Dus als een act voor een eigen headline show in een <3000 capaciteit zaal speelt, maar ook als voorprogramma in een >3000 capaciteit zaal heeft gestaan, is deze alsnog uitgesloten? Ondanks dat ze zelf prima binnen het gewenste formaat van deze draft vallen, eigenlijk? Dat lijkt me wel jammer.
Ik ben het wel met je eens dat er zo min mogelijk grijs gebied in de regels moet zitten. Wellicht is het een optie de regels als volgt op te stellen: om te kwalificeren MOET een act sowieso in een zaal met minder dan 3000 capaciteit gespeeld hebben binnen de gestelde periode (daarmee valt een Fall Out Boy dus al af), en MAG de act als voorprogramma in een grotere zaal gestaan hebben, maar NIET als hoofdprogramma. Daarmee is het spelen als voorprogramma in een te grote zaal dus geen automatische kwalificatie om geldig te zijn, maar ook niet direct reden tot uitsluiting als de act verder wel aan alle voorwaarden voldoet. En het laat in mijn ogen geen ruimte over voor grijs gebied.
En in het kader van grijs gebied uitsluiten, hier nog een vraag over, ter verduidelijking: gaat dat om de capaciteit van het hele festival, het grootste podium, of het podium waar de band speelde? Wat voorbeelden om duidelijker te maken wat ik bedoel:
- Een festival als Dutch Doom Days in Baroeg heeft totaal maar een capaciteit van een paar honderd man, dus een act die daar speelt is wel toegestaan lijkt me?
- Een festival als Roadburn heeft de 013 als grootste podium dus zit daarmee precies aan de 3000, maar heeft qua festival als geheel natuurlijk meer capaciteit (4500), omdat de mensen zich spreiden over meerdere podia. Mag een act die daar gespeeld heeft ook nog?
- En tenslotte, een festival als Alcatraz heeft zowel qua grootste podium als in zijn geheel een hogere capaciteit dan 3000. Maar hun kleinste tent zit daar qua capaciteit dan weer ruim onder. Mag een act die alleen maar in die kleinste tent gespeeld heeft ook?
Sorry dat ik hier zo op door ga, maar het lijkt me beter hier vooraf al duidelijkheid over te hebben, dan dat het straks een issue is wanneer het spel al bezig is en mensen hun keuzes in het geding komen