De albums van 2016

TLOP moet ik misschien nog een kans geven, maar vond dat echt heel kut eigenlijk. Misschien kan ik zo langzaamaan ook een top 10 vormen.
Het album werkt heel erg polariserend volgens mij. Ik hoor van allemaal mensen in mijn omgeving die het niet om aan te horen vinden, maar zelf ben ik ondersteboven van het album en mijn favoriete sites (Pitchfork/PMA) vinden het ook geweldig - terwijl andere sites het album niks vinden volgens mij. De meningen zijn dus verdeeld. ;)

27 mei komt Catfish and the Bottlemen met een nieuw album "The Ride"
Hun eerste album had best wat toffe nummers, ik kijk hier wel naar uit!

Die nieuwe van Kanye viel me ook tegen. Op zich staan er enkele sterke momentjes op de plaat maar het beklijft nergens. Daar waar Yeezus bijvoorbeeld bijna een statement was is dit meer een gimmicky verzameling van ditjes en datjes die me volledig koud laat. De losse nummers zijn op zich niet sterk genoeg en als album voelt het niet als een geheel aan. En dat alleen Pitchfork het tof vindt (en bijna niemand anders) zou ik eerder verontrustend vinden. ? Een echt goede hip hop plaat heb ik dit jaar nog niet gehoord jammer genoeg. Iemand tips?

27 mei komt Catfish and the Bottlemen met een nieuw album “The Ride”

Ik ben ook benieuwd. Met name omdat ik gewoon een kopie van het eerste album verwacht met andere nummers, maar wie weet kunnen ze verrassen door een onverwachte kant op te gaan met deze plaat.

(en bijna niemand anders)
Dat is onzin. AV Club, Pretty Much Amazing, Hiphop DX, The 405, NME, Rolling Stone zijn bijvoorbeeld hartstikke positief. Dat zijn ook wel een beetje de muzieksites die ik het meeste lees (behalve Rolling Stone dan).

Ik vind dit album trouwens juist heel erg een statement. Niet alleen de manier waarop het album 'uitgebracht' is (wat ik ook al behoorlijk tegendraads vond), maar ook muzikaal vind ik het wel een statement. Het is heel erg Kanye die zich niet probeert te laten vangen, door alles tegelijkertijd te zijn, maar zich daardoor juist op zijn meest bloot geeft. Dat 'incoherente' hoort daar een beetje bij.
Aan de ene kant toont het album de gesettelde Kanye, die een gezin heeft en god heeft gevonden, bijvoorbeeld in Ultralight Beam. Maar ook zien we die andere kant van Kanye, "I made that bitch famous" over Taylor Swift. Kanye wil beide zijn: de vrije man die alles kan zeggen, maar hij wil ook geliefd worden. Dat hij hier niet echt een middenweg in kan vinden is Kanye's conflict en daar gaat het album volgens mij over. De grap ervan is dat hij juist door dat hele conflict en die schizofrenie je dichter bij de échte Kanye komt dan ooit. Dat dit het thema is, lijkt me des te duidelijker door die skit 'I Love Kanye'

Ik heb er wel vrede mee als je het een matig album vindt hoor, maar er zit wel echt meer achter het album. :P

Drie albums die ik hier nog niet langs heb zien komen maar die ik graag luister

Doug Tuttle - It Calls On Me : een country-rock/Folk-rock album. Als je houdt van Kurt Vile, Woods, Steve Gunn.
Mothers - When You Walk a Long Distance You Are Tired : Klinkt een beetje als Angel Olsen, Sharon Van Etten, Sumie
Sunflower Bean - Human Ceremony : Indie Psych Pop met invloeden van Velvet Underground tot The Smiths tot Spaceman 3
Pinegrove - Cardinal : Indie Rock met country invloed. Beetje als een vroege WIlco.

Allevier albums die niet gaan meedoen om de titel beste album 2016, maar wel een kans maken voor mijn top 10.

Ital Tek - Hollowed[dubstep, atmoshperic ambient]. Indrukwekkend album, zeer duister.
Aluk Todolo - Voix[Black Metal, Psych Rock]. Eerste redelijke metalplaat van dit jaar.
MMOTHS - Luneworks[shoegaze, electronic]

Edit:

Oh en Matmos - Ultimate Care[IDM, Glitch] schijnt goed te zijn. Gaat zo op.

Joe Bonamassa - Blues of Desperation
Amon Amarth - Jomsviking

Oké, na wat redelijke reacties The 1975 toch maar weer eens geprobeerd. Het blijft wat het was: luistert aardig weg, maar goed wordt het toch nergens echt.
Op het moment staat Nada Surf op, wat toch wel chill klinkt. Zal het eindejaars lijstje zeker niet halen, maar prima album op het eerste gehoor.

Later dit weekend zijn Heron Oblivion en nog wat andere dingetjes die ik hier voorbij zag komen aan de beurt

Die van Joe Bonamassa. Ik heb nu echt geen idee meer hoe die het blijft doen. :roll:
Wat een album weer

Dennis1808 wrote:
27 mei komt Catfish and the Bottlemen met een nieuw album “The Ride”

Ik ben ook benieuwd. Met name omdat ik gewoon een kopie van het eerste album verwacht met andere nummers, maar wie weet kunnen ze verrassen door een onverwachte kant op te gaan met deze plaat.

Dit verwacht ik eigenlijk ook, hoewel ik het stiekem toch wel lekker vind

Haha wat je kunt verwachten van The Field, hij herhaalt de trucjes die hij de afgelopen albums liet zien met een paar nieuwe elementen. Sommige nummers zijn wat minder, andere weten weer onwijs te pakken. Ik moet hem sowieso nog een paar keer vaker luisteren, vooral als hij in betere kwaliteit beschikbaar is, maar het is wel weer een ongelofelijk hypnotiserend album.

En dan volgende week Tim Hecker en Colin Stetson. Ja ik wacht al een tijdje hierop.

Op Spotify staan sinds vandaag:
The Last Shadow Puppets – What You’ve Come To Expect
Kanye West – The Life Of Pablo
Moderat – III
Mogwai – Atomic
Explosions In The Sky – The Wilderness
Weezer – Weezer
Yeasayer – Amen & Goodbye

Mag ik concluderen dat dit de beste release-dag van 2016 (so far) is?

Je vergeet dan nog Black Mountain - IV, ook een aanrader.

Zitten we 3 maanden te roepen dat het voorlopig een mager muziekjaar is, krijgen we er op 1 dag een heel pakketje kanshebbers voor de eindejaarslijstjes bij. En april heeft nog moois in petto. Onder andere PJ Harvey, Wire, M83, Andy Stott, Tim Hecker, Suuns, Parquet Courts, Guided By Voices, King Gizzard, Future Of The Left en Deftones staan ook nog op het lijstje voor deze maand...

En nog:
Autolux - Pussy's Dead
Bleached - Welcome The Worms

Ik verwacht Mogwai wel hoog in mijn jaarlijstje, prachtig album.

Users who are viewing this thread