Festileaks Draft XIII: De mini-mini draft

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.342
5.880
Ik las deze als, als ze op een festival spelen en in zalen kleiner dan 3.000 man, dan is dat prima. Maar ze moeten wel in een zaal hebben gespeeld, alleen een festivalshow is niet valide. Een kleine naam op pakweg Rock Werchter, Pinkpop en Graspop kan, als deze ook gewoon in kleine zalen speelt met een eigen tour.
Haha dat is nog een vierde manier om hem te lezen ja! Maar er zijn ook een hoop festivals die geheel plaatsvinden in een zaal die sowieso kleiner is dan 3.000 man (zoals dus Dutch Doom Days, maar ook Soulcrusher, Prognosis, Samhain, London Calling, dat soort werk). Ergens hoop ik dat die optredens op zichzelf ook wel kwalificeren, anders verkleint dat mijn poule aanzienlijk 😅
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.654
7.407
Haha dat is nog een vierde manier om hem te lezen ja! Maar er zijn ook een hoop festivals die geheel plaatsvinden in een zaal die sowieso kleiner is dan 3.000 man (zoals dus Dutch Doom Days, maar ook Soulcrusher, Prognosis, Samhain, London Calling, dat soort werk). Ergens hoop ik dat die optredens op zichzelf ook wel kwalificeren, anders verkleint dat mijn poule aanzienlijk 😅

Oh dat is wel logischer. Dan vermoed ik dat het gaat om inderdaad indoor-festivals in kleinere zalen. Denk dat Yannick dit inmiddels ook bij de eerste regel heeft toegevoegd met bijvoorbeeld Roadburn dat is toegestaan.

Maar kan me dan weer niet voorstellen dat alle acts afvallen die op bijvoorbeeld Werchter hebben gestaan, maar wel gewoon zaaltours hebben gedaan door zalen onder de 3.000 man. Dan blijft er vrij weinig over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.342
5.880
Oh dat is wel logischer. Dan vermoed ik dat het gaat om inderdaad indoor-festivals in kleinere zalen. Denk dat Yannick dit inmiddels ook bij de eerste regel heeft toegevoegd met bijvoorbeeld Roadburn dat is toegestaan.
Ah, ik zie de edit nu ja, dank dat je me er op wijst anders had ik het gemist.
Maar kan me dan weer niet voorstellen dat alle acts afvallen die op bijvoorbeeld Werchter hebben gestaan, maar wel gewoon zaaltours hebben gedaan door zalen onder de 3.000 man. Dan blijft er vrij weinig over.
Eens. Dat soort festival optredens lijken mij, net als een voorprogramma show in een grotere zaal, te vallen in de neutrale categorie: het kwalificeert de act nog niet om mee te mogen doen, maar het sluit de act ook niet uit, als die zich buiten die show om wel kwalificeert.

Dus de antwoorden op mijn voorbeeld vragen worden dan:
- Een festival als Dutch Doom Days in Baroeg heeft totaal maar een capaciteit van een paar honderd man, dus een act die daar speelt is wel toegestaan lijkt me? Ja, die zijn toegestaan.
- Een festival als Roadburn heeft de 013 als grootste podium dus zit daarmee precies aan de 3000, maar heeft qua festival als geheel natuurlijk meer capaciteit (4500), omdat de mensen zich spreiden over meerdere podia. Mag een act die daar gespeeld heeft ook nog? Ja, dat mag.
- En tenslotte, een festival als Alcatraz heeft zowel qua grootste podium als in zijn geheel een hogere capaciteit dan 3000. Maar hun kleinste tent zit daar qua capaciteit dan weer ruim onder. Mag een act die alleen maar in die kleinste tent gespeeld heeft ook? Geen reden tot uitsluiting, maar de act in kwestie mag alleen gekozen worden als die zich naast het festival optreden ook door middel van een geldig zaal optreden kwalificeert.

Heb ik het zo dan goed, @Yannick?
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Bob105

Support act
18 jun 2021
807
997
Wellicht is het een optie de regels als volgt op te stellen: om te kwalificeren MOET een act sowieso in een zaal met minder dan 3000 capaciteit gespeeld hebben binnen de gestelde periode (daarmee valt een Fall Out Boy dus al af), en MAG de act als voorprogramma in een grotere zaal gestaan hebben, maar NIET als hoofdprogramma. Daarmee is het spelen als voorprogramma in een te grote zaal dus geen automatische kwalificatie om geldig te zijn, maar ook niet direct reden tot uitsluiting als de act verder wel aan alle voorwaarden voldoet. En het laat in mijn ogen geen ruimte over voor grijs gebied.
Dit lijkt mij ook beter ja. Extremer voorbeeld: Queen's Pleasure mocht het voorprogramma van Noel Gallagher spelen in de AFAS, maar speelt dit voorjaar zelf een headlinetour voor zaaltjes 100-200 man in NL. Jammer als zulke namen niet geboekt kunnen worden imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos en Dr. Hannibal

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.911
6.142
Dus als een act voor een eigen headline show in een <3000 capaciteit zaal speelt, maar ook als voorprogramma in een >3000 capaciteit zaal heeft gestaan, is deze alsnog uitgesloten? Ondanks dat ze zelf prima binnen het gewenste formaat van deze draft vallen, eigenlijk? Dat lijkt me wel jammer.

Ik ben het wel met je eens dat er zo min mogelijk grijs gebied in de regels moet zitten. Wellicht is het een optie de regels als volgt op te stellen: om te kwalificeren MOET een act sowieso in een zaal met minder dan 3000 capaciteit gespeeld hebben binnen de gestelde periode (daarmee valt een Fall Out Boy dus al af), en MAG de act als voorprogramma in een grotere zaal gestaan hebben, maar NIET als hoofdprogramma. Daarmee is het spelen als voorprogramma in een te grote zaal dus geen automatische kwalificatie om geldig te zijn, maar ook niet direct reden tot uitsluiting als de act verder wel aan alle voorwaarden voldoet. En het laat in mijn ogen geen ruimte over voor grijs gebied.


En in het kader van grijs gebied uitsluiten, hier nog een vraag over, ter verduidelijking: gaat dat om de capaciteit van het hele festival, het grootste podium, of het podium waar de band speelde? Wat voorbeelden om duidelijker te maken wat ik bedoel:
- Een festival als Dutch Doom Days in Baroeg heeft totaal maar een capaciteit van een paar honderd man, dus een act die daar speelt is wel toegestaan lijkt me?
- Een festival als Roadburn heeft de 013 als grootste podium dus zit daarmee precies aan de 3000, maar heeft qua festival als geheel natuurlijk meer capaciteit (4500), omdat de mensen zich spreiden over meerdere podia. Mag een act die daar gespeeld heeft ook nog?
- En tenslotte, een festival als Alcatraz heeft zowel qua grootste podium als in zijn geheel een hogere capaciteit dan 3000. Maar hun kleinste tent zit daar qua capaciteit dan weer ruim onder. Mag een act die alleen maar in die kleinste tent gespeeld heeft ook?

Sorry dat ik hier zo op door ga, maar het lijkt me beter hier vooraf al duidelijkheid over te hebben, dan dat het straks een issue is wanneer het spel al bezig is en mensen hun keuzes in het geding komen :)
Eerste punt, maarja. Wat doe je dan met co-headline tournees en special guests die langskomen? Ik vind het persoonlijk vrij dubbel om daar ook nog eens rekening te gaan moeten houden, want dan moet dat voorprogramma in kwestie dus al minstens twee shows hebben gespeeld om ze te kunnen toelaten. Wat doe je met voorprogramma's die énkel maar voorprogramma zijn geweest en nergens anders hebben gespeeld? Afin, ik vind jouw redenering best prima en wil 'm zo zeker implementeren, gewoon enkele vragen die ik me er nog bij stel.

Tweede punt, zaal waar de band heeft gespeeld. Ik noem ook Roaburn zelf als voorbeeld, zie regels die ik nadien nog heb bijgewerkt. Festivalshows in open air mogen niet, dus ook geen Alcatraz. Enkel festivals in zalen. Edit: als de band in kwestie een zaalshow heeft gespeeld naast Alcatraz en dat was in een zaal kleiner dan 3000, dan wel oké.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS en Dr. Hannibal

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.911
6.142
Dus de antwoorden op mijn voorbeeld vragen worden dan:
- Een festival als Dutch Doom Days in Baroeg heeft totaal maar een capaciteit van een paar honderd man, dus een act die daar speelt is wel toegestaan lijkt me? Ja, die zijn toegestaan.
- Een festival als Roadburn heeft de 013 als grootste podium dus zit daarmee precies aan de 3000, maar heeft qua festival als geheel natuurlijk meer capaciteit (4500), omdat de mensen zich spreiden over meerdere podia. Mag een act die daar gespeeld heeft ook nog? Ja, dat mag.
- En tenslotte, een festival als Alcatraz heeft zowel qua grootste podium als in zijn geheel een hogere capaciteit dan 3000. Maar hun kleinste tent zit daar qua capaciteit dan weer ruim onder. Mag een act die alleen maar in die kleinste tent gespeeld heeft ook? Geen reden tot uitsluiting, maar de act in kwestie mag alleen gekozen worden als die zich naast het festival optreden ook door middel van een geldig zaal optreden kwalificeert.

Heb ik het zo dan goed, @Yannick?
Klopt 100%, ja. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.654
7.407
Eerste punt, maarja. Wat doe je dan met co-headline tournees en special guests die langskomen? Ik vind het persoonlijk vrij dubbel om daar ook nog eens rekening te gaan moeten houden, want dan moet dat voorprogramma in kwestie dus al minstens twee shows hebben gespeeld om ze te kunnen toelaten. Wat doe je met voorprogramma's die énkel maar voorprogramma zijn geweest en nergens anders hebben gespeeld? Afin, ik vind jouw redenering best prima en wil 'm zo zeker implementeren, gewoon enkele vragen die ik me er nog bij stel.

Zou zeggen dat een act minimaal die eigen show gespeeld moet hebben;
dat een act niet wordt uitgesloten als ze als voorprogramma staan;
dat een act wel wordt uitgesloten als special guest / co-headline.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.342
5.880
Wat doe je met voorprogramma's die énkel maar voorprogramma zijn geweest en nergens anders hebben gespeeld?
Die doen niet mee.

Zoals ik het nu voor me zie zijn er 3 categorieën waar een optreden onder kan vallen:
  1. Kwalificerend optreden - Een show in NL/BE in een zaal kleiner dan 3000 man, sinds 2021;
  2. Neutraal (niet relevant voor de draft) - Een voorprogramma show in een te grote zaal, een optreden op een openlucht festival, en alle overige optredens die buiten het gebied en/of tijdsvak vallen;
  3. Diskwalificerend optreden - Een (co-)headline show in NL/BE in een zaal groter dan 3000 man, sinds 2021.
Wat dus ook betekent dat een show met meer dan 3000 van vóór 2021 ook als neutraal geldt, en niet meer diskwalificeert? Die is als het ware verjaard? Als ik het goed begrijp. Want die regel benoemt expliciet dezelfde tijdsperiode voor het toetsen van of een act uitgesloten is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.654
7.407
Wat dus ook betekent dat een show met meer dan 3000 van vóór 2021 niet als diskwalificerend geldt? Die is als het ware verjaard? Als ik het goed begrijp. Want die regel benoemt expliciet dezelfde tijdsperiode voor het toetsen van of een act uitgesloten is.

Lijkt me dat het gaat om de recente jaren waarin de act gespeeld moet hebben. Passend bij de terugkerende discussie over relevantie door het hele forum heen
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.911
6.142
Die doen niet mee.

Zoals ik het nu voor me zie zijn er 3 categorieën waar een optreden onder kan vallen:
  1. Kwalificerend optreden - Een show in NL/BE in een zaal kleiner dan 3000 man, sinds 2021;
  2. Neutraal (niet relevant voor de draft) - Een voorprogramma show in een te grote zaal, een optreden op een openlucht festival, en alle overige optredens die buiten het gebied en/of tijdsvak vallen;
  3. Diskwalificerend optreden - Een (co-)headline show in NL/BE in een zaal groter dan 3000 man, sinds 2021.
Wat dus ook betekent dat een show met meer dan 3000 van vóór 2021 ook als neutraal geldt, en niet meer diskwalificeert? Die is als het ware verjaard? Als ik het goed begrijp. Want die regel benoemt expliciet dezelfde tijdsperiode voor het toetsen van of een act uitgesloten is.
Sorry, ik vind dit allemaal zeer verwarrend worden met die drie opties; het is wel of niet oké, punt.

Met betrekking tot punt 2 wordt het dus;
  • als een act een voorprogramma heeft verzorgd in een grote zaal en daarnaast nog een eigen headline show heeft gegeven, dan mag die gekozen worden.
  • een optreden op een openlucht festival en optredens die buiten het tijdsvak (aka voor 2021) vallen, mogen niet gekozen worden. Dat leek me van begin af aan vrij duidelijk, toch? Wat volgens mij dus ook meteen jouw laatste vraag beantwoordt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.342
5.880
Sorry, ik vind dit allemaal zeer verwarrend worden met die drie opties; het is wel of niet oké, punt.

Met betrekking tot punt 2 wordt het dus;
  • als een act een voorprogramma heeft verzorgd in een grote zaal en daarnaast nog een eigen headline show heeft gegeven, dan mag die gekozen worden.
  • een optreden op een openlucht festival en optredens die buiten het tijdsvak (aka voor 2021) vallen, mogen niet gekozen worden. Dat leek me van begin af aan vrij duidelijk, toch? Wat volgens mij dus ook meteen jouw laatste vraag beantwoordt.
Prima, komt op hetzelfde neer maar anders verwoord. En ik noemde dat wat buiten het tijdvak viel er alleen maar even bij voor de volledigheid. Maar volgens mij zijn er zo geen grijze gebieden meer, top :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick en RubenJS

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.911
6.142
Gaaf concept. ik heb zoiets eens in een gewone draft gedaan (iets groter) toen waren mijn headliners Michael Kiwanuka, Vampire Weekend en Phoebe Bridgers.

Ik sla deze echter over ivm tijd, maar ik zal hem wel volgen!
Die affiche heb ik altijd heel erg leuk gevonden van je tbh!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Brian

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Veel plezier allemaal! Ik doe zelf niet mee vanwege enige draft moeheid. Er zijn nu zo vaak drafts dat voor mij het speciale er een beetje vanaf is. Uiteindelijk gaat het weer om het herschikken van dezelfde groep bands. Maar laat dit vooral jullie plezier niet bederven en ga er lekker voor!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.654
7.407
Veel plezier allemaal! Ik doe zelf niet mee vanwege enige draft moeheid. Er zijn nu zo vaak drafts dat voor mij het speciale er een beetje vanaf is. Uiteindelijk gaat het weer om het herschikken van dezelfde groep bands. Maar laat dit vooral jullie plezier niet bederven en ga er lekker voor!

Nu is het toch wel wat anders met een veel kleinere line up en dus een wat meer unieke line up uiteindelijk.

Wel een gemiste kans om zowel @Dr. Hannibal als @RubenJS tegelijkertijd te kunnen dwarsbomen in deze draft!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken