Hm interessant. Dat is ook mijn eerste reactie eerlijk gezegd. Maar tegelijkertijd is of je een band als oudje bestempeld ook een kwestie van perspectief. Offspring heeft hun grootste hits circa 25 jaar geleden gehad. Als je een jonge festivalganger bent is dat even geleden. Toen ik een jonge muziekluisteraar was waren dat bands als de Eagles, Led Zeppelin en Queen om zomaar iets te noemen. Voor mijn ouders waren dat geen oudjes maar hun favoriete bands. Dus wanneer treedt een band het domein van de oudjes binnen? Om onder de kerstboom eens over te filosoferen.
Het is inderdaad een lastig vraagstuk, het ligt er natuurlijk ook aan naar welke factoren je kijkt.
Leeftijd van de band, leeftijd van de bandleden, hoe lang hebben ze geen album uitgebracht, wanneer waren ze op hun hoogtepunt etc etc.
Zelfs de nieuwste headliners zoals Gojira, Parkway Drive, Ghost kun je ook al oud noemen want vaak zijn de bandleden wel boven de 40.
Als je het dan weer gaat vergelijken met de oudere garde van 60 a 70 jarigen zijn die eerdergenoemde bands weer heel jong.
Misschien 3 van de 12 bands, maar wel telkens 3 van de 4 bands die als laatst spelen. Graspop boekt in mijn ogen gewoon veel en veel te veel classic op de hoge spots t.o.v. prog/black metal.
Blijkbaar zijn het dus ook de andere dagen die er bol van staan.
Ja er staat gewoon een hoop heavy metal en classic rock op de mainstages, maar daar zitten gewoon veel meer grote bands tussen. ik heb zelf trouwens ook helemaal niets met classic rock en heavy metal en dat soort genres, dus ik begrijp je argument wel.
ik denk alleen eerlijk gezegd niet dat we ooit veel black metal bands op de main stages moeten verwachten, het is gewoon een meer niche genre dan veel minder mensen trekt. Daarnaast werkt het vaak gewoon minder goed, zie ook hier op het forum de reacties op het plaatsen van Behemoth in de volle zon in plaats van in de tent waar die band veel beter tot zijn recht komt.
2023 was in zekere zin een kleine breakthrough in de zin dat er meer jonge bands op de mainstages stonden, al had daarin vooral de metalcore de overhand in en volgens mij vind jij dat even verschrikkelijk als rollator rock als ik het me goed herriner, dus dat helpt ook niet bepaald mee.
prog en black metal op de mainstages zal eerder gebeuren op de wat kleinere festivals, het zijn gewoon niet de genres waar 50.000 mensen op af komen helaas. wellicht dat in dat opzicht iets van Alcatraz een beter festival is, aangezien die geen 50k tickets moeten verkopen kunnen die gewoon Behemoth als headliner neer zetten en iedereen is blij.
de enige uitzonderingen qua prog die wel Graspop zouden kunnen headlinen zijn waarschijnlijk Tool en A Perfect Circle, die helaas beiden eerder op Werchter zullen staan dan op Graspop.