DOUR festival 2020

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.180
Dour weet vandaag 3 nieuwe namen toe te voegen aan de line up (A-Trak, L'Or Du Commun en Vandal) maar vergeten er wel bij te vertellen dat enkele acts zijn verschoven van podia en zelfs dag en dat Popcaan heeft gecanceled :')
 

Pfeffer

Playlistbediener
15 jun 2017
5
0
Oei oei.. zie ik deze reacties net nadat ik een combi heb binnengehaald :oops:
Is het werkelijk zo erg? Ik vond dat er best leuke namen op hun affiche stonden (A-Trak, Earl Sweatshirt, Kaytranada, NAS, Chase & Status ...) voor een heel correcte prijs (5 dagen voor €160 incl. camping).
In ieder geval verheug ik me op een leuke 5-daagse!
 

Pfeffer

Playlistbediener
15 jun 2017
5
0
Ik heb 2 vrijdagtickets gewonnen maar ik had al een combiticket, bij interesse PM! Vraagprijs €50 / stuk
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.180
Timetable staat online, ook aangepast in de clashfinder :)
https://clashfinder.com/s/dour2017
 

Pfeffer

Playlistbediener
15 jun 2017
5
0
Op het eerste zicht vrij veel clashes voor mij ...
Donderdag:
- Kaaris & Kalash Criminel <=> Temples
- Møme, Kaytranada <=> Andy C, DJ Hype & Hazard, Chase & Status

Vrijdag:
- HER <=> Anne-Marie <=> Little Simz
- Noisia <=> Wilkinson

Zaterdag:
- Jagwar Ma <=> SaSaSaS <=> De La Soul
- $uicideboy$ <=> Bazart
- Die Antwoord <=> Modestep <=> Mall Grab
- The Gaslamp Killer, Lefto <=> Camo & Krooked

Zondag:
- Roméo Elvis x Le Motel <=> Lone <=> Millionaire
- Young Fathers <=> Metronomy <=> Nadia Rose
- Sleaford Mods <=> Talib Kweli
- Tchami <=> Jon Hopkins
- The Geek x Vrv <=> Troyboi

Voor mij krijgt de 1ste in elk rijtje op dit moment het voordeel.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.180
Op het eerste zicht vrij veel clashes voor mij …
Temples, Mome, Kaytranada (!), Her, Noisia, De La Soul, Bazart, Modestep, Camo & Krooked, Millionaire en daarna Romeo Elvis, Young Fathers, Sleaford Mods, kan zelf niet kiezen hah, The Geek x Vrv zou ik doen als ik u was :p

Ik ga enkel zondag voor Justice gaan, ben wel blij met de timetable enkel de overlap Millionaire >< Romeo Elvis stoort me wel een beetje haha
 

Pfeffer

Playlistbediener
15 jun 2017
5
0
Temples, Mome, Kaytranada (!), Her, Noisia, De La Soul, Bazart, Modestep, Camo & Krooked, Millionaire en daarna Romeo Elvis, Young Fathers, Sleaford Mods, kan zelf niet kiezen hah, The Geek x Vrv zou ik doen als ik u was :p

Ik ga enkel zondag voor Justice gaan, ben wel blij met de timetable enkel de overlap Millionaire >< Romeo Elvis stoort me wel een beetje haha


Ja ik ga alles zeker nog wat rond luisteren!
Overlap tussen Millionaire en Roméo Elvis vind ik ook heel kut ... Millionaire lijkt me erg leuk maar Roméo Elvis zijn optredens zijn heel energiek en ik denk dat dit beter aansluit bij de muziek die ik dagelijks luister.

Zondag plan ik nu ook nog veel maar dat zal waarschijnlijk toch vooral camping zitten worden ...
 

Evert

Playlistbediener
12 jun 2015
9
0
Oei oei.. zie ik deze reacties net nadat ik een combi heb binnengehaald
1f633.svg

Is het werkelijk zo erg? Ik vond dat er best leuke namen op hun affiche stonden (A-Trak, Earl Sweatshirt, Kaytranada, NAS, Chase & Status …) voor een heel correcte prijs (5 dagen voor €160 incl. camping).
In ieder geval verheug ik me op een leuke 5-daagse!

Maak je geen zorgen .. Je kan hier zeker en vast je muziekhart ophalen .
Dit festival heeft idd een reputatie maar is groot genoeg en het is al lang niet zo smerig meer als in de jaren 2000 tot 2008 .

Have fun on the "woodstock of Belgium" and maybe see you there somewhere !
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Op het eerste zicht vrij veel clashes voor mij …
Donderdag:
– Kaaris & Kalash Criminel <=> Temples
– Møme, Kaytranada <=> Andy C, DJ Hype & Hazard, Chase & Status

Vrijdag:
– HER <=> Anne-Marie <=> Little Simz
– Noisia <=> Wilkinson

Zaterdag:
– Jagwar Ma <=> SaSaSaS <=> De La Soul
– $uicideboy$ <=> Bazart
– Die Antwoord <=> Modestep <=> Mall Grab
– The Gaslamp Killer, Lefto <=> Camo & Krooked

Zondag:
– Roméo Elvis x Le Motel <=> Lone <=> Millionaire
– Young Fathers <=> Metronomy <=> Nadia Rose
– Sleaford Mods <=> Talib Kweli
– Tchami <=> Jon Hopkins
– The Geek x Vrv <=> Troyboi

Voor mij krijgt de 1ste in elk rijtje op dit moment het voordeel.

Zou zeker Jon Hopkins gaan zien. Erg gaaf live.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.180
Mensen ervaring met hoe druk het kan worden of hoe makkelijk je vooraan geraakt? Ik ga zondag voor Justice en nog een aantal namen doorheen de dag die me iets minder interesseren maar afin. Ik hoorde dat het volk overdag best meevalt (qua hoeveelheid dus) maar later op de avond best druk kan worden.. ?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.411
644
Mensen ervaring met hoe druk het kan worden of hoe makkelijk je vooraan geraakt? Ik ga zondag voor Justice en nog een aantal namen doorheen de dag die me iets minder interesseren maar afin. Ik hoorde dat het volk overdag best meevalt (qua hoeveelheid dus) maar later op de avond best druk kan worden.. ?

Op zondag was het in mijn ervaring altijd wat kalmer. Redelijk aantal mensen die na 4-5 dagen hard gaan compleet kapot zijn en vervolgens in hun tent blijven liggen of vroegtijdig naar huis vertrekken. Ik zou echter toch ietwat op tijd naar voren gaan, want met PNL en Justice heb je 2 opeenvolgende acts die enorm populair zijn in de Franstalige wereld.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.180
Omdat het er anders toch niet van komen als ik het te lang laat aanslepen. DOUREUHHH dus.
De weg heen en terug was lang, een dikke 3u zonder het eventueel missen van een trein of bus richting het kleine dorpje genaamd Dour dat voor 6 dagen lang werd omgetoverd in een combinatie van een weedplantage en een zwijnenstal. Eens we dat we de bus van St Gishlain hadden genomen richting het terrein (dat overigens goed was geregeld, er stonden een aantal bussen op ons te wachten bij aankomst) kwam de weedgeur je al van meters tegemoet, niet dat ik er een probleem mee heb maar het zette meteen de toon voor de algemene sfeer en gezelligheid van het festival. Na een lichte shock tot de vaststelling komen dat de drank -en eetbonnen apart worden verkocht (?) wat te eten genomen en richting de Boombox gestapt om Zwangere Guy te gaan zien. De kerel kan rappen maar zijn teksten slaan op niets, misschien is dat wel de bedoeling. Goeie vibe maar daar bleef het ook bij. Daarna bij een al even lege Last Arena Jessie Reyez gezien. Ze ziet er poeslief uit, kan poeslief zingen maar wanneer ze haar gitaar wegdoet en begint te rappen, houd u alstublieft vast van wat ze allemaal over haar exen te vertellen heeft. Volgens het programmaboekje van Humo werkte ze al samen met oa Skrillex en ik snap wel waarom. Getalenteerd is ze, zoek haar covers eens op zou ik zo zeggen. Na Jessie gezien te hebben wat terrein verkenning gedaan en tot de constatatie gekomen dat het terrein toch wat kleiner is dan ik had ingeschat, wat ik wel oké vond. Daarna voor de eerste keer richting de heuse Red Bull Elektropedia Balzaal om het laatste deel van DkA mee te pikken en al een lekker plaatsje te voorzien voor Charlotte De Witte. De concurrentie is hard in de scene met de opkomst van oa Amelie Lens maar Charlotte draaide echt een dijk van een set. Vervolgens wat uitgerust bij het laatste deel van Chassol z'n set die me bij momenten deed denken aan BADBADNOTGOOD en best wel goed speelde, al zaten we waarschijnlijk net iets te ver om er een eerlijk oordeel over te vellen. Daarna richting Tim Vanhamel en de zijnen, een concert waar ik toch wel naar uitkeek moet ik zeggen. Wederom was er net zoals bij Zwangere Guy, Jessie Reyez of Chassol amper volk waardoor je makkelijk op de eerste rij stond, langs de ene kant een pluspunt maar langs de andere kant toont het een bepaalde luiheid wanneer de tent 5" voor tijd nog niet eens een kwart gevuld is. Anyways, Tim had er goesting in net zoals het leger pers die zowat een halfuur Millionaire heeft staan aanbidden (Please doe daar eens iets aan? Bij elk concert was er gewoon vrije toegang voor de pers?). Ze ramden nummer na nummer erdoor en het was een spektakel om te aanschouwen met Champagne natuurlijk als absolute hoogtepunt. Nadien was het lopen richting de Boombox waar Roméo Elvis en Le Motel de tent aan het platgooien waren. Vanaf een afstandje zou je denken dat de tent tot ver buiten vol stond maar na wat geduw en gewurm kon je makkelijk binnen in een tent die gewoon goed gevuld was. Na wat gemosh stond je dan ook makkelijk op de 5e rij net voor Roméo's neus. Tsja, wat kunt ge zeggen van dit concert? De Brusselse hiphop scene is here and here to stay denk ik, wat een energie van die man. Hij gooit al maanden hoge ogen en is sinds kort echt een hype op festivals, binnenkort ook internationaal een succes? Nadat die tent daar met de grond werd gelijk gemaakt toch maar bewust de keuze gemaakt om niet naar L'Or Du Commun te gaan (ookal zijn die gasten ook flink aan het boomen) maar een leuk plaatsje te gaan zoeken voor Young Fathers (die net zoals Millionaire 5" voor tijd ook voor een lege tent zouden hebben gespeeld). Het drietal maakte van de bescheiden La Petite Maison De Prairie een heuse nachtclub waar zwoel heen en weer werd gewiegd. De excentrieke Kayus tilde de band naar een hoger level en net wanneer je dacht even te pauzeren schakelde hij de versnelling nog eentje hoger. Geweldig om het drietal zo te zien swingen begeleid door de man achterin die de drums en percussie verzorgde. Van de ene dansvloer naar de andere want het was tijd om even Tale Of Us te gaan checken. Na een gigantische walm van stof en weedgeur van de tent kwam je ook nog een zure pisgeur te gemoed richting de Balzaal. Waar je ook heen ging, de geur bleef aanhouden en ondanks dat we daarna ook nog eens Kölsch zouden willen gezien hebben we Tale Of Us na een halfuurtje vaarwel gezegd. Aan de kermisattractie rustig nog wat gegeten om nadien te vertrekken richting de don van de future house, Tchami. Hoe vettiger, hoe prettiger moest hij hebben gedacht want de ene vettige beat kwam na de andere in een tempo dat nog net bij te houden was. Zeer sterke set en blij 'm eens gezien te hebben. Van de ene Franse artiest naar de andere want ondanks dat we een dikke 20" op voorhand naar de Last Arena gingen kon je gemakkelijk tot de pakweg 10e rij (en als je echt had gewilt, waarschijnlijk de derde) gaan wachten voor Justice. Dé reden dat we zo lang hadden gereisd om het duo te gaan bewonderen en het was het allemaal waard. Justice speelde een knalset en ondanks dat je soms het gevoel kreeg dat het publiek niet genoeg gaf naar de heren hun goesting vonden ze Dour een fantastisch publiek om voor te spelen en klom Xavier toepasselijk nog even in het publiek waar hij op handen werd gedragen. We Are Your Friends, Stress en de afsluitende Audio, Video, Disco waren m'n hoogtepunten. Al was de hele set gewoon sterk opgebouwd met heerlijke visuals. Zondag kleurt Frans want na al 2 Fransen na elkaar aan het werk gezien te hebben was het tijd om Malaa te gaan zien. Voor wie hem nog niet kent, de meest belovende underground house DJ van het moment. Wanneer ge dacht dat Tchami vettig was, doet Malaa dit tot in het kwadraat. Na Malaa nog op een afstandje Mickey buiten gezien en daarna op het gemak richting de shuttlebus gewandeld die ons een zetje gaf voor onze 3 uur durende weg terug.

Leuk festival, goeie vibe maar echt niks voor mij. Jammer genoeg net zoveel passed out mensen gezien, al is dat wel een wederkerend beeld van Dour. De organisatie heeft zoals vorige jaren weer een knaleditie weten neer te poten met een prachtig programma, jammer dat toch telkens wordt overschaduwd door halfvolle/lege (is maar te zien hoe positief je ertegenover bent) tenten en een publiek dat toch gewoon maar naar het festival gaat om zich 5 dagen lang te drogeren.
Absoluut minpunt is de splitsing van drank -en eetbonnen, welke organisatie doet dat nu? Ook kochten we de eerste keer 8 bonnen voor 11 euro maar wanneer je dit s'avonds deed waren de bordjes opeens aangepast van 8 naar 4 en werden we vreemd bekeken toen we met 4 (geen 2!) wilden betalen voor drinken en de man ons duidelijk maakte dat we te weinig bonnen hadden. Dit terwijl we al de hele dag op die manier hadden betaald? Wij waren niet de enige die dit tegenkwamen want toen we een 2e keer gingen na Malaa voor wat drinken kwam een jonge gast hetzelfde tegen en wezen hem terug. Ik heb echt geen idee van wat daarvan aan was maar dat was gewoon fout.

10/10
1. Justice

9/10
2. Millionaire
3. Romeo Elvis + Le Motel

8/10
4. Young Fathers
5. Malaa

7/10
6. Tchami
7. Charlotte De Witte
8. Jessie Reyez

6/10
9-10 Chassol, Tale Of Us

5/10
11-12 DkA, Mickey

4/10
13. Zwangere Guy
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.036
8.681
Leuk verslag!

En ook leuk dat Young Fathers blijkbaar goed was. Ik heb wel een boon voor die band.

Verder vind ik het jammer om te constateren dat dit festival echt een probleem heeft. In De Morgen spreken ze over de 'drukst bezochte Dour ooit', maar dat vertaalt zich duidelijk niet in drukker bezochte concerten. Wat ooit een uniek festival met prachtige, hoekige namen was... is nu een soort walhalla voor drugfans die alleen maar willen dansen in die 'Electropedia zone' geworden.

Zonde. Want op papier zijn die lineups altijd wel de moeite.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.937
6.180
Leuk verslag!

En ook leuk dat Young Fathers blijkbaar goed was. Ik heb wel een boon voor die band.

Verder vind ik het jammer om te constateren dat dit festival echt een probleem heeft. In De Morgen spreken ze over de ‘drukst bezochte Dour ooit’, maar dat vertaalt zich duidelijk niet in drukker bezochte concerten. Wat ooit een uniek festival met prachtige, hoekige namen was… is nu een soort walhalla voor drugfans die alleen maar willen dansen in die ‘Electropedia zone’ geworden.

Zonde. Want op papier zijn die lineups altijd wel de moeite.
Dankje. Ja, ik kende Young Fathers eigenlijk niet zo mega goed maar ik wist wel dat ze de moeite waren om eens te zien, en dat waren ze.

Inderdaad, qua line up is dit een geweldig zijn, concurrerend toch wel met Pukkelpop vind ik. Qua namen uit het dance genre is dit top notch, in combinatie met boomende hiphop, hier en daar een alternatieve band en ieder jaar weer een aantal vette headliners. Maar het is die zwijnenmentaliteit van het publiek dat er niet alleen voor zorgt dat volgens 5 dagen bijna survival is maar ook dat de meerderheid van de acts die eens niet tot het doelpubliek behoren voor een lege tent staan en dat acts tot rond 4/5 het met een matig publiek moeten doen. Desalniettemin keer ik graag volgend jaar wel eens terug voor een dag moest er voor een bepaalde dag het weer allemaal zo mooi samenvallen. (had ook graag de dag van Solange gegaan, maar achteraf gezien, slim gezien om toch maar niet te gaan en enkel zondag te doen). Zeg nu zelf, 13 concerten (en als we het echt hadden gewillen 14/15) voor €65 is redelijk goedkoop. Pukkelpop kan maar notes nemen hoe ze het daar aanpakken qua prijs en line up.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken