Dour Festival 2023

koolket

Randprogramma
28 apr 2022
115
52
Echt een gouden rule voor dour: altijd last minute uw ticket kopen! Al veel aflastingen meegemaakt daar.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Oh shit. Daar gaan mijn plannen om een dagje naar Dour te gaan.

Straf dat noch Dour, noch Google dat belangrijk genoeg vinden om te melden.
Tour was ook erg laat geboekt, met weinig noemenswaardige shows vond ik. Er klopte al iets niet van in het begin vond ik.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
932
964
Ik zie net dat Meute verschoven is van La Petite Maison dans la Prairie naar het slot van Janelle Monae op de main stage.

Liberato is verschoven naar het slot van Meute.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.034
2.663
🚨
CHANGEMENTS DE PROGRAMME
🚨

☝️
MEUTE bouge vers la Last Arena le 13 juillet sur le spot de Janelle Monáe.
Le prince belge de la bass music Eptic remplace Bru-C qui est contraint d'annuler.
Le post-black metal de Regarde Les Hommes Tomber remplace Show Me The Body qui sont aussi contraints d'annuler.
Se rajoutent au programme : Glauque et son spoken-word électronique, le breakbeat electronica de yunè pinku et le punk et la soul de la Squadra Rockerill.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.547
11.023
🚨
CHANGEMENTS DE PROGRAMME
🚨

☝️
MEUTE bouge vers la Last Arena le 13 juillet sur le spot de Janelle Monáe.
Le prince belge de la bass music Eptic remplace Bru-C qui est contraint d'annuler.
Le post-black metal de Regarde Les Hommes Tomber remplace Show Me The Body qui sont aussi contraints d'annuler.
Se rajoutent au programme : Glauque et son spoken-word électronique, le breakbeat electronica de yunè pinku et le punk et la soul de la Squadra Rockerill.
Ik vind dit dus een pijnlijke vervanger.
 
  • Leuk
Waarderingen: koolket en mattman

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
932
964
Ik vind dit dus een pijnlijke vervanger.
Meute ? Is niet eens echt een vervanger te noemen, want die stonden al in La Petite Maison Dans la Prairie. Worden gewoon verschoven naar het slot van Janelle Monae.

Ik ben Meute vorig jaar in de AB gaan zien en dat was wel best leuk. Maar op het hoofdpodium, ter vervanging van Janelle Monae, is het bijzonder pover.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.034
2.663
Iemand gratis tickets kunnen scoren die hij niet nodig heeft? :cool:
Vorig jaar waren er een aantal op dit forum.
 

koolkeith

Playlistbediener
23 jun 2023
21
29
Ik ga voor het eerst naar dour. En zag in de FAQ dat je geen gas spullen mag meenemen. Ik zie echter op de plattegronden van voorgaande jaren dat er cooking island zijn op de camping. Wat houden deze cooking islands in?
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.034
2.663
Ik ga voor het eerst naar dour. En zag in de FAQ dat je geen gas spullen mag meenemen. Ik zie echter op de plattegronden van voorgaande jaren dat er cooking island zijn op de camping. Wat houden deze cooking islands in?
Normaal gezien is daar personeel dat uw eten opwarmt in een microgolfoven of kokend water geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: koolkeith

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
932
964
Ik ga zondag een dagje (Aphex Twin !) en was gisteren wat aan het inluisteren.
Boy Harsher lijkt wel heel hard mijn ding te zijn. La Femme klinkt ook wel leuk. Verder niet echt overtuigd geraakt van Judith Kiddo, Lambrini Girls en Agar Agar.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
200
131
Ik ga zondag een dagje (Aphex Twin !) en was gisteren wat aan het inluisteren.
Boy Harsher lijkt wel heel hard mijn ding te zijn. La Femme klinkt ook wel leuk. Verder niet echt overtuigd geraakt van Judith Kiddo, Lambrini Girls en Agar Agar.
Op zondag is ook Lander & Adriaan een aanrader (al in Trix op We Are Open gezien).
 

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
200
131
Gisteren alvast een topdag gehad!

Ik vroeg mij op voorhand af of dEUS nog bij Dour anno 2023 zou passen. Maar The Last Arena bleek goed bevolkt, en toen Barman verkleed als garnaal (zoals in de videoclip van hun nieuwe single) opkwam, was ik overtuigd dat ze hier helemaal op hun plaats zijn :) Heb ze de afgelopen jaren een paar keer gezien, en gisteren waren ze echt wel in vorm en Barman was goed bij stem. Enige minpunt is dat ze van mij veel meer nummers van hun nieuwe plaat hadden mogen spelen (hun klassiekers ken ik intussen wel). Middenin het concert was er schuin achter mij trouwens een jongen, die er nochtans gezond en nuchter uitzag, die opeens begon over te geven. Kwestie van ons eraan te herinneren op welk festival we zijn :)

Na een hapje te eten dan opnieuw naar The Last Arena voor Phoenix. Voor mij de eerste keer dat ik deze Franse indieveteranen zag, en ze deden wat ze moesten doen: een uur lang knallen met al hun bekende nummers, en ook wat minder bekende nummers tussendoor. Vergezeld van leuke en goed gedoseerde visuals, op een groot scherm met een tweede scherm dat er een kader rond vormde, wat een diepte-effect creëerde. Voor mij het perfecte indierock concert (The Strokes kunnen hier nog een puntje aan zuigen).

Na Phoenix meteen door naar La Petite Maison voor Caribou. In alweer een typisch Dour-moment onderweg een meisje zien urineren middenin de weide (waarom is mij een raadsel, want er waren toiletten vlakbij). Ik had Caribou vorig jaar al op CORE gezien in een overvolle tent en dat was een goed concert. Gisteren was de setlist gelijkaardig en was het een geweldig concert. Twee dingen die anders waren: een tent die wel goed gevuld maar niet overvol was, zodat je nog plaats had om te dansen, en het legendarisch enthousiaste Dour-publiek. Alles samen een festivalervaring die mij eraan herinnert waarom ik naar festivals ga.

Na deze drie concerten die tesamen een 'indie lover's wet festival dream' vormden, een half uurtje van de DJ sets van Solomun in de Balzaal en van Overmono in La Petite Maison gezien. Allebei heel leuk. Om 1 uur dan maar besloten om huiswaarts te keren, met op de achtergrond Peggy Gou die in de Balzaal de Spice Girls vermangelde.

Klaar voor de slotdag! :)
 
Laatst bewerkt:

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
932
964
Boy Harsher wel geweldig daarnet.

Hey ! Bolis Pupul loopt hier net voorbij !

Verder ook wel genoten van Tramhaus, Heartworms en Slift.
Lambrini Girls stelde muzikaal niets voor, maar de enthousiaste frontvrouw maakte er wel iets van.
Agar Agar was maar saai.

Straks nog La Femme en Aphex Twin !
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
200
131
De ontdekking van gisteren: de nobele onbekende Sofie Royer, voor twee man en een paardekop in Le Labo. In de bio werd ze beschreven als 'trieste indie pop clown', en dat laatste was letterlijk te nemen. Ze blijkt namelijk de Clement Peerens van de indie singer-songwriters te zijn, maar dan met drogere humor en vette vioolsolo's in plaats van vette gitaarsolo's :) Haar zang deed me aan Nico van The Velvet Underground denken. In combinatie met haar sidekick een heel geestige act.

Daarna Agar Agar en Boy Harsher in La Petite Maison gezien. Twee vrij gelijkaardige acts, eigenlijk een beetje te gelijkaardig om na elkaar te zien. Boy Harsher was duidelijk de betere van de twee, Agar Agar zakte na een sterk begin wat in.

Het dikste feestje op Dour werd gebouwd door een drummer en toetsenist in Le Labo: Lander & Adriaan. Onmogelijk om stil te staan bij hun intense set. Nog beter dan op We Are Open in Trix, ook al omdat het een 100% match met het Dour-publiek was.

Hierna de beentjes wat laten rusten alvorens naar The Last Arena te trekken voor de meest legendarische naam van het hele festival: Aphex Twin. Hij begon toegankelijk genoeg, maar het werd al snel moeilijker - veel moeilijker. Puur muzikaal een beetje te moeilijk voor mij. Maar de lichtshow die zich ontvouwde maakte oprecht indruk: spectaculair, uniek, kunstzinnig en een perfecte visuele vertaling van zijn muziek. Op het einde deed het mij denken aan een ruimteschip dat opsteeg. Een geslaagde afsluiter van een zeer geslaagd weekend.

In het algemeen zat het evenwicht tussen de verschillende genres dit jaar veel beter dan afgelopen jaren. Ik was er vorig jaar enkel op zondag en het was dit jaar duidelijk drukker op het terrein, met een zeer divers publiek qua leeftijd. Ik denk graag dat dit met de betere programmering te maken heeft, hopelijk zetten ze dit volgend jaar verder!
 
Laatst bewerkt:

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
200
131
Boy Harsher wel geweldig daarnet.

Hey ! Bolis Pupul loopt hier net voorbij !

Verder ook wel genoten van Tramhaus, Heartworms en Slift.
Lambrini Girls stelde muzikaal niets voor, maar de enthousiaste frontvrouw maakte er wel iets van.
Agar Agar was maar saai.

Straks nog La Femme en Aphex Twin !
Hoe heb jij de rest van zondag nog beleefd?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken