Down The Rabbit Hole 2016

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
299
217
BKS is echt zo veel beter dan DtrH by a long shot

Het is jammer dat alle hippe jeugd naar DtrH wil omdat die meer hippe namen zoals Flume en Opgezwolle hebben. Hoop echt dat BKS er niet aan onderdoor gaat want het is een prachtig festival.

Beetje late reactie maar toch... Bovenstaande opmerking slaat in mijn optiek kant noch wal. Beetje context...ik ga al sinds 1992 naar meerdere festivals per jaar. Vorig jaar vond ik DTRH echt een verademing; niet te druk, heerlijk eten, fantastische sfeer, leuk publiek en vooral...een prachtig programma. Ik vond het publiek over het algemeen juist wat ouder. En hippe namen? Hippe jeugd? Dat kun je met acts als PJ Harvey, The National, Suede, Factory Floor en Anohni etc etc toch niet menen? Het programma vind ik gedurfd en gevarieerd. Ik zie weinig tot geen acts die regelmatig op de radio voorbij komen. Het zijn met name acts die het van hun sterke live reputatie of hun albums moeten hebben. Ik heb vorig jaar heerlijk kunnen ontdekken. En "grotere" namen als Iggy Pop, The War on Drugs en Patti Smith trekt geen hip publiek...wat de definitie daarvan ook mag zijn.

Tot 2013 ging ik elk jaar naar Lowlands maar het begon me wel wat tegen te staan dat de tent bij giganten als Nick Cave en NIN half leef stond. Daar werd het publiek jonger (of wij ouder...ahum...ik denk het laatste)..:) Daar puilen tenten uit bij acts als de Jeugd van Tegenwoordig, The Opposites of Years and Years. Geef mij dan maar het programma van Down the Rabbit Hole. Ik sluit Lowlands echt niet voorgoed uit maar ik ben blij dat er zo'n fantastisch nieuw festival is bijgekomen.

Qua programma vind ik DTRH interessanter dan Best Kept Secret maar dat is persoonlijk. Ik vind het een luxe om te kunnen kiezen en de "competitie" tussen beide festivals niet zo relevant. De discussie over "het beste" festival tussen die twee is ook subjectief.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
En “grotere” namen als Iggy Pop, The War on Drugs en Patti Smith trekt geen hip publiek…wat de definitie daarvan ook mag zijn.

Geen idee of dat ik het juist heb hier hoor want ik ben er nog niet geweest.
Maar zover ik weet wisten alleen de headliner de tent vol te laten lopen en is het volk daar ook grotendeels bezig met zich te vermaken buiten de tenten. Er komt dus wel hip volk op af maar die komen op het festival af, niet op de namen/headliners. Wat natuurlijk als festival zijnde erg prettig kan zijn.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
299
217
Het klopt dat het een relatief rustig festival is maar of dat komt door de randprogrammering? Ook bij Leftfield was het druk bv. Ook de kleinere acts trokken veel mensen, bij Young Fathers en Ghostpoet bv. Ik zag ook de foto's van vlotten bouwen en dacht van....daar heb ik geen zin in. Ik heb dat echter totaal niet als storend ervaren. Hoeveel mensen doen dat nu? 50? 100? Dat is niets op het totaal aantal bezoekers.

Het is denk ik te vergelijken met mensen die op LL bij de silent disco staan, bij de Grolsch bar hangen, touwtje springen etc. Ik vind het wel gezellig. En het blijft voornamelijk een muziekfestival met genoeg mensen die kijken. En het zorgt ervoor dat het publiek zich mooi verspreid. Ik ben ook nooit zo bezig met anderen mensen. Ik weet alleen dat ik een topfestival heb beleefd en mn vrienden met mij. De groep is dit jaar nog groter dus ik hoop dat het dit jaar weer zo'n succes wordt.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ja, het hipje-hopje wordt heel erg uitvergroot in de berichtgeving. Zowel door het festival zelf (want unique selling point) als de critici (want lekker makkelijk bashen).

Maar zover ik weet wisten alleen de headliner de tent vol te laten lopen
Dat lijkt me ook de bedoeling. Zou een beetje sneu zijn als de tent de hele dag vol staat, waardoor er tijdens de headliner niet genoeg ruimte is voor iedereen. Die tenten zijn expres aan de grote kant, zodat je sowieso van de muziek kan genieten. Dat is juist compleet superieur hier aan andere festivals: je hebt altijd een goed zicht, je past er altijd bij, genoeg ruimte. Lekker makkelijk kopt 3voor12 dat de tent "halfvol" zit, maar dat is kwantiteit meten in plaats van kwaliteit. Neem daar ook vooral bij dat het festival vorig jaar niet uitverkocht was, dus is het logisch dat die tenten niet tot de nok toe vol zitten.
 

Shakespeare

Playlistbediener
26 mrt 2015
44
0
Vorig jaar ben ik naar zowel BKS als DTRH geweest. Het schrikbeeld dat hier op de verschillende forums beschreven wordt van DTRH van een festival waar iedereen de ganse dag vlotten staat te bouwen en de muziek links laat liggen kan ik niet onderschrijven. Bij zowel BKS als DTRH staat de muziek op één. Dat er bij DTRH dingen te doen zijn naast de muziek staat niemand in de weg. Ik heb zelf een rondje gelopen en ergens een biertje gedronken en heb mij daarna vooral bezig gehouden met de muziek. Zo zal het bij veel meer bezoekers zijn gegaan. Waar bij BKS een redelijk stijf sfeertje de overhand had (Bij Noel Gallenger Don't Look Back In Anger meezingen werd niet in dank afgenomen) was bij DTRH iedereen veel aardiger en veel losser. Ook de camping was bij beide een groot verschil. Bij BKS moest je nog een kwartier/ half uur lopen voor je bij de camping was en eenmaal daar aangekomen was er niemand die nog wakker was. Bij DTRH begon de camping waar het festivalterrein ophield. Daar was iedereen heel vriendelijk en was het erg gezellig. Dit betekende niet dat het slapen je belet werd. Al met al vond ik dat bij de muzikale ervaring de een niet echt onder doet voor de andere (tenzij het een "feestact" was, dan zou DTRH beter uit de verf komen) maar op het gebied van sfeer en daardoor totale ervaring was er zo'n enorme wereld van verschil. DTRH won hier met twee vingers in de neus van het stijve BKS.

Voor dit jaar vind ik de programmering van DTRH iets beter. Met spannende acts als ANOHNI en savages en acts als opgezwolle en Flume waar ik helemaal op los kan gaan vind ik het een prachtig programma. Prachtige boekingen ook in de vorm van The National en PJ Harvey. Bij de kleinere acts zit ook veel moois om te ontdekken. Ik heb er iig nu al zin in!
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik kan me goed in je omschrijving van DTRH vinden. :) zo beleefde ik het festival ook.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Ik verbaas me er altijd over dat mensen op basis van hun eigen beleving een sfeer weten te schetsen van een geheel festival. Na jarenlang Lowlands te hebben gedaan zitten we nu al weer een paar jaar op BKS . Ondanks dat de sfeer op Lowlands altijd geprezen werd en die op BKS mat zou zijn zie ik zelf geen enkel verschil. De acts maken de sfeer tijdens de optredens en tussen door doen we dat lekker zelf.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
SIVERT HOYEM speelt op dit festival. Zanger van Madrugada dat helaas niet meer bestaat.
Vorige week gezien in Keulen en een dikke aanrader voor wie naar dit festival gaat.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Hoe hoog schatten jullie de kans in dat er nog een headliner bekend wordt gemaakt (lees: Tame Impala)? Of wordt alleen de onderkant van het programma nog maar aangevuld? Ik vind Anohni als naam toch wat tegenvallen als headliner. Omdat PJ Harvey ook al niet echt bekend is bij het mainstream publiek, en de headliners toch vaak voor het grootste deel de kaartverkoop vlot moeten trekken.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Hoe hoog schatten jullie de kans in dat er nog een headliner bekend wordt gemaakt (lees: Tame Impala)?
Klein, erg klein. Ik denk dat je moet rekenen dat dit het is en er nog zo'n twee à drie middelgrote namen bijkomen in de maanden tot het festival

Het lijkt erop dat Mojo dit jaar bewust DTRH iets meer in de schaduw zet om Lowlands niet teveel in de weg te zitten en daar past de keuze voor unieke, maar minder commerciële headliners goed bij. Op die manier concurreren ze vooral met BKS, in plaats van zoals vorig jaar met Lowlands.

Lijkt vooralsnog een goede beslissing.

Ik vind Anohni als naam toch wat tegenvallen als headliner.
Mwoah, dat hangt er vanaf. Als dat album briljant blijkt en die show zo bijzonder als ze beloven, dan zal dat absoluut geen tegenvaller blijken. Zeker als Hudson Mohawke of Oneohtrixpointnever aanwezig is bij de show. Laten we nog maar even wachten tot 9 mei met ons oordeel. ;)

en de headliners toch vaak voor het grootste deel de kaartverkoop vlot moeten trekken.
'vlot', haha! ;)

Nee, maar DTRH is gewoon geen headlinerfestival in dat opzicht. Ze promoten vooral een imago: een bijzondere sfeer en totaalervaring, plus de belofte van 'onbekende muziek'. Ik hoor in mijn omgeving vooral: "ik ken geen enkele van de namen op DTRH, maar ik hoorde van iemand die er vorig jaar dat het leuk was'. Dat is dezelfde type PR waardoor Lowlands groot is geworden, dus dat wil Mojo maar wat graag herhalen.
 

Shakespeare

Playlistbediener
26 mrt 2015
44
0
Er moet zeker nog een grote naam bij komen. Op de site zijn inmiddels 5 grotere namen bij de blokken. Dit zouden de headliners en subs kunnen zijn of de headliners en de headliners kleine tent. iig betekend het dat er nog een grotere naam bij moet komen. Het zou mij niks verbazen als ze toch een headliner uit de hoge hoed zouden toveren (en Tame Impala lijkt daar de beste kandidaat voor). Antony and the Johnsons is in nl al geen grote naam, laat staan Anohni solo. Persoonlijk vind ik het geweldige muziek maar het zal niet goed verkopen denk ik. Ik ben iig erg benieuwd wat er nog aan komt qua namen. Wat verwachten jullie überhaupt nog eigenlijk? Ik denk dat Richard Hawley een goede kans maakt op DTRH of LL.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.417
650
Niet vergeten dat ze met The National een headliner hebben die op zichzelf al flink wat kaartjes gaat verkopen. Zeker nu blijkt dat ze geen Belgische zomerdatum hebben, terwijl ze hier in Belgie hyperpopulair zijn.
 

Shakespeare

Playlistbediener
26 mrt 2015
44
0
Absoluut maar in NL zijn ze toch een stuk minder populair. We zullen het zien, een feit is wel dat er nog minimaal een grote(re) naam moet komen. Ik ben zeer benieuwd wat deze zal zijn.
 

Shakespeare

Playlistbediener
26 mrt 2015
44
0
Mooie namen voor LL, ben benieuwd wat wij nog kunnen verwachten.
Wanneer zouden de nieuwe namen aangekondigd worden denken jullie?
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Bijna nieuwe namen, wat verwachten jullie?

Richard Hawley, Kurt Vile, New Order, Lapsley, Bombay lijken me wel kanshebbers. De ene meer dan de ander.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
299
217
Onwaarschijnlijk maar dromen mag altijd:

At the Drive in ( was werkelijk fantastisch in de Melkweg...ik heb nog spierpijn)
Kaada/Patton (nieuw project tussen Kaada en Mike Patton van Faith no More, eerste samenwerking na 12 jaar...past perfect bij dit festival)
Massive Attack (waarom niet...zou een fantastische afsluiter zijn)
Underworld (zeer onwaarschijnlijk maar ze staan op Glastonbury dus de overstap is snel gemaakt)
!!! chk chk chk (leuke kleine naam, was in de Tolhuistuin een groot feest)
Trixie Whitley (leuke underdog die live erg sterk is)
James Blake (staat ook op Glastonbury...dus het kan)
Kurt Vile (een logische naam na The War on Drugs vorige jaar)
Deftones (er komt een nieuw album...maar een harde naam dus onwaarschijnlijk)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken