Gisteren alvast een topdag gehad!
Ik vroeg mij op voorhand af of dEUS nog bij Dour anno 2023 zou passen. Maar The Last Arena bleek goed bevolkt, en toen Barman verkleed als garnaal (zoals in de videoclip van hun nieuwe single) opkwam, was ik overtuigd dat ze hier helemaal op hun plaats zijn
Heb ze de afgelopen jaren een paar keer gezien, en gisteren waren ze echt wel in vorm en Barman was goed bij stem. Enige minpunt is dat ze van mij veel meer nummers van hun nieuwe plaat hadden mogen spelen (hun klassiekers ken ik intussen wel). Middenin het concert was er schuin achter mij trouwens een jongen, die er nochtans gezond en nuchter uitzag, die opeens begon over te geven. Kwestie van ons eraan te herinneren op welk festival we zijn
Na een hapje te eten dan opnieuw naar The Last Arena voor Phoenix. Voor mij de eerste keer dat ik deze Franse indieveteranen zag, en ze deden wat ze moesten doen: een uur lang knallen met al hun bekende nummers, en ook wat minder bekende nummers tussendoor. Vergezeld van leuke en goed gedoseerde visuals, op een groot scherm met een tweede scherm dat er een kader rond vormde, wat een diepte-effect creëerde. Voor mij het perfecte indierock concert (The Strokes kunnen hier nog een puntje aan zuigen).
Na Phoenix meteen door naar La Petite Maison voor Caribou. In alweer een typisch Dour-moment onderweg een meisje zien urineren middenin de weide (waarom is mij een raadsel, want er waren toiletten vlakbij). Ik had Caribou vorig jaar al op CORE gezien in een overvolle tent en dat was een goed concert. Gisteren was de setlist gelijkaardig en was het een geweldig concert. Twee dingen die anders waren: een tent die wel goed gevuld maar niet overvol was, zodat je nog plaats had om te dansen, en het legendarisch enthousiaste Dour-publiek. Alles samen een festivalervaring die mij eraan herinnert waarom ik naar festivals ga.
Na deze drie concerten die tesamen een 'indie lover's wet festival dream' vormden, een half uurtje van de DJ sets van Solomun in de Balzaal en van Overmono in La Petite Maison gezien. Allebei heel leuk. Om 1 uur dan maar besloten om huiswaarts te keren, met op de achtergrond Peggy Gou die in de Balzaal de Spice Girls vermangelde.
Klaar voor de slotdag!