Festileaks Draft XVIII: draft of the future

Brian's line-up zou volgens de vakjury veruit het beste en het snelste uitverkopen van alle Pinkpop-affiches met een gemiddelde van 8.3 (!). Ook had Brian de beste spreiding van genres met een gemiddelde van 8.1.
Heuj vakjury 🥳😎

Dank aan de kaartverkopers!

• On fire
Waarderingen: Joslittel
Nog enkele jury inzichten: Martijn kreeg van mij de hoogste score op persoonlijke voorkeur. Want inderdaad, wat een line-up! Maar op vlak van rendabiliteit gaf ik ook een lage score, in de context van de capaciteit van Werchter denk ik niet dat er daar een dag had uitverkocht.

Op vlak van brand matching vond ik de PP-affiches over het algemeen een pak sterker dan de RW-affiches. Vooral Oasiss stak er daar ver bovenuit voor mij, vooral omdat hij het als een van de weinigen aandurfde om zijn affiche op te vullen met platte Nederlandstalige pop en dingen als The Kooks. Het hoort er gewoon bij, weet je? Dat mocht wel beloond worden volgens mij :) En ook van mij kreeg Brian de hoogste score op rendabiliteit. Die line-up zou verkopen als een malle!

4. 🥉 BlackWaterPark - 380.5 punten (+ 157.0 punten door public vote)

2030.jpg

En dan is er het eerste eremetaal voor de RW-organisaties! BlackWaterPark presenteerde een Werchter affiche pur sang. Op de twee laatste vragen was er een ex aequo qua hoogste gemiddeldes. Samen met een andere organisatie scoorde hij dus de beste match met RW en was er de beste spreiding.

Ik denk dat we het allemaal eens kunnen zijn dat wanneer RW in het echt zou georganiseerd worden dat we met headliners als Tool, Lana Del Rey, Gorillaz, RAYE, Faith No More, Editors (als surprise act!) en daaronder acts als Massive Attack, Deftones, Interpol etc. zouden zien dat we een gat in de lucht zouden springen. Well done!

Er werden 12 combitickets en 1 dagticket verkocht.

De Jury gaf gemiddeld volgende score:
Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): 7.7/10
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): 7.6/10
Matching brand / merk met Rock Werchter: 8.1/10
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: 8.4/10

7.7 rendabiliteit? Heb zelf ook combi ervoor gekocht, maar zie in de echte wereld die donderdag en zeker die zondag lastig uitverkopen. Maar heel erg verdiend dit eremetaal 🔥
Lana is denk ik echt wel een goeie ticketschuiver. En als je er nog Duran Duran, Deftones, Interpol, The Vaccines, Simply Red en Faithless heb je voor de gemiddelde RW-bezoeker zeker genoeg stof om hen te overhalen. Die zondag vind ik wat zwakker, maar in de breedte toch ook prima met Ellie Goulding, M83, Goose, Cigarettes After Sex etc. Als je die twee dagen vergelijkt met het echte RW, zit je denk ik wel op hetzelfde niveau.

Lana is denk ik echt wel een goeie ticketschuiver. En als je er nog Duran Duran, Deftones, Interpol, The Vaccines, Simply Red en Faithless heb je voor de gemiddelde RW-bezoeker zeker genoeg stof om hen te overhalen.
Ja was precies ook mijn overweging. 3 dagen die gewoon erg sterk zijn met grote namen. Alleen de zondag zal wat taai zijn qua verkoop maar de combi's zullen hard gaan!

Dat was ook men plan! Proberen breed te gaan zonder echt giga namen! Voor de zondag had ik net te weinig budget voor een grote naam nog bij boeken. Maar aangezien het een weekend dag is zal dat ook wel ca va verkopen.

3. 🥈 Blommie - 414.7 punten (+ 186.7 punten door public vote)

1760696455880.png

We maken een sprong voorwaarts! Blommie haalde net zoals BlackwaterPark tot twee keer toe de hoogste gemiddelde scores op een vraag: de affiche viel het meeste in de persoonlijke smaak van de jury én had samen met hem de meeste punten qua spreiding van genres. Met de bekendmaking Blommie op de tweede stek, weten we ook dat ik het goud pak.. maar.. wordt het één of twee totaal?

Voor we zo ver zijn.. Kunnen we even stilstaan bij deze fantastische affiche? Ik denk dat iedereen voor deze affiche zou tekenen op het forum. Queens Of The Stone Age, Turnstile, Amyl & The Sniffers op één affiche? How about Sam Fender, de Pumpkins, Alice In Chains, The Blaze en London Grammar? Kendrick Lamar met de return door de grote poort die hij verdiend? En wat met die donderdag waar je achtereenvolgens David Byrne en Kylie Minogue kunt zien en kunt doorzakken op de, intussen karrenvracht, aan hits van Miss Rodrigo. Deze affiche heeft alles dat een RW-affiche nodig heeft. Star power, legacy en nieuwe, jonge acts die op de rand van de grote doorbraak staan. (Toegegeven, toen ik een puntje lager scoorde bij de jurypunten en de punten zag binnen stromen van de rest van het forum, begon ik een beetje te vrezen..). Hulde:)

Er werden 14 combitickets en 2 dagtickets verkocht.

Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): 7.9/10
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): 8.4/10
Matching brand / merk met Rock Werchter: 7.9/10
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: 8.4/10

Zo. Dit is 'm dan. De top twee. De twee affiches die veruit het hoogst scoorden en op een haar van elkaar eindigden. Fijn om deze draft georganiseerd te hebben. Het was eens wat anders, en ik heb gemerkt dat jullie het ook een leuke editie vonden. Waarvoor gevreesd werd is uiteindelijk niets van uitgekomen: Pinkpop hoeft helemaal niet onder te doen voor Rock Werchter. En in all z'n flaws (sorry, kutacts) hebben beide festivals ook heel wat leuke kanten, namen en eigenheden die we de afgelopen met onze eigen invalshoek zo goed mogelijk hebben weten benaderen. Of je nu vijftiende, achtste of eerste bent geworden... Volgens mij lag, ondanks het puntenverschil, dit wedstrijdje nog nooit zo dicht bij elkaar. En dat vind ik best cool. Of je nu de eerste act mocht uitkiezen, of de duurste band hebt gekozen.. Uiteindelijk moest het volledige plaatje kloppen.

Dankjewel aan iedereen die heeft meegedaan en aan iedereen van de jury om tijd vrij te maken om uitgebreid, soms zelfs met feedback en al, te stemmen.

Hoogste jury-scores:
Rock Werchter
Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): Yannick (8.4)
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): Blommie (8.4)
Matching brand / merk met Rock Werchter: Yannick en Blackwaterpark (8.1)
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: Blommie en Blackwaterpark (8.4)

Pinkpop
Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): Brian (8.3)
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): EdsjeFCB (7.4)
Matching brand / merk met Pinkpop: EdsjeFCB (8.2)
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: Brian (8.1)

-

2. 🏆 Yannick - 441.1 punten (+ 212.1 punten door public vote)

rw 2030-1.png

Er werden 16 combitickets en 2 dagtickets verkocht.

Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): 8.4/10
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): 8.1/10
Matching brand / merk met Rock Werchter: 8.1/10
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: 8.1/10

1. 🏆 EdsjeFCB - 441.3 punten (+ 224.8 punten door public vote)

Screenshot_20251019_063335_Gallery~2.jpg

Er werden 17 combitickets en 2 dagtickets verkocht.

Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): 7.4/10
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): 7.4/10
Matching brand / merk met Pinkpop: 8.2/10
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: 7.9/10

Super bedankt voor het organiseren @Yannick, deze was echt heel tof. Dat zie je ook terug in de line-ups - iedereen heeft echt z’n best gedaan :D

Gefeliciteerd @EdsjeFCB en @Yannick !
Toch fijn dat ik als jurylid nog heb kunnen bijdragen aan deze draft waar ik zelf niet aan kon meedoen.

Als jurylid heb ik echt proberen uit te zoomen en elk samengesteld festival te vergelijken met het oorspronkelijke festival.
Daarin heb ik geprobeerd streng doch rechtvaardig te zijn. Er waren weer veel topaffiches in ieder geval!
Ik heb zelf geen tickets gekocht omdat ik me niet wilde laten beïnvloeden door het cijfers geven.

• Leuk
Waarderingen: JP5, Dante en Joslittel
Gefeliciteerd @EdsjeFCB en @Yannick !
Toch fijn dat ik als jurylid nog heb kunnen bijdragen aan deze draft waar ik zelf niet aan kon meedoen.

Als jurylid heb ik echt proberen uit te zoomen en elk samengesteld festival te vergelijken met het oorspronkelijke festival.
Daarin heb ik geprobeerd streng doch rechtvaardig te zijn. Er waren weer veel topaffiches in ieder geval!
Ik heb zelf geen tickets gekocht omdat ik me niet wilde laten beïnvloeden door het cijfers geven.
Als ik had geweten van de jury had Peter Beense op Pinkpop gestaan..

Users who are viewing this thread