op Graspop.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.235
7.508
Zo heel veel overlap gaat RaR/RiP niet hebben met Graspop verder toch?
Dit jaar deelden ze ongeveer 15 namen, en een stuk of 10 bands die er stonden die andere jaren wel op Graspop stonden. In totaal stuk of 25 potentiële graspop namen dus, opzich wel redelijk veel overlap. (Rock Am Ring heeft ongeveer de helft van het aantal artiesten als Graspop, dus daardoor lijken de aantallen ook wat lager)
 

Core

Nieuw lid
5 okt 2023
4
2
Misschien dat black (en tot op zekere hoogte prog) ook gewoon niet geschikt is voor de mainstage, waar je enkele tienduizenden bezoekers tevreden moet houden?

Edit: Het aantal breed toegankelijke bands op de mainstage heeft niet echt iets te maken met het gebrek aan genres die voornamelijk in de tenten staan
Ik vind ook dat deze bands waarschijnlijk te specifiek zijn voor mainstage
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
700
641
Enkele oudjes op de main stages door de jaren heen op zondag:

2023: Def Leppard, Mötley Crüe, Hollywood Vampires, Generation Sex, Dirkschneider
2022: Aerosmith (oke, die cancelden en dat werd Sabaton), Deep Purple, The Offspring, Alice Cooper
2021: corona
2020: corona
2019: Kiss, Def Leppard, Whitesnake
2018: Ozzy, Judas Priest, Hollywood Vampires

Kortom, ik vind het best logisch dat er wordt aangenomen dat ook 2024 weer vol staat met oudjes en classic rock / glam rock.
De 2022 zaterdag was met Saxon, Foreigner, Europe, Michael Schenker en Judas Priest toch net iets meer voor de ouderen.
+ Vrijdag had je ook nog Whitesnake en Scorpions.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
478
521
Nee eens die hebben daar echt niets te zoeken idd.
Klopt. Hoort niet op GMM
Lees nu ook net in het Bospop topic van de aangekondigde show in Duitsland. Misschien dat Journey en Toto toch niet samen door Europa gaan? Alleen Journey zou ik verder ook prima vinden, al weet ik niet of jullie die wel vinden passen
Een tour in usa hoeft niks te maken te hebben met europa. Poison en joan jett kwamen ook niet mee met Motley Crue en Def Leppard.
Avantasia gaat in juni touren in Europa!
15 juni in Spanje!
Zou ik erg gaaf vinden.
Misschien 3 van de 12 bands, maar wel telkens 3 van de 4 bands die als laatst spelen. Graspop boekt in mijn ogen gewoon veel en veel te veel classic op de hoge spots t.o.v. prog/black metal.
Er zijn genoeg commerciele metalfestivals waar blackmetal amper wordt geboekt. Graspop weet de tenten altijd goed te vullen.
classic metal en rock is ook veelal de basis van de rest wat er staat...weet vaak een breed publiek te boeien.
Welke progressieve of black metal bands zou je dan hoger willen zetten?
Meestal staan dit soort bands ook niet in de grootste zalen toch? Uitzonderingen als Tool daar gelaten. Black spreekt volgens mij nog een beperktere groep aan dan prog.
Je ziet dat de classic formule nog aardig werkt. Airbourne, Sabaton, Volbeat, Alter bridge, battlebeast etc. Zijn allemaal.vrij jonge bands met klassieke elememten.
Metalcore/hardcore/nu-metal/Groove metal is ook niet echt "nieuw" he. Je hebt van ieder genre oude rotten en nieuwere bands. Die oude rotten hebben bewezen dat ze de tijd door zijn gekomen, hebben vaak meer hits..dus ergens logisch toch?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.739
7.559
Een tour in usa hoeft niks te maken te hebben met europa. Poison en joan jett kwamen ook niet mee met Motley Crue en Def Leppard.

Hoeft niet inderdaad, maar Motley en Def Leppard als basis kwam wel zo over, en dacht hetzelfde in interviews met Journey te hebben gelezen over Toto + Journey, maar hoeft inderdaad niet per se
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
478
521
De 2022 zaterdag was met Saxon, Foreigner, Europe, Michael Schenker en Judas Priest toch net iets meer voor de ouderen.
+ Vrijdag had je ook nog Whitesnake en Scorpions.
Ze zijn ouder..dat wil niet zeggen dat ze voor de ouderen zijn. Het publiek is vaak erg gemixed in mijn beleving bij vrijwel alle bands.

Volgend jaar vind ik gewoon dat de "Spineshank Reunion"..die er nooit komt gaat headlinen.
 
Laatst bewerkt:

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
Hoeft niet inderdaad, maar Motley en Def Leppard als basis kwam wel zo over, en dacht hetzelfde in interviews met Journey te hebben gelezen over Toto + Journey, maar hoeft inderdaad niet per se
Is ook gewoon zo, hoor. In ‘n interview werd bevestigd dat Journey meekwam met de Europese tour van Toto. Journey zou het voorprogramma van Toto zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken