Ik had wel een beetje verwacht dat het snel zou gaan met de kaartverkoop. Sowieso denk ik dat er veel mensen gebruik zullen maken van hun presalelink. En dan zijn met name de groepstickets interessant, want voor een stelletje bespaar je daarmee toch 40 euro. Dus ik denk dat een groot deel van de kaarten reeds in de presale is verkocht. Zeker ook omdat de afgelopen jaren het festival uitverkocht raakte; daardoor denken mensen misschien toch al sneller: laat ik geen risico lopen en meteen een kaartje kopen. Een knap staaltje marketing, al met al.
Het festival heeft voor veel bezoekers ook een fijne reputatie. Er was altijd voldoende te genieten qua bijzondere namen op het programma. Dat is hier al eerder opgemerkt, maar qua krenten in de pap zat DTRH de laatste jaren telkens op de eerste rij. Dus voor "die hard muziekliefhebbers" die echt voor de gave namen gaan, was er genoeg te halen. En ook voor de groep die vooral gaat voor een lekker festivalsfeertje, zonder de wens om vooraf al te veel moeten inluisteren, staat er genoeg leuks. Je merkte afgelopen jaar dat het bij Goldband en Polo & Pan afgeladen druk was. Daar is overduidelijk veel vraag naar.
Sterker nog: die groep wordt groter en groter. En dat kan inderdaad betekenen dat het festival er meer en meer voor gaat kiezen om juist die groter wordende groep beter te bedienen. Hopelijk bewaken ze de balans hierin, want anders gaat het festival steeds meer richting Lowlands. Daar is de groep die vooral voor de beleving en het feest gaat ook heel groot. En die zijn qua programmering voor mijn gevoel ook steeds meer geneigd de makkelijkste weg te kiezen.
Ik zie het ook in mijn eigen groep. We zijn met 20 in totaal. Sommige zijn net als ik: altijd in spanning afwachten wat er voor tofs tussen zit. Anderen kennen slechts enkele, vaak de juist meer populaire namen. En weer anderen hebben weinig echte interesse in muziek. Die gaan omdat het festival in hun achtertuin plaatsvindt, lekker Nijmeegs feestje, omdat ze gezellig met de vrienden er een paar dagen uit kunnen en weten dat de sfeer op DTRH heel sympathiek is. Veel relaxter ook nog steeds dan Lowlands, dat drukker en massaler en nog meer op feestjes is gericht.
En ik vind de namen dit jaar niet slecht hoor. Denk dat ze met Stromae en Fred Again.. goed weten wat het publiek wil. En ik denk ook echt dat het prima optredens gaan worden. Phoenix, Paulo Nutini en Whitest Boy Alive zijn niet echt mijn ding, maar denk dat het wel toffe boekingen zijn. Joey Bada$$ en Slowthai zijn prima hiphopnamen, Sleaford Mods is altijd wel goed. Working Men's Club is wel zo'n krent in de pap voor mij, Weval ook oke. Van de studenten die voor me werken hoor ik dat ze helemaal leip zijn van Jacob Collier (ik had er nog nooit van gehoord). Naaz is wel leuk. En voor Froukje en Idles is er ook wel genoeg animo te vinden denk ik. Dat zijn wel gewoon ook populaire namen.
Nu nog voor mezelf een paar bijzondere boekingen erbij en dan ben ik tevreden. FKA Twigs zou voor mij de balans alweer meteen de goede kant doen opvallen.
Maar ik vrees wel dat de hoogtijdagen van de echt interessante affiches een beetje geweest is. Althans voor mij persoonlijk. Als je de voorverkoop bekijkt, dan kun je niet anders dan constateren dat een commerciële organisatie als Mojo de boel slim heeft aangepakt. Hopelijk blijven ze ook de groep muziekliefhebbers waar ik mezelf toe schaar, ook in beeld houden.