Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.522
809
Ik verwacht Tenacious D nu al helemaal niet meer. Hebben een show in Wembley aangekondigd, en dat is op 2 juni.
Ze blijven begin juni aanhouden.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Nieuwe namen voor download uk, ik onthoud vooral dat dream theater, animals as leaders en intervals in de buurt zijn.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
43 nieuwe namen Download:

Aaron Buchanan & The Cult Classics
Alcest
Animals As Leaders
At The Gates
Bad Wolves
Batushka
Beartooth
Behemoth
Black Peaks
Brothers Osborne
Cane Hill
Clutch
Coldrain
Conjurer
Crystal Lake
Deadland Ritual
Fever 333
Godsmack
Groundculture
Halestorm
Heart Of A Coward
Icon For Hire
Intervals
Last In Line
Like A Storm
Lost In Stereo
Love Bites
Municipal Waste
Ne Obliviscaris
Palaye Royale
Parting Gift
Redhook
Skid Row
Skynd
Stone Temple Pilots
Sumo Cyco
Those Damn Crows
Three Days Grace
Toska
Trash Boat
Twelve Foot Ninja
Vega
Wolf Jaw

8 ervan zijn al aangekondigd voor GMM, 2 stonden er vorig jaar.

Niet erg onder de indruk van de overige namen.
Behemoth, Skid Row, Animals As Leaders, Alcest, Last In Line lijken de meest interessante.
Doe mij die laatste 2 maar dan. :)
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
In het Pinkpop-topic een opmerking van iemand over Graspop:

"Volgend jaar heeft Graspop grootste evenement terrein in België"

Ik herinner me dit ook nog vaag, maar kan even geen bron vinden hierover. Iemand?
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Ik heb een hele tekst geschreven, maar ik kan het niet posten omdat de site het weigert.

Kort samengevat:
- Groot, voormalig luchthaven in Brustem, Sint-Truiden wordt dit jaar een evenemententerrein
- 94 hectare (2x groter dan Rock Werchter)
- Maximaal 15 dagen festival per jaar op het terrein
- Rock Werchter had interesse in 2011, maar heeft ondertussen investeringen in Werchter zelf gedaan en gaat dus niet verhuizen.
- De vergunning van GMM in Dessel loopt dit jaar af, er zijn al jaren geruchten dat GMM gaat verhuizen
- Verder interesse uit binnen- en buitenland
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Ik vraag me wel af wat een festival als Graspop moet met zoveel ruimte. Natuurlijk, je kunt zo je camping lekker dicht op het festivalterrein zetten maar er zullen nooit zoveel mensen naar een metalfestival trekken als dat er naar een gevarieerder festival als Rock Werchter komen.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
En nu de links:

Werchter heeft interesse in Brustem (2011).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2011/05/30/_brustem_klaar_voorrockwerchter2012-1-1035236/

Project raakt eindelijk van de grond, Werchter heeft geen interesse meer, maar "Herman volgt het dossier nog" (2017).
https://www.hln.be/showbizz/muziek/festivals/rock-werchter/-evenemententerrein-sint-truiden-in-laatste-fase-schueremans-enthousiast~a8d54917/

Stad Sint-Truiden wordt eigenaar van het perceel.
https://www.agost.be/nl/projecten/d/detail/project-evenementenplein-brustem

Onderstaande milieurapport heeft het over een beperkte invloed van een festival op het milieu, maar wel over een verzadiging van het verkeer.
Opvallend is dat er gevraagd wordt om afstand te houden met de industriezone. GMM ligt in Dessel pal langs een opslagplaats voor nucleair afval :p
https://mer.lne.be/merdatabank/uploads/merkennis5017.pdf

 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Ik vraag me wel af wat een festival als Graspop moet met zoveel ruimte. Natuurlijk, je kunt zo je camping lekker dicht op het festivalterrein zetten maar er zullen nooit zoveel mensen naar een metalfestival trekken als dat er naar een gevarieerder festival als Rock Werchter komen.

Volgens Herman wordt het 2x groter dan Werchter (https://www.hln.be/showbizz/muziek/festivals/rock-werchter/-evenemententerrein-sint-truiden-in-laatste-fase-schueremans-enthousiast~a8d54917/).

Ik heb geen idee of die enkel het festivalterrein van Werchter bedoeld of ook de campings etc.
Onderschat trouwens niet de grootte van een festival. Naast het festival zelf heb je de campings, parkings, crew corner, crew camping, back stage, containerpark, parkeerplaats voor heftrucks, gators en vrachtwagens, backstage, materiaaldienst,... Ik heb zelf 3 jaar op Werchter gewerkt, en het festivalterrein is opvallend klein in vergelijking met het gebeuren er rond. Ik denk dat zeer veel festivalorganisatoren de luxe van te veel ruimte graag willen hebben.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Tot hoeveel mensen zou de capaciteit dan kunnen stijgen met dit terrein?

Tot maximaal 15 dagen per jaar mag het terrein dienen om evenementen te organiseren, met tot 400.000 bezoekers per project, lees: festival. Want daar is het de gemeente toch wel om te doen. “In de praktijk gaat het om één groot evenement dat één of twee weekends kan duren”, zegt Vossius.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
xydroh wrote:
Tot hoeveel mensen zou de capaciteit dan kunnen stijgen met dit terrein?

Tot maximaal 15 dagen per jaar mag het terrein dienen om evenementen te organiseren, met tot 400.000 bezoekers per project, lees: festival. Want daar is het de gemeente toch wel om te doen. “In de praktijk gaat het om één groot evenement dat één of twee weekends kan duren”, zegt Vossius.


Dan kan dit als testproject gezien worden in 2019, goed op tijd om in 2020 een bom van een affiche neer te zetten voor de 25ste verjaardag?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Set Abominae wrote:

xydroh wrote:
Tot hoeveel mensen zou de capaciteit dan kunnen stijgen met dit terrein?


Tot maximaal 15 dagen per jaar mag het terrein dienen om evenementen te organiseren, met tot 400.000 bezoekers per project, lees: festival. Want daar is het de gemeente toch wel om te doen. “In de praktijk gaat het om één groot evenement dat één of twee weekends kan duren”, zegt Vossius.



Dan kan dit als testproject gezien worden in 2019, goed op tijd om in 2020 een bom van een affiche neer te zetten voor de 25ste verjaardag?
Zou inderdaad mooi zijn als ze dan goed kunnen uitpakken.
Misschien Metallica voor het eerst (die bij een grotere capaciteit wellicht eerder zijn geneigd te komen), en/of een Rammstein, SOAD, AC/DC, RATM of (wie weet) Led Zeppelin?

Het festival zou ook flink in de breedte kunnen doorgroeien, met extra podia voor diverse subgenres als punk/hardcore (is er nu al met Jupiler Stage), folk (Heilung was een schot in de roos afgelopen jaar wat mij betreft), 'dance', grind, of zelfs cabaret o.i.d.

Ik zou het i.i.g. wel zien zitten als ze naar St. Truiden zouden verhuizen, al was het maar omdat dat een plek is met meer faciliteiten in de buurt, en het voor mij dichterbij ligt. :wink:
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
Denk dat verhuis van Graspop zo goed als vast staat hoor.
Maar dat wil niet zeggen dat Graspop "groter" gaat worden maar wel dat er aansluitend gewoon extra concerten gaan bijkomen.
In Werchter zijn ze beperkt in aantal en op Pukkel mag het niet.

Dus komt dit terrein voor LN perfect uit. Logistiek alles aanwezig dankzij graspop, productie kan dan perfect switchen tussen Werchter en Brustem...
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Denk dat verhuis van Graspop zo goed als vast staat hoor.
Maar dat wil niet zeggen dat Graspop “groter” gaat worden maar wel dat er aansluitend gewoon extra concerten gaan bijkomen.
In Werchter zijn ze beperkt in aantal en op Pukkel mag het niet.

Dus komt dit terrein voor LN perfect uit. Logistiek alles aanwezig dankzij graspop, productie kan dan perfect switchen tussen Werchter en Brustem…

Met bijkomende openlucht concerten, bedoel je dan allemaal in de zomer? genre ac/dc, ed sheeran, .. ?

Ik zie ook een trend die oa. hellfest, wacken, metaldays, .. allemaal beginnen overnemen en dat is een 2e, kleiner, indoor festival organiseren tijdens de winter om de fans van het festival geen jaar te laten wachten.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
ChiquitaChaser wrote:
Denk dat verhuis van Graspop zo goed als vast staat hoor.
Maar dat wil niet zeggen dat Graspop “groter” gaat worden maar wel dat er aansluitend gewoon extra concerten gaan bijkomen.
In Werchter zijn ze beperkt in aantal en op Pukkel mag het niet.

Dus komt dit terrein voor LN perfect uit. Logistiek alles aanwezig dankzij graspop, productie kan dan perfect switchen tussen Werchter en Brustem…

Met bijkomende openlucht concerten, bedoel je dan allemaal in de zomer? genre ac/dc, ed sheeran, .. ?
Yeps
Zie dit jaar naar Pink, Rammstein, Muse en Metallica
Allemaal gaan ze op tour zonder festivals (Pink & Muse doen Werchter omdat ze anders niet naar belgie konden komen)
Infrastructuur loopt hier wat achter (en beperkt door regels). Werchter en KBS beperkt in aantal events en buiten KBS geen andere stadions waar er ene concert kan plaatsvinden...
 

Stefan1617899554

Playlistbediener
27 nov 2015
6
0
Wolfmother bevestigd zojuist een Europese tour. 21 juni Southside Festival in Duitsland, 23 juni Hurricane in Duitsland. Wellicht doen de heren 22 juni Graspop aan? Zo ja, zouden we snel meer nieuwe namen vanuit Graspop kunnen verwachten...
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
while she sleeps kan graspop nu ook al aankondigen want het concert in zappa is uitverkocht. voor mijn part mag de hele undercard van dat concert meekomen. northlane, thrashboat, landmvrks
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Een berichtje dat impliciet ook te maken heeft met Graspop.

https://zwaremetalen.com/nieuws/fortarock-2019-kan-maar-geen-zaterdagheadliner-vinden?fbclid=IwAR0ulVAlwERAygeu8cmi-4ZVlB_oTASbCruJWFBIFRbsf0Ox5daox3bXhzw
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
346
643
Ja, ik was deze morgen nog aan het denken dat GMM organisatie problemen heeft om de nog missende grote namen te vinden.
Vandaar dat het zo lang duurt voordat we nieuwe namen krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat na de verwennerij vorig jaar de kaartenverkoop nu wat tegenvalt. En de volgende lading namen is belangrijk om de verkoop terug op gang te krijgen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
zou de eerste headiner die fortarock gemist heeft dezelfde zijn als de headliner van ressurectionfest die wegviel? Denk dat die eerste Korn was, bij de 2e dacht ik aan ozzy die net zijn EU tour gecancelled heeft.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken