UK Glastonbury 2016

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.940
493
Ik snap dat we van Glastonbury veel mogen verwachten, maar op The National en Tame Impala na hebben ze toch zo'n beetje alle belangrijke tourende festivalacts geboekt.

Had je wat meer exclusieve namen verwacht, bedoel je?
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Bijvoorbeeld, of Brian Wilson, wel Radiohead, Anohni, Air, Flying Lotus, The Roots. Maar voornamelijk een verrassing, iets waarmee ze toonaangevend zijn en kunnen rechtvaardigen dat ze maanden na andere festivals met hun line-up komen, en dat idee heb ik nu niet. Zeker omdat hun meest exclusieve namen, hun hoogtepunt 30-40 jaar geleden hadden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Meh in de zin van, ik ga dit allemaal ook zien dit jaar en van Glastonbury verwacht ik wat meer. (Los van Garfunkel, Jeff Lyne en de headliners want dat is gewoon niet mijn straatje, al zie ik wel in dat het bijzondere namen zijn)

Veel van de goede namen op Glasto staan dit jaar ook op pakweg Rock Werchter. Maar dat zegt meer over de goede kwaliteit van RW dan over de slechte kwaliteit van Glastonbury. Had je met RW/Lowlands gedeelde namen als Beck, PJ Harvey, Last Shadow Puppets, Foals, New Order, LCD Soundsystem en Sigur Ros gezien voor de aankondigingen van die festivals, dan had je waarschijnlijk iets als 'best line up ever' geroepen. Maar het is omdat je die namen al gaat zien, dat ze minder fantastisch zijn. Alle grote goede namen van dit festivalseizoen (behalve Radiohead en The National, ongetwijfeld voor volgend jaar) op één affiche, da's meer dan een 'meh' waard.

Plus: Ronnie Spector! Van de Ronettes! Qua legendes doen ze het daar altijd goed.

Deze line up 'meh' noemen is gestoord.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Overigens zou dit voor elk ander Brits festival uitzonderlijk zijn. Maar als ik een Glastonbury kaartje had gehad, zou ik enigszins teleurgesteld zijn.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
MRMantel wrote:
Meh in de zin van, ik ga dit allemaal ook zien dit jaar en van Glastonbury verwacht ik wat meer. (Los van Garfunkel, Jeff Lyne en de headliners want dat is gewoon niet mijn straatje, al zie ik wel in dat het bijzondere namen zijn)


Veel van de goede namen op Glasto staan dit jaar ook op pakweg Rock Werchter. Maar dat zegt meer over de goede kwaliteit van RW dan over de slechte kwaliteit van Glastonbury. Had je met RW/Lowlands gedeelde namen als Beck, PJ Harvey, Last Shadow Puppets, Foals, New Order, LCD Soundsystem en Sigur Ros gezien voor de aankondigingen van die festivals, dan had je waarschijnlijk iets als ‘best line up ever’ geroepen. Maar het is omdat je die namen al gaat zien, dat ze minder fantastisch zijn. Alle grote goede namen van dit festivalseizoen (behalve Radiohead en The National, ongetwijfeld voor volgend jaar) op één affiche, da’s meer dan een ‘meh’ waard.

Plus: Ronnie Spector! Van de Rubettes! Qua legendes doen ze het daar altijd goed.

Lees nou wat ik zeg, Glastonbury is over het algemeen toonaangevend. En dat zijn ze dit jaar niet en kunnen daarom niet rechtvaardigen om maanden later met hun line up te komen.

En dat ze bijna alle goede namen hebben is simpelweg niet waar, ik verwijs u graag door naar Primavera Sound.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.940
493
Ik snap beide redeneringen, maar het is ook lastig vergelijken. Ben het er volledig mee eens dat Primavera een waanzinnig goede en spannende lineup heeft, maar daar zou Glastonbury niet mee af kunnen komen. Ze bedienen simpelweg ook een heel ander publiek (qua doelgroep en qua aantallen).

En wat is toonaangevend? Met Adèle en Coldplay hebben ze twee monsterheadliners die nergens anders staan. En daarbuiten pakken ze uit met alle grote acts van alle andere major festivals bij elkaar (inderdaad op een enkeling na) plus een paar verrassende oldies.

Het festivallandschap in Europa is de laatste jaren best gevarieerd en concurrerend geworden, zeker gezien de spoeling in het aanbod door de Amerikaanse festivals iets dunner is geworden (en de gages navenant hoger). Dan is het knap dat veel festivals (dit jaar vooral de Spaanse en Portugese) met spannende en exclusieve namen komen.

Op basis van dit affiche vind ik Glasto echter toch een klasse apart, een gevoel dat ik juist de laatste jaren niet meer had. Misschien niet qua kwaliteit, wat natuurlijk altijd te betwisten is, maar wel qua breedte in de (middel)grote acts.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747

Mijn ok was vrij sarcastisch.. Maar tja, technologie en sarcasme. Het is geen geniale combinatie.
Ik zou dit jaar heel graag erbij zijn op Glastonbury, goede combinatie van oude legendes, muziek van nu en opkomende artiesten. wow dus

ps. ik vind Adele k*t.
 

Timvank

Randprogramma
18 jan 2015
223
0
Bijvoorbeeld, of Brian Wilson, wel Radiohead, Anohni, Air, Flying Lotus, The Roots. Maar voornamelijk een verrassing, iets waarmee ze toonaangevend zijn en kunnen rechtvaardigen dat ze maanden na andere festivals met hun line-up komen, en dat idee heb ik nu niet. Zeker omdat hun meest exclusieve namen, hun hoogtepunt 30-40 jaar geleden hadden.

Toch zou ik Radiohead nog niet helemaal uitsluiten. Kans is niet zo groot (meer), maar er zingt nog wel wat rond, zeg maar.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Radiohead zie ik geen volwaardige 'set' spelen in het daglicht (in 2011 was het meer een soort try out). Schrijf ze maar op voor 2017, als pyramid headliner.

Net zoals voor festivals als Pinkpop, Werchter, Roskilde.
 

Robin1617899556

Playlistbediener
11 mei 2016
12
0
Volgen we dit festival nog dit weekend? Zojuist de set van Muse van afgelopen vrijdag teruggekeken en Matt leek problemen te hebben met zijn mic. Verder teleurstellend dat de setlist eigenlijk nagenoeg hetzelfde bleek als de reguliere tourshows. Je verwacht toch altijd iets extra's bij zo'n Glasto show. De pyro's tijdens The Globalist waren overigens wel erg indrukwekkend.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik bekeek een paar dagen geleden die timetable en het viel me op dat de sets bestwel kort zijn. Sigur Rós maar 75 minuten (ipv de 90 op alle andere festivals), PJ Harvey 70 minute en Muse als headliner maar 90 minuten. Dan is er ook weinig ruimte voor bijzondere dingen.
Edit: James Blake dan weer wel 90 minuten, met Justin Vernon er live bij met Forest Fire. Heel erg benieuwd waar die dit jaar gaat staan. HMH zou heel erg kut zijn, maar elke andere zaal is te klein inmiddels... Hopen op 2x Ronda ofzo.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Bedoel je James Blake? Lowlands toch?
Ja en NSJ, maar er zal ook nog wel een clubtour in het najaar komen lijkt me, dat is inmiddels ook weer drie jaar geleden. Maar als dat HMH wordt zal dat bij lange na niet zo goed worden als in de melkweg.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken