De albums van 2016

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Zal ik een leuk idee in elkaar flantsen en een topic openen aan het begin van de kerstvakantie? Kan iedereen stemmen tot en met de 31ste ofzo en dan ga ik met mijn veels te brakke kop op 1 januari de lijst samenvoegen ofzo.

Leuk Jesse, ik doe sowieso mee!!

18. Kaytranada – 99.9%

Ey Kos dit ken ik, vet.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
PwoperFish wrote:
Tuurlijk gaan we dat weer doen. Ik weet niet of iemand anders al plannen had maar anders wil ik er wel een topic voor openen en het bij gaan houden.
Ik zelf wacht nog even met een lijstje. Ik kom altijd weer genoeg leuke albums tegen in andere eindjaar lijstjes.

Zal ik een leuk idee in elkaar flantsen en een topic openen aan het begin van de kerstvakantie? Kan iedereen stemmen tot en met de 31ste ofzo en dan ga ik met mijn veels te brakke kop op 1 januari de lijst samenvoegen ofzo.
Ja prima hoor
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Na een aantal lovende reacties gezien te hebben ook die Ital Tek ook is opgezet. Zat er voor mij bam op, echt vet album, zet 'm de komende weken wss wel wat vaker op :) Voor de rest ken ik amper wat van je lijstje, Kos maar zal vant weekend is een paar dingetjes opzetten ;)
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Uncle G wrote:
4. Ital Tek – Hollowed
5. Oranssi Pazuzu – Värähtelijä

Wat is dit Dave? Voor fans van/vergelijkbaar met wat?
Ital Tek is duistere elektronica, sterke ambient invloeden maar wel redelijk stuwend. Mooie mix tussen dromerigheid en een industriële sound. Zit een beetje in de hoek van Roly Porter en Raime bijvoorbeeld, al kun je ze ook niet 1 op 1 vergelijken.

Oranssi Pazuzu heeft een duistere black metal plaat gemaakt met veel psychedelische invloeden. Het tempo ligt niet al te hoog, waardoor het ook wel een sludge/doom sfeer heeft. Je kunt het een klein beetje vergelijken met Ufomammut, alleen gaat Oranssi Pazuzu veel meer kanten op en wordt soms zelfs bombastisch en meeslepend.

Kan beide platen moeiljk omschrijven eigenlijk, je zou ze gewoon eens moeten draaien.

Enneh, ik heet geen Uncle D, maar Gerard ;)
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
En is het trouwens niet makkelijker om gewoon iedereen een top 10 in te laten sturen en dan van alle lijstjes de nummer 1 10punten te geven en de nummer 10 1 punt?

Want eigenlijk is het insturen van een lijstje al een manier van stemmen toch? Dan krijg je denk ik ook meer belangstelling, want 2 handelingen zorgt er misschien voor dat mensen weer afhaken.
Iets wat ik zelf bijvoorbeeld had met de top 100 albums, waar ik later niet meer de tijd heb genomen om andere albums te luisteren en definitief te stemmen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Laat iedereen gewoon 1x een lijstje ingeven met een bepaald aantal albums wat zij verkiezen (of 't nu 10, 32 of 50 is dat maakt niet uit.) De puntentelling gebeurt dan bv dat #1 50 punten krijgt, het 2e 49 enzovoorts. Hoe meer albums je dus ingeeft hoe beter, denk ik? Is ook maar fair denk ik. Geen rondes want dat blijft toch gewoon niet duren en aanslepen, gewoon zoals vorig jaar toch? Idk.
Wat doe je met mensen die wel intensief met albums zijn bezig geweest en te checken, wat voor lijst krijg je dan als je van elk lid 10 albums vraagt? Hoe meer spreiding hoe beter en als je er nu zelf maar 10 weet dan is dat toch niet erg? Idk :p
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ik zou het gewoon lekker simpel houden zoals @theuncleg al zei. Gewoon de top 10 meetellen van alle lijstjes, ongeacht hoe lang het lijstje is. Dan hou je het tenminste allemaal gelijk. Mensen die intensiever met albums bezig zijn laat je dan ook wat beter nadenken over een top 10 in plaats van alle albums er maar erin zetten die je wel oke vind omdat die dan toch veel punten krijgen.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik zou het gewoon lekker simpel houden zoals @theuncleg al zei. Gewoon de top 10 meetellen van alle lijstjes, ongeacht hoe lang het lijstje is. Dan hou je het tenminste allemaal gelijk. Mensen die intensiever met albums bezig zijn laat je dan ook wat beter nadenken over een top 10 in plaats van alle albums er maar erin zetten die je wel oke vind omdat die dan toch veel punten krijgen.

Dit is wel een goed idee
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ik zou het gewoon lekker simpel houden zoals @theuncleg al zei. Gewoon de top 10 meetellen van alle lijstjes, ongeacht hoe lang het lijstje is. Dan hou je het tenminste allemaal gelijk. Mensen die intensiever met albums bezig zijn laat je dan ook wat beter nadenken over een top 10 in plaats van alle albums er maar erin zetten die je wel oke vind omdat die dan toch veel punten krijgen.
10 is zo gigantisch weinig voor een rijkgevuld jaar 2016 wel was. Ik vermoed nu al dat de helft Radiohead, Nick Cave of Bowie in z'n lijstje heeft staan. @jb7x wat denkte?
 

HunterRule

Randprogramma
15 jan 2015
179
17
1 Radiohead - A Moon Shaped Pool

2 The Avalanches - Wildflower

3 DIIV - Is the is Are

4 Explosions in the Sky - The Wilderness

5 Frank Ocean - Blonde

6 Hamilton Leithauser + Rostam - I Had a Dream That You Were Mine

7 Car Seat Headrest - Teens of Denial

8 Frankie Cosmos - Next Thing

9 Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree

10 Bazart - Echo

11 James Blake - The Colour in Anything

12 Kevin Morby - Singing Saw

13 Kanye West - The Life of Pablo

14 Bon Iver - 22, A Million

15 Weezer - White Album

16 American Football - American Football (LP 2)

17 David Bowie - Blackstar

18 King Gizzard & the Lizzard Wizzard - Nonagon Infinity

19 DJ Earl - Open your eyes

20 Drive-By Truckers - American Band

21 Yeasayer - Amen & Goodbye

22 Beaty Heart - Till the Tomb

23 Solange - A Seat at the Table

24 Green Day - Revolution Radio

25 Wolfmother - Victorious
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
PwoperFish wrote:
Tuurlijk gaan we dat weer doen. Ik weet niet of iemand anders al plannen had maar anders wil ik er wel een topic voor openen en het bij gaan houden.
Ik zelf wacht nog even met een lijstje. Ik kom altijd weer genoeg leuke albums tegen in andere eindjaar lijstjes.

Zal ik een leuk idee in elkaar flantsen en een topic openen aan het begin van de kerstvakantie? Kan iedereen stemmen tot en met de 31ste ofzo en dan ga ik met mijn veels te brakke kop op 1 januari de lijst samenvoegen ofzo.

Is goed Jesse!

Mijn top van 2016:
1. David Bowie - Blackstar
2. Swans - The Glowing Man
3. 2814 - Rain Temple
4. American Football - American Football 2
5. Car Seat Headrest - Teens of Denial
6. Parquet Courts - Human Performance
7. Savages - Adore Life
8. Tim Hecker - Love Streams
9. Preoccupations - s/t
10. Jesu/Sun Kil Moon - s/t
11. Weezer - White Album
12. The Hotelier - Goodness
13. Mogwai - Atomic
14. Alcest - Kodama
15. Xiu Xiu - Twin Peaks
16. Minor Victories - s/t
17. King Gizzard - Nonagon Infinity
18. Radiohead - The Moon Shaped Pool
19. Jimmy Eat World - Integrity Blues
20. Animal Collective - Painting With

Alleen albums die ik genoeg gehoord heb of in elk geval echt een mening over heb staan in de lijst, sommige platen die ik begin van het jaar gehoord had kan ik me al niet zo meer herinneren. Veel tegenvallers dit jaar: White Lies (wat slecht zeg), Avalanches (leuk, maar een heel ander niveau), Death Grips (viel zeer terug na TPTB), Drake (viel ook zeer tegen na IYRT), Explosions in the Sky (matige plaat), DIIV (echt niet goed, waarom vindt iedereen dit zo'n goed album?), Tortoise (meh), Pet Shop Boys (al had ik ook niet verwacht dat dat nog wat zou worden anno 2016).

Toch wel een stuk minder jaar dan de voorgaande twee, maar wel met heel erg sterke albums van Swans en Bowie dit jaar.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Vorig jaar was eigenljk net ietsje te veel en ga je vanaf de 40-50 toch op albums stemmen die je eigenlijk niet echt heel tof vond. Ik denk dat een top15 of top20 beter is, nog overzichtelijk en niet te kort. en @shotgvn, die albums komen sowieso toch bovenaan, maakt niet uit hoe lang het lijstje is ;)
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Graag zou ik voor de lijstjes nog wel even Devin Townsend Project - Transcendence aanraden ;) voor de Prog liefhebbers
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Vorig jaar was eigenljk net ietsje te veel en ga je vanaf de 40-50 toch op albums stemmen die je eigenlijk niet echt heel tof vond. Ik denk dat een top15 of top20 beter is, nog overzichtelijk en niet te kort. en @shotgvn, die albums komen sowieso toch bovenaan, maakt niet uit hoe lang het lijstje is
1f609.svg
20-25 vind ik best wel oké ja. Nou om eerlijk te zijn heb ik moeten proppen om binnen de 50 te blijven al is wss niet iedereen er zo intensief ermee bezig geweest ofso. Er is dit jaar zoveel uitgekomen, idk ik blijf het ergens vreemd vinden dat er maar 10 albums zijn soms die je echt leuk vind, maar dat ligt dan wss gewoon aan mij idk
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
JB. wrote:
Vorig jaar was eigenljk net ietsje te veel en ga je vanaf de 40-50 toch op albums stemmen die je eigenlijk niet echt heel tof vond. Ik denk dat een top15 of top20 beter is, nog overzichtelijk en niet te kort. en @shotgvn, die albums komen sowieso toch bovenaan, maakt niet uit hoe lang het lijstje is
1f609.svg



20-25 vind ik best wel oké ja. Nou om eerlijk te zijn heb ik moeten proppen om binnen de 50 te blijven al is wss niet iedereen er zo intensief ermee bezig geweest ofso. Er is dit jaar zoveel uitgekomen, idk ik blijf het ergens vreemd vinden dat er maar 10 albums zijn soms die je echt leuk vind, maar dat ligt dan wss gewoon aan mij idk
Voor mij persoonlijk zou een top 10/top 15 alleen moeten bestaan uit het allerbeste wat dit jaar is uitgebracht. Het absolute kaf van het koren, niet een rangschikking van alle albums die ik wel leuk vind. Kan er best 50 opnoemen die ik wel leuk vind, maar slechts weinig die me over 3 jaar ook nog zullen bijblijven.

En juist als je zoveel muziek hebt geluisterd zoals je aangeeft, dan merk je toch ook juist dat er niet heel veel is uitgebracht dat de rest ontstijgt?
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Mijn top van 2016:
1. David Bowie – Blackstar
2. Swans – The Glowing Man
3. 2814 – Rain Temple
4. American Football – American Football 2
5. Car Seat Headrest – Teens of Denial
6. Parquet Courts – Human Performance
7. Savages – Adore Life
8. Tim Hecker – Love Streams
9. Preoccupations – s/t
10. Jesu/Sun Kil Moon – s/t
11. Weezer – White Album
12. The Hotelier – Goodness
13. Mogwai – Atomic
14. Alcest – Kodama
15. Xiu Xiu – Twin Peaks
16. Minor Victories – s/t
17. King Gizzard – Nonagon Infinity
18. Radiohead – The Moon Shaped Pool
19. Jimmy Eat World – Integrity Blues
20. Animal Collective – Painting With

Alleen albums die ik genoeg gehoord heb of in elk geval echt een mening over heb staan in de lijst, sommige platen die ik begin van het jaar gehoord had kan ik me al niet zo meer herinneren. Veel tegenvallers dit jaar: White Lies (wat slecht zeg), Avalanches (leuk, maar een heel ander niveau), Death Grips (viel zeer terug na TPTB), Drake (viel ook zeer tegen na IYRT), Explosions in the Sky (matige plaat), DIIV (echt niet goed, waarom vindt iedereen dit zo’n goed album?), Tortoise (meh), Pet Shop Boys (al had ik ook niet verwacht dat dat nog wat zou worden anno 2016).

Toch wel een stuk minder jaar dan de voorgaande twee, maar wel met heel erg sterke albums van Swans en Bowie dit jaar.
De plaat van DIIV is bij mij eigenlijk pas echt gaan leven na hun optreden in Paradiso. Hij is voor mij vooral sterk omdat hij de realiteit van de band perfect weet uit te drukken. Die band leeft echt een alles-of-niets manier van leven en dat zie je terug in de nummers: het spuiten van coke, het beschrijven van de ultieme liefde, de dood en andere rock bottom momenten. Op het podium zag ik ze echt worstelen en in levende lijve ondergaan waar ze over zingen. De afwisselingen tussen de up en down momenten weten ze perfect te vangen in een opgewekte of juist een hele duistere sfeer.

Ik moet toegeven dat deze plaat zonder die show niet in mijn top 10 terecht was gekomen.
 

HunterRule

Randprogramma
15 jan 2015
179
17
Alleen albums die ik genoeg gehoord heb of in elk geval echt een mening over heb staan in de lijst, sommige platen die ik begin van het jaar gehoord had kan ik me al niet zo meer herinneren. Veel tegenvallers dit jaar: White Lies (wat slecht zeg), Avalanches (leuk, maar een heel ander niveau), Death Grips (viel zeer terug na TPTB), Drake (viel ook zeer tegen na IYRT), Explosions in the Sky (matige plaat), DIIV (echt niet goed, waarom vindt iedereen dit zo’n goed album?), Tortoise (meh), Pet Shop Boys (al had ik ook niet verwacht dat dat nog wat zou worden anno 2016).

Grappig dat je dat zegt, ik vind the Wilderness eigenlijk het beste album van Explosions na The Earth is Not a Cold Place. Zeker de eerste helft van de plaat, t/m Disintegration Anxienty, staat echt als een huis. Maar misschien heb ik een vergelijkbare 'live bias' zoals Uncle dat heeft met DIIV. Afgelopen jaar 2 maal weggeblazen door een optreden van deze heren, hypnotiserend goed.

Qua Avalanches ben ik met je eens dat Wildflower Since I Left You niet weet te evenaren. Stiekem is het echter toch mijn meest gedraaide elpee van het afgelopen jaar. Vrolijk, funky en gelaagd genoeg om boeiend te blijven. De soundtrack van mijn (na)zomer.
 

Pim

Randprogramma
24 mrt 2013
233
1
Laat ik ook eens een poging doen. Ben niet zo'n albumluisteraar, maar toch een aantal interessante albums gezien. Een echte volgorde bepalen is ook lastig.

1. Red Hot Chili Peppers - The Gateway
2. Band of Horses - Why Are You OK
3. Last Shadow Puppets - Everything You've Come To Expect
4. Kings of Leon - WALLS
5. Brian Fallon - Painkillers
6. Metallica - Hard Wired... To Self Destruct
6. Weezer - White Album
7. White Lies - Friends
8. Green Day - Revolution Radio
9. Biffy Clyro - Ellipsis
10. Wolfmother - Victorious
11. Jake Bug - On My One
12. Tom Odell - Wrong Crowd
13. The Courteneers - Mapping the Rendezvous
14. Peter Doherty - Hamburg Demonstrations
15. Taylor Hawkins - Kota
16. Highly Suspect - The Boy Who Died Wolf
 

Jvk

Campingartiest
3 dec 2013
67
0
Laat ik ook eens een poging doen. Ben niet zo’n albumluisteraar, maar toch een aantal interessante albums gezien. Een echte volgorde bepalen is ook lastig.

1. Red Hot Chili Peppers – The Gateway
2. Band of Horses – Why Are You OK
3. Last Shadow Puppets – Everything You’ve Come To Expect
4. Kings of Leon – WALLS
5. Brian Fallon – Painkillers
6. Metallica – Hard Wired… To Self Destruct
6. Weezer – White Album
7. White Lies – Friends
8. Green Day – Revolution Radio
9. Biffy Clyro – Ellipsis
10. Wolfmother – Victorious
11. Jake Bug – On My One
12. Tom Odell – Wrong Crowd
13. The Courteneers – Mapping the Rendezvous
14. Peter Doherty – Hamburg Demonstrations
15. Taylor Hawkins – Kota
16. Highly Suspect – The Boy Who Died Wolf


Red Hot Chili Peppers zo hoog ja? Vond dat toch wel 1 van de tegenvallers dit jaar, maar leuke lijst verder!
 

Pim

Randprogramma
24 mrt 2013
233
1
Ja, toch echt m'n favoriete album van het jaar. Na I'm With You eindelijk weer een lekker RHCP album.
En 2x live gezien dit jaar, dus leeft dan toch wat meer. En ik kan het album gewoon dromen, zit al sinds de releasedag in m'n autoradio als 'backup', zodra er reclame op 3fm is switch ik naar deze cd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken