Hier maar even een festivalverslagje. Eerst wat opservaties, dan een oordeel.
* De organisatie was heel erg goed dit festival. Alle acts begonnen mooi op tijd, geen wijzigingen en strakke communicatie en uiteindelijk erg tevreden hoe ze met het weer zijn omgegaan.
* Ik heb een geweldig weekend gehad en dat heeft met meer te maken dan de muziek alleen. Down The Rabbit Hole is een prachtige plek, zeker met vrienden.
* Het publiek was gemengd en gemoedelijk, maar helaas minder betrokken bij de muziek dan vorig jaar. Zeker door het weer stonden er vaak veel bezoekers in tenten die eigenlijk niets met de muziek hadden. En de muzieknamen waren misschien niet zo toegankelijk als veel bezoekers hadden gehoopt. Die mensen hadden een prima weekend verder, maar bezorgden muziekliefhebbers ergernis. De remedie was om op tijd bij optredens te zijn en vooraan te staan, maar ik vond het een absoluut minpunt dat je daarbuiten eigenlijk niet van de muziek kon genieten. Het kostte me bijvoorbeeld erg veel moeite om überhaupt nog van The National the kunnen genieten - dat hoort niet. Voor volgend jaar hoop ik echt dat het festival hier iets aan kan doen.
* Was deze editie beter dan die van vorig jaar? Hij was heel anders. Er was geen buitenlandse hip-hop en weinig R&B, er was veel meer alternatieve rock (garage, etc.), er was minder psychedelische muziek en er waren weinig grote publiekspleasers. Ook gek was dat er, ten opzichte van vorig jaar, weinig structuur zat in de opbouw van de line-up: de verrassende headliners, en het gebrek aan sub-headliners maakten dit jaar een veelal onvoorspelbaarder festival. Je vraagt je af welke kant het festival volgend jaar op gaat. Als het festival weer namen zoals PJ Harvey weet te strikken koop ik onmiddellijk weer een kaartje.
Top 10
1. ANOHNI. Dit is één van de beste optredens die ik ooit heb gezien. Geweldige zang, een briljant geluid en de show was een perfecte omlijsting van de muziek. Het album Hopelessness is op zichzelf al een ijzersterk en emotioneel werk, maar soms maakt een live-uitvoering dat je de muziek weer in een heel ander licht gaat zien. Dat was bij ANOHNI helemaal het geval, want sinds gisteren is Hopelessness één van mijn favoriete albums van het jaar. Politiek, zelfreflectie en schoonheid, allemaal samen.
2. PJ Harvey. Door Brexit werd het optreden van PJ Harvey ook wat actueler in de vorm van het gedicht van John Dunne, maar voor de rest was het vooral heel erg genieten van de muziek. PJ Harvey is niet alleen Polly Jean, maar vooral een tienkoppige band die muzikaal overtuigde en een prachtige sfeer wist neer te zetten. PJ Harvey is, net als Patti Smith vorig jaar, een artiest die helemaal op haar plaats is op dit festival. Iedereen om me heen liet zich inpakken door de muziek, want iedereen besefte dat er wat bijzonders gebeurde. Aan het einde van de show bedankte PJ Harvey haar publiek door middel van drie van haar klassiekers.
3. Sun Kil Moon
4. Mac DeMarco
5. Car Seat Headrest
6. Kelela had ik eigenlijk nog hoger willen plaatsen, puur om een misverstand recht te zetten. Slecht één journalist beschreef het optreden van Kelela en dat was een waardeloze recensie, te vinden op 3voor12. Kelela: uitmuntende zang over spannende beats. Het optreden is misschien niet zo gezellig of makkelijk te behappen, maar wie dat wil kan zich gemakkelijk omver laten blazen door deze artiest. Ik kan niet wachten op haar debuutalbum.
7. Whitney
8. DMA's
9. Parquet Courts
10. Suede had makkelijk in de top 10 kunnen staan, maar het geluid was te hard en te schel. Ik heb slechts twintig minuten in de tent gestaan, achterin bij de bar, en had last van mijn oren achteraf (zelfs met oordopjes). Ik heb de rest van de show buiten de tent gevolgd.